Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
1603899_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
24. februar 2016
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Marie Louise S. Birkedal
Als
Sagsnr.: 2016-6130-0128
Dok.:
1876200
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg om
afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-698/15, Davis m.fl.
Indledning
Court of Appeal (England and Wales) (Civil Division) (Det Forenede
Kongerige) har forelagt Domstolen to præjudicielle spørgsmål om, hvor-
vidt Domstolens dom i de forenede sager C-293/12 og C-594/12,
EU:C:2014:238, afsagt den 8. april 2014, Digital Rights Ireland og Seitlin-
ger (herefter dommen i sagen Digital Rights Ireland), fastsætter ufravigeli-
ge EU-retlige krav, der finder anvendelse på en medlemsstats nationale
ordning for adgang til data, der er lagret i overensstemmelse med national
lovgivning, med henblik på at overholde artikel 7 og 8 i Den Europæiske
Unions Charter om grundlæggende rettigheder (herefter Chartret), og om
anvendelsesområdet for Chartrets artikel 7 og 8 i medfør af dommen udvi-
des ud over anvendelsesområdet for artikel 8 i Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention (herefter EMRK). Sagen er underkastet fremskyndet
procedure.
Baggrunden for spørgsmålene er dommen i sagen Digital Rights Ireland,
hvor Domstolen erklærede Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/24/EF af 15. marts 2006 om lagring af data genereret eller behandlet
i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og om
ændring af direktiv 2002/58/EF (herefter logningsdirektivet) ugyldigt un-
der henvisning til, at EU-lovgiver havde overskredet de grænser, som
overholdelsen af proportionalitetsprincippet kræver, henset til Chartrets ar-
tikel 7, 8 og 52, stk. 1.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-698/15, Davis m.fl.
Domstolen har besluttet, at der skal afholdes mundtlig forhandling i sagen,
og at denne skal foregå samlet for denne sag og sagen C-203/15, Tele2
Sverige AB mod Post- og telestyrelsen, idet sagerne vedrører samme em-
ne. Regeringen har den 25. august 2015 afgivet skriftligt indlæg i sagen C-
203/15, Tele2 Sverige AB mod Post- og telestyrelsen.
Sagens faktiske omstændigheder
Spørgsmålene er stillet i forbindelse med en sag, der er indbragt for de bri-
tiske domstole af Peter Brice, Geoffrey Lewis, David Davis og Tom Wat-
sen (herefter sagsøgerne) mod Secretary of State for the Home Department
(herefter Secretary of State), idet sagsøgerne har gjort gældende, at ord-
ningen om datalagring i Section 1 i Data Retention and Investigatory Po-
wers Act 2014 (lov om datalagring og efterforskningsbeføjelser af 2014)
(herefter kaldet DRIPA) er uforenelig med Chartrets artikel 7 og 8 og
EMRK’s artikel 8.
I medfør af Section 1(1) i DRIPA kan Secretary of State udstede en lag-
ringsmeddelelse, hvori en offentlig teleoperatør pålægges at lagre relevan-
te kommunikationsdata.
Regeringens interesse i sagen
På linje med den af regeringen fremførte argumentation i EU-domstolens
sag C-203/15, Tele2 Sverige AB, er det også i denne sag regeringens op-
fattelse, at regeringen bør afgive indlæg i denne sag, idet dansk lovgivning
i lighed med den britiske lovgivning indebærer en forpligtelse for teleud-
bydere til at lagre oplysninger om trafikdata, som omfatter alle personer,
(uanset om disse er mistænkt for et strafbart forhold eller ej) bl.a. med
henblik på efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet.
Domstolens besvarelse af de af Court of Appeal forelagte præjudicielle
spørgsmål har derfor betydning for vurderingen af den danske lovgivning i
forhold til Chartrets artikel 7, 8 og EMRK artikel 8.
Regeringens synspunkter i sagen
Det er regeringens opfattelse, at regler som de, der er beskrevet i forelæg-
gelseskendelsen, på en række punkter adskiller sig afgørende fra lognings-
direktivets regler. Det gælder navnlig vedrørende lagringstiden for og be-
skyttelsen af de lagrede data. Dertil kommer, at der gælder en række til-
synsforanstaltninger både i forhold til teleudbydere og myndigheder.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 380: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-698/15, Davis m.fl.
Det fremgår af e-data-beskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1, at med-
lemsstaterne af hensyn til bl.a. forebyggelse, efterforskning, afsløring og
retsforfølgning i straffesager kan vedtage retsforskrifter om lagring af data
i en begrænset periode. En medlemsstat, der fastsætter regler om lagring af
data med henblik på efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet,
handler derfor efter regeringens opfattelse inden for rammerne af EU-
retten. Chartret finder derfor anvendelse, jf. Chartrets artikel 51, stk. 1.
Det er regeringens opfattelse, at regler som de, der er beskrevet i forelæg-
gelseskendelsen, udgør et indgreb i retten til privatliv og familieliv, jf.
Chartrets artikel 7, og i retten til beskyttelse af personoplysninger, jf.
Chartrets artikel 8, men at dette indgreb er sagligt begrundet i hensynet til
efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet. Reglerne er desuden eg-
nede til at opnå det angivne formål og går – baseret på en samlet vurde-
ring, jf. Digital Rights-dommen – ikke ud over, hvad der er nødvendigt
med henblik på at opnå dette mål.
Det er således regeringens opfattelse, at Digital Rights-dommen skal for-
stås således, at hvis nationale regler om lagring af data med henblik på ef-
terforskning og retsforfølgning af kriminalitet ud fra en samlet vurdering
og under inddragelse af de forhold, som Domstolen lægger vægt på i
dommen, er begrænset til det strengt nødvendige, er reglerne ikke i strid
med retten til privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger,
jf. Chartrets artikel 7 og 8.
Regeringen har på den baggrund besluttet at afgive indlæg i sagen.
3