Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1597017_0001.png
NOTAT
9. februar 2016
16/00431-2
Click here to enter text.
Dansk høringssvar vedr. samlede effekter af den finansielle regule-
ring indført efter finanskrisen (”call for evidence”)
Kommissionen lancerede den 30. oktober 2015 en offentlig høring om de
samlede effekter af den finansielle regulering indført efter krisen. Rege-
ringen har afgivet et høringssvar.
Formålet med høringen er at vurdere, om der i reglerne er tale om overlap
og huller, unødvendige administrative byrder og utilsigtede konsekvenser,
herunder i forhold til mulighederne for at skabe vækst. Der ses i høringen
både på individuelle regler og love såvel som sammenhængen mellem
disse.
Kommissionen vil på baggrund af høringen overveje behovet for justerin-
ger af reguleringen, ligesom høringen ventes at influere på allerede plan-
lagte revisioner af gennemført lovgivning på det finansielle område.
Regeringens høringssvar indeholder forskellige konkrete eksempler på
regulering, der fra dansk side med fordel bør tilrettes. Eksemplerne relate-
rer sig til en lang række EU-retsakter.
Hørringssvaret er indledt af et brev fra erhvervs- og vækstministeren til
kommissæren på det finansielle område, Jonathan Hill, hvor der fremføres
en række overordnede bemærkninger.
Her fremhæves det for det første, at det er vigtigt, at de meget detaljerede
regler på det finansielle område giver tilstrækkelig plads til forskellige
forretningsmodeller, herunder den danske realkreditmodel.
For det andet fremføres det, at unødvendige administrative byrder bør
undgås ved eksempelvis at sikre, at indrapporteringskrav tilpasses rele-
vante finansielle aktører.
For det tredje fremhæves det, at det tyder på, at likviditeten på markedet
er påvirket af de indførte såvel som potentielt kommende regler. Derfor
foreslås det, at Kommissionen indtænker påvirkningen af funktionen af de
finansielle markeder, før der indføres nye initiativer.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 329: Notat og høringssvar vedr. samlede effekter af den finansielle regulering indført siden finanskrisen
2/2
For det fjerde påpeges det i høringssvaret, at der fortsat skal søges en høj
grad af investor- og forbrugerbeskyttelse, men at det samtidig tilstræbes,
at den information, forbrugere og investorer modtager, rent faktisk er
målrettet af hensyn til at undgå administrative byrder.
For det femte fremhæves det, at de initiativer, som Kommissionen har
indikeret er på vej, bør være baseret på en klar begrundelse og have mer-
værdi. Konkret peges på forskellige standarder fra Basel-komiteen, som i
øjeblikket drøftes i EU, herunder et nyt gearingskrav, et krav om stabil
finansiering (NSFR) og en ny metode til udregning af risikoen af institut-
ternes aktiver, som risikerer at have en negativ virkning på institutter med
lav risiko så som de danske realkreditinstitutter.
Det fremføres i forlængelse heraf, at det er vigtigt, at regler og krav i ud-
gangspunktet bør vedtages på niveau 1 (dvs. mellem Rådet og Europa-
Parlamentet), mens der kun fsva. ikke-væsentlige og tekniske elementer
af et givent forslag bør tildeles beføjelse til Kommissionen eller de euro-
pæiske tilsynsmyndigheder (niveau 2 og 3) til at vedtage delegerede rets-
akter mv.
Det foreslås afslutningsvist, at øvelsen med at gennemgå de omfattende
reformer indført i kølvandet på finanskrisen gentages om nogle år, når
alle regler er implementeret, og der således er et klarere billede af de sam-
lede effekter.