Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 392
Offentligt
1605098_0001.png
DA
Pressemeddelelse
Luxembourg, den 21. januar 2016
Tre fjerdedele af de ikke-produktive investeringer i
landbruget er "for omkostningskrævende", siger EU-
revisorerne
Tre fjerdedele af de reviderede projekter, som var finansieret under en EU-ordning, der betaler
landbrugere for at forbedre miljøet, var ikke omkostningseffektive, fremgår det af en ny beretning
fra Den Europæiske Revisionsret. Hovedparten af de såkaldte "ikke-produktive investeringer"
bidrog til at beskytte landskabet og biodiversiteten. I 75 % af tilfældene fandt revisorerne dog klare
tegn på, at omkostningerne enten var urimeligt høje eller ikke var tilstrækkeligt begrundet.
Svagheder i udvælgelsen af investeringer i forbindelse med arbejde som for eksempel etablering af
levende hegn og genopretning af vådområder førte til, at forslagene ikke blev vurderet på passende
vis på grundlag af udvælgelseskriterier, og at der blev finansieret ikke-støtteberettigede projekter.
I perioden 2007-2013 blev der brugt ca. 860 millioner euro i offentlige midler på ikke-produktive
investeringer. Den offentlige støtte, der blev ydet fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne og gennem national medfinansiering, nåede ofte op på 100 % af projektomkostningerne.
Revisorerne besøgte fire medlemsstater, som tilsammen brugte 80 % af de samlede midler - Portugal,
Danmark, Det Forenede Kongerige (England) og Italien (Puglia). Kun fem af de 28 reviderede projekter viste
sig at være omkostningseffektive. I beretningen advarer Retten om, at disse problemer muligvis ikke er
begrænset til stikprøven af projekter, eftersom de skyldtes svagheder i medlemsstaternes forvaltnings- og
kontrolsystemer
"Det er naturligvis vigtigt, at vores dyrkningsmiljø forvaltes bæredygtigt",
siger Jan Kinšt, det medlem af
Revisionsretten, der er ansvarligt for beretningen, "men
EU’s støtte skal også give økonomisk mening".
Revisorerne konstaterede, at medlemsstaterne ikke kontrollerede, om de anmeldte omkostninger reelt var
afholdt, eller at de accepterede det dyreste bud uden at kræve nogen begrundelse. I flere tilfælde blev
projekter, som tydeligvis ville øge bedriftens værdi, finansieret fuldt ud med offentlige midler, eller de blev
støttet med en sats, der var meget højere end den sats, der normalt ydes til produktive investeringer.
Ved overvågningen blev der kun målt data som f.eks. det afholdte beløb i offentlige udgifter og antallet af
støttemodtagende bedrifter, og der var kun få oplysninger, der kunne vise, hvad der var opnået på EU- og
medlemsstatsplan. Selv om støtten fortsætter i perioden 2014-2020, har Kommissionen og
Formålet med denne pressemeddelelse er at gengive hovedbudskaberne i Den Europæiske Revisionsrets særberetning.
Beretningen i sin helhed kan fås på www.eca.europa.eu
ECA Press
Mark Rogerson – Talsmand
T: (+352) 4398 47063
Damijan Fišer – Pressesekretær T: (+352) 4398 45410
12, rue Alcide De Gasperi - L-1615 Luxembourg
E: [email protected] @EUAuditorsECA eca.europa.eu
M: (+352) 621 55 30 63
M: (+352) 621 55 22 24
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 392: Brev fra medlem af Den Europæiske Revisionsret, Bettina Jakobsen, om styrkelse af samarbejdet mellem Revisionsretten og de nationale parlamenter
1605098_0002.png
DA
medlemsstaterne endnu ikke korrigeret de fleste af svaghederne, fordi de ikke har gjort nok for at
identificere dem i tide.
Revisorernes væsentligste anbefalinger er, at medlemsstaterne fremover
vurderer, i hvilket omfang ikke-produktive investeringer implementeres i synergi med andre
miljøordninger
systematisk kontrollerer bilag til omkostningsanmeldelser
definerer specifikke resultatindikatorer og rapporterer om disse indikatorer i deres årlige
gennemførelsesrapporter
opstiller kriterier til at bestemme de potentielle afkast af de ikke-produktive investeringer, der
modtager de højeste støttesatser, og modulerer støttesatserne
sikrer, at omkostningerne ikke overstiger omkostningerne ved lignende typer arbejder, der
udbydes på det frie marked.
Kommissionen bør overvåge gennemførelse af ikke-produktive investeringer ved hjælp af
medlemsstaternes årlige gennemførelsesrapporter, vejlede medlemsstaterne om udvælgelseskriterier
og sikre, at bidraget til opfyldelsen af landbrugsmiljømål overvåges under evalueringerne.
Bemærkninger til redaktører:
Som led i EU’s politik for udvikling af landdistrikterne kan medlemsstaterne anvende EU-budgettet til
at yde tilskud til omkostninger ved ikke-produktive investeringer, som er investeringer, der ikke
medfører et væsentligt afkast eller en væsentlig indtægt eller indkomst, eller som ikke øger værdien
af støttemodtagerens bedrift væsentligt, men som har en positiv miljøindvirkning. Ikke-produktive
investeringer bør navnlig spille en supplerende rolle ved at bidrage til at opfylde landbrugsmiljømål
eller forpligtelser under andre miljøordninger, eller ved at styrke miljøværdien af beskyttede områder.
Særberetning nr. 20/2015:
Omkostningseffektiviteten af EU's landdistriktsstøtte til ikke-
produktive investeringer i landbruget
foreligger på 23 EU-sprog.
2