Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1556121_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13612
Den 14. oktober 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til
fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
Komitésag
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse for
anvendelse af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD) i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1907/2006 (komitésag). Forslaget har til
formål at give 13 specifikke virksomheder tilladelse til fortsat at anvende stoffet
HBCDD som flammehæmmer ved fremstilling af ekspanderet polystyren (EPS) til
byggeriet.
Forslaget er sat til afstemning på møde i REACH-komiteen den 21.-22. oktober
2015.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om en konkret forvaltningsakt
rettet mod bestemte virksomheder uden for Danmark, der tillader fortsat
anvendelse af stoffet i en afgrænset tidsperiode.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes alternativer. Regeringen finder det derfor vigtigt, at anvendelse af HBCDD
udfases hurtigst muligt. Regeringen lægger vægt på, at RAC i sin udtalelse fandt, at
udledningerne til miljøet ikke var beskrevet tilstrækkeligt i ansøgningen, og at
usikkerhederne i relation til eksponeringsvurderinger for begge anvendelser var for
store til, at de ikke kunne komme frem til en konklusion om miljørisikoen ved
HBCDD. RAC kunne derfor ikke vurdere hensigtsmæssigheden eller effektiviteten af
de anvendelsesforhold og risikohåndteringsforanstaltninger, der var beskrevet i
ansøgningen. Regeringen lægger derudover vægt på, at HBCDD har været opført
på REACH kandidatlisten siden 2008 og på REACH bilag XIV siden 2011 (fortegnelse
over særligt problematiske stoffer, der kræver godkendelse), og at virksomhederne
således har haft lang tid til at finde substitutions stoffer med henblik på udfasning
af HBCDD i produktionen. Regeringen noterer sig i den forbindelse de fremkomne
oplysninger om den øgede produktionskapacitet for substitutionsstoffet pFR.
Regeringen agter derfor at stemme imod forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
13 virksomheders fortsatte anvendelse af stoffet hexabromocyclododecane
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Notat om komitésag om forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
1556121_0002.png
(HBCDD) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1907/2006
(REACH) med henblik på afstemning på møde i REACH-komiteen den 21.-22.
oktober 2015. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Afstemning sker i henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen og dermed
efter undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse
af gennemførelsesbeføjelser.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager Kommissionen forslaget.
Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget, hvis et simpelt flertal i komiteen modsætter sig vedtagelse.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité
indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen indenfor 2
måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod komitéen, og
hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen
kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for samt hvor
der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen meddeler en godkendelse til 13 europæiske virksomheder til fortsat
brug af stoffet HBCDD til specifikke anvendelser som flammehæmmer ved 1)
formulering af granulat af brandhæmmet ekspanderet polystyren (EPS) (med
henblik på videre anvendelse i byggeri) og 2) fremstilling af brandhæmmet EPS
varer til anvendelse i byggeri.
Der er fastsat vilkår for godkendelsen. For så vidt begge anvendelser skal de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, der er beskrevet i den
med ansøgningen fremsendte kemikaliesikkerhedsrapport, anvendes fuldt ud.
Derudover skal indehaveren af godkendelsen og de producenter af EPS varer, der
er omfattet af godkendelsen, iværksætte et overvågningsprogram med henblik på
at kvantificere frigivelse af HBCDD til luft, vand og jord fra alle aktiviteter for de
nævnte anvendelser. Overvågningsprogrammet skal fastsætte den metodik, der
skal anvendes for at opnå resultaterne, herunder prøveudtagningssteder og
frekvens (som mindst skal være månedlig) og detaljerede oplysninger om
analysemetoder. Der skal udarbejdes rapporter med detaljerede oplysninger om
den anvendte metodik og resultaterne af overvågningsprogrammet. Den første
rapport skal være udarbejdet den 31. december 2016 og den anden den 21. august
2017. Rapporterne skal sendes til de kompetente myndigheder i det land, hvor
anvendelsen finder sted, til brug for håndhævelse. Endelig skal indehaveren af
godkendelsen hver tredje måned fremsende en rapport til Kommissionen med
opdaterede oplysninger om tilgængelige mængder af det alternative stof pFR (jf.
nedenfor) på markedet og om fremskridt med at teste og certificere dette stof med
henblik på substitution af HBCDD til de omhandlede anvendelser. Den første
rapport
skal
fremsendes
3
måneder
efter
datoen
for
vedtagelsen
af
gennemførelsesretsakten.
For så vidt angår anvendelsen af HBCDD til fremstilling af EPS varer til anvendelse i
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Notat om komitésag om forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
byggeri fastsætter godkendelsen yderligere vilkår. Producenter af EPS varer skal
forsyne
industrielle
og
professionelle
brugere
i
hele
forsyningskæden
med
vejledning om driftsbetingelser og risikohåndteringsforanstaltninger og om best
practice for anvendelse af EPS varer, der indeholder HBCDD, med henblik på at
minimere emissioner gennem hele livscyklus. Producenter af EPS varer omfattet af
godkendelen skal
på anmodning forsyne den
kompetente myndighed i
et
medlemsland med oplysninger om de mængder af EPS varer, der indeholder
HBCDD, som de har leveret til industrielle og professionelle brugere i det
pågældende medlemsland.
Godkendelsen foreslås givet for en periode indtil den 21. august 2017, hvorefter
godkendelsen skal tages op til revurdering. Med mindre der forinden træffes
afgørelse om at tilbagekalde godkendelsen, ophører godkendelsen med at være
gyldig den 21. august 2017 for de ansøgere, der ikke senest den 21. februar 2016
har fremsendt en revurderingsrapport, som forudsat i REACH-forordningen.
Det er i godkendelsen pålagt indehaverne af godkendelsen på forespørgsel fra den
kompetente myndighed i det land, hvor den godkendte anvendelse finder sted, at
fremsende et kortfattet sammendrag af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold,
der
finder
skal
anvendelse.
Det
er
endvidere
om
det
bestemt,
at
revurderingsrapporten
eksponering
af
inkludere
ved
oplysninger
de
to
om
igangsatte
skal
best
overvågningsprogram, ligesom rapporten også skal indeholde en vurdering af
arbejdstagere
indeholde
anvendelser.
gennemførelsen
Endelig
af
de
revurderingsrapporten
oplysning
practices, som ansøgeren har iværksat med henblik på at formindske udledning af
HBCDD i forbindelse med anvendelsen til formulering af brandhæmmet ekspanderet
polystyren.
HBCDD blev i 2013 optaget på Stockholm konventionen om persistente organiske
miljøgifte (POP) med forbud mod fremstilling og anvendelse af stoffet, dog med en
specifik undtagelse for fremstilling og anvendelse af HBCDD i ekspanderet
polystyren og ekstruderet polystyren til isolering i bygninger under betingelse af, at
behandlet EPS kan identificeres gennem hele livscyklen ved hjælp af mærkning
eller andre metoder. HBCDD er endvidere foreslået optaget på Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) 850/2004 om persistente organiske miljøgifte (POP-
forordningen), som gennemfører Stockholm konventionen i EU. Optagelsen af
HBCDD i POP-forordningen er endnu ikke vedtaget.
REACH-forordningen
indeholder
bestemmelser
om
indførelse
af
en
godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag
XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver godkendelse) opregner de stoffer, for
hvilke der kræves en godkendelse, før de kan markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato”. I ansøgningen om godkendelse af forsat brug, skal
virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og komme med en
vurdering af, om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Notat om komitésag om forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
HBCDD blev i 2011 optaget på REACH-forordningens bilag XIV på grundlag af dets
PBT egenskaber, dvs. persistens i miljøet, bioakkumulerbarhed og toksicitet.
Solnedgangsdatoen blev i denne forbindelse fastsat til 21. august 2015, og fristen
for at ansøge om godkendelse til fortsat anvendelse blev sat til 21. februar 2014.
Den 13. februar 2014 indsendte 13 virksomheder en fælles ansøgning om
godkendelse til fortsat brug af HBCDD til formulering af granulat af brandhæmmet
ekspanderet polystyren (EPS) (med henblik på videre anvendelse i byggeri) og
fremstilling af EPS varer til anvendelse til isolering i byggeri. Ansøgningen vedrører
anvendelser,
konventionen.
Der er udviklet en bromeret styren og butadien co-polymer (pFR), der kan
anvendes som alternativ til HBCDD. På ansøgningstidspunktet var det usikkert, om
alternativet pFR ville være tilgængeligt på markedet i tilstrækkelige mængder til
fuldt ud at kunne erstatte HBCDD, ligesom ikke alle afprøvninger og certificeringer
af pFR’s egnethed som alternativ til HBCDD var afsluttet. Der blev derfor oprindeligt
søgt om en godkendelsesperiode på 4 år. Virksomhederne har efterfølgende
meddelt, at en kortere godkendelsesperiode vil være tilstrækkelig for så vidt angår
afprøvning og tilgængelighed af pFR på markedet.
Ansøgning har været behandlet i Det Europæiske Kemikalieagenturs (ECHA)
komiteer
for
risikovurdering
oplysninger
om
(RAC)
og
socioøkonomisk
blev
vurdering
(SEAC).
ECHA’s
Ansøgningens
anvendelser
offentliggjort
der
ligger
inden
for
rammerne
af
undtagelsen
i
Stockholm
hjemmeside den 14. maj 2014 med frist for fremsendelse af kommentarer den 9.
juli 2014. Udtalelserne fra RAC og SEAC tager højde for modtagne høringssvar og
ansøgernes kommentarer til disse. De endelige udtalelser blev efter høring af
ansøgerne vedtaget den 8. januar 2015.
I sin udtalelse fandt RAC, at udledningerne til miljøet ikke var beskrevet
tilstrækkeligt
i
ansøgningen,
og
at
usikkerhederne
i
relation
til
eksponeringsvurderinger for begge anvendelser var for store til, at de ikke kunne
komme frem til en konklusion om miljørisikoen ved HBCDD. RAC kunne derfor ikke
vurdere hensigtsmæssigheden eller effektiviteten af de anvendelsesforhold og
risikohåndteringsforanstaltninger, der var beskrevet i ansøgningen. RAC vurderede
ikke eksponering af arbejdstagere, da HBCDD var identificeret som et PBT stof
baseret på giftighed for miljøet. HBCDD er sidenhen klassificeret som skadeligt for
forplantningsevnen i kategori 2.
RAC anbefalede på denne baggrund:
Gennemførelse af best practices i forhold til begrænsning af udledning og
ved eksponeringsvurdering i forhold til anvendelsen til formulering af
brandhæmmet ekspanderet polystyren.
At der blev pålagt overvågningsforpligtelser for begge anvendelser med
henblik på at kvantificere frigivelse af HBCDD til miljøet.
At industrielle og professionelle brugere i forsyningskæderne blev forsynet
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Notat om komitésag om forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
1556121_0005.png
med vejledning om anvendelsesforhold og risikohåndteringsforanstaltninger
samt best practice for brug af EPS varer, der indeholder HBCDD, for at
minimere frigivelse igennem hele livscyklus, således som det er forudset i
kemikaliesikkerhedsrapporten.
At det skal være muligt at fastslå, om varer, der indeholder HBCDD,
markedsføres på et medlemslands område og i hvilke mængder, med
henblik
at
kunne
opfylde
forpligtelser
i
henhold
til
Stockholm
konventionen.
At en vurdering af eksponering af arbejdstagere i godkendelsesperioden blev
inkluderet i revurderingsrapporten.
RAC’s anbefalinger er indeholdt i forslaget til gennemførelsesretsakt.
SEAC påpegede i sin udtalelse store usikkerheder i den socioøkonomiske analyse. I
lyset af, at der kun var søgt om godkendelse for en kort periode for at overkomme
en
midlertidig
forsyningsknaphed
af
alternativet,
fandt
SEAC,
at
de
socioøkonomiske fordele ved at anvende HBCDD til de ansøgte anvendelser kunne
vægte højere end risiciene for miljøet ved de pågældende anvendelser. SEAC
bekræftede, at anvendelse af alternativet pFR ville være teknisk mulig, når først
test og certificering var afsluttet. SEAC bekræftede endvidere, at på tidspunktet for
fremsendelsen af ansøgningen, var pFR ikke tilgængeligt i tilstrækkelige mængder
til at opfylde ansøgernes behov, men konkluderede, at tilstrækkelige mængder ville
være
tilgængelige
i
2017.
SEAC
anbefalede
denne
baggrund
en
godkendelsesperiode på to år.
Efter RAC’s og SEAC’s udtalelser er der fremkommet nye oplysninger om øget
produktionskapacitet hos producenterne af pFR, som i princippet vil kunne
tilfredsstille det øgede behov. Kommissionen har i lyset heraf henvendt sig til
producenter af pFR og ansøgerne. Der er herefter stadig usikkerheder omkring de
øgede mængder, der er tilgængelige på markedet på tidspunktet for vedtagelsen af
gennemførelsesretsakten, idet ikke alle produktionssteder for pFR opererede ved
fuld kapacitet. Hertil kommer, at ansøgerne og deres kunder stadig har behov for at
udføre tests og certificeringer før substitution med pFR kan finde sted.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Stoffet HBCDD er omfattet af bekendtgørelse nr. 231 af 5. marts 2014 om
kvalitetskrav til miljømålinger og bekendtgørelse nr. 1070 af 9. september 2015 om
fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og
grundvand.
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Notat om komitésag om forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
1556121_0006.png
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er
tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod 13 bestemte
virksomheder i Europa.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget
vurderes
ikke
at
have
væsentlige
statsfinansielle
eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at have neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod 13 bestemte
virksomheder i Europa. Der forventes ingen stigning i de mængder, der eventuelt
måtte blive anvendt i Danmark, men snarere et kontinuert fald i perioden.
8. Høring
Rammenotat har været i høring i Miljøspecialudvalget, og der er ikke indkommet
substantielle bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt har tidligere været drøftet på
møder i REACH-komiteen. Det forventes, at der vil være et meget stort kvalificeret
flertal af medlemslande, der vil stemme for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
HBCDD er et POP-stof, som globalt regnes for de mest problematiske og uønskede
stoffer, og som derfor er vigtige at få fjernet fra vores produkter og artikler,
således at de ikke påvirker menneskers sundhed eller udledes til miljøet.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelsen af særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes alternativer.
Regeringen finder det derfor vigtigt, at anvendelse af HBCDD udfases hurtigst
muligt.
Regeringen lægger vægt på, at RAC i sin udtalelse fandt, at udledningerne til
miljøet ikke var beskrevet tilstrækkeligt i ansøgningen, og at usikkerhederne i
relation til eksponeringsvurderinger for begge anvendelser var for store til, at de
ikke kunne komme frem til en konklusion om miljørisikoen ved HBCDD. RAC kunne
derfor
ikke
vurdere
hensigtsmæssigheden
eller
effektiviteten
af
de
6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Notat om komitésag om forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse til fortsat brug af stoffet hexabromocyclododecane (HBCDD)
1556121_0007.png
anvendelsesforhold
ansøgningen.
og
risikohåndteringsforanstaltninger,
der
var
beskrevet
i
Regeringen lægger derudover vægt på, at HBCDD har været opført på REACH
kandidatlisten siden 2008 og på REACH bilag XIV siden 2011 (fortegnelse over
særligt problematiske stoffer, der kræver godkendelse), og at virksomhederne
således har haft lang tid til at finde substitutions stoffer med henblik på udfasning
af HBCDD i produktionen. Regeringen noterer sig i den forbindelse de fremkomne
oplysninger om den øgede produktionskapacitet for substitutionsstoffet pFR.
Regeringen vil derfor stemme imod Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
7