Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1594758_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 29. januar 2016
MFVM 022
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter i
forhold til Ethyl lauroyl arginate HCl (kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tillade brugen af Ethyl lauroyl arginate HCl som
konserveringsmiddel i mundskyllevæsker i op til 0,15 %.
Der skal stemmes om forslaget den 9. februar 2016 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Det vurderes, at forslaget ikke vil påvirke beskyttelsesniveauet.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet brugen af ethyl lauroyl
arginate HCl som konserveringsmiddel i mundskyllevæsker er vurderet sikker.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 12. januar 2016 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Der skal stemmes om forslaget den 9. februar 2016 i den
stående komité for kosmetik. Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel
31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over stoffer med fastsatte
begrænsninger.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet, efter Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 309: Grundnotat om komitésag om ændring i kosmetikforordningen vedrørende Ethyl lauroyl arginate HCl
1594758_0002.png
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet, efter Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Ethyl lauroyl arginate HCl er i dag godkendt som konserveringsmiddel i en
maximum koncentration på 0,4 % i alle kosmetiske produkter, undtagen
læbeprodukter, mundplejeprodukter og sprayprodukter. Derudover er stoffet
tilladt i en maksimum koncentration på 0,8 % i sæber, skælshampoo og
deodoranter (ikke spray). Der har i forbindelse med vurdering af forslaget været
fokus på irritation af slimhinderne i munden. I den seneste vurdering af stoffet fra
EUs Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF) vurderes det, at Ethyl
lauroyl arginate HCl også kan anvendes sikkert som konserveringsmiddel i
mundskyllevæsker i en koncentration på op til 0,15 %, men ikke i mundplejemidler
generelt, og ikke i produkter til børn under 10 år.
Ethyl lauroyl arginate HCl foreslås dermed tilladt i mundskyllevæsker i op til 0,15
%, men ikke i produkter til børn under 10 år. Mundskyllevæsker med Ethyl lauroyl
arginate HCl skal mærkes med følgende tekst:” Må ikke anvendes til børn under 10
år". Det foreslås fortsat tilladt som konserveringsmiddel i op til 0,4 % i alle
kosmetiske produkter, undtagen læbeprodukter, mundplejeprodukter (andre end
mundskyllevæsker) og sprayprodukter.
Da der er tale om en tilladelse, foreslås forslaget at finde anvendelse ved
ikrafttrædelsen af forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine
beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med
basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Der vil ikke
skulle ske ændring af eksisterende nationale regler på baggrund af forslaget.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om en tilladelse til brug af stoffet.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 309: Grundnotat om komitésag om ændring i kosmetikforordningen vedrørende Ethyl lauroyl arginate HCl
1594758_0003.png
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet, idet udvidelsen af
anvendelsesområdet som konserveringsmiddel til også at omfatte
mundskyllevæsker er vurderet sikker.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra 21.- 27- januar 2016. Der er
ikke fremkommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Det vurderes, på baggrund af EU´s videnskabelige komite for forbrugersikkerhed
undersøgelse af den forslåede anvendelse, at brugen af konserveringsmidlet i
mundskyllevæsker er sikker. Regeringen er derfor positiv over for forslaget og
støtter det.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
3