Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1592861_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 21. januar 2016
MFVM 017
NOTAT
til
Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XVII i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH) for så vidt angår uorganiske ammoniumsalte
Komitésag
1. Resume
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af bilag
XVII i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier for
så vidt angår begrænsning af indholdet af uorganiske ammoniumsalte i
celluloseisoleringsmaterialer (REACH-komitésag).
Forslaget er sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 3.-4. februar
2016.
Forslaget vurderes samlet set
beskyttelsesniveauet i Danmark.
at
have
en
neutral
påvirkning
af
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har fremsendt forslag til forordning om ændring af bilag
XVII i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) for så vidt angår begrænsning af indholdet af uorganiske
ammoniumsalte i celluloseisoleringsmaterialer med henblik på afstemning på
møde i REACH-komitéen den 3.-4. februar 2016.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 68, stk. 1. Afstemning sker i
henhold til artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure
med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordning
nr. 182/2011.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår uorganiske ammoniumsalte
1592861_0002.png
Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
forordningen, efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen
sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet.
Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle
sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet
sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
forordningen, efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget.
I august 2013 indførte Frankrig i overensstemmelse med sikkerhedsklausulen i
REACH-forordningens artikel 129, stk. 1, et midlertidigt nationalt forbud mod
anvendelse af uorganiske ammoniumsalte i celluloseisoleringsmaterialer til
bygninger. Frankrig har efterfølgende, i overensstemmelse med kravet i REACH-
forordningens artikel 129, stk. 3, udarbejdet et såkaldt bilag XV-dossier med
henblik på at begrænse anvendelsen på EU-niveau.
Dossiet viste, at det er nødvendigt med en begrænsning af anvendelsen på EU-
niveau.
Under behandlingen af forslaget i ECHAs komitéer fastslog Komiteen for
Risikovurdering (RAC), at frigivelsen af ammoniak fra cellulose
isoleringsmaterialer, som er tilsat uorganiske ammoniumsalte, udgør en risiko for
menneskers sundhed, og at der derfor er baggrund for at begrænse anvendelsen af
disse stoffer. Komiteen for Socioøkonomisk Vurdering (SEAC) har udtalt, at
begrænsningen, som forslag til forordning om ændring af REACH-forordningens
bilag XVII indeholder, er den bedst egnede på EU-plan med hensyn til
proportionaliteten af de socioøkonomiske fordele i forhold til de socioøkonomiske
omkostninger.
Forslaget har tidligere været drøftet på et møde i REACH-komitéen den 10.
december 2015.
3. Formål og indhold
Med forslaget foreslås det, at det ikke længere skal være tilladt at markedsføre eller
anvende uorganiske ammoniumsalte i blandinger eller artikler af
celluloseisoleringsmaterialer, med mindre det via en i forslaget fastsat test kan
dokumenteres, at der ikke sker en afgivelse af ammoniak i en mængde over 3 ppm
på volumenbasis (svarende til 2,12 mg/m
3
luft). Endvidere foreslås en
informationspligt for leverandører, i de tilfælde hvor blandinger af
celluloseisoleringsmaterialer indeholder uorganiske ammoniumsalte, om hvordan
produktet skal anvendes, mens downstream-brugere skal sikre, at
celluloseisoleringsmaterialer indeholdende uorganiske ammoniumsalte anvendes i
overensstemmelse med leverandørens informationer om anvendelsen.
Der foreslås, at den nye begrænsning træder i kraft på tyvende dagen efter
offentliggørelse i EU-tidende, og at begrænsningen skal være gældende fra 2 år
efter ikrafttrædelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, ift. om Kommissionen har overskredet sine
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår uorganiske ammoniumsalte
1592861_0003.png
beføjelser i forbindelse med forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med
basisretsaktens formål eller indhold; eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret, da Danmark ikke regulerer brugen af
uorganiske ammoniumsalte i cellulose isoleringsmaterialer nationalt.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der er
tale om en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i
Danmark. Forslaget vil ikke kræve supplerende dansk lovgivning eller at
eksisterende lovgivning ophæves.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget til gennemførelsesbestemmelsen vurderes at have en neutral påvirkning
af beskyttelsesniveauet, da der ikke er oplysninger om anvendelse af denne type
isolering i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 15.- 20. januar 2016.
3F
har i den forbindelse bemærket, at de kan støtte den foreslåede danske
indstilling.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at de øvrige medlemslande vil være positive over for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Forslaget har til formål at begrænse muligheden for at markedsføre cellulose
isoleringsmaterialer indeholdende uorganiske ammoniumsalte i en mængde, som
under standardiserede forhold kan frigive ammoniak i en mængde, der kan udgøre
en risiko. Der er dokumenteret en risiko for menneskers sundhed ved anvendelsen
af disse stoffer i celluloseisoleringsmateriale i bygninger til beboelse. Regeringen
hilser derfor Kommissionens forslag velkomment og er positivt indstillet over for
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår uorganiske ammoniumsalte
1592861_0004.png
forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget forelægges Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg til
orientering.
4