UDENRIGSMINISTERIET
Den 2. marts 2016
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 5. februar 2016.
Stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen
(SF)
Spørgsmål nr. 129:
Vil ministeren som opfølgning på det åbne samråd i Udenrigsudvalget den 4. februar 2016 re-
degøre for, hvorfor det danske økonomiske bidrag til EU’s nylige aftale med Tyrkiet kan
DAC’es, og det samme ikke er tilfældet for den helt nødvendige humanitære hjælp ved EU’s
ydre grænser, f.eks. Grækenland?
Svar:
Danmark følger de internationale regler fastsat af OECD-DAC for, hvad der kan opgøres som
officiel udviklingsbistand (DAC’es). Overførslerne skal tjene det overordnede udviklingsformål,
som det er beskrevet i DAC-direktivet: At fremme økonomisk udvikling og velfærd i udvik-
lingslandene. Af OECD-DAC’s direktiv fremgår, at overførsler til udviklingsformål til lande
opført på DAC’s liste over ODA-modtagere kan opgøres som udviklingsbistand. Listen er
dannet og kategoriseret efter hvor velhavende landene er målt på BNI per capita. Tyrkiet er
opført på listen, mens eksempelvis Grækenland ikke er opført på listen. Det vil sige, at midler
til Tyrkiet med henblik på at fremme udviklingsformål kan opgøres som udviklingsbistand,
hvilket ikke er tilfældet for Grækenland. Listen er vedlagt denne besvarelse.
I en note åbner DAC-direktivet for, at der kan overføres bidrag fra et donorland til et andet
donorland mhp. at dække flygtningemodtagelsesudgifter. Det er overvejende udgifter til for-
plejning og bolig, der kan dækkes, og det er afgrænset til det første opholdsår. I sådan et tilfælde
skal det bidragende donorland opføre udgiften som udviklingsbistand, mens det modtagende
donorland skal nedskrive sin rapportering af udviklingsbistand tilsvarende. Der er tale om stat-
til-stat overførsler, da det ikke er muligt at rapportere overførsler til aktiviteter i andre donor-
lande via bidrag til organisationer mv. som udviklingsbistand.