Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 420
Offentligt
1608588_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 17. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 12. februar 2016.
kl. 10.00
vær. 2-133
Mette Gjerskov (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Erling Bonnesen (V), Morten Løkkegaard (V), Jens Joel
(S), Søren Søndergaard (EL), Christian Poll (ALT), Martin Lidegaard
(RV), og Holger K. Nielsen (SF).
miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen, statsminister Lars Løkke
Rasmussen og minister for børn, unge og ligestilling Ellen Trane
Nørby
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3446 (landbrug og fiskeri) den 15. februar 2016
1. Formandskabets arbejdsprogram for første halvår 2016
Orientering fra formandsskabet
Rådsmøde 3446
bilag 1 (samlenotat side 2)
EU-note (15)
E 4 (EU-note af 29/10-15 om Kommissionens arbejdsprogram
for 2016)
EU-note (15)
E 3 (EU-note af 8/10-15 om EU's politiske prioriteter for 2016)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
Miljø- og fødevareministeren:
Det første punkt er formandskabets arbejdsprogram, hvor
formandskabet vil fortælle om deres prioriteter for første halvår 2016. Her vil jeg henvise til
samlenotatet.
Christian Poll
glædede sig over at se ordet bæredygtighed i formandskabets program.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at bæredygtighed var et vigtigt element i arbejds-
programmet, og hun så frem til det hollandske formandskabs resultater.
512
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en bæredygtig
forvaltning af de eksterne flåder og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
1006/2008
Orientering fra Kommissionen/ udveksling af synspunkter
KOM (2015) 0636
Rådsmøde 3446
bilag 1 (samlenotat side 4)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 2 er en første præsentation af Kommissionens nye
forslag om eksternt fiskeri
altså f.eks. fiskeritilladelser for EU-fartøjer, der fisker uden for
EU-farvande, og tilsvarende tredjelandsfartøjer, der fisker i EU-farvande.
Det er som sagt en første præsentation, men Danmark og andre medlemslande har alle-
rede fokus på, at der ikke bliver opstillet tunge administrative procedurer, der vil kunne
genere fiskere og medlemslandenes administration. Norge er f.eks. et tredjeland, og dan-
ske fartøjer, der fisker i norsk farvand, kan derfor potentielt blive berørt. Bl.a. derfor har vi
opmærksomhed på sagen. Det bliver en sag, som vi vender tilbage til.
513
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
3. Etablering af en EU-platform for dyrevelfærd
Præsentation/orientering/udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3446
bilag 1 (samlenotat side 6)
EUU alm. del (15)
bilag 326 (høringssvar vedr. Kommissionens forslag om
etablering af EU-platform for dyrevelfærd)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
Miljø- og fødevareministeren:
Under punkt 3 om dyrevelfærd vil Danmark sammen med
Tyskland, Holland og Sverige præsentere et fælles oplæg om at etablere en EU-platform
for dyrevelfærd. Sundhedskommissæren støtter overordnet ideen.
Platformen vil give mulighed for drøftelser af dyrevelfærd både mellem organisationer og
sektorens og medlemslandenes repræsentanter. Fra de fire landes side mener vi, at det
er vigtigt at sætte mere fokus på gennemførelse og overholdelse af EU-lovgivningen om
dyrevelfærd. Derudover kan det også være et forum for nye ideer på dyrevelfærdsområdet.
Vi skal undgå at ende i en situation, hvor en lille gruppe nordeuropæiske medlemslande
presser på for mere dyrevelfærd, mens det bliver afvist kategorisk af de syd- og østeuro-
pæiske medlemslande. En EU-platform kan forhåbentlig styrke samarbejdet mellem sek-
toren, organisationer og myndigheder på området.
Kenneth Kristensen Berth
tog hatten af for landene bag initiativet og for det hollandske
formandskab, der havde sat det på dagsordenen. Der var uden tvivl behov for det med de
meget forskelige standarder for dyrevelfærd, der er i EU. Handlede det kun om produkti-
onsdyr eller også om kæledyr? Han var ikke enig med ministeren i, at dyrevelfærdspolitik-
ken burde være så fælles som mulig. Troede ministeren, at man kunne lave om på, at en
række syd- og østeuropæiske lande har notorisk vanskeligt ved at forstå værdien af at
beskytte dyrs værdighed? Danmark burde gå forrest på området, og han var i tvivl om,
hvorvidt samlenotatets formulering skulle forstås som en neddrosling af ambitionerne for
dyrevelfærd med henvisning til noget, der kun måske får succes på EU-plan. Det var vigtigt
at sikre sig, at lande som Grækenland og Malta ikke skal svinge taktstokken på dyrevel-
færdsområdet i EU. Der var masser af ting, Danmark kunne presse på for at ændre: Maltas
nedskydning af fugle, forholdene for vilde hunde i Grækenland og tyrefægtning i Spanien.
Kenneth Kristensen Berth var bekymret for, at presset ville gå den anden vej.
Christian Poll
mente, det kunne være relevant at koble dyrevelfærdsspørgsmålet med
spørgsmålet om antibiotikaresistens. I Danmark får smågrise enten antibiotika eller kobber
og zink, fordi de tages fra soen for tidligt. Man kunne løse to problemer på en gang ved at
arbejde med fravænningsperioden.
Holger K. Nielsen
gik ud fra, at der på grund af subsidiaritetsprincippet var grænser for,
hvad man kunne gå ind i. Det var vel meget konkurrencevilkårene, det handlede om.
Miljø- og fødevareministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at hun ikke ville slække
på ambitionerne for dyrevelfærd, men rigtig gerne have flere lande med. Det handlede,
514
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
som Holger K. Nielsen nævnte, også om konkurrencevilkårene. Man havde f.eks. ofte dis-
kuteret transportreglerne for dyr. Det var et oplagt eksempel på, hvor godt det ville være at
få de andre lande med på det danske ambitionsniveau. De fire lande var gået sammen,
fordi de havde et forholdsvis højt niveau for dyrevelfærd og ville bruge platformen til at få
de andre lande til at interessere sig mere for dyrevelfærd. Kenneth Kristensen Berths ek-
sempler var gode argumenter for at komme videre og løfte dyrevelfærden generelt. Ar-
bejdsformen med platforme var også kendt fra andre områder. Ministeren mente, man
skulle bruge flere kræfter på at finde alliererede i EU og sætte gang i Kommissionen der,
hvor man syntes, den var for tilbageholdende.
Ministeren svarede Kenneth Kristensen Berth, at det både gjaldt produktionsdyr og kæle-
dyr. Der var ingen begrænsning i, hvilke dyrevelfærdsemner man kunne tage op.
Ministeren svarede Christian Poll, at Danmark var meget aktiv i spørgsmålet om antibioti-
karesistens. Jf. gårsdagens MRSA-samråd i Miljø- og Fødevareudvalget var det en pro-
blemstilling, hun også gerne ville bringe ind i denne sammenhæng, uagtet at der ikke er
lige så stor interesse for det i de andre medlemslande. Dyrevelfærd handler også om, at
syge dyr godt må behandles, og det var vigtigt at finde den rigtige balance for forbruget.
Fravænningsperioden var blevet diskuteret flere gange i Miljø- og Fødevareudvalget, hvor
man var i gang med at blive klogere på problematikken.
Christian Poll
sagde, at man må gå til problemets kilde. Man ved, at smågrises tarmsy-
stem ikke er klar til fast føde efter 3-4 uger. Ved at øge fravænningstiden behandler man
grisene bedre og kommer af med behandlingen med antibiotika og zink og kobber, som
bruges i stedet for antibiotika og spredes på landbrugsjorden. Den løsning kunne man ar-
bejde videre med i EU. Var der i øvrigt tanker om at tage en indledende etisk debat om,
hvad man forstår ved dyrevelfærd? Her var Mickey Gjerris en relevant ekspert på området.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at man ikke havde taget stilling til, hvilke emner
man skulle kaste sig over på dyrevelfærdsplatformen. Hun noterede sig synspunktet. Med
hensyn til fravænningsperioden sagde hun, at der skal tænkes på tværs.
515
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
4. Kommissionens strategi for landbrugsforskning
Præsentation
Rådsmøde 3446
bilag 1 (samlenotat side 9)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 294 (side 350, senest behandlet i EUU 11/12-15)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 4 er en præsentation af Kommissionens udkast til
en strategi for landbrugsforskning. Vi drøftede også landbrugsforskning og bioøkonomi på
rådsmødet i december. Der er mange gode takter i Kommissionens udkast, men fokus er
på primær landbrugsproduktion. Der så vi gerne et bredere fokus, der inkluderer forarbejd-
ningen af fødevarer og ikke mindst det potentiale, der ligger i den marine sektor.
Vores tilgang vil være, at det er for snævert alene at se på traditionel landbrugsproduk-tion.
Vi vil gerne have, at forskning og innovation inden for bioøkonomien kunne være mere
fremadrettet og resultere i nye indtjeningsmuligheder, som også samtidig kan bidrage til at
håndtere nogle af de globale udfordringer, vi står over for
f.eks. fødevareforsyning.
516
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
5. Internationale handelsaftaler og -forhandlinger på landbrugsområdet
Orientering fra Kommissionen
Rådsmøde 3446
bilag 1 (samlenotat side 11)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 177 (side 132, senest behandlet i EUU 6/11-15)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 5 drejer sig om status for handelsforhandlinger på
landbrugsområdet, hvor der i samlenotatet er givet en gennemgang af de mange forskellige
aftaler og forhandlinger. Jeg vil gerne tilføje, at vi havde et initiativ sidst, hvor handelskom-
missæren var til stede. Det var en fornøjelse at opleve det engagement fra kommissærens
side.
I december blev der indgået en WTO-aftale i Nairobi om landbrug og eksportkonkurrence.
Det var ikke en særlig ambitiøs aftale. Vi havde gerne set, at man var gået lidt længere på
en række områder. Det vigtigste resultat fra Nairobi er, at der stadig er liv i WTO-forhand-
lingerne. Den kommende tid skal bruges til at sætte rammer for fremtidige forhandlingsem-
ner. For at sige det ligeud: Det er tungt.
Generelt har det russiske importforbud
vist, hvor vigtigt det er, at vi fra EU’s side er meget
aktive i forhold til at sikre muligheder for eksport til så mange lande som muligt. Det gælder
også om at udnytte allerede indgåede handelsaftaler
f.eks. i forhold til at fjerne tekniske
handelshindringer.
Vi holdt her i januar en konference i Bruxelles om emnet sammen med både handelskom-
missæren og sundhedskommissæren. Jeg præsenterede ideer til at gribe tingene lidt an-
derledes an i samarbejdet mellem Kommissionen og medlemslandene, altså at tænke lidt
mere regionalt, så grupper af lande kunne gå sammen. Det var handelskommissæren po-
sitiv over for, så vi håber, Kommissionen vil følge op på det.
6. Eventuelt
Formanden
nævnte, at Morten Løkkegaard og hun havde været til et meget veltilrettelagt
COSAC-møde, som ministeren gerne måtte rose formandskabet for, hvis hun fik lejlighed
til det.
Miljø- og fødevareministeren
sagde, at det var vigtigt at kæde Rådet sammen med de
nationale parlamenter, og at COSAC netop var et forum, der kunne bruges til det.
517
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
7. Siden sidst
Miljø- og fødevareministeren:
Under siden sidst vil jeg lige nævne, at de lave priser på
især mælk og svinekød vil komme op under eventuelt og som en frokostdrøftelse på råds-
mødet. Især fra fransk side bliver der rejst krav om nye markedstiltag. Det vigtigste er, at
vi ikke genindfører udbudsstyring og kvoter. Det forventes, at bliver et egentligt dagsorden-
punkt på rådsmødet i marts, så det vender vi tilbage til.
Jeg vil også orientere om en præjudiciel sag ved EU-Domstolen
sag nr. C-112/15. Det er
en udløber af en sag, som Århus Slagtehus A/S m.fl. har anlagt mod Miljø- og Fødevare-
ministeriet og Fødevarestyrelsen ved Østre Landsret. Under retssagen ved Østre Landsret
besluttede Landsretten at forelægge præjudicielle spørgsmål om fortolkning af kontrolfor-
ordningen for EU-Domstolen.
Sagen ved EU-Domstolen drejer sig om, hvorvidt det er i overensstemmelse med kontrol-
forordningen, at gebyret for kødkontrol omfatter udgifter til uddannelse af tilsynsteknikere,
herunder om det kan omfatte løn til personer, der ansættes, for at grunduddannelsen til
tilsynstekniker kan gennemføres.
Kommissionen har afgivet indlæg i sagen. Kommissionens fortolkning er, at udgifter til
selve grunduddannelsen som tilsynstekniker ikke kan indgå i beregningen af gebyrer, der
pålægges fødevarevirksomheder. Domstolen har ikke ønsket mundtlig forhandling eller en
udtalelse fra generaladvokaten i sagen. Så det næste, der sker, er, at der falder dom. Det
sker formentlig i løbet af de nærmeste måneder. Det er vanskeligt at spå om udfaldet af
dommen. Men jeg må dog erkende, at Kommissionens indlæg til støtte for slagterierne
og domstolens afvisning af mundtlig forhandling
kan være indikationer på, at sagen ikke
vil falde ud til regeringens fordel.
Når dommen fra EU-Domstolen foreligger, skal Østre Landsret tage stilling til, hvilken be-
tydning den skal have for den nationale retssag og det eventuelle tilbagebetalingskrav, der
er rejst der. Men jeg kan sige, at uddannelsen af nye tilsynsteknikkere er sat i bero, mens
vi venter på domstolenes vurdering.
Formanden
havde i orienteringen om svinekøds- og mælkepriser bidt mærke i, at ministe-
ren ville lægge vægt på, man ikke skal tilbage til udbudsstyring og kvoter. Hun ville gerne
sikre sig, at man heller ikke vil tilbage til eksportstøtte, hvor man dumper EU-varer rundt
omkring i verden for at slippe af med dem.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at Danmark ikke havde forslag til konkrete initiati-
ver. Debatten var foranlediget af Frankrig, der gerne ville i gang med alle mulige støtteord-
ninger
igen. Sidst var der blevet sat 500 mio. euro af, og det lød måske af meget, men
da de først var delt ud, gav det bare godt 80 mio. kr. i støtte i Danmark. Det var ikke den
slags tiltag, ministeren ønskede. Hun troede mere på markedsåbninger og andre tiltag med
fremtid i. Drøftelsen ville tage udgangspunkt i Frankrigs ønsker, men det ville også være et
punkt på rådsmødet i marts, hvor hun ville vende tilbage og orientere om Danmarks og de
518
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
øvrige landes forslag til initiativer. Ministerens linje var, at man skulle finde nye markeds-
muligheder. Uanset hvilke aftaler man ville nå frem til, var Rusland selv i gang med at
opbygge bedrifter og forsyningssikkerhed.
Formanden
bad ministeren bekræfte, at Danmark ikke ønsker eksportstøtte, som det bli-
ver foreslået med jævne mellemrum.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at egentlig eksportrestitution var blevet forbudt i
WTO. Det var det udkomme, Nairobiforhandlingerne havde haft.
Holger K. Nielsen
bemærkede, at man ville lade uddannelsen til tilsynstekniker gå i stå.
En sag kan tage lang tid
var det ansvarligt at stoppe uddannelsen? Ville det ikke betyde
en svækkelse af fødevarekontrollen? Og hvad ville det koste at tabe sagen?
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at man forventede en afgørelse i løbet af de næste
måneder. Østre Landsret skulle træffe en endelig afgørelse. Der kunne i værste fald blive
tale om et tilbagebetalingskrav på omkring 94 mio. kr., hvis man gik helt tilbage til da ord-
ningen blev indført. Ministeren mente ikke umiddelbart, der var noget problem, men der
måtte ikke gå for lang tid inden afklaringen af, hvordan uddannelsen skulle finansieres.
519
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Punkt 2. Forelæggelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016
Det Europæiske Råd 18-19/2-16
bilag 1 (fortroligt) (udkast til
kommenteret dagsorden)
Det Europæiske Råd 18-19/2-16
bilag 3 (brev fra formanden for DER
vedr. udkast til pakke om aftale om genforhandling af Storbritanniens
forhold til EU)
Det Europæiske Råd 18-19/2-16
bilag 4 (fortroligt) (udkast til
konklusioner)
Statsministeren:
Torsdag og fredag i vinterferien er der møde i Det Europæiske Råd,
hvor hovedemnet er Storbritanniens genforhandling af sit forhold til EU. Der vil også være
en drøftelse af migrations- og flygtningekrisen som et fast punkt på dagsordenen.
Storbritannien og EU
Statsministeren:
Hvad angår Storbritanniens genforhandling af sit forhold til EU, offent-
liggjorde formanden for DER den 2. februar sit udspil til en samlet pakke, som skal drøftes
og forhåbentlig vedtages torsdag og fredag. Det er et udspil, der set med regeringens
øjne er ganske glimrende som et udgangspunkt for forhandlingerne. Jeg synes, at det
rammer den rette balance og fremstiller en løsning, som på den ene side skal fastholde
Storbritannien i EU, og som på den anden side
og som en forudsætning for, at man kan
indgå en aftale
er acceptabel for alle andre medlemslande. Pakken består af udkast til
en afgørelse fra stats- og regeringscheferne forsamlet i DER, altså en folkeretlig aftale,
der får virkning fra det til tidspunkt, hvor briterne erklærer, at de fortsat vil være medlem
af EU. Desuden indeholder pakken et udkast til udtalelse fra medlemsstaterne forsamlet
i DER og et udkast til en række erklæringer fra henholdsvis DER og fra Kommissionen.
Jeg synes, at det er vigtigt at slå fast, at pakkens formål er at fastholde Storbritannien i
EU. Derfor baserer pakken sig også på de ønsker, som premierminister Cameron ud-
trykte i sit brev af 10. november sidste år. Det har været meget vigtigt for Donald Tusk
ikke at gå ind i spørgsmål, som ikke er blevet rejst fra britisk side, men altså fokusere på
den britiske ønskeseddel. Det betyder omvendt ikke, at der ikke så også er noget til os
andre i pakken. Det er der faktisk. Der er rigtig mange elementer, som falder sammen
med de danske synspunkter, og som vi vil arbejde hårdt for at fastholde. For det første er
der en rigtig god tekst om velfærdsydelser, herunder forslag om indeksering af børne-
checks, som sendes ud af landet, tilbagerulning af Metockdommen, som mange sikkert
kan huske gav os grå hår i hovedet for nogle år tilbage. For det andet indeholder udspillet
en række gode principper om sikring af ikkeeurolandes interesser, som man lægger op
til at skrive ind i traktaten på et senere tidspunkt, når den skal til revision. For det tredje
indebærer pakken mere indflydelse til nationale parlamenter, og for det fjerde understre-
ges respekten for, at der er forskellige veje til integration for forskellige lande. For det
femte indeholder udspillet et klart signal om, at vi skal styrke Europas konkurrenceevne,
bl.a. ved at reducere virksomhedernes administrative byrder.
520
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Det er så pakken eller udspillet, men der er også og har været mange drøftelser imellem
medlemsstaterne, og der er der fortsat meget forskellige holdninger til visse ting, både
hvad angår fri bevægelighed og velfærdsydelser, og til den del af teksten, der vedrører
forholdet mellem euro- og ikkeeurolande, og derfor kan man endnu ikke være sikker på,
at alt det, som formanden har lagt på bordet, kommer til at være en del af den endelige
pakke. Så den er så at sige ikke hjemme endnu. Selv om vi forhåbentlig får en aftale, vil
det være sådan, at den først træder i kraft, når den britiske befolkning bekræfter fortsat
EU-medlemskab. Den danske interesse er meget stærk, ikke kun når det handler om, at
Storbritannien skal blive EU, men også derved, at andre ting, som vi har kæmpet hjem
på siden, kun får en retsvirkning, hvis briterne stemmer ja.
Med respekt for, at udenrigsministeren har gennemgået det her i udvalget og har fået
mandat, vil jeg alligevel sige lidt mere om pakkens enkelte elementer. For så vidt angår
forholdet mellem euro- og ikkeeurolande, er det set med danske øjne meget positivt, at
det bliver slået fast, at nye tiltag, som eurolandene beslutter sig for, også skal være åbne
og frivillige for ikkeeurolande. Det er også meget positivt for os, at det fastslås, at spørgs-
mål, der vedrører EU-28, skal drøftes og besluttes af alle 28 medlemslande. Det har
længe været en dansk prioritet, og det er godt at få den understreget. Det er også i over-
ensstemmelse med vores ønsker og prioriteter, at der nu kommer et stærkt fokus på
styrkelsen af det indre marked og på forbedringen af EU’s konkurrenceevne.
Det har
længe været dansk politik, at vi skal reducere virksomhedernes administrative byrder,
regulere mindre og bedre, så det er klart signal, vi kun kan være tilfredse med. Det er
også meget positivt, at der lægges op til en styrkelse af de nationale parlamenters rolle i
lovgivningsprocessen. Vi har i Danmark en lang tradition for stærk parlamentarisk inddra-
gelse og et meget aktivt Europaudvalg, og vi har for tiden også drøftelser om, hvordan vi
kan styrke det yderligere oven på nejet i december. I det lys kan man derfor kun støtte
forslaget om, at 55 pct. af de nationale parlamenter kan give et såkaldt rødt kort, hvis et
forslag betragtes som værende i strid med nærhedsprincippet. I spørgsmålet om en sta-
dig snævrere union er der fundet en god balance, hvor udlægningen af traktatens tekst
på området svarer godt til den danske opfattelse. Derfor håber jeg også, at alle lande kan
leve med udspillet, som understreger, at ingen er forpligtet til yderligere integration.
Så er der det spørgsmål, som også har været centralt i den offentlige debat om velfærds-
ydelser og fri bevægelighed. Pakken indeholder en række gode elementer, som vi ser
positivt på. Det gælder som sagt ikke mindst muligheden for at indeksere børneydelser i
forhold til barnets bopæl og tilbagerulning af Metockdommen, og derudover er det posi-
tivt, at det fastslås, at det er op til EU-medlemslandene at fastlægge de grundlæggende
principper for deres sociale sikringssystemer. På den baggrund kan man vel sige, at af-
taleudkastet definerer nogle vigtige principper, som vi kan støtte os til, og som andre også
kan basere sig på, når vi senere på året skal i gang med at forhandle den såkaldte mobi-
litetspakke, altså forordning 883. Det ligger helt i tråd med regeringens holdning om, at
EU ikke skal udvikle sig til en social union. EU-borgere skal flytte sig for at få arbejde,
ikke for at søge det højeste niveau for sociale ydelser. Det er vores posi-tion. Men jeg må
også sige, at det langt fra er alle lande, der er glade for denne del af pakken. Og særlig
er det sådan, at forslaget om indeksering af børnechecken er under hårdt pres, og derfor
521
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
bliver det noget, som Danmark sammen med Storbritannien skal kæmpe for at fastholde,
og ikke noget, der kan garanteres på forhånd.
Endelig vil jeg nævne, at Storbritanniens hovedkrav om at begrænse de særlige britiske
in work-benefits i en 4-årig periode er inkludereret i udspillet. Det er gjort på en måde, så
der ikke er behov for traktatændringer, og da jeg have besøg af Cameron for 1 uge siden,
understregede han over for mig, at den del af pakken er et helt afgørende element for
Storbritannien. Alt i alt er det min vurdering, at der er god mulighed for, at udspillet fra
Donald Tusk kan danne grundlag for en god løsning på det kommende topmøde, og jeg
vil gøre, hvad jeg kan, for målrettet at arbejde på et resultat, der kan hjælpe Cameron til
at vinde den kommende folkeafstemning om Storbritanniens medlemskab. Det er på alle
måder i en dansk, men også europæisk interesse, og så har det den sidegevinst, at det
bidrager til at trække EU i en retning, som vi går ind for. Så vi har chancen for at opnå
nogle gode resultater, hvis der kan skabes opbakning til det udkast, som ligger på bordet
nu.
Migration
Statsministeren:
Et andet vigtigt tema på topmødet er migration, hvor der er lagt op til
en statusdrøftelse. Jeg kan ikke udelukke, at der i lyset af situationens alvor kan komme
en diskussion om den videre vej frem. Der blev sidste år truffet en stribe vigtige beslut-
ninger, der gik i den rigtige retning, om at styrke kontrollen med de ydre grænser og om
at sikre effektiv modtagelse af migranter, så de kunne registreres, og man kunne sondre
mellem dem, der har et egentligt beskyttelsesbehov, og dem, der de facto er økonomiske
flygtninge. Der blev indgået en aftale med Tyrkiet med henblik på at bremse strømmen
af migranter og asylansøgere. Så målt på beslutninger, skete der sådan set meget, der
trak i den rigtige retning. Målt på handling, er det noget mere nedslående, for det er i den
grad gået alt for langsomt med at gennemføre beslutningerne, og det bliver vi nødt til at
gøre noget ved. EU står i en yderst alvorlig situation, og derfor er det vigtigt at få en
retvisende status over, hvordan det går med at implementere beslutningerne. Skal man
glæde sig over en ting, er det, at der efterhånden er en bred erkendelse af, at forudsæt-
ningen for en løsning er, at der meget effektivt gøres noget ved kontrollen af vores eks-
terne grænser. Og at det, indtil den kontrol fungerer, er helt nødvendigt at opretholde en
midlertidig kontrol ved visse af de interne grænser.
Det er også i det lys, at Kommissionen og Rådet allerede har taget skridt til at sikre, at
medlemsstaterne kan opretholde en midlertidig grænsekontrol ud over den 8-måneders-
grænse, som ellers gælder i normale situationer, og som Tyskland rammer allerede her i
maj måned. Det er vel ved døgnskiftet mellem den 12. og den 13. maj, at Tyskland når
begrænsningen på 8 måneder og dermed ikke kan forlænge sin midlertidige grænsekon-
trol inden for reglerne. Der er behov for at få justeret den for at give os et yderligere
pusterum, selv om det ikke er en varig løsning. Jeg forventer, at vi får en orientering om
status over drøftelserne med Tyrkiet. Hvis ikke der er udsigt til, at Tyrkiet meget snart
522
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
bremser strømmen til Grækenland effektivt, bliver man nødt til at se på alternative mulig-
heder for at bremse strømmen via den vestlige Balkanrute. Jeg vil understrege, at det
haster med at få gennemført de beslutninger, vi har truffet, og at vi fra dansk side er
parate til at se på alle realistiske løsningsmuligheder, der kan bidrage til at bremse til-
strømningen.
Det europæiske semester
Statsministeren:
Endelig ventes Det Europæiske Råd at tilslutte sig anbefalingerne til
euroområdet som helhed under det europæiske semester. En nærmere drøftelse af den
økonomiske situation i EU inden for rammerne af det europæiske semester vil dog ikke
finde sted på dette rådsmøde, men først på rådsmødet i marts.
Kenneth Kristensen Berth
kaldte rådsmødet for et af de mere afgørende. Statsministeren
skulle først og fremmest varetage danske interesser. Det lød bare på ham, som om Dan-
marks interesser var fuldstændig sammenfaldende med Storbritanniens, og at det kun
handlede om at bære de britiske ønsker igennem. Storbritannien havde brug for Danmarks
tilslutning, og Danmark havde brug for en parallelaftale om Europol
hvorfor ikke bringe
det op på mødet og lægge pres på de øvrige lande? Udfordringen af den danske velfærds-
model begrænser sig ikke til børnepenge, den gælder også SU og dagpenge. Her var de-
finitionen af vandrende arbejdstagere central. EU-Domstolen har defineret det som en, der
arbejder 5,5 timer om ugen. Hvorfor tager regeringen ikke de ting op nu, hvor Storbritannien
har startet en diskussion og ovenikøbet har brug for dansk tilslutning?
Martin Lidegaard
sagde, at Radikale Venstre var glad for at give regeringen mandat til at
støtte den foreslåede løsning. Samlet set var det en god pakke. Der var ikke tale om et
mindre EU, men om et bedre EU. Det var en ekstra glæde at konstatere, at statsministeren
var kommet tilbage på et mere konstruktivt EU-spor efter folketingsvalgkampens EU-skep-
sis. Han håbede på mindre slinger i EU-linjen fremover.
Martin Lidegaard var knap så glad for, hvad statsministeren sagde om migration. Det er
kun en fælles EU-løsning, der kan løse flygtningeproblemerne. Statsministeren havde ret
i, at det kunne blive meget svært at håndtere, når vinteren blev afløst af forår, og der kom-
mer større flygtningestrømme. Derfor var han i tvivl om, om der var tid til den lidt tilbage-
lænede danske holdning, hvor man venter og ser, hvad de andre siger, før man tager stil-
ling. Kunne Danmark ikke have en mere klar holdning til, hvordan man nærmer sig en
holdbar fælleseuropæisk løsning bestående af ydre grænser, hotspot, der kan sortere flygt-
ninge fra illegale immigranter, større indsats i nærområderne og en større fordeling i Dan-
mark? Danmark dikterede ikke
EU’s politik,
men det har betydning at melde en holdning
ud.
Jens Joel
delte ligesom regeringen mange af Storbritanniens bekymringer. Han forstod,
at diskussionen var defineret af Storbritannien. Men man havde nu et vindue til at rejse
nogle af de debatter, som den nuværende og tidligere statsminister havde prøvet at rejse
523
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
for at sikre den danske velfærdsmodel på et indre marked med fri bevægelighed. Hvad var
strategien frem mod forhandlingerne om mobilitetspakken? Det er vigtigt at sikre, at man
ikke bare kan komme ind fra højre og være dagpengeberettiget. Bruges forhandlingerne til
at lægge bunden for, at Danmark sammen med de øvrige skandinaviske velfærdsstater
kan få lov at definere forskellige måder at være EU-land på? Socialdemokratiet ville ikke
begrænse EU-samarbejdet, men var enig med statsministeren i, at man må begrænse,
hvem der må modtage ydelser.
Jens Joel var enig med Martin Lidegaard i, at det kunne være rart at høre mere om planen
for at få styrket de ydre grænser. Diskuterede man også muligheden for at skrue op for
hjælpen og forhindre, at flere bliver tvunget på flugt? Det var påfaldende, at man havde
kæmpet så meget om den interne fordeling og lagt så lidt pres på de mere modvillige lande
for at hjælpe, også i nærområdeindsatsen.
Søren Søndergaard
bad statsministeren bekræfte, at der ikke var noget hastværk i for-
handlingerne med Storbritannien, som har frem til slutningen af 2017 til at afholde deres
folkeafstemning. Hvis man ikke fandt en løsning lige på det kommende topmøde, var der
et helt år til at finde en løsning.
Han bad statsministeren redegøre for teknikken. Der skulle indgås en aftale på rådsmødet,
hvis man kunne blive enige. Og så skulle det afgøres ved en folkeafstemning i Storbritan-
nien. Men en række af de ting, man bliver enige om på rådsmødet, kræver traktatændrin-
ger, eller at Europa-Parlamentet inddrages i lovgivningen. Kunne den lovgivning så nå at
blive gennemført inden den britiske folkeafstemning? Hvis ikke var det meget nemt for den
britiske nejside
for så ved man reelt ikke, hvad aftalen går ud på.
Søren Søndergaard syntes, regeringen havde været for defensiv, når den ikke havde rejst
de to store sager for Danmark. Den ene var social dumping, som er det helt store problem,
også med hensyn til de sociale ydelser, der bliver brugt til at skabe social dumping. Rege-
ringen kunne have haft nogle klare forslag. Det andet spørgsmål gik på retsforbeholdet.
Sagen med Storbritannien afspejler ikke et rent britisk problem, men derimod at der bredt
i Europa er en utilfredshed med, at EU bestemmer for meget eller i hvert fald ikke skal
bestemme mere. Det så man f.eks. i Danmark den 3. december, hvor den danske befolk-
ning sagde nej til, at EU skulle bestemme mere over dansk retspolitik. Det er ikke det
samme, som at man ikke ønsker et mellemstatsligt samarbejde, det kræver bare nogle
parallelaftaler. Og det var der nogle i Bruxelles, der havde vanskeligt ved at finde ud af at
lave. I en situation, hvor Danmarks stemme var afgørende, ville det selvfølgelig være rigtigt
at inddrage det i forhandlingerne.
Nikolaj Villumsen
henviste til en artikel i Berlingske Tidende om et læk fra det seneste
G20-topmøde, hvor Donald Tusk og Jean Claude Juncker havde mødtes med den tyrkiske
præsident
Erdoğan.
Jean Claude Juncker havde angiveligt sagt til
Erdoğan,
at man havde
været flink og tilbageholdt
EU’s årlige rapport om Tyrkiet, som havde en klar kritik af landets
grove undertrykkelse, til den tyrkiske valgkamp var ovre. Det var dybt kontroversielt, hvis
Kommissionen havde ført valgkamp for den tyrkiske præsident. Under valgkampen var der
524
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
blevet fængslet journalister og angrebet oppositionspartier, uden at myndighederne greb
ind. Det var også kontroversielt, at
Erdoğan
ville have flere penge fra EU, hvis ikke han
skulle transportere flygtninge frem til
EU’s ydre grænse i busser.
Det var en voldsom trus-
sel. Hvad mente statsministeren om
EU’s støtte til Erdoğans
valgkamp og truslerne fra
ham? Danmark skulle til at give mange millioner kr. til
Erdoğan –
var det her måden, sam-
arbejdet skulle foregå på?
Formanden
ville lade statsministeren vurdere, hvor meget af Nikolaj Villumsens spørgsmål
der lå inden for dagsordenen.
Rasmus Nordqvist
sagde, at Alternativet ikke havde støttet det forhandlingsoplæg, uden-
rigsministeren havde forelagt dagen før. Han var især bekymret over, at den generelle
nødbremse var formuleret, så det nærmest var en særaftale for Storbritannien. Ville et EU
lavet ud af særaftaler være særlig stærkt? Kommissionen havde lige pludselig fået nogle
informationer, der viser, at Storbritannien står i en exceptionel situation. Men Kommissio-
nens tal stammer fra 2013, hvor der ikke var noget, der tydede på, at nogen lande var
særlig udsat. Kunne man ikke have analyseret, hvilke lande der havde hvilke udfordringer,
og så have taget det op i forhandlingerne om mobilitetspakken som en samlet europæisk
udfordring? Særaftaler underminerer det solidariske i EU, mente Rasmus Nordqvist.
Statsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at det af mange grunde var i Dan-
marks interesse at få en aftale, der øger sandsynligheden for, at Storbritannien kan blive i
EU. Det er vigtigt, at Storbritannien forbliver i EU, fordi det er en vigtig samhandelspartner,
og fordi Storbritanniens positioner i politiske diskussioner ofte matcher de danske
nemlig
at EU skal fokusere på konkurrencedygtighed, indre marked, undgå bureaukrati og undgå
at udvikle sig til en social union. Uden Storbritannien ville danske synspunkter være svæk-
ket. Derfor bidrager Danmark på en måde, der skaber et resultat, der gør det nemmere for
Cameron at få et ja. Han betragtede Danmark som en allieret til Storbritannien i processen.
Det ville være kunstigt, hvis Danmark angreb den skitse, der lå på bordet, udvandede den
og pludselig skabte problemer. Det ville være det modsatte af klogt. Derfor går Danmarks
arbejde ud på at få indhold i aftalen, der både matcher danske og britiske interesser. Og
det har man fået: indeksering af børnecheck
som langt hen ad vejen en dansk opfindelse.
Dengang den daværende regering på baggrund af forspillet til en åbningsskrivelse valgte
at ændre administrationen af det optjeningsprincip, der ellers var dansk lov, udviklede den
daværende danske opposition dette forslag om indeksering af børnechecken inspireret af
de aflønningsmekanismer, der var for Kommissionens udstationerede medarbejdere i for-
skellige lande. Der skulle kæmpes for det forslag. Fra Tusks første udspil til det, der nu lå
på bordet, var der sket en lille udvanding. Den var altså ikke hjemme endnu.
Statsministeren sagde, at det danske dagpengesystem skulle forsvares, og at man skulle
stå vagt om det reelle indhold i definitionen af vandrende arbejdstagere. Her lå der nu en
god tekst, som var et stærkt afsæt for forhandlingerne om mobilitetspakken. Det var ikke i
dansk interesse at opfinde yderligere krav, som forplumrede det. Det var i dansk interesse
at sørge for, at der ikke sker en udvanding.
525
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Der var ikke, som Martin Lidegaard sagde, slinger i regeringens EU-linje. Statsministeren
mente, at et bedre EU i nogle sammenhænge godt kunne være et mindre EU. Når man vil
lave bindende mål for deregulering af erhvervslivet, var det mindre EU-intervenering. Når
man lægger op til at kvalitetsikre eksisterende EU-lovgivning ud fra subsidiaritetsprincippet,
var det også mindre EU, der er mere fokuseret på det væsentlige og overlader mere til de
decentrale niveauer. Dermed havde han nok også svaret Jens Joel på hans spørgsmål om
næste skridt, som var at få aftalen på plads, så der var en politisk trædesten i forhandlin-
gerne om mobilitetspakken. Her måtte man hæfte sig ved, at den nuværende Kommission
modsat den foregående har en mere pragmatisk tilgang. Det var ikke længe siden, der
nærmest var et angreb på den finske model
og afledt af det også det danske dagpenge-
system. Her havde Kommissionen trukket følehornene til sig. Hvis man oven i det lagde, at
man nu får nogle nye formuleringer, gav det en god prognose for en mobilitetspakke med
en bedre balance mellem retten til at bevæge sig som arbejdskraft og det enkelte lands
mulighed for at sikre sit unikke velfærdssystem.
Statsministeren svarede Søren Søndergaard, at det var Storbritannien, der afgjorde, om
der var hastværk. Det var rigtigt, at der var lovet en folkeafstemning inden udgangen af
2017. Der skal være et grundlag inden da. Det måtte være den britiske premierminister,
der initierede drøftelserne, der definerer, hvornår resultaterne er tilfredsstillende, og om
han tror på, man får bedre resultater af at lade tiden gå. Men det var nok på det kommende
topmøde, at aftalen ville blive indgået. Aftalen er et stykke hen ad vejen folkeretligt bin-
dende med inspiration fra Edinburghaftalen. Den skal implementeres gennem fælles lov-
givning, hvor Parlamentet spiller en rolle. Derfor har de største grupper i Parlamentet plus
den liberale deltaget i de såkaldte Sherpamøder og givet tilsagn fra et meget bredt flertal i
Parlamentet. I sidste ende er det briterne, der ved afstemningen vurderer aftalens indhold.
Det hele hviler på et britisk ja.
Statsministeren svarede Rasmus Nordqvist, at nødbremsen principielt gælder alle, men de
facto er skræddersyet til Storbritannien, så alle ikke kan bruge den. Det er tilstrømning af
europæisk arbejdskraft, der gør det muligt at udløse den, og det, der kan bremses, er in
work-benefits, som man ikke har i Danmark, hvor nødbremsen derfor ikke kan anvendes.
Statsministeren syntes, aftaler som denne viste en spændstighed i EU-samarbejdet. Der
fandtes andre eksempler, f.eks. de danske og de irske protokoller. Hvis EU ikke havde haft
en imødekommende tilgang, men derimod havde presset den samme skabelon ned over
alt og alle til alle tider, ville man ikke have det EU, man har i dag. Det tjente EU-samarbejdet
til ære, at man finder en vej fremad, også i den vanskelige situation, der er opstået i Stor-
britannien.
Statsministeren svarede Nikolaj Villumsen, at man skulle være varsom med at kommentere
et læk, da der kunne gå nuancer tabt.
Erdoğan
havde hverken be- eller afkræftet lækkets
formuleringer. Det var ikke en passende måde at samarbejde på, hvis man truer med ikke
at efterleve sine forpligtelser, hvis andre ikke agerer, som man synes. Det er, hvad man
kan sige om det. Man havde lige talt om sagen i alle dens dimensioner i Det Udenrigspoli-
tiske Nævn. En endelig løsning på Europas udfordringer kræver, at mange ting falder på
plads på en gang. Tyrkiet skal efterleve sine forpligtelser, både de almindelige folkeretlige
526
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
og konventionsmæssige, men også dem, de har påtaget sig i aftalen med EU
at beskytte
sine grænser og behandle flygtninge ordentligt til gengæld for et finansielt bidrag fra EU.
EU skal også levere på sin del. Der havde været en lille smule forsinkelse, fordi nogle lande
havde blokeret for finansieringsnøglerne. Det var faldet på plads. Grækenland skal levere.
Og EU skal levere den støtte, der er nødvendig for, at de kan levere.
Statsministeren svarede Martin Lidegaard, at den danske position er, at tålmodigheden
ikke kan strækkes meget længere. Ganske få lande i Europa har båret byrderne det sidste
år. Det er de samme lande, der tager flygtninge og hjælper i nærområderne. Sidste år gav
Danmark fjerdemest til nærområderne og var blandt dem, der tog flest flygtninge. På et
tidspunkt er det slut med at køre på fribillet. Derfor havde han også udtalt sig om et stær-
kere nordisk samarbejde. De nordiske lande var kravlet op fra hver sin ræling, men var nu
i samme båd med velfærdssystemer, der ikke kan håndtere tilstrømningen i længden. Den
nordiske pasunion var under pres, fordi EU ikke har styr på de ydre grænser. Der skal
sendes et budskab om, at der skal ske noget
enten i Tyrkiet eller i Grækenland. Hvis
Grækenland ikke leverer, skal Schengensamarbejdet måske designes anderledes.
Søren Søndergard
takkede for bekræftelsen af, at der ikke er noget hastværk. Storbritan-
nien er blevet lovet noget, de ikke ved om de får, for det var reelt endnu ikke vedtaget i EU.
Han undrede sig igen over, at regeringen glemmer at bruge den mulighed, man har, når
ens stemme er afgørende. Man så det samme med Lissabontraktaten, hvor man havde
muligheden for at fremtidssikre forbeholdet med parallelaftaler. Uden at spørge befolknin-
gen og uden opbakning nogen steder lavede man en tilvalgsordning. Nu har man igen en
afgørende stemme. Det er en markant dansk interesse at få en parallelaftale om Europol,
men man bruger ikke muligheden. Statsministeren måtte have en anden måde at sikre
parallelaftalerne på. Han skulle ikke komme tilbage og sige, det ikke kan lade sig gøre, når
han ikke har forsøgt nu.
Martin Lidegaard
støttede varmt, at statsministeren undlod at føre revolverpolitik på et
tidspunkt med lidt større problemer i Europa end det danske retsforbehold. Man må finde
løsninger i fællesskab frem for at true andre lande. Han var enig med ministeren i, at hver-
ken et mindre eller et større EU nødvendigvis er et bedre EU, men Radikale Venstre blev
overrasket, da statsministeren valgte at tilslutte sig Dansk Folkeparti og Liberal Alliances
forslag om, at man pr. definition skal have en mere EU-kritisk linje. Radikale Venstre øn-
skede, at EU bliver større i de store spørgsmål og kunne tale med større vægt, for det er
sådan, man kan løse f.eks. flygtningekrisen, og så blander sig mindre i småtingsafdelingen.
Det ville være rart, hvis statsministeren blev på det EU-spor.
Martin Lidegaard sagde, at hvis ikke man får realiseret planen og ikke får styr på den ydre
grænse, risikerer man at tabe kontrollen endegyldigt. Måske skulle man putte sig lidt min-
dre og give lidt mere klart udtryk for, hvordan man tror man kommer hen til den løsning,
hvis Tyrkiet ikke leverer
eller ikke leverer det hele. Der pågår en intensiv debat i Europa
med klare holdninger fra Tyskland, de østeuropæiske lande og Sydeuropa, og det er i
dansk interesse at tage mere aktivt stilling.
527
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at man var blevet tudet ørerne fulde om, at det er meget
vanskeligt at få en parallelaftale. Skulle man så ikke benytte sig af muligheden nu, hvor
man har noget at spille ind med? Han forstod ikke, at statsministeren ikke ville benytte
muligheden.
Kenneth Kristensen Berth havde opgivet håbet om at få EU til at gøre noget som helst
fornuftigt på migrationsområdet
i hvert fald så længe man ikke får en ny tysk kansler. Han
havde dog noteret sig, at forsvarsministeren dagen før på TV2 News tilkendegav, at det
danske flådefartøj i det ægæiske hav skulle gelejde flygtningeskibe tilbage til Tyrkiet
og
at håndhæve den ydre grænse var netop den rigtige måde at løse problemet på. Kenneth
Kristensen Berth tog hatten af for Peter Christensens udmelding og foreslog statsministe-
ren at tage forslaget med på DER.
Rasmus Nordqvist
sagde, at EU hverken skulle være rigidt eller stereotypt, men nu mente
andre lande end Storbritannien, at de også stod i en særlig situation med særlige udfor-
dringer. Ville det ikke være bedre at tage det op fælles i forbindelse med mobilitetspakken
i stedet for at lave en de facto særaftale. Skulle man ikke finde ud af, hvad de samlede
udfordringer bestod i? Handlede mobilitetspakken ikke netop om, hvordan man beholder
forskellige velfærdsmodeller?
Nikolaj Villumsen
spurgte, hvad de andre lande kunne have imod, at Danmark tog mulig-
heden for en parallelaftale om Europol op. Det ville da være godt at få en aftale på plads.
Det var vel også i de andre landes interesse.
Nikolaj Villumsen syntes, det var vildt, hvis EU virkelig havde støttet den tyrkiske præsident
i valgkampen og dermed svigtet de demokratiske kræfter i Tyrkiet. Måske ville statsmini-
steren ikke tage det op på DER, men så kunne man tale om det på et samråd.
Erdoğan
havde dagen før gentaget sine trusler om at sende flygtninge til EU, hvis han ikke fik flere
penge. Det var en kynisk afpresning. Samtidig var Tyrkiet desværre begyndt at skabe flygt-
ninge. Det mindede om borgerkrig i flere byer i det østlige Tyrkiet. Skulle den kurs virkelig
belønnes? Skulle man ikke hellere presse på for grundlæggende demokratiske standarder
og for at sætte en fredsproces i gang for at undgå endnu en blodig borgerkrig i Mellem-
østen?
Formanden
henstillede til, at man holdt sig inden for dagsordenen.
Jens Joel
var glad for, at statsministeren følte ejerskab over indeksering af børnepenge.
Han påpegede, at man let kunne gøre nar af den tidligere regering, men at statsministeren
selv havde valgt at følge EU-retten, og at diskussionen var mulig, fordi Storbritannien havde
taget den op. Det vindue burde man benytte til at sikre danske interesser. Han anerkendte
fuldt ud betydningen af indeksering, Metocktilbagerulning, ikkeeurolandenes muligheder
og alt det andet gode, der lå på bordet. Når man nu er enige om bekymre sig for balancen
mellem fri bevægelighed og velfærdssystemer, var det underligt at se statsministeren sam-
men med den øvrige højrefløj ude i et helt andet ærinde i Folketingssalen for et par uger
siden. Han kvitterede for statsministerens bemærkning om, at tålmodigheden med de
528
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
lande, der ikke gør deres del i flygtningekrisen, var opbrugt. Man skulle ikke kun slå i bordet,
når det handlede om at placere mennesker, men også når det handlede om, at alle skal
bidrage de akutte sult- og sikkerhedsproblemer.
Morten Løkkegaard
havde oplevet den situation, Jens Joel omtalte, meget anderledes og
haft svært ved at finde ud af, hvad Socialdemokraterne mente i den sag
og ikke mindst
hvad de havde imod i beslutningsforslaget. Han opfordrede statsministeren til at forklare,
om det gav nogen mening at inddrage en intern dansk diskussion om Europol i de forhand-
linger, han skulle ned til, og om man kunne opnå noget ved det. For ham ville det fore-
komme utidigt og svække den danske position.
Statsministeren
svarede Morten Løkkegaard, at man bare ville legitimere, at alle andre
lande møder ind med hver sin kæphest
vel at mærke i en situation, hvor aftalen trækker
i en rigtig retning på alle måder. Danmark var tæt allieret med Storbritannien, og det, der
lå på bordet, var ikke hjemme endnu. Det hele var under angreb. Man risikerer, at forslaget
ikke bliver stærkt nok til, at der kan føres valgkamp på det. Dette angreb kan svække Dan-
marks interesser, der er sammenfaldende med Storbritanniens
og handler om at undgå,
at EU udvikler sig til en social union.
Statsministeren svarede Jens Joel, at han ikke havde gjort nar af den tidligere regering,
Venstre havde den position, de havde, og måtte acceptere, at den tidligere regering valgte
at administrere i overensstemmelse med noget, man i Kommissionen mente var EU-lov-
givning, og i Venstres spillerum efterfølgende har det indgået, at Danmark, før Venstre kom
til, helt frivilligt havde lagt sig fladt ned og administreret efter en bestemt opfattelse af EU-
retten. At man nu i en årrække har administreret sådan, vil indgå, hvis man på et tidspunkt
kommer til en domsstolsafgørelse. Der var en situation, hvor Danmark lagde sig ned for en
henvendelse fra Kommissionen, der var niveauet under en åbningsskrivelse, og dermed
de facto accepterede Kommissionens retsforståelse. Det rokkede ikke ved Venstres tilgang
i sagen, og det var derfor, man havde lagt så meget vægt på at kæmpe for en løsning.
Statsministeren svarede Rasmus Nordqvist, at nødbremsen ikke indgår i en generel for-
handling af moblititetspakken af den grund, at der så ikke ville kunne indgås en aftale med
Storbritannien, som har bragt sig i en position, hvor der skal være folkeafstemning om en
genforhandlet relation til EU. Det er omstændighederne. Og derfor må en aftale forholde
sig til dem. Hvis man kun skulle genforhandle mobilitetspakken, ville det blive svært for
Storbritannien at få et ja.
Statsministeren sagde, at han havde svaret på Kenneth Kristensen Berths spørgsmål om
at koble Europol-spørgsmålet på den nuværende diskussion.
Statsministeren sagde, at man havde stillet et dansk flådeskib til rådighed for Natos flåde-
styrke 2 i andet halvår af 2016. Det havde man gjort for længe siden. Diskussionen gik nu
på, hvilken opgave NATO skal løse i det tidsrum. Det kommer bl.a. an på, hvordan man får
sikret implementeringen af aftalen med Tyrkiet og opbygningen af en græsk ydre grænse.
529
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Danmark skulle selvfølgelig bidrage. Hvis man kunne opnå ordentlig grænsebeskyttelse,
herunder returnere folk til Tyrkiet, var det en del af opgaven.
Statsministeren svarede Nikolaj Villumsen, at der var indbygget et permanent pres på Tyr-
kiet i aftalen. Der kører ikke bare en pengetransport fra Frankfurt til Tyrkiet med hele milli-
ardbeløbet. Tyrkiet skal levere efterhånden, for at EU udbetaler. Man har selv en interesse
i aftalen og i at lægge det pres, der indgår i den. Han var enig i, at hvis der ikke leveres,
må man rette sig efter det. Der var et betydeligt diplomati i gang for at sikre, at tingene
falder i hak. Hvis resultatet er nedslående, må man agere efter en plan B og en plan C.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, om statsministeren ville bringe den kæphest på ba-
nen, der hedder det danske retsforbehold, hvis de andre lande kom med deres kæpheste.
Der vil typisk være nogle, der købslår lidt. Ville han gå med på det?
Statsministeren
sagde, at hvis det hele kører skævt, ville han nok ikke garantere, at han
ville bidrage til at få det til at køre mere skævt. Han ville hellere pege på, at mange har
nationale ønsker, og at det ikke nyttede at tage dem op.
530
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3449 (uddannelse, ungdom, kultur og sport - uddannelse)
den 24. februar 2016
1. Rådsresolution om fremme af socioøkonomisk udvikling og inkludering i EU
gennem uddannelse: uddannelsesområdets bidrag til det europæiske semester
2016
Vedtagelse
Rådsmøde 3449
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling:
Det første punkt er vedtagelsen af en
rådsresolution om fremme af socioøkonomisk udvikling og inklusion i EU gennem uddan-
nelse, som er uddannelsesområdets bidrag til det europæiske semester 2016. Det er så-
ledes undervisningsministrenes indspil til Det Europæiske Råds møde i marts. Hovedbud-
skaberne er, at der som led i den overordnede indsats for at genoprette beskæftigelse og
bæredygtig vækst er brug for målrettede reformer af uddannelsessystemerne, som skal
gøre dem mere effektive målt på læringsudbytte. Investeringer i uddannelse bør prioriteres.
Dette er ikke nødvendigvis et spørgsmål om at øge budgetterne, det kan også handle om
at målrette udgifterne bedre. Samtidig bør både uddannelses- og beskæftigelsessektoren
prioritere at tackle mismatchet mellem udbudte og efterspurgte færdigheder og kompeten-
cer, og dette gælder også for kompetencegabet, dvs. manglen på kompetencer. Endelig
skal uddannelsessystemerne arbejde for at sikre et lige udgangspunkt for alle uanset so-
cioøkonomisk status, migrantbaggrund eller køn. På baggrund heraf udtrykker medlems-
staterne en række hensigter, der skal understøtte budskaberne. Til sidst inviteres Kommis-
sionen til at fremlægge sit kommende forslag til en dagsorden for nye færdigheder i Europa
til maj. Den skal bl.a. understøtte udviklingen af færdigheder og kompetencer og opnåelsen
af viden i et livslangt læringsperspektiv. Vi støtter fra dansk side vedtagelsen af rådsreso-
lutionen.
531
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
2. At forbinde uddannelse, arbejdsmarkedet og samfundet: På vej mod en
dagsorden for nye færdigheder i Europa
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3449
bilag 1 (samlenotat side 7)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling:
Andet punkt på rådsmødet er en poli-
tisk debat om færdigheder og kompetencer, der skal give undervisningsministrene mulig-
hed for at komme med input til Kommissionens kommende meddelelse om færdigheder,
som jeg nævnte før. Her vil jeg og mine europæiske kolleger drøfte, hvordan vi kan frem-
tidssikre os i forhold til behovet for kompetencer på et foranderligt arbejdsmarked.
Rasmus Nordqvist
opfordrede til at have fokus på iværksætterdelen. Det er vigtigt at ud-
danne flere til at komme ud og skabe job.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
svarede, at der fra dansk side var fokus
på iværksætteri. Det handler ikke kun om, at man skal tage job, men også om at skabe job
som selvstændig eller ved at få eksisterende virksomheder til at vækste. Der ville også
være fokus på det i forbindelse med de løbende diskussioner om revisionen af Erasmus-
programmet, hvor man fra dansk side har lagt meget vægt på entreprenørskab og er-
hvervsuddannelser, så det ikke kun handler om de akademiske kompetencer og uddan-
nelser, men også om, hvad produktionsdelen af arbejdsmarkedet har brug for.
532
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
3. Fremme af medborgerskab og grundlæggende værdier gennem uddannelse
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3449
bilag 1 (samlenotat side 9)
EUU alm. del (15)
bilag 330 (internt) (kommenteret dagsorden)
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling:
Det tredje punkt er en udveksling af
synspunkter om den opfølgning, der har fundet sted nationalt, regionalt og lokalt, på Pari-
serklæringen fra marts sidste år om fremme af medborgerskab og grundlæggende værdier
gennem uddannelse. Erklæringen blev til som en reaktion fra EU’s undervisningsministre
på terrorangrebene i Paris og København i januar og februar sidste år. Her vil vi gøre status
med det formål at sikre, at Pariserklæringen fortsat er et dynamisk dokument, og for at
fremme peer-læring inden for erklæringens område på et mere strategisk politisk niveau.
Jeg glæder mig til at deltage i drøftelserne.
Morten Løkkegaard
nævnte, at Generaldirektoratet for Uddannelse og Kultur (DG EAC)
havde lanceret anden fase af et initiativ, New Narrative for Europe. Første fase lå i Gene-
raldirektoratet for Kommunikation (DG COMM), hvor det havde en klar forbindelse til
spørgsmålet om medborgerskab og grundlæggende værdier. Kulturkommissæren havde
nu i anden fase lagt vægt på unge, og det syntes Morten Løkkegaard var den rigtige måde
at sikre udbredelsen af debatten om europæisk medborgerskab. Han opfordrede ministe-
ren til at forsøge at drible dagsordenen ind i de diskussioner, der foregår i det felt, så det
ikke bliver to adskilte initiativer, som det tit sker, når forskellige generaldirektorater styrer
det.
Formanden
sagde, at oplægget ikke havde været til høring. Det er vigtigt at inddrage folk,
når man taler om medborgerskab og grundlæggende værdier. Hvor var inddragelsesele-
mentet?
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
havde haft en dialog med Kommissio-
nen om ungdomsperspektivet. Så vidt hun var oplyst, var dokumentet kommet for sent til
at sende i høring, men siden pariserklæringen blev til i marts 2015, havde der været en
diskussion med en række aktører. De initiativer, der blev taget af undervisningsministeriet
i november og december, var forankret i en række workshops med uddannelsesorganisa-
tioner og andre aktører. Initiativet til en temauge om medborgerskab på folkeskolerne var
bl.a. kommet ud af en høring, så processen havde bygget på dialog og inddragelse.
4. Eventuelt
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
533
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 420: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/2-16
17. Europaudvalgsmøde 12/2-16
Mødet sluttede kl. 13.00.
534