Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 308
Offentligt
1594750_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 29. januar 2016
MFVM 024
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag om ændring af bilag VI til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske
produkter (kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tillade brugen af titaniumdioxid på nanoform som
UV-filter.
Der skal stemmes om forslaget den 9. februar 2016 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet, da titaniumdioxid er vurderet
sikkert til brug som UV-filter under nærmere fastlagte begrænsninger.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
er heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet stoffet er vurderet sikkert
og en tilladelse dermed ikke vil påvirke beskyttelsesniveaet.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 22. januar 2016 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Der skal stemmes om forslaget d. 9. februar 2016.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag VI, som er en liste over godkendte UV-filtre.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol, i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen, direktivet efter at Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 308: Notat om komitésag om ændring i kosmetikforordningen vedrørende kosmetiske produkter
1594750_0002.png
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet, efter Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget fra Kommissionen baseres på vurderinger fra EU`s Videnskabelige
Komité for Forbrugersikkerhed (VKF). Det omfatter en tilladelse til at anvende
titaniumdioxid på nanoform som UV-filter i en koncentration på op til 25 % samt
en tilføjelse om, at titaniumdioxid på nanoform ikke må bruges i produkter, som
kan lede til inhalation (fx sprays og pulver). Titaniumdioxid på ikke-nanoform er
allerede tilladt som UV-filter.
Sikkerhedseksperten, som vurderer risikoen ved anvendelsen af det kosmetiske
produkt, vil være forpligtiget til at sikre, at forbrugernes lunger ikke eksponeres
ved brug af produkter som indeholder titaniumdioxid.
VKF vurderede i en endelig vurdering fra 2014, at titaniumdioxid (nano) ikke
udgør en risiko for mennesker i en koncentration på op til 25 %, når det anvendes
under nærmere fastsatte betingelser i forhold til fysisk-kemiske egenskaber og
coatings. Såfremt titaniumdioxid ønskes anvendt på nanoform under andre
fastsatte betingelser end de på bilaget listede, skal denne form først vurderes af
VKF, inden nanomaterialet kan tillades på markedet.
VKF vurderede, at sprayprodukter med titaniumdioxid på nanoform, som kan føre
til eksponering af lungerne ved inhalation, ikke kan anses sikre. Titaniumdioxid på
nanoform tillades derfor ikke i sådanne produkter.
Da forslaget omhandler en tilladelse, foreslås det at finde anvendelse ved
ikrafttrædelse af forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 308: Notat om komitésag om ændring i kosmetikforordningen vedrørende kosmetiske produkter
1594750_0003.png
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om en ny tilladelse og ikke en
begrænsning.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet, idet der er tale om en tilladelse til
brug af titaniumdioxid på nanoform, som er vurderet sikker under nærmere
fastlagte begrænsninger af EU`s Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Forslaget har derudover været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 27.-29.
januar 2016.
Dansk Vask-, Kosmetik- og Husholdningsindustri (VKH) har i den forbindelse
givet udtryk for, at de finder det positivt, at regeringen agter at stemme ”ja” til
forslaget om brugen af titaniumdioxid på nanoform til brug i UV filtre. Der
henvises dog til at en formulering
”Må ikke anvendes i former, der kan medføre
eksponering af slutbrugerens lunger via indånding”
er bred og vag samt at det
ikke nærmere defineret, hvad der teknisk menes. Det anføres i den forbindelse, at
det er uklart, om det er et total forbud mod produkter, der skyder dråber ud i
luften, der her er tale om.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne. Titaniumdioxid
er allerede tilladt som UV-filter i dag, men i forbindelse med
Kosmetikforordningens ikrafttræden i 2013 skulle nanoformen som noget nyt
godkendes særskilt. Den officielle godkendelse har derfor været længe ventet.
10. Regeringens generelle holdning
Da titaniumdioxid på nanoform er vurderet sikkert til brug under specificerede
fastlagte begrænsninger, er regeringen positiv over for forslaget og støtter det.
12. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
3