Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 436
Offentligt
1611151_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 11. marts 2016
(OR. en)
7033/16
PARLNAT 57
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
Nationale parlamenter
Rapport til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter om arbejdet i
Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre
Sikkerhed for perioden juli 2014 til december 2015
Formandskabet for Rådet har forelagt Rådet vedlagte rapport om arbejdet i Den Stående Komité for
det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed for perioden juli 2014 til december 2015
1
.
I overensstemmelse med artikel 71 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og artikel
6, stk. 2, i Rådets afgørelse om nedsættelse af Den Stående Komité for det Operationelle
Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI) fremsender Rådet hermed nævnte rapport til de
nationale parlamenter.
________________________
1
Dok. 5299/16.
7033/16
DRI
sr/TOP/ef
1
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0002.png
BILAG
Resumé
Denne rapport er den fjerde rapport til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter i
overensstemmelse med artikel 71 i TEUF og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2010/131/EU
2
om
nedsættelse af Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed
(COSI), hvori det fastsættes, at Rådet skal holde Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter
orienteret om den stående komités arbejde.
Arbejdet i COSI
3
var i den 18 måneder lange rapporteringsperiode (den 1. juli 2014 til den 31.
december 2015) i høj grad påvirket af terrorangrebene i Europa, navnlig i Frankrig den 7.-9. januar
og den 13. november 2015. Umiddelbart efter disse angreb blev der afholdt to ekstraordinære møder
i COSI for at udarbejde en række terrorbekæmpelsesforanstaltninger, som blev drøftet og godkendt
på samlingen i Rådet (retlige og indre anliggender) den 29. og 30. januar og på samlingen i RIA-
Rådet den 20. november 2015
4
. Terrorbekæmpelse var naturligvis en prioritet i COSI-arbejdet, og
COSI vil føre tilsyn med, at de operationelle foranstaltninger gennemføres effektivt i de kommende
måneder.
2
3
4
Rådets afgørelse 2010/131/EU.
Antallet af COSI-møder er steget i løbet af de seneste 18 måneder: Der blev afholdt 15
COSI-møder under den italienske-lettiske-luxembourgske formandskabstrio, herunder fælles
møder med CATS (to) og SCIFA (et). Repræsentanter fra COSI har fortsat med at mødes
med Interpols repræsentanter én gang pr. formandskab for at styrke det gensidige
samarbejde og undgå dobbeltarbejde. Den 11. november 2014, den 4. juni og den 22.
november 2015 blev der desuden afholdt tre møder med Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité (PSC).
Fra den 1. juli 2014 til december 2015 mødtes COSI-støttegruppen 20 gange.
Der blev for første gang afholdt et ekstraordinært møde i COSI den 28. februar 2013 for at
drøfte følgerne for EU's indre sikkerhed af situationen i Sahel/Maghreb efter krisen i Mali
og angrebet i Algeriet. Formålet med mødet var at forberede drøftelserne af dette emne på
samlingen i RIA-Rådet den 7.-8. marts 2013.
sr/TOP/ef
DRI
2
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0003.png
Fornyelsen af strategien for EU's indre sikkerhed var en anden prioritet for COSI i løbet af
rapporteringsperioden. Som følge af de strategiske retningslinjer for den lovgivningsmæssige og
operationelle programudformning for de kommende år i området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som blev fastsat af Det Europæiske Råd på mødet den 26.-27. juni 2014, navnlig
opfordringen til en gennemgang og ajourføring af strategien for den indre sikkerhed senest medio
2015, udarbejdede COSI den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed i anden halvdel af 2014,
hvilket førte til vedtagelsen af Rådets konklusioner om udarbejdelsen af en fornyet strategi for den
indre sikkerhed for Den Europæiske Union
5
den 4.-5. december 2014. Disse konklusioner udgjorde
Rådets bidrag til Kommissionens meddelelse om den europæiske dagsorden om sikkerhed
6
.
Rådet vedtog den 16. juni 2015 konklusioner om den fornyede strategi for Den Europæiske Unions
indre sikkerhed 2015-2020
7
, som blev udarbejdet af COSI. Gennemførelsen af denne fornyede
strategi begyndte straks under det luxembourgske formandskab i juli 2015, og regelmæssige
fremskridtsrapporter blev drøftet og efterfølgende forelagt for Rådet. Dette arbejde vil blive
videreført i de kommende måneder på grundlag af et retningsgivende gennemførelsesdokument,
som blev udarbejdet under det luxembourgske formandskab.
Som i tidligere år drøftede COSI gennemførelsen af EU-politikcyklussen, som fortsat var et
tilbagevendende tema på hvert møde i COSI. Merværdien af og succesen med politikcyklussen som
en effektiv model i bekæmpelsen af organiseret og grov international kriminalitet blev anerkendt af
Rådet
8
. Inden for politikcyklussen blev der gennemført målrettede fællesaktionsdage, nemlig
operation "Archimedes" i 2014 og operation "Blue Amber" i 2015. Takket være en koordinering af
mange retshåndhævende myndigheders tiltag i hele Unionen har fællesaktionsdagene ført til mange
anholdelser og medført betydelige slag for organiserede kriminelle grupper. COSI ydede strategisk
vedledning til disse operationer, som blev gennemført af medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder med støtte fra Europol. Operationerne har vist, at EU er i stand til at etablere et tæt
operationelt samarbejde om bekæmpelse af grov og organiseret kriminalitet, og har givet væsentlige
resultater.
5
6
7
8
15670/14.
COM(2015) 185 final.
9798/15.
15670/14.
sr/TOP/ef
DRI
3
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0004.png
Europol udsendte for første gang en foreløbig EU-trusselsvurdering af grov og organiseret
kriminalitet (SOCTA) i marts 2015, som indeholdt en opdatering af SOCTA 2013. På grundlag af
denne foreløbige SOCTA besluttede COSI, at EU's prioriteter vedrørende kriminalitet, som der blev
opnået enighed om i 2013
9
, bør forblive gyldige i anden del af politikcyklussen for 2014-2017.
Gennemførelsen af cyklussen blev nøje overvåget på grundlag af regelmæssige rapporter.
Finansieringen af de operationelle foranstaltninger blev ændret i 2015 efter undertegnelsen af
EMPACT-delegeringsaftalen den 22. december 2014 mellem Europa-Kommissionens
Generaldirektorat for Migration og Indre Anliggender og Europol. 7 mio. EUR blev finansieret via
Fonden for Intern Sikkerhed (politi) til at støtte gennemførelsen af EU-politikcyklussen i 2015 og
2016. Som reaktion på migrationskrisen og terrorangrebene blev der tildelt flere midler til
prioriteterne ulovlig indvandring og skydevåben i 2016.
Der vil blive gennemført en uafhængig evaluering af politikcyklussen
10
i 2016, og COSI nåede til
enighed om en række principper, der skal tages hensyn til
11
.
2015 blev ikke blot præget af terrorangreb, men også af en hidtil uset migrationsstrøm. Det var
derfor stadig en prioritet i COSI at optrævle organiserede kriminelle grupper, som var involveret i
hjælp til irregulær indvandring og menneskehandel. Optrævling af netværk for menneskesmugling
og menneskehandel blev også drøftet på møder mellem COSI og Det Strategiske Udvalg for
Indvandring, Grænser og Asyl (SCIFA) og med Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité
(PSC).
9
10
11
12095/13.
Under foranstaltning nr. 42 i EU-politikcyklussen (15358/10) opfordres Kommissionen til
sammen med medlemsstaterne at udarbejde en uafhængig evalueringsmekanisme for EU-
politikcyklussen i 2015.
13837/15.
sr/TOP/ef
DRI
4
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0005.png
Der blev fortsat lagt særlig vægt på øget informationsudveksling , navnlig i bekæmpelsen af
terrorisme. Ved flere lejligheder har komitéen drøftet nødvendigheden af at bidrage bedre til de
eksisterende informationssystemer eller -platforme såsom SIS II, Europols informationssystem og
kontaktpunktet Travellers eller Interpols databaser. Dette blev også drøftet på møder med Interpol
og førte i sidste ende til vedtagelsen af Rådets konklusioner om styrkelse af brugen af Interpols
database over stjålne og bortkomne rejsedokumenter
12
.
En lang række andre spørgsmål er også blevet forelagt for og drøftet i COSI, herunder Det
Europæiske Netværk af Teknologiske Tjenester inden for Retshåndhævelse (ENLETS), det
uformelle netværk af kontaktpunkter for den administrative tilgang til bekæmpelse af organiseret
kriminalitet og Maritime Analysis and Operations Centre - Narcotics (MAOC-N).
Repræsentanter fra RIA-agenturerne – navnlig Europols direktør, formanden for Eurojusts
kollegium, direktøren for Frontex og Cepols direktør – har systematisk deltaget i komitéens møder
for så vidt angik de punkter, der vedrørte deres kompetenceområde. Desuden har repræsentanter fra
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer inden for Området
med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA), Agenturet for Grundlæggende Rettigheder
(FRA) og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) regelmæssigt været til stede ved møderne.
12
13525/14.
sr/TOP/ef
DRI
5
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0006.png
1.
Aktiviteter
2.1. Den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed 2015-2020
Fornyelse af strategien for EU's indre sikkerhed var en prioritet under det italienske og det lettiske
formandskab. Drøftelserne om en fornyelse af strategien for EU's indre sikkerhed blev indledt under
det italienske formandskab, som for første gang var vært for et uformelt møde mellem COSI og
CATS, som blev holdt den 22. juli 2014 med det formål at overveje, hvad den fornyede strategi for
EU's indre sikkerhed skulle indeholde. Ved at afholde dette møde fulgte det italienske formandskab
hurtigt op på opfordringen fra Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014 til en gennemgang og
ajourføring af strategien for EU's indre sikkerhed senest medio 2015.
Den 29. september 2014 afholdt formandskabet og Kommissionen i fællesskab en
højniveaukonference om den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed med repræsentanter fra
medlemsstaterne, Europa-Parlamentet, den private sektor, civilsamfundet og akademiske kredse.
Med udgangspunkt i resultaterne af højniveaukonferencen og drøftelserne i COSI besluttede det
italienske formandskab at forberede Rådets konklusioner om udarbejdelsen af en fornyet strategi for
EU's indre sikkerhed, som ville udgøre Rådets bidrag til Kommissionens meddelelse om den
fornyede strategi for EU's indre sikkerhed. Disse rådskonklusioner
13
blev vedtaget den 4.-
5. december 2014. Kommissionens meddelelse blev udsendt i foråret 2015.
Det lettiske formandskab holdt et uformelt COSI-møde den 7. maj 2015 i Riga for at drøfte
Kommissionens meddelelse om den europæiske dagsorden om sikkerhed af 28. april 2015. Disse
drøftelser tog højde for Europa-Parlamentets beslutning af 17. december 2014
14
og førte til
vedtagelsen af den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed den 16. juni 2015. Den fornyede
strategi for EU's indre sikkerhed 2015-2020 omfatter:
Rådets konklusioner af 16. juni 2015 om den fornyede strategi for Den Europæiske
Unions indre sikkerhed 2015-2020, der bygger på Kommissionens meddelelse "Den
europæiske dagsorden om sikkerhed", og
Rådets konklusioner af 4.-5. december 2014 om udarbejdelsen af en fornyet strategi for
den indre sikkerhed for Den Europæiske Union.
13
14
15670/14.
Europa-Parlamentets beslutning 2014/2918.
sr/TOP/ef
DRI
6
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0007.png
I den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed fastlægges følgende prioriteter for de kommende år
på området Den Europæiske Unions indre sikkerhed:
1.
bekæmpelse og forebyggelse af terrorisme, radikalisering til terrorisme og rekruttering
samt finansiering vedrørende terrorisme med særlig vægt på spørgsmålet om
udenlandske terrorkrigere, øget grænsesikkerhed gennem systematisk og koordineret
kontrol i de relevante databaser på grundlag af risikovurdering samt integration af
terrorbekæmpelsens interne og eksterne aspekter
2.
forebyggelse og bekæmpelse af grov og organiseret kriminalitet på grundlag af EU-
politikcyklussen
3.
forebyggelse og bekæmpelse af cyberkriminalitet samt styrkelse af cybersikkerhed.
Disse prioriteter blev også udpeget i Europa-Parlamentets beslutning om den europæiske dagsorden
om sikkerhed af 9. juli 2015. En lang række vejledende principper er også identiske, herunder
styrkelse af det operationelle samarbejde, udvikling af en tværfaglig tilgang, sammenkædning af
den indre og den ydre sikkerhed, bedre anvendelse af eksisterende redskaber og bedre
informationsudveksling. Yderligere eksempler herpå er respekt for grundlæggende rettigheder,
betydningen af forebyggelse, passagerlister, anvendelse af fælles efterforskningshold, forbedring af
grænseforvaltningen, finansiering, uddannelse, betydningen af RIA-agenturerne og indefrysning af
udbytte af kriminelle aktiviteter.
I konklusionerne af 16. juni 2015 om den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed understregede
Rådet, at den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed 2015-2020 udgjorde en samlet og realistisk
fælles dagsorden for Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet. Rådet anså det for yderst
vigtigt, at der blev udviklet en reaktionsdygtig og operationel tilgang i forbindelse med
gennemførelsen af den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed 2015-2020.
Rådet anmodede i disse konklusioner om, at COSI i tæt samarbejde med Kommissionen og
eventuelt ved at inddrage andre relevante aktører udformede et nøje målrettet
gennemførelsesdokument med en liste over prioriterede foranstaltninger til gennemførelse af den
fornyede strategi for EU's indre sikkerhed 2015-2020. Dette gennemførelsesdokument skulle
udformes så hurtigt som muligt og senest i december 2015.
7033/16
DRI
sr/TOP/ef
7
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0008.png
I overensstemmelse med sin særlige rolle i planlægningen og programmeringen af Rådets arbejde
på RIA-området i anden halvdel af 2015 forelagde det luxembourgske formandskab i samarbejde
med de kommende formandskaber og Kommissionen et gennemførelsesdokument
15
for COSI og
CATS på mødet den 22.-23. juli 2015. Dette dokument indeholdt en liste over 40 tiltag og
fungerede som et konkret program for forskellige rådsarbejdsgrupper. Det fremlagde også en
model, som den nederlandske-slovakiske-maltesiske formandskabstrio har besluttet fortsat at
anvende.
COSI drøftede forskellige foranstaltninger i den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed på sine
møder i september, oktober, november og december 2015 og udarbejdede rapporter til Rådet i
samarbejde med Kommissionen. Efter en foreløbig mundtlig rapport, der blev fremlagt for Rådet
den 8. oktober 2015, blev en detaljeret gennemførelsesrapport
16
om de opnåede resultater forelagt
Rådet den 3. og 4. december 2015.
Denne rapport viste, at der var sket store fremskridt i forbindelse med en lang række operative,
strategiske og lovgivningsmæssige foranstaltninger. Terrorangrebene i Paris, men også
skudepisoden i Thalystoget samt migrationskrisen havde fremskyndet gennemførelsen af disse
foranstaltninger.
De vigtigste resultater i gennemførelsen af den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed i anden
halvdel af 2015 kan sammenfattes således:
1.
Terrorbekæmpelse (jf. også punkt 2.2)
Med udgangspunkt i tidligere retningslinjer fra Det Europæiske Råd og Rådet blev Rådets
konklusioner om terrorbekæmpelse vedtaget den 20. november 2015. Disse konklusioner
lægger større vægt på en konkret gennemførelse af vedtagne foranstaltninger.
Rådets konklusioner om styrkelse af bekæmpelsen af ulovlig handel med skydevåben blev
vedtaget den 9. oktober 2015. Der blev ligeledes indledt drøftelser om den revision af
direktivet om skydevåben, som Kommissionen foreslog den 18. november 2015.
Det europæiske center for terrorbekæmpelse under Europol blev oprettet i januar 2016 for at
styrke samarbejdet mellem retshåndhævende myndigheder.
15
16
10854/15.
14636/15.
sr/TOP/ef
DRI
8
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0009.png
Der blev opnået enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU's direktiv om
anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR) til at forebygge, opdage, efterforske og
retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet.
Rådets konklusioner om den integrerende og supplerende tilgang til bekæmpelse af terrorisme
og voldelig ekstremisme på det vestlige Balkan
17
blev vedtaget den 3.-4. december 2015.
2.
Grænser
De fælles risikoindikatorer blev færdigbehandlet og er ved at blive gennemført af
medlemsstaterne med støtte fra Frontex og Europol. Merværdien af denne tilgang bør
undersøges nærmere.
3.
Toldvæsen
Der blev vedtaget en ny handlingsplan for 2016-2017 med fokus på samarbejde med
retshåndhævende myndigheder. Formålet med handlingsplanen er at styrke forbindelsen til
EU-politikcyklussen, navnlig med hensyn til bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben,
narkotika, varemærkeforfalskede varer og moms- og toldsvig.
Den nederlandske-slovakiske-maltesiske formandskabstrio har allerede tilkendegivet, at
gennemførelsen af den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed (2015-2020) vil blive prioriteret
højt. På mødet i COSI den 16. december 2015 forelagde det nederlandske formandskab et nyt
gennemførelsesdokument, der indeholdt en oversigt over de aktiviteter, som skal gennemføres
under den nederlandske-slovakiske-maltesiske formandskabstrio. Dokumentet indeholdt dog ikke
de tiltag i det luxembourgske formandskabs gennemførelsesdokument, som ikke er blevet fuldt
gennemført (eller endnu ikke er påbegyndt) (14636/15). Et mere omfattende
gennemførelsesdokument vil blive forelagt COSI den 3. marts 2016.
17
14986/15 + COR 1.
sr/TOP/ef
DRI
9
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0010.png
2.2. Terrorisme
2015 var præget af en række terrorangreb i Europa og andre steder i verden. Disse angreb har
understreget behovet for at intensivere terrorbekæmpelsen. Der blev afholdt to ekstraordinære
COSI-møder umiddelbart efter terrorangrebene i Frankrig:
4.
Den 20. januar 2015 blev der i kølvandet på angrebene på Charlie Hebdo og
antiterrorrazziaerne i Verviers og andre byer i Belgien indkaldt til et ekstraordinært møde for
at forberede drøftelserne på det uformelle møde mellem justits- og indenrigsministrene den
29. og 30. januar
18
. Dette resulterede i vedtagelsen af den fælles Rigaerklæring
19
.
5.
Den 16. november 2015 blev der efter angrebene i Paris den 13. november indkaldt til et
ekstraordinært møde for at forberede RIA-Rådets samling den 20. november 2015. Dette førte
til vedtagelsen af Rådets konklusioner om terrorbekæmpelse
20
.
Terrorbekæmpelse blev en tilbagevendende prioritet på COSI's dagsorden i 2015, og komitéen
fokuserede på gennemførelsen af en række foranstaltninger i den fælles Rigaerklæring og
erklæringen om terrorbekæmpelse fra medlemmerne af Det Europæiske Råd af 12. februar 2015.
EU-antiterrorkoordinatoren forelagde regelmæssigt rapporter for COSI om status for
gennemførelsen af erklæringen fra medlemmerne af Det Europæiske Råd den 12. februar 2015.
Denne erklæring indeholdt en ambitiøs dagsorden bestående af tre søjler: garanti af borgernes
sikkerhed, forebyggelse af radikalisering og beskyttelse af værdier og samarbejde med vores
internationale partnere. Rådet blev anmodet om at aflægge rapport om den nærmere gennemførelse
af disse prioriteter på Det Europæiske Råds møde i juni.
På samlingen i RIA-Rådet den 12. marts 2015 besluttede indenrigsministrene at fokusere på fire
prioriterede områder for at opnå konkrete fremskridt senest i juni:
styrket anvendelse af Schengenreglerne
øget informationsudveksling og operationelt samarbejde
bekæmpelse af ulovlige skydevåben og
styrkede kapaciteter til indberetning af internetindhold, navnlig i Europol.
18
19
20
5866/15.
5855/15.
14406/15 + COR 1.
sr/TOP/ef
DRI
10
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0011.png
Parallelt hermed blev arbejdet med Kommissionens forslag om et direktiv om passagerlister (PNR)
betragtet som en prioritet.
COSI bidrog mellem marts og juni 2015 til at gøre fremskridt på ovennævnte områder på følgende
vis:
Øget informationsudveksling og operationelt samarbejde
Den 26. marts 2015 drøftede COSI forslag fra Europol og Eurojust
21
til, hvordan deres eksisterende
platforme og tjenester kan udnyttes bedre. Et af forslagene gik ud på at etablere et europæisk center
for bekæmpelse af terrorisme inden for Europols eksisterende organisatoriske ramme, som skal give
medlemsstaternes kompetente myndigheder fordele og operativ merværdi i forbindelse med
aktiviteter inden for nøje fastlagte prioriterede terrorbekæmpelsesområder. RIA-Rådet nåede på
samlingen den 12. marts 2015 til enighed om, at Europol med udgangspunkt i "Check the web"-
projektet skulle udvikle en europæisk enhed for indberetning af internetindhold (EU IRU) inden den
1. juli 2015, som skulle blive en integrerende del af det europæiske center for bekæmpelse af
terrorisme. Det europæiske center for bekæmpelse af terrorisme, som blev officielt oprettet på RIA-
ministrenes uformelle møde den 25. januar 2016, skal fokusere på at øge udvekslingen af
informationer og kriminalefterretning.
Skydevåben
Bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben blev i erklæringen af 12. februar 2015 fra
medlemmerne af Det Europæiske Råd, den fælles Rigaerklæring og Pariserklæringen
22
og
erklæringen fra Rådet den 9. februar
23
og den 12. marts 2015
24
identificeret som en af de
foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme, der bør gøres yderligere fremskridt med.
21
22
23
24
7272/15 og 7445/15.
5322/15.
5897/15.
6891/15.
sr/TOP/ef
DRI
11
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0012.png
Den 26. marts 2015 drøftede COSI en række konkrete foranstaltninger og aktiviteter, hvis
gennemførelse skulle fremskyndes, navnlig med hensyn til informationsudveksling, begrænsning af
adgangen til ulovlige skydevåben, aflevering og deaktivering af skydevåben samt samarbejde med
tredjelande
25
. COSI støttede disse fire arbejdsområder og understregede betydningen af en revision
af direktivet om skydevåben (direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben som
ændret ved direktiv 2008/51/EF), navnlig med henblik på at skabe et højt niveau af
minimumsstandarder for deaktivering af skydevåben. Drøftelserne i COSI mundede ud i
konklusioner om styrkelse af brugen af midler til bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben,
som Rådet vedtog på sin 3415. samling den 8. oktober 2015
26
. Konklusionerne fastlægger
foranstaltninger, der skal udføres af medlemsstaterne, Kommissionen og EU-agenturer, og omfatter
mål og tidsfrister.
Den 16. december 2015 drøftede komitéen Kommissionens handlingsplan for bekæmpelse af
ulovlig handel med og brug af skydevåben og eksplosivstoffer
27
.
Der udføres et vigtigt stykke arbejde i forbindelse med den operationelle handlingsplan om
skydevåben (skydevåben er en af EU's prioriteter vedrørende kriminalitet), og COSI opfordrede
medlemsstaterne til at deltage i den operationelle handlingsplan. Som følge heraf er antallet af
medlemsstater, der deltager i den operationelle handlingsplan, steget fra 12 i juli 2014 til 19 ved
udgangen af 2015.
§Den 10. november 2014 nåede komitéen til enighed om en handlingsplan om ulovlig handel med
skydevåben mellem EU og den sydøsteuropæiske region (2015-2019), som blev forelagt Rådet til
godkendelse. Handlingsplanen blev efterfølgende ligeledes forelagt ministerkonferencen om retlige
og indre anliggender mellem EU og landene på Vestbalkan den 12. december 2014.
Komitéen noterede sig også Europols trusselsvurdering af skydevåben
28
.
På mødet den 24. november nåede COSI til enighed om et finsk projekt
29
, som vil fokusere på de
operationelle foranstaltninger til forebyggelse af ulovlig handel, distribution og brug af skydevåben
i Europa, og som skal foretages af den finske politiskole.
25
26
27
28
29
6739/15.
12892/15.
14971/15 + ADD 1.
12069/15.
14119/15.
sr/TOP/ef
DRI
12
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0013.png
Fælles risikoindikatorer/styrket anvendelse af Schengenreglerne
Operationaliseringen af de fælles risikoindikatorer blev drøftet af COSI den 24. november 2015
sammen med anvendelsen af SIS II i forbindelse med terrorisme/udenlandske krigere. Resultaterne
af et spørgeskema, som EU-antiterrorkoordinatoren for nylig udsendte, om, hvordan
medlemsstaterne og medlemsstater i Schengenområdet anvender SIS II og Interpols databaser til at
bekæmpe terrorisme (13059/15), viste, at der havde været en betydelig stigning i antallet af
indberetninger, der foretages i SIS i henhold til artikel 36, stk. 2 og 3, i 2015 i forhold til det
foregående år. Anvendelsen af systemet varierede imidlertid betydeligt fra medlemsstat til
medlemsstat, og antallet af indberetninger i medfør af artikel 36, stk. 3, lå generelt på et meget lavt
niveau.
På mødet den 21. september 2015 drøftede komitéen med udgangspunkt i antiterrorkoordinatorens
rapport en række henstillinger om tiltag, hvor det er nødvendigt med yderligere fremskridt og
politisk styring. Dette førte til, at der blev fastlagt fem prioriterede tiltag, hvor der skulle gøres
fremskridt forud for Rådets samling i december
30
. Det drejede sig om følgende tiltag:
Operationalisering af fælles risikoindikatorer
Styrkelse af grænsekontrollen ved bedre anvendelse af SIS II og databasen over stjålne
og bortkomne rejsedokumenter
Udveksling af oplysninger
Forebyggelse af radikalisering på internettet
Interne/eksterne forbindelser.
Rådet opfordrede COSI til aktivt at bidrage til gennemførelsen af ovennævnte prioriteter med
henblik på at udarbejde meningsfulde resultater til Rådets samling i december.
30
12551/15 + COR 1.
sr/TOP/ef
DRI
13
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0014.png
Terrorangrebene i Paris har fremskyndet drøftelserne om ovennævnte foranstaltninger og førte til
vedtagelsen af Rådets konklusioner om terrorbekæmpelse
31
af 20. november 2015. Disse
konklusioner udpeger foranstaltninger på kort og mellemlang sigt og omhandler navnlig
passagerlister, skydevåben, styrkelse af grænsekontrollen, informationsudveksling, finansiering af
terrorisme og respons på terrorisme og voldelig ekstremisme. COSI blev i betragtning af sin rolle
med at sikre, at det operationelle samarbejde om indre sikkerhed fremmes og styrkes i Unionen,
pålagt at holde kontakt med Rådets relevante arbejdsgrupper og med Kommissionen og EU's
agenturer for at sikre en effektiv gennemførelse af de vedtagne operationelle foranstaltninger. COSI
vil også undersøge muligheden for at udvikle en metode til en struktureret og multilateral tilgang til
operationelt samarbejde om bekæmpelse af terrortrusler.
Efter det forpurrede angreb mod et Thalystog den 21. august 2015 fokuserede COSI på
bekæmpelsen af ulovlig handel med skydevåben. Spørgsmål vedrørende jernbanesikkerhed blev
drøftet af den relevante arbejdsgruppe vedrørende transport og på samlingen i Rådet for Transport i
oktober 2015. COSI vil vende tilbage til dette emne, når resultaterne af en undersøgelse om
jernbanesikkerhed foretaget af Kommissionen er tilgængelige.
Europols rapport om situationen og udviklingen med hensyn til terrorisme i EU
32
blev forelagt
komitéen den 21. september 2015.
Komitéen drøftede også samarbejdet om terrorbekæmpelse med tredjelande. EU-
antiterrorkoordinatoren forelagde et dokument om anvendelsen af RIA-redskaber og -agenturer i
MENA-regionen
33
. Komitéen anerkendte behovet for at samarbejde med denne region. Den
understregede betydningen af koordinering, eftersom en bred vifte af initiativer anvendes af
medlemsstaterne i regionen på et bilateralt og multilateralt grundlag.
Komitéen drøftede også de mulige forbindelser mellem organiseret kriminalitet og terrorisme på
grundlag af en rapport fra Europol om sammenhængen mellem organiseret kriminalitet og
terrorisme i EU
34
.
COSI drøftede på mødet den 24. november 2015 udkastet til Rådets konklusioner om den
integrerende og supplerende tilgang til bekæmpelse af terrorisme og voldelig ekstremisme på det
vestlige Balkan, som blev vedtaget af Rådet den 3.-4. december 2015.
31
32
33
34
14406/15 + COR 1.
12168/15.
14408/1/15.
10689/15.
sr/TOP/ef
DRI
14
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0015.png
På mødet den 16. december 2015 noterede komitéen sig de første resultater af EU's internetforum,
som blev lanceret af Kommissionen den 3. december 2015. I konferencen deltog indenrigsministre,
højtstående repræsentanter for store internetvirksomheder, Europol, EU's antiterrorkoordinator og
Europa-Parlamentet for at nå frem til en fælles, frivillig tilgang baseret på et offentligt-privat
partnerskab med henblik på at opdage og tackle skadeligt onlinemateriale.
2.3. Gennemførelse af EU-politikcyklussen
Den igangværende gennemførelse af den fuldt udbyggede EU-politikcyklus for 2014-2017
35
var
fortsat et centralt anliggende for COSI. Ved udgangen af 2015 var den nuværende politikcyklus
nået halvvejs, og dermed var tiden inde for konsolidering af gennemførelsen af denne mekanisme.
Der er stadig to år tilbage for de operationelle handlingsplaner for 2016 og 2017, som skal eksistere
side om side med gennemførelsen af en uafhængig evaluering med henblik på at integrere
resultaterne heraf i den næste politikcyklus.
a)
Gennemførelse og overvågning af EU-politikcyklussen for 2014-2017
Efter starten på den nye politikcyklus den 1. januar 2014 og den første overvågningsøvelse i juni
2014 gennemførte COSI sin anden overvågningsøvelse på mødet den 11. december 2014. Rapporter
fra projektlederne for 12 operationelle handlingsplaner for 2014 blev gennemgået sammen med
resultatet fra det halvårlige møde mellem de nationale EMPACT-koordinatorer
36
(NEC'er) den 19.-
20. november 2014 og rapporten fra Europols direktør
37
. På sidstnævnte møde i COSI vedtog
komitéen også de operationelle handlingsplaner for 2015. Kokain og heroin blev opdelt i to
operationelle handlingsplaner, og dermed steg antallet af operationelle handlingsplaner fra 12 til 13
i 2015.
Den første halvårlige overvågning af de operationelle handlingsplaner for 2015 fandt sted på
komitéens møde den 29. juni 2015, hvor COSI udvekslede synspunkter om resultaterne i rapporten
fra Europols direktør
38
og rapporten fra de nationale EMPACT-koordinatorers møde, som blev
afholdt i Europol den 28.-29. maj 2015.
35
36
37
38
15358/10.
Forkortelsen EMPACT står for den europæiske tværfaglige platform mod
kriminalitetstrusler.
15856/14.
9853/1/15.
sr/TOP/ef
DRI
15
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0016.png
Eftersom forskellige delegationer påpegede, at rapporteringen, navnlig rapporten fra Europols
direktør, bør fokusere mere på det operationelle indhold og analysere de operationelle resultater,
kiggede rapporten, der blev forelagt COSI den 16. december 2015 i tilknytning til den anden
overvågning af de operationelle handlingsplaner for 2015
39
, nærmere på de fremskridt, der er gjort
inden for hver prioritet med vægt på indhold og operationelle foranstaltninger. Komitéen udtrykte
tilfredshed med den nye tilgang i rapporten.
Politikcyklussen for 2015 angav et øget antal aktioner (281 i 2015 sammenlignet med 260 i 2014).
Politikcyklussen for 2016 vil ændre denne tendens, da antallet af aktioner vil falde til 206 i 2016.
Der kan bemærkes et skift i aktionerne fra oplysning og uddannelse til en mere operationel karakter.
Et andet vigtigt tal er antallet af EMPACT-møder: I november 2014 blev det rapporteret, at Europol
havde holdt 51 EMPACT-møder i 2014 og støttet dem økonomisk med et beløb på 442 100 EUR. I
2015 holdt Europol også 51 EMPACT-møder og støttede dem økonomisk med 426 243 EUR.
I Rådets konklusioner om den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed 2015-2020 blev
forebyggelse og bekæmpelse af grov og organiseret kriminalitet på grundlag af EU-politikcyklussen
udpeget som en af prioriteterne for de kommende år inden for EU's indre sikkerhed. I lyset af dette
såvel som af konklusionerne fra NEC-mødets rapport
40
og rapporten fra Europols direktør
41
besluttede det lettiske formandskab at forelægge COSI visse spørgsmål til drøftelse den 29. juni
2015 med henblik på at forbedre politikcyklussen yderligere.
39
40
41
14881/15 + ADD 1 EU RESTRICTED.
10107/15.
9853/1/15.
sr/TOP/ef
DRI
16
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0017.png
Under den strategiske debat
42
blev der udpeget en række forhold, især behovet for at øge
bevidstheden om EU-politikcyklussen både i medlemsstaterne og på EU-plan; behovet for, at der i
EU-politikcyklussen fokuseres mere på overvågning af analyser ved at udpege eventuelle huller,
afhjælpe mangler og vurdere de resultater, der er opnået, især med hensyn til operationelle
spørgsmål. Andre spørgsmål vedrørte: det klare behov for at udvikle en mere tværfaglig tilgang i de
operationelle handlingsplaner; betydningen af at gøre bedre brug af finansielle efterforskninger og
teknikker for inddrivelse af aktiver; de yderligere overvejelser, der skal gøres for at øge støtten på
nationalt plan til NEC'erne; den afgørende rolle af projektledernes lederskab; betydningen af at
sammenkoble de nationale prioriteter med EU's prioriteter vedrørende kriminalitet for bekæmpelse
af organiseret og grov international kriminalitet; behovet for en mere strategisk tilgang til
inddragelsen af tredjelande og partnere i EU-politikcyklussen; og betydningen af Europols
kontaktpunkter for den vellykkede operationelle gennemførelse af EU's prioriteter vedrørende
kriminalitet.
b)
Revideret SOCTA-metode, den foreløbige SOCTA og udarbejdelse af SOCTA 2017
Foranstaltning 40 i politikcyklussen kræver, at Europol udarbejder en "foreløbig EU-vurdering" i
marts 2015. Med henblik på at opfylde dette mandat vedtog COSI først en revideret SOCTA-
metode på mødet den 30. september 2014, der tilføjede et nyt kapitel 1.5 til den tidligere metode for
at medtage en "foreløbig SOCTA". Denne foreløbige rapport skulle vurdere, om henstillingerne i
SOCTA 2013 fortsat skulle gælde; gennemgå potentielle nye og fremspirende
kriminalitetskatalysatorer; præsentere en struktur, der svarede til SOCTA 2013, og indeholde et
kapitel med skitserede henstillinger.
42
10476/15.
sr/TOP/ef
DRI
17
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0018.png
Europol forelagde den 26. marts 2015 resultaterne af den foreløbige SOCTA
43
og de anbefalede
prioriteter for COSI. En sammenligning af de anbefalede prioriteter i den foreløbige EU SOCTA
2015 med EU's nuværende ni prioriteter vedrørende kriminalitet i politikcyklussen gjorde det
muligt at udpege nogle specifikke forhold, herunder at syv af EU's prioriteter vedrørende
kriminalitet var medtaget i de anbefalede prioriteter i den foreløbige EU SOCTA 2015, enten i
samme form (ulovlig indvandring, menneskehandel, vareforfalskning og cyberkriminalitet) eller
formuleret med lidt anderledes udtryk (organiseret formuekriminalitet, syntetisk narkotika og
moms- og toldsvig); og at to af EU's prioriteter vedrørende kriminalitet (kokain og heroin samt
skydevåben) ikke var medtaget på oversigten over de anbefalede prioriteter i den foreløbige EU
SOCTA 2015 (den sidstnævnte prioritet var dog udpeget på observationslisten over kriminelle
trusler, der nøje bør overvåges). Hvidvaskning af penge var medtaget på oversigten over de
anbefalede prioriteter i den foreløbige EU SOCTA 2015, mens dette kriminalitetsfænomen blev
udpeget af Rådet i 2013 som et horisontalt mål for EU's prioriteter vedrørende kriminalitet. Endelig
blev miljøkriminalitet – især ulovlig handel med affald – udpeget som en kriminel trussel, der nøje
bør overvåges, og derfor opført på observationslisten i den foreløbige EU SOCTA 2015 (mens
Rådet udpegede miljøkriminalitet som en ny trussel mod EU's indre sikkerhed ved fastsættelsen af
EU's prioriteter vedrørende kriminalitet i 2013
44
).
COSI nåede til enighed om, at EU's prioriteter vedrørende kriminalitet dækkede de anbefalede
prioriteter i den foreløbige SOCTA, og besluttede ikke at ændre på EU's prioriteter vedrørende
kriminalitet. EU's ni prioriteter vedrørende kriminalitet vil være gyldige i den anden del af
politikcyklussen for 2014-2017.
COSI nåede også til enighed om SOCTA-kundekravene
45
på mødet den 21. september 2015 og
godkendte efterfølgende den reviderede SOCTA-metode
46
den 24. november 2015. I modsætning
til sin forgænger vil den reviderede metode omfatte EU's prioriteter vedrørende kriminalitet, som
Rådet har fastsat, som en mulig kriminalitetsrelevant faktor til at vurdere truslerne og risiciene
forbundet med grov og organiseret kriminalitet. Disse to dokumenter danner udgangspunkt for den
næste SOCTA, der vil blive offentliggjort af Europol i marts 2017.
43
44
45
46
7271/15.
12095/13.
12267/15.
14913/15.
sr/TOP/ef
DRI
18
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0019.png
c)
Fællesaktionsdage
Inden for politikcyklussen blev der gennemført målrettede fællesaktionsdage, nemlig operation
"Archimedes" i 2014 og operation "Blue Amber" i 2015. Fællesaktionsdagene er
grænseoverskridende retshåndhævelsesoperationer, der fokuserer på de centrale horisontale
kriminalitetsbrændpunkter og kriminelle infrastrukturer i hele EU. Fællesaktionsdagene er ledet af
medlemsstaterne med støtte fra Europol.
COSI noterede sig på mødet den 11. december 2014 de indhøstede erfaringer fra operation
"Archimedes"
47
, der blev gennemført mellem den 15. og 23. september 2014. Operationen
involverede mere end 300 operationelle aktioner på mere end 250 steder i og uden for Europa og
førte til over 1 100 anholdelser. Alle EU's prioriteter indgik på listen over gennemførte
operationelle aktioner. Alle EU's medlemsstater samt Interpol, Frontex, Eurojust og tredjelande,
som er partnerlande (Colombia, Schweiz, Norge, Australien, USA og Serbien), deltog i operationen.
De vigtigste mål var at opnå en markant virkning på grov og organiseret kriminalitet, ramme store
lovovertrædere og grupper og disses infrastrukturer, forbedre samarbejdet mellem medlemsstaterne,
anvende en tværfaglig tilgang, gøre effektiv brug af ressourcer og øge bevidstheden om EMPACT.
Komitéen noterede sig ligeledes det nye koncept for fællesaktionsdagene i 2015 (operation "Blue
Amber")
48
den 26. marts 2015. Operation "Blue Amber" adskilte sig fra de fællesaktionsdage, der
blev gennemført i 2014. I stedet for én storstilet operation bestod operation "Blue Amber" af
mindre, mere regionalt orienterede og mere efterretningsstyrede aktioner. Flere samtidige
operationer, der var rettet mod flere typer kriminalitet, brændpunkter, regioner eller
fremgangsmåder, fandt således sted i hele verden i løbet af nogle uger. Aktionerne fandt sted over
en samlet periode på 39 arbejdsdage.
47
48
16442/14.
6149/15 (EU RESTRICTED).
sr/TOP/ef
DRI
19
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0020.png
Den 16. december 2015 noterede COSI sig de endelige resultater af operation "Blue Amber".
Europols pressemeddelelse
49
anførte næsten 900 anholdelser, der vedrørte narkotikahandel (257),
formueforbrydelser (281) og lettelse af irregulær indvandring (60); 263 anholdelser af bedragere
under de globale luftfartsaktionsdage, der var rettet mod kriminelle, der var mistænkt for
bedragerisk at købe flybilletter online med brug af stjålne eller falske kreditkortoplysninger; 5 tons
kokain og 2,1 tons hash, 280 kg syntetisk narkotika og 82 kg heroin blev beslaglagt; 254 køretøjer,
mere end 190 tons varemærkeforfalskede pesticider og næsten 140 000 EUR i kontanter blev
konfiskeret, og 1 400 tons stjålne metaller blev beslaglagt.
COSI mente, at det var afgørende at være rettidigt inddraget i forberedelsen af og opfølgningen på
fællesaktionsdagene. I denne forbindelse havde COSI en strategisk debat om de fremtidige
fællesaktionsdage på mødet den 21. oktober 2015. Delegationerne tilkendegav, at de foretrak
operationstypen "Blue Amber" uden at udelukke muligheden for operationstypen "Archimedes" i et
kort tidsrum. Delegationerne understregede, at disse operationer bør være efterretningsbaserede og
fokusere på EU's prioriteter vedrørende kriminalitet med en vis grad af fleksibilitet for at reagere på
nye begivenheder. Der blev også henvist til betydningen af at sikre en tværfaglig tilgang, der bl.a.
omfatter toldmyndighederne og de retlige myndigheder. Flere delegationer henviste til den vigtige
rolle, som projektledere og NEC'er har, og at det er vigtigt at inddrage dem i en tidlig
forberedelsesfase. Nogle delegationer henviste også til samarbejdet med tredjelande og den
regionale tilgang.
d)
Finansiering
Undertegnelsen af EMPACT-delegeringsaftalen den 22. december 2014 mellem Kommissionen
(GD for Migration og Indre Anliggender) og Europol bidrog med 7 mio. EUR til Fonden for Intern
Sikkerhed (politi) til at støtte gennemførelsen af EU-politikcyklussen i 2015 og 2016
50
.
49
50
15285/15.
Kommissionens dokument C(2014) 5651 af 8. august 2014; bilag 1 til Kommissionens
gennemførelsesafgørelse om vedtagelse af arbejdsprogrammet for 2014 og finansiering af
Unionens foranstaltninger inden for rammerne af Fonden for Intern Sikkerhed, der er
oprettet for at støtte samarbejdet inden for rammerne af EU-politikcyklussen, navnlig
EMPACT-aktionerne (den europæiske tværfaglige platform mod kriminalitetstrusler),
gennem en delegeringsaftale med Europol.
sr/TOP/ef
DRI
20
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0021.png
Hidtil har Europol iværksat to indkaldelser af ansøgninger. Den første indkaldelse af forslag blev
iværksat den 19. januar 2015 og afsluttet den 27. februar 2015. Indkaldelsen gav mulighed for op til
3 ansøgninger pr. operationel handlingsplan (teoretisk i alt 39 ansøgninger). Europol modtog
efterfølgende 19 tilskudsansøgninger, der alle blev godkendt, hvorved der blev udbetalt 4,68 mio.
EUR til finansiering. I forbindelse med hver af de 13 operationelle handlingsplaner kunne der
ansøges om tilskud på op til 360 000 EUR. Den første tilskudsaftale blev undertegnet den 30. april
2015 og den sidste den 24. juli 2015. Til trods for den forsinkede levering af finansiering til
EMPACT-prioriteterne, der skabte utilfredshed og udskød opstarten af visse aktiviteter eller
gennemførelsen af aktionerne i de operationelle handlingsplaner, er det lykkedes at modtage anden
finansiering end EMPACT-tilskud ved at ty til andre finansieringskilder.
Den anden indkaldelse blev iværksat den 14. oktober 2015 med henblik på at støtte gennemførelsen
af de operationelle handlingsplaner for 2016. Indkaldelsen var opdelt i to dele: en første tranche på
2 024 950 EUR, der var tilbage af de oprindelige 7 mio. EUR, og en anden tranche på 2 mio. EUR
som "supplement", som Kommissionens GD for Migration og Indre Anliggender har planlagt at
stille til rådighed, hvilket dog endnu ikke er sket på tidspunktet for udarbejdelsen af denne rapport.
Beløbet til den første tranche (uden supplement) er tildelt de tretten operationelle handlingsplaner
således: 500 000 EUR til ulovlig indvandring, 200 000 EUR til skydevåben og 120 450 EUR til de
resterende 11 operationelle handlingsplaner. Der er modtaget 15 ansøgninger, som vurderes af
Europol med henblik på at undertegne tilskudsaftalen, muligvis i marts 2016.
COSI er regelmæssigt blevet orienteret om status for gennemførelsen af delegeringsaftalen.
Komitéen anerkendte Europols og Kommissionens kompetencer i overensstemmelse med
delegeringsaftalen samtidig med at den understregede behovet for at blive inddraget, hvis der blev
truffet beslutninger af en strategisk karakter. På Europols anmodning havde komitéen en strategisk
drøftelse om gennemførelsen af finansiering i forbindelse med delegeringsaftalens anden
indkaldelse (den anden tranche) på sit møde den 16. december 2015 og tilsluttede sig de planer, som
Europol forelagde
51
om anvendelsen af yderligere midler, der stilles til rådighed af Kommissionen
til den anden tranche i forbindelse med den anden indkaldelse i henhold til delegeringsaftalen.
51
14163/15.
sr/TOP/ef
DRI
21
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0022.png
e)
En uafhængig evalueringsmekanisme for EU-politikcyklussen for 2014-2017
Foranstaltning 42 i EU-politikcyklussen fastlægger en uafhængig evalueringsmekanisme, der skal
oprettes i 2015 og iværksættes i 2016 (foranstaltning 43). Resultatet af evalueringen skal
rapporteres til COSI og RIA-Rådet senest i marts 2017. Dette er vigtigt, da COSI bør evaluere
erfaringerne med henblik på at inddrage dem i den næste politikcyklus.
COSI drøftede dette spørgsmål på tre af sine møder (den 29. juni 2015, den 21. september 2015 og
den 21. oktober 2015). Komitéen nåede derefter til enighed om principperne for den uafhængige
evaluering af politikcyklussen
52
på mødet den 21. november 2015. Disse principper vedrører
følgende:
anvendelsesområde: evalueringen vil kun dække de flerårige strategiske planer og de
operationelle handlingsplaner
aktører: evalueringen vil blive gennemført af en kombination af to aktører, nemlig en
tredjepartskonsulent, som udvælges af Kommissionen efter en indkaldelse af tilbud, og
en overvågningsgruppe, som består af eksperter, der skal ligestilles med konsulenten
tidspunkt: resultaterne af evalueringen forelægges Rådet senest i marts 2017.
Overvågningsgruppens indledende møde fandt sted den 30. november 2015, og 13 medlemsstater
tilsluttede sig gruppen. Kommissionen iværksatte en indkaldelse af tilbud i begyndelsen af 2016.
52
13837/15.
sr/TOP/ef
DRI
22
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0023.png
f)
Agenturernes inddragelse
RIA-agenturerne har fortsat med at bidrage betydeligt til COSI-arbejdet. Europol har igen spillet en
vigtig rolle i gennemførelsen af politikcyklussen, navnlig gennem udarbejdelsen af den foreløbige
SOCTA, tilrettelæggelsen af workshopper om de operationelle handlingsplaner og agenturets
stadige overvågning og rapportering via EMPACT's støtteenhed. I september 2015 finansierede og
afholdt Europol et projektlederkursus. Målet var at fremlægge konklusionerne fra mødet i COSI den
29. juni 2015 og tilvejebringe oplysninger og bedste praksis om overvågning og rapportering samt
finansiering af EMPACT-delegeringsaftalen. Dette omfattede vejledning om aktiv forvaltning af
tilskud, prioritetsforvaltning og kommunikation, Toldsamarbejdsgruppens 8. handlingsplan, den
administrative tilgang, hvidvaskning af penge og inddrivelse af aktiver, fællesaktionsdage og
udarbejdelse af operationelle handlingsplaner. Cepol har endvidere gennemførte en række
uddannelseskurser om politikcyklussen og afholdt en konference i Budapest den 8.-9. december
2015. Målet var at forbedre samarbejdet mellem flere instanser og fremme investeringer i
prioriteterne i EU-politikcyklussen for 2014-17.
Frontex har bidraget til gennemførelsen af politikcyklussen, navnlig i den operationelle
handlingsplan om "ulovlig indvandring", hvor agenturet fungerer som medprojektleder, og den
operationelle handlingsplan om "menneskehandel" og "skydevåben", som det deltager i. Eurojust er
fortsat meget involveret, eftersom enheden deltager i alle prioriteter vedrørende de operationelle
handlingsplaner. EMCDDA deltager i de operationelle handlingsplaner om "handel med kokain" og
"handel med heroin" og "syntetisk narkotika". OLAF deltager desuden i den operationelle
handlingsplan om "momssvig" og "toldsvig". I 2015 tilsluttede eu-LISA (Det Europæiske Agentur
for Store It-systemer) sig de operationelle handlingsplaner "ulovlig indvandring", "skydevåben" og
"cyberangreb" som deltager.
g)
Politikcyklus - forbundne aktiviteter
COSI har sikret, at en række projekter, som var tæt forbundet med de operationelle handlingsplaner,
enten er integreret i disse planer eller tæt koordineret med dem:
COSI noterede sig Europols trusselsvurdering af organiseret internetkriminalitet
(iOCTA) for 2014 og 2015 på sit møde den 30. september 2014 og den 21. oktober
2015.
7033/16
DRI
sr/TOP/ef
23
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0024.png
COSI drøftede den 10. november 2014 de operationelle resultater af Kommissionens
situationsrapporter for det vestlige Balkan. COSI var enig i, at resultaterne tilførte
merværdi til komitéen, navnlig inden for rammerne af politikcyklussen og EU's
fremtidige prioriteter vedrørende kriminalitet. Det var også enig i, at landene på det
vestlige Balkan kan opfordres til at deltage i politikcyklussens aktioner.
COSI noterede sig på mødet den 11. december 2014 situationen i 2014 med hensyn til
"miljøkriminalitet". I EU SOCTA 2013 blev den udpeget som en ny trussel. Dette
byggede på en rapport fra formanden for EnviCrimeNet, en rapport fra
Toldsamarbejdsgruppens formand om gennemførelsen af aktion 7.10 vedrørende
miljøkriminalitet i Toldsamarbejdsgruppens 7. handlingsplan, en rapport fra den
italienske delegation, der beskrev de italienske erfaringer med miljøkriminalitet, især
ulovlig handel med affald, og en rapport fra Eurojust om et strategisk projekt om
miljøkriminalitet. Delegationerne anerkendte den voksende betydning af
miljøkriminalitet i EU.
Den 21. september 2015 (dagen før den ekstraordinære samling i RIA-Rådet om
migrationspresset) forelagde Europol COSI de aktioner, der er iværksat inden for
rammerne af politikcyklussen på området ulovlig indvandring (de første resultater) og
henviste til seks centrale operationelle aktiviteter, nemlig operationerne FALKO,
HUNTING GROUND og JOT COMPASS, en operation mod identitetssvig, en
operation mod proformaægteskaber og JOT MARE.
Toldmyndighedernes deltagelse i gennemførelsen af EU-politikcyklussen har også
været et vigtigt anliggende for COSI. Den 21. oktober 2015 udtrykte komitéen stor
tilfredshed med den franske delegations fremlæggelse af de franske toldmyndigheders
erfaringer med og deltagelse i gennemførelsen af EU-politikcyklussen. COSI mente, at
toldmyndighedernes deltagelse i politikcyklussen er afgørende, og tilskyndede til deres
aktive deltagelse i gennemførelsen af de relevante operationelle handlingsplaner. Den
10. december 2015 drøftede COSI-støttegruppen Toldsamarbejdsgruppens 8.
handlingsplan (2016-2017). Det luxembourgske formandskab erklærede ved denne
lejlighed, at visse områder er tæt knyttet til EU's prioriteter vedrørende kriminalitet
(f.eks. skydevåben, moms- og toldsvig, narkotika og vareforfalskning). Formandskabet
understregede behovet for at undgå overlapning og anførte, at toldmyndighedernes
foranstaltninger bør tilpasses til eller integreres i politikcyklussen. Som følge heraf holdt
det nederlandske formandskab et fælles møde mellem COSI-støttegruppen og
Toldsamarbejdsgruppen den 24. februar 2016.
7033/16
DRI
sr/TOP/ef
24
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0025.png
Toldsamarbejdsgruppen udviklede og ajourførte også sin 7. handlingsplan (2014-2015)
for at supplere arbejdet med politikcyklussen. Dette blev fremlagt på NEC-mødet i
november 2014 og maj 2015. På NEC-mødet i november 2015 redegjorde
Toldsamarbejdsgruppens formand for de fremskridt, der er gjort med udkastet til
Toldsamarbejdsgruppens 8. handlingsplan og toldmyndighedernes deltagelse i EU-
politikcyklussen. En række delegationer efterlyste en bedre koordinering med
EMPACT-projekterne. COSI opfordrede på sit møde i oktober 2015 til
toldmyndighedernes øgede deltagelse i politikcyklussen og udtalte sig også til fordel for
et tæt samarbejde med Toldsamarbejdsgruppen. Dette er nødvendigt for at undgå
overlapning af indsatsen og opnå en optimal udnyttelse af de disponible ressourcer. Det
bør også føre til øget politi- og toldsamarbejde.
Som opfølgning på samlingen i Rådet den 8. oktober 2015 drøftede komitéen den 21.
oktober 2015 den grænseoverskridende kriminalitet i tilknytning til kriminelle
motorcykelbander på grundlag af de forskellige forslag, der blev fremsat af Belgien
53
.
Det blev bemærket, at projektlederne for forskellige operationelle handlingsplaner var
blevet orienteret om dette voksende fænomen og var blevet opfordret til at tage det i
betragtning ved udarbejdelsen af de nye operationelle handlingsplaner for 2016.
2.4. Styrkelse af samarbejdet inden for den indre og ydre sikkerhed
COSI har sammen med PSC fortsat drøftet mulighederne for at styrke EU's indre og ydre
samarbejde og koordinering. De to komitéer afholdt tre fælles møder: den 11. november 2014, den
4. juni 2015 og den 22. oktober 2015.
Disse møder fokuserede på styrkelse af samarbejdet mellem FSFP-missionerne og aktørerne på
området frihed, sikkerhed og retfærdighed og på den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed og
migration. En fjerde fremskridtsrapport om gennemførelsen af køreplanen for styrkelse af båndene
mellem FSFP og området med frihed, sikkerhed og retfærdighed blev fremlagt den 22. oktober
2015. Der er opnået nogle håndgribelige resultater, og de vigtigste mål i køreplanen blev anset for at
være opfyldt.
53
12041/15.
sr/TOP/ef
DRI
25
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0026.png
Begge komitéer udvekslede synspunkter om migrationsspørgsmålet, navnlig om optrævling af
netværk for menneskesmugling og menneskehandel i Sahel og Middelhavsområdet. Komitéerne
havde sammenfaldende synspunkter om behovet for sammenhæng og synergi mellem aktionerne
for at løse dette spørgsmål. Både FSFP-aktionerne og aktionerne på området frihed, sikkerhed og
retfærdighed skulle betragtes som en del af en samlet tilgang, der omfatter udviklingssamarbejde,
humanitær bistand, beskyttelse af flygtninge og diplomatisk engagement. Mange værktøjer og
instrumenter er på plads, bl.a. den højtstående repræsentants dialoger på højt plan og EUNAVFOR
MED.
Det seneste fælles møde mellem COSI og PSC fandt sted den 22. oktober 2015, hvor delegationerne
drøftede samarbejdet på sikkerhedsområdet i MENA-regionen. Der har også været særlig
opmærksomhed på den Vestlige Balkanregion. På sit møde den 10. november 2014 fremlagde
Kommissionen resultaterne af situationsrapporterne for 2014 om det vestlige Balkan, som var
relevante for COSI. De omhandlede reformerne af politiet og retsvæsenet og behovet for at øge
samarbejdet mellem forskellige agenturer og det retlige samarbejde og behovet for yderligere
foranstaltninger til bekæmpelse af korruption. Vidnebeskyttelse blev udpeget som en stor
udfordring for regionen sammen med organiseret kriminalitet, navnlig menneskehandel og
narkotikahandel.
Resultaterne af situationsrapporterne blev også anset for at være relevante for EU-politikcyklussen
og EU's fremtidige prioriteter vedrørende kriminalitet. Landene på det vestlige Balkan vil blive
opfordret til at deltage i aktionerne i politikcyklussen.
Samarbejdet med Interpol var forsat vigtigt for COSI for at styrke EU's indre sikkerhed og
opsøgende aktiviteter over for tredjelande. I løbet af rapporteringsperioden blev der afholdt tre
møder mellem højstående RIA-tjenestemænd fra EU og IPCO/Interpol (den 12. november 2014,
den 8. juni 2015 og den 23. november 2015). I anden halvdel af 2014 efter sagen med det
forsvundne fly MH370 fra Malaysia Airlines udarbejdede det italienske formandskab konklusioner
om styrkelse af brugen af Interpols database over stjålne og bortkomne rejsedokumenter (SLTD)
54
,
der blev vedtaget af Rådet i oktober 2014. Fire medlemsstater anvendte i stigende grad SLTD på
baggrund af disse konklusioner. Resultaterne viste en hurtig stigning i input/brug af databasen.
Rådets konklusioner om terrorbekæmpelse af 20. november 2015 understregede igen betydningen
af at anvende Interpols databaser til at styrke kontrollen med de ydre grænser. Kommissionen blev
opfordret til at gøre en indsats for at opnå interoperabilitet, navnlig mellem SIS II, Interpols SLTD
og iARMS.
54
13525/14.
sr/TOP/ef
DRI
26
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0027.png
Allerede i 2014 præsenterede Interpol sin fusionstaskforce for COSI, der kan bidrage til
samarbejdet med EU om udenlandske krigere. I løbet af 2014-2015 samarbejdede Interpol også med
EU på migrationsområdet, f.eks. operation JOT MARE.
2.5. Migration
Den 22. oktober 2015 blev der for første gang afholdt et fælles møde mellem COSI og SCIFA for at
drøfte foranstaltninger til bekæmpelse af smugling af migranter. Både irregulær migration og
menneskehandel blev udpeget som EU's prioriteter vedrørende kriminalitet i 2013, og vigtige
foranstaltninger bliver udviklet inden for rammerne af de "operationelle handlingsplaner", som
COSI vedtog på sit møde i december 2015. Bekæmpelse af smugling af migranter blev betragtet
som en vigtig prioritet for EU som skitseret i den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed 2015-
2020 og det tilhørende gennemførelsesdokument, den europæiske dagsorden om sikkerhed og den
europæiske dagsorden for migration samt EU-handlingsplanen for bekæmpelse af smugling af
migranter
55
. Et andet vigtigt spørgsmål var styrkelsen af samarbejdet med oprindelses- og
transitlande eller -regioner såsom MENA-regionen og det vestlige Balkan samt mellem FSFP-
missionerne og aktørerne på området frihed, sikkerhed og retfærdighed.
2.6. Opfølgning
Den administrative tilgang: Den 11. december 2014 noterede COSI sig rapporten fra det
uformelle netværk af kontaktpunkter om den administrative tilgang og vedtog sit
arbejdsprogram for perioden 2015-2017. Den administrative tilgang er blevet udpeget som en
af prioriteterne for det nederlandske formandskab.
Samarbejde mellem RIA-agenturerne: to møder mellem lederne af RIA-agenturerne blev
afholdt i løbet af rapporteringsperioden, henholdsvis den 3. november 2014 (med Det
Europæiske Asylstøttekontor (EASO) som vært)
56
og den 3.-4. november 2015 (med eu-LISA
som vært)
57
. Komitéen noterede sig rapporten om agenturernes aktiviteter og vigtigste
resultater med hensyn til deres samarbejde og resultatlisten over agenturernes multilaterale
samarbejde. Det næste møde mellem lederne af RIA-agenturerne finder sted den 3.-4.
november 2016 i Wien og tilrettelægges af Den Europæiske Unions Agentur for
Grundlæggende Rettigheder (FRA).
55
56
57
9345/15.
16286/14, 16287/14.
14784/15, 14779/15 + ADD 1.
sr/TOP/ef
DRI
27
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0028.png
Komitéen noterede sig et projekt om "moderne slaveri og kriminelle former for udnyttelse af
arbejdskraft"
58
, der blev forelagt af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende
Rettigheder (FRA) den 11. december 2014. Rapporten fra konferencen om "grov udnyttelse af
arbejdskraft i EU", der blev afholdt den 2. juni 2015, blev forelagt COSI den 29. juni 2015.
Komitéen noterede sig MAOC-N's forelæggelse om dets succes i forbindelse med
bekæmpelsen af narkotikahandel på tværs af Atlanterhavet og i det vestlige
Middelhavsområde. COSI så med tilfredshed på MAOC-N's arbejde med at takle den
maritime narkotikahandel. Den udtrykte støtte til centrets fortsatte arbejde og understregede
behovet for en langsigtet løsning.
På mødet den 11. december 2014 noterede Komitéen sig formandskabets forelæggelse om
Europarådets overenskomst om ulovlig transport til søs til gennemførelse af artikel 17 i FN-
konventionen imod ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer. Medlemsstaterne
blev opfordret til at undertegne og ratificere denne overenskomst, hvis de endnu ikke havde
gjort det.
Konklusionerne og henstillinger fra de europæiske politichefers konference i 2014 og 2015,
der henholdsvis blev afholdt den 24.-25. september 2014
59
og den 23.-24. september 2015,
blev forelagt COSI
60
.
Den 11. december 2014 noterede Komitéen sig de retningslinjer, der havde til formål at støtte
de retshåndhævende myndigheder i forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af ulovlige
spil og væddemål og dermed forbundet kriminalitet
61
. Komitéen noterede sig også
forelæggelsen ved den italienske delegation om resultatet af et italiensk pilotprojekt om
bekæmpelse af cyberkriminalitet i forbindelse med netbank og kontantløse betalinger.
58
59
60
61
15072/14.
14838/14.
13178/15.
12926/4/14 REV 4.
sr/TOP/ef
DRI
28
7033/16
DA
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 436: Fjerde rapport til Europa-Parlamentet og nationale parlamenter om sagsgangen i Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI)
1611151_0029.png
6.
Konklusion
Indre sikkerhed var mere end nogensinde før centrum for arbejdet i COSI i 2014-2015.
Migrationskrisen og terrorangrebene i 2015 har ført til en række strategiske, operationelle og
lovgivningsmæssige foranstaltninger på området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. COSI har
via sin centrale rolle med at sikre, at det operationelle samarbejde om den indre sikkerhed fremmes
og styrkes i Unionen, og med at udvikle, gennemføre og overvåge den fornyede strategi for EU's
indre sikkerhed 2015-2020 i samarbejde med Kommissionen, således som det understreges i
retningslinjerne vedrørende COSI's fremtidige rolle
62
, påtaget sig ansvaret med at vedtage
operationelle foranstaltninger, der har fokus på både gennemførelse og konsolidering. Rådets
konklusioner om terrorbekæmpelse af 20. november 2015 er en ambitiøs dagsorden, der skal
gennemføres i de kommende måneder.
I løbet af rapporteringsperioden har COSI vist sin kapacitet til at reagere hurtigt på pludselige
begivenheder, hvilket fremgår af afholdelsen af de to ekstraordinære COSI-møder. Mange vigtige
foranstaltninger blev vedtaget, herunder den fornyede strategi for EU's indre sikkerhed,
konklusionerne om terrorbekæmpelse, skydevåben og brugen af Interpols databaser. COSI vil
fortsat overvåge gennemførelsen af disse foranstaltninger og EU-politikcyklussen, der fortsat er et
vigtigt redskab til bekæmpelse af organiseret og grov international kriminalitet. 2016 vil markere
starten på den uafhængige evaluering af denne cyklus, og resultaterne herfra afventes i 2017.
Resultaterne vil blive brugt til at udarbejde den næste EU-politikcyklus.
COSI vil bevare en fleksibilitetsmargin til at håndtere uventede eller nye trusler mod EU's
sikkerhed. Det forhold, at der i stigende grad er en forbindelse mellem den indre og ydre sikkerhed,
vil kræve et intensiveret samarbejde mellem alle de involverede parter, herunder dem der er
involveret inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. COSI vil fortsat stræbe efter
komplementaritet, sammenhæng og konsekvens i udviklingen og gennemførelsen af EU's politikker
relateret til den indre sikkerhed og lægge vægt på den eksterne dimension og regionalt samarbejde.
62
7843/3/14.
sr/TOP/ef
DRI
29
7033/16
DA