Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 310
Offentligt
1594769_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 29. januar 2016
MFVM 023
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter i
forhold til methylisothiazolinone (MI) (kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at forbyde brugen af konserveringsmidlet
methylisothiazolinone (MI) i produkter, der ikke skylles af huden (fx creme og
læbestift).
Det forventes, at der kommer en skriftlig afstemning om forslaget forår 2016
(tidligst februar 2016) i den stående komité for kosmetik i efter
forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet da konserveringsmidlet, som er
allergifremkaldende, fremover udelukkende må anvendes til produkter, som ikke
bliver på huden.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
er heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget og agter at stemme for
forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har endnu ikke sendt ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Det
forventes, at der skal stemmes om forslaget ved skriftlig afstemning i løbet af
foråret 2016 i den stående komité for kosmetik.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er et bilag med liste over tilladte
konserveringsmidler.
Ændring af bilag V til kosmetikforordningen vedtages i Det Stående Udvalg for
Kosmetiske Produkter i Bruxelles.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 310: Grundnotat om komitésag om ændring i kosmetikforordningen vedrørende methylisothiazolinone (MI)
1594769_0002.png
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet, efter Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet, efter Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Methylisothiazolinone (MI) er i dag tilladt som konserveringsmiddel i kosmetiske
produkter i en maksimumkoncentration på 0,01 % (100 ppm). Den Videnskabelige
Komité for Forbrugersikkerhed (VKF) afgav i december 2013 en udtalelse om, at
100 ppm MI i kosmetiske produkter ikke er sikkert for forbrugerne med hensyn til
risikoen for sensibilisering (at man bliver allergisk overfor stoffet). VKF udtalte
samtidig, at der ikke findes en sikker koncentration af MI i produkter, der bliver på
huden. Dog vurderes stoffet sikkert i en koncentration på 15 ppm (0,0015 %) i
produkter, der skylles af huden.
Forbuddet mod MI i kosmetiske produkter, der bliver på huden, forventes at finde
anvendelse 6-9 måneder efter ikrafttrædelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med
basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil derfor være direkte gældende i Danmark. Der vil
ikke skulle ske ændring af eksisterende nationale regler på baggrund af forslaget.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet. Danmark har kun få produktionsvirksomheder på
kosmetikområdet og den europæiske brancheforening, Cosmetic Europe, har
allerede i december 2013 anbefalet sine medlemsvirksomheder at udfase brugen af
MI i kosmetiske produkter, som bliver på huden.
Beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vurderes at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, da MI
er stærkt allergifremkaldende, og der dermed forventes at være færre, der udvikler
allergi over for MI.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 310: Grundnotat om komitésag om ændring i kosmetikforordningen vedrørende methylisothiazolinone (MI)
1594769_0003.png
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra 21.- 27- januar 2016. Der er
ikke fremkommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske
kemiske stoffer, herunder stoffer, der er allergifremkaldende. Regeringen er derfor
positiv over for forslaget om at begrænse brugen af MI og ønsker derudover at
arbejde for, at der hurtigst muligt sker en yderligere regulering af MI i produkter,
der skylles af huden.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
3