Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 372
Offentligt
1602346_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
22. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 26. januar 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 309 (alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 309:
Kan ministeren bekræfte, at en grænsekontrol ved de indre grænser inden for rammerne
af Schengen-reglerne kun kan opretholdes ud over to måneder efter konsultation med EU-
kommissionen og de øvrige Schengen-stater, og at den kun kan opretholdes ud over seks
måneder på anbefaling af EU’s ministerråd, samt at det er en betingelse for en oprethol-
delse af grænsekontrol ud over seks måneder, at den frie udveksling af varer og tjeneste-
ydelser i EU’s indre marked er truet? I forlængelse heraf ønskes ministerens vurdering af,
om den nuværende situation i Schengen-området og ved den dansk-tyske grænse har en
karakter, så den ville kunne begrunde en grænsekontrol ud over seks måneder efter
Schengen-reglerne?
Svar:
1.
Indførelse og forlængelse af midlertidig grænsekontrol på de indre grænser skal ske
inden for rammerne af Schengenreglerne.
Efter artikel 23 i Schengengrænsekodeksen kan en medlemsstat undtagelsesvis – hvis der
foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i med-
lemsstaten – genindføre grænsekontrol i et begrænset tidsrum på højst 30 dage eller i det
tidsrum, hvor den alvorlige trussel forventes at bestå, hvis dette tidsrum overstiger 30
dage. Grænsekontrol efter artikel 23 kan forlænges i op til seks måneder.
Det fremgår af artikel 24, at hvis en medlemsstat planlægger at genindføre grænsekontrol
ved de indre grænser i henhold til artikel 23, stk. 1, skal de øvrige medlemsstater og
Kommissionen underrettes senest fire uger før den planlagte genindførelse eller inden for
et kortere tidsrum, hvis de omstændigheder, der gør det nødvendigt at genindføre græn-
sekontrol ved de indre grænser, først bliver kendt mindre end fire uger før den planlagte
genindførelse. Underretningen skal indeholde en række oplysninger, herunder om be-
grundelsen for den foreslåede genindførelse.
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016 - 935
Side
1/3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 309 om en grænsekontrol ved de indre grænser inden for rammerne af Schengen-reglerne kun kan opretholdes ud over to måneder efter konsultation med EU-kommissionen og de øvrige Schengen-stater, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Efter artikel 25 kan en medlemsstat undtagelsesvis indføre midlertidig grænsekontrol
øjeblikkeligt og uden forudgående varsel, hvis en alvorlig trussel mod den offentlige orden
eller den indre sikkerhed i en medlemsstat kræver øjeblikkelig handling. Grænsekontrol
efter artikel 25 kan indføres for højst ti dage, som kan forlænges i tidsrum på højst 20
dage ad gangen. Grænsekontrol efter artikel 25 kan forlænges i op til to måneder. Hvis en
medlemsstat genindfører grænsekontrol i medfør af denne bestemmelse, underretter den
pågældende medlemsstat samtidig de øvrige medlemsstater og Europa-Kommissionen
herom. Underretningen skal indeholde en række oplysninger, herunder om begrundelsen
for den foreslåede genindførelse.
Rådets Juridiske Tjeneste har tilkendegivet i forhold til fortolkning af beregningen af fri-
sten for den midlertidige grænsekontrol, at grænsekontrollen kan udstrækkes til i alt 8
måneder, dvs. først 2 måneder i medfør af straks-proceduren efter artikel 25 og derefter 6
måneder i medfør af den normale procedure efter artikel 23.
2.
Efter artikel 26 kan Rådet ved kvalificeret flertal og efter forslag fra Europa-
Kommissionen som en sidste udvej vedtage en henstilling rettet til en eller flere medlems-
stater om midlertidigt at genindføre grænsekontrol ved deres indre grænser eller bestem-
te dele heraf. En sådan henstilling forudsætter, at der foreligger ekstraordinære omstæn-
digheder, hvor den overordnede funktion af området uden kontrol ved de indre grænser
er truet, at truslen skyldes vedvarende alvorlige mangler i forbindelse med grænsekontrol-
len ved de ydre grænser, og at de ekstraordinære omstændigheder udgør en alvorlig trus-
sel mod den offentlige orden eller indre sikkerhed inden for Schengen-området eller dele
heraf.
Foranstaltninger som led i genindførslen af grænsekontrollen efter artikel 26 skal være
proportionale og må højst vare seks måneder med mulighed for forlængelse i en samlet
periode på op til to år.
Proceduren for Rådets henstilling om midlertidig genindførsel af grænsekontrol forudsæt-
ter bl.a., at Europa-Kommissionen udarbejder en Schengen-evalueringsrapport vedrøren-
de den berørte medlemsstat, og at medlemsstaten ikke inden 3 måneder har rettet op på
de alvorlige mangler, som Kommissionen har konstateret i rapporten. Det er dog muligt
for Kommissionen og Rådet at reagere før udløbet af 3-måneders fristen, såfremt det
forud herfor må konstateres, at der ikke er udsigt til en udbedring af de konstaterede
mangler.
Hvis Rådet vedtager en henstilling om midlertidig genindførelse af grænsekontrollen efter
artikel 26, skal Rådet vurdere, i hvilket omfang en sådan foranstaltning udgør en passende
reaktion på truslen mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed inden for området
uden kontrol ved de indre grænser, og om foranstaltningen står i rimeligt forhold til trus-
len. Ved en sådan vurdering tages der bl.a. hensyn til de sandsynlige virkninger af genind-
førelsen af grænsekontrol ved de indre grænser for den frie bevægelighed for personer
inden for området uden kontrol ved de indre grænser.
Europa-Kommissionen vedtog den 29. januar 2016 en Schengen-evalueringsrapport om
forholdene i Grækenland. Den 2. februar 2016 præsenterede Kommissionen et udkast til
henstilling til Grækenland om foranstaltninger, der skal afhjælpe de mangler, der er identi-
ficeret i evalueringsrapporten. Henstillingen blev vedtaget den 12. februar 2016 af Rådet.
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 309 om en grænsekontrol ved de indre grænser inden for rammerne af Schengen-reglerne kun kan opretholdes ud over to måneder efter konsultation med EU-kommissionen og de øvrige Schengen-stater, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
3.
Regeringen følger naturligvis situationen ved den dansk-tyske grænse og ved EU’s ydre
grænser tæt. Det er dog på nuværende tidspunkt for tidligt sige noget om, hvorvidt der vil
være behov for at forlænge den danske grænsekontrol ud over den periode, som Schen-
gengrænsekodeksens artikel 23-25 giver mulighed for.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3