Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 437
Offentligt
1609685_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
11. marts 2016
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-167/14
Titel og kort sagsresumé
Søndagsavisen mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens beslutning af 20.
november 2013 om ikke at gøre indsigelse mod
Danmarks produktions- og innovationsstøtte til
skrevne medier (SA.36366) annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Brisal
Sagen vedrører: 1) Er artikel 56 TEUF til hinder for
en national skattelovgivning, hvorved bestemmes, at
finansielle institutioner, der ikke er hjemmehørende i
Portugal, er skattepligtige for de renteindtægter, som
er oppebåret på dette territorium, ved indeholdelse af
en endelig kildeskat med en fast sats på 20 % (eller en
lavere sats, såfremt der foreligger en
dobbeltbeskatningsoverenskomst), der finder
anvendelse på bruttoindtægterne – uden at der kan
foretages fradrag for erhvervsudgifter, der er direkte
forbundet med den udøvede finansielle virksomhed –
hvorimod de af hjemmehørende finansielle
institutioner indtjente renter medregnes i den samlede
skattepligtige indkomst, hvorved der ved fastsættelsen
af fortjenesten med henblik på selskabsbeskatningen
foretages fradrag af de udgifter, der er forbundet med
den udøvede virksomhed, således at der på
nettorenteindtægterne anvendes den almindelige
rentesats på 25 %? 2) Gælder dette forbud også, når
det fastslås, at de hjemmehørende finansielle
institutioners beskatningsgrundlag – efter fradrag for
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
Mundtlig
forhandling
Dato
15.03.16
C-18/15
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
GA
17.03.16
1
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Liste over judicielle aktiviteter af dansk interesse pr. 11/3-16
1609685_0002.png
de finansieringsomkostninger, der er forbundet med
renteindtægter, eller de udgifter, som har en direkte
økonomisk forbindelse med disse indtægter – er eller
kan være pålagt en højere skat end den kildeskat, som
er indeholdt i de ikke-hjemmehørende institutioners
bruttoomsætning? 3) Kan de omkostninger til
finansiering, der er forbundet med den ydede
långivning, eller de udgifter, som har en direkte
økonomisk forbindelse med de oppebårne
renteindtægter, påvises ved anvendelse af de
oplysninger, der leveres af EURIBOR (»Euro
Interbank Offered Rate«) eller LIBOR (»London
Interbank Offered Rate«) – enheder for de
gennemsnitlige renter, der benyttes ved finansiering
mellem bankerne, og som bankerne benytter ved
udøvelsen af deres virksomhed?
C-112/15
Århus Slagtehus e.a.
Sagen vedrører: Skal artikel 27, stk. 4, litra a, jf. bilag
VI, punkt 1 og 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 882/2004 af 29. april 2004 om
offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at
foderstof- og fødevarelovgivningen samt
dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne
overholdes, fortolkes således, at medlemsstaterne ved
fastsættelsen af det gebyr, som opkræves
fødevarevirksomhederne, er afskåret fra at medregne
udgifter til løn og uddannelse af offentligt ansatte
personer, som ansættes med henblik på at
gennemføre en uddannelse, der opfylder kravene til
"officiel medhjælper", jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 af 29. april
2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af
den offentlige kontrol af animalske produkter til
konsum, men som ikke før deres optagelse på
uddannelsen og heller ikke under deres uddannelse
udfører kødkontrol?
Canadian Oil Company Sweden et Rantén
Spørgsmål 1: Er den omstændighed, at den, som til
Sverige erhvervsmæssigt indfører et kemisk produkt–
for hvilket der i henhold til Reach-[forordningen]
foreligger registreringspligt – i medfør af svenske
bestemmelser skal anmelde produktet til
Kemikalieinspektionen med henblik på registrering i
det svenske produktregister, i strid med Reach-
[forordningen]? [Org. s. 12]
Spørgsmål 2: Såfremt spørgsmål 1 besvares
benægtende, er den svenske anmeldelsespligt da i
strid med artikel 34 i TEUF henset til undtagelsen i
artikel 36 TEUF
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Social- og
indenrigsministeriet
Fødevarestyrelsen
Kammeradvokaten
Dom
17.03.16
C-472/14
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Arbejdstilsynet
Miljøstyrelsen
Dom
17.03.16
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Liste over judicielle aktiviteter af dansk interesse pr. 11/3-16
1609685_0003.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-134/15
Titel og kort sagsresumé
Lidl
1) Er artikel 5, stk. 4, litra b), i forordning (EF) nr.
543/2008 forenelig med artikel 6, stk. 1, første
punktum, i traktaten om den Europæiske Union
(TEU), sammenholdt med artikel 15, stk. 1, og artikel
16 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder (herefter: »chartret«)? 2)
Er artikel 5, stk. 4, litra b), i forordning nr. 543/2008
forenelig med artikel 40, stk. 2, andet punktum,
TEUF?
Mc Fadden
Sagen vedrører: Fortolkningen af artikel 12, stk. 1 og
3, artikel 14, stk. 1, litra b), artikel 15, stk. 1, og af
artikel 2, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige
aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig
elektronisk handel, i det indre marked (»direktivet om
elektronisk handel«)
Dextro Energy mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens forordning (EU) 2015/8
af 6. januar 2015 om afvisning af visse andre
sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der
henviser til en reduceret risiko for sygdom og til
børns udvikling og sundhed (EUT L 3 af 7.1.2015)
annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Xinyi PV Products (Anhui) Holdings mod
Kommissionen
Påstande: Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) nr. 470/2014 af 13. maj 2014 (1) om indførelse
af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning
af den midlertidige told på importen af solcelleglas
med oprindelse i Folkerepublikken Kina annulleres,
for så vidt som den vedrører Xinyi PV Products
(Anhui) Holdings Ltd.
Europa-Kommissionen og enhver intervenient, der
måtte få tilladelse til at støtte Kommissionen under
sagen, tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Cesk�½ rozhlas
Sagen vedrører: Kan public service radio- og tv-
virksomhed, der finansieres af obligatoriske
lovpligtige afgifter, størrelsen af hvilke fastsættes ved
lov, på grundlag af ejerskabtil en radiomodtager,
besiddelse heraf eller ret til at anvende den af andre
retlige grunde, betragtes som »levering af en
tjenesteydelse mod vederlag« som omhandlet i artikel
2, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter – Det fælles
merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag,
som skal fritages for moms i henhold til direktivets
Interessant
Miljø- og
Fødevareministeriet
Processkridt
GA
Dato
16.03.16
C-484/14
Forbrugerombudsman
den
GA
16.03.16
T-100/15
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
16.03.16
T-586/14
Erhvervsstyrelsen
Dom
16.06.16
C-11/15
Skatteministeriet
SKAT
GA
17.03.16
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Liste over judicielle aktiviteter af dansk interesse pr. 11/3-16
1609685_0004.png
artikel 13, punkt A, stk. 1, litra q), eller er der tale om
ikke-økonomisk virksomhed, der slet ikke er
momspligtig i henhold til sjette direktivs artikel 2, og
hvorpå momsfritagelse i henhold til direktivets artikel
13, punkt A, stk. 1, litra q), derfor ikke finder
anvendelse?
C-63/15
Ghezelbash
Sagen vedrører: 1) Hvad er rækkevidden af artikel 27 i
forordning nr. 604/2013 alene eller i forbindelse med
19. betragtning til forordning nr. 604/2013? Har en
asylansøger – i en situation som den foreliggende,
hvor udlændingen først efter en Dublin-anmodning
er blevet fremsat og accepteret, bliver konfronteret
med denne anmodning, og udlændingen efter
anmodningen om overtagelse er blevet
imødekommet, fremlægger beviser, der kan føre til
den konklusion, at det ikke er den anmodede
medlemsstat men den anmodende medlemsstat, der
er ansvarlig for behandlingen af asylansøgningen, og
den anmodende medlemsstat derefter hverken
undersøger disse dokumenter eller forelægger dem
for den anmodede medlemsstat – da på grundlag af
den nævnte artikel ret til et (effektivt) retsmiddel mod
anvendelsen af kriterierne til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig, som omhandlet i kapitel
III i forordning nr. 604/2013?
Liffers
Sagen vedrører: Skal artikel 13, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af 29.
april 2004 om håndhævelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder fortolkes således, at den
forurettede i forbindelse med en krænkelse af
intellektuel ejendomsret, som kræver erstatning for
formuetab på grundlag af de gebyr- eller afgiftsbeløb,
som den krænkende part skulle have betalt, hvis
denne havde anmodet om tilladelse til at anvende den
[org. s. 14] pågældende intellektuelle
ejendomsrettighed, ikke samtidig kan kræve
erstatning for det forvoldte ikke-økonomiske tab?
Ruijssenaars et Jansen m.fl
Sagen vedrører: Forpligter artikel 16 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestemmelser
om kompensation og bistand til luftfartspassagerer
ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange
forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 295/91 (EUT L 46) – når henses til, at
nederlandsk ret giver adgang til beskyttelse ved de
civile domstole af de rettigheder, som passagerer efter
EU-retten kan udlede af forordningens artikel 5, stk.
1, litra c), og dens artikel 7 – de nationale
myndigheder til at træffe
gennemførelsesforanstaltninger, der kan danne
grundlag for det i artikel 16 udpegede organs
administrative håndhævelse i hvert enkelt individuelt
tilfælde, i hvilket forordningens artikel 5, stk. 1, litra
c), og dens artikel 7 er overtrådt, med henblik på i
Justitsministeriet
GA
17.03.16
C-99/15
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
17.03.16
Forenede
sager C-
145/15 og
C-146/15
Transport- og
Bygningsministeriet
Søfartsstyrelsen
Dom
17.03.16
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Liste over judicielle aktiviteter af dansk interesse pr. 11/3-16
1609685_0005.png
hvert enkelt individuelt tilfælde at kunne garantere en
passager ret til kompensation?
C-175/15
Taser International
Skal artikel 24 i Rådets forordning (EF) nr. 44/2001
af 22. december 2000 om retternes kompetence og
om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på
det civil- og handelsretlige område fortolkes således,
at udtrykket »[f]or så vidt en ret i en medlemsstat ikke
allerede er kompetent i medfør af andre
bestemmelser i denne forordning« også omfatter det
tilfælde, hvor parterne i en aftale om overdragelse af
rettigheder til et i en EU-medlemsstat registreret
varemærke utvetydigt og ubestridt har bestemt, at
kompetencen til at påkende enhver tvist angående
opfyldelse af aftaleforpligtelserne tildeles domstolene
i et land, som ikke er medlem af Den Europæiske
Union, og hvor sagsøgeren har sin bopæl (sit
hjemsted), når sagsøgeren har anlagt sag ved retten i
en EU-medlemsstat, hvor den sagsøgte har sin bopæl
(eller sit hjemsted)?
Pöpperl
1. Skal artikel 45 TEUF fortolkes således, at den er til
hinder for nationale bestemmelser, hvorefter en
person, der er ansat som tjenestemand i en
medlemsstat, mister sin ret til at oppebære
tjenestemandspension (Versorgungsbezüge) på
grundlag af tjenestemandsforholdet, fordi den
pågældende efter eget ønske er udtrådt af
tjenestemandsforholdet med henblik på at påbegynde
et nyt arbejde i en anden medlemsstat, når de
nationale bestemmelser samtidig fastsætter, at denne
person på grundlag af den bruttoløn, han har
oppebåret i tjenestemandsforholdet, skal forsikres
med tilbagevirkende gyldighed i den lovbestemte
pensionsforsikring, hvorved de deraf følgende
pensionsrettigheder bliver lavere end den mistede ret
til tjenestemandspension? 2. Såfremt første spørgsmål
besvares bekræftende for alle eller for visse
tjenestemænd: Skal artikel 45 TEUF fortolkes således,
at den pågældende tjenestemands tidligere ansættende
myndighed – i mangel af andre nationale regler –
enten skal betale tjenestemandspension til den
pågældende, idet den tjenestetid, der er tilbagelagt i
den tidligere pensionsgivende tjenestemandsstilling,
lægges til grund med samtidig nedsættelse af
pensionsrettighederne på grundlag af den
lovbestemte pensionsforsikrings tilbagevirkende
gyldighed, eller på anden vis skal give en økonomisk
kompensation for tabet af tjenestemandspensionen,
selv om der i henhold til national lovgivning kun må
tilkendes de pensionsydelser, der er fastsat ifølge
denne lovgivning?
Portmeririon Group
Sagen vedrører: »Er den anfægtede forordning
uforenelig med EU-retten, for så vidt som den: i) er
baseret på åbenbare urigtige vurderinger med hensyn
til definitionen af den pågældende vare, hvorved
Justitsministeriet
Dom
17.03.16
C-187/15
Beskæftigelsesminister
iet
GA
17.03.16
C-232/14
Erhvervsstyrelsen
Dom
17.03.16
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Liste over judicielle aktiviteter af dansk interesse pr. 11/3-16
1609685_0006.png
konklusionerne af antidumpingundersøgelsen
underkendes, og ii) ikke er tilstrækkeligt begrundet
som krævet i henhold til artikel 296 TEUF?«
C-493/14
Dilly’s Wellnesshotel
Sagen vedrører: 1) Strider det mod EU-retten,
såfremt en støtteordning er baseret på den særlige
procedure i artikel 25 i forordning (EF) nr. 800/2008
(herefter »den generelle gruppefritagelsesforordning«)
med henblik på at blive fritaget for
anmeldelsespligten i henhold til artikel 108, stk. 3,
TEUF, men ikke overholder forskellige forpligtelser i
kapitel I i den generelle gruppefritagelsesforordning
og desuden heller ikke indeholder en henvisning til
den generelle gruppefritagelsesforordning? 2) Strider
det mod EU-retten, såfremt en støtteordning er
baseret på den procedure i artikel 25 i den generelle
gruppefritagelsesforordning, der gælder for støtte til
miljøbeskyttelse, men betingelserne i kapitel II – dvs.
støtte til miljøbeskyttelsesforanstaltninger og
energibesparende foranstaltninger i henhold til artikel
17, nr. 1), i den generelle gruppefritagelsesforordning
– ikke foreligger? 3) Er EU-retten til hinder for en
national ordning, som ikke indeholder nogen
tidsbegrænsning og heller ingen henvisning til den
periode, der er anført i fritagelsesmeddelelsen, således
at den begrænsning af godtgørelsen af energiafgifter
til ti år, der kræves i artikel 25, stk. 3, i den generelle
gruppefritagelsesforordning, kun fremgår af
fritagelsesmeddelelsen?
European Federation for Cosmetic Ingredients
I. Skal artikel 18, stk. 1, litra b), i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 af 30. november 2009 om kosmetiske
produkter fortolkes således, at den forbyder
markedsføringen på Fællesskabets marked af
kosmetiske produkter med bestanddele eller en
kombination af bestanddele, der har været genstand
for forsøg med dyr, såfremt sådanne forsøg er udført
uden for Den Europæiske Union med henblik på at
opfylde tredjelandes lovgivnings- eller
forskriftsmæssige betingelser for at markedsføre
kosmetiske produkter med disse bestanddele i de
pågældende lande? 2. Er svaret på spørgsmål 1)
afhængigt af: a) om den sikkerhedsvurdering, der
udføres i overensstemmelse med forordningens
artikel 10 for at påvise, at det kosmetiske produkt er
sikkert for menneskers sundhed, inden det gøres
tilgængeligt på Fællesskabets marked, indebærer
anvendelse af oplysninger, der udledes af dyreforsøg
udført uden for Den Europæiske Union. b) om
tredjelandenes retsforskrifter vedrører sikkerheden af
kosmetiske produkter. c) om det på det tidspunkt,
hvor forsøg med [udelades] en bestanddel på dyr blev
udført uden for EU, med rimelighed kunne forventes,
at en eller anden person på et eller andet stadium ville
forsøge at bringe et kosmetisk produkt med den
pågældende bestanddel i omsætning på Fællesskabets
marked, og/eller d) nogen anden faktor, og i så fald
Udenrigsministeriet
GA
17.03.16
C-592/14
Miljøstyrelsen
GA
17.03.16
6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 437: Liste over judicielle aktiviteter af dansk interesse pr. 11/3-16
1609685_0007.png
hvilken faktor?
T-817/14
Zoofachhandel Züpke m.fl. mod Kommissionen
Europa-Kommissionen tilpligtes at erstatte det tab,
som sagsøgerne har lidt som følge af vedtagelsen af
det i forordning (EF) nr. 318/2007 af 23. marts 2007
(EUT L 84, s. 7) og/eller vedtagelsen af det i
gennemførelsesforordning (EU) nr. 139/2013 af 7.
januar 2013 (EUT L 47, s. 1) indeholdte nærmest
globale importforbud for fugle, som er indfanget i
naturen, til EU fra den 1. januar 2010 og indtil i dag.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
17.03.16
7