Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 466
Offentligt
1612761_0001.png
NaturErhvervstyrelsen
Sagsnr.: 15-7400-000022
Den 21. marts 2016
MFVM 052
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Miljø- og fødevareministeriets tiltag vedrørende forslag til fiskeriforanstalt-
ninger i en række Natura 2000 områder i medfør af habitatdirektivet og den
fælles fiskeripolitik
Den nye fælles fiskeripolitik lægger op til et øget regionalt samarbejde mellem medlemsstaterne. De
overordnede rammer indgår i den nye grundforordning for fiskeripolitikken 1380/2013. De forslag til
fiskeriforanstaltninger, som eksempelvis Danmark tager initiativ til med henblik på overholdelse af
forpligtelserne i Unionens miljølovgivning (Natura 2000), skal således koordineres regionalt og frem-
sendes i form af ’fælles henstillinger’ til Kommissionen. De fælles henstillinger danner grundlag for
Kommissionens efterfølgende vedtagelse af de omfattede fiskeriforanstaltninger gennem en delegeret
retsakt. I det konkrete tilfælde er Danmark initiativtager og ansvarlig for gennemførelse af processen i
forhold til berørte nabostater mv. Dette indebærer en orientering af Folketinget, inden regional koor-
dinering påbegyndes.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets ansvar i relation til fiskeri at sikre den nødvendige beskyttelse af
de naturtyper og arter, som de udlagte Natura 2000 områder er udpeget for at beskytte i henhold til
habitatdirektivet. Indsatsen i 1. planperiode, som løber frem til 2016, er i henhold til naturplanerne
målrettet beskyttelse af revstrukturer mod ødelæggelse som følge af fysiske forstyrrelser, som eksem-
pelvis fiskeri med bestemte redskaber.
Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet to sæt af forslag til fiskeriforanstaltninger for beskyttelse
af rev, som omfatter henholdsvis 4 Natura 2000 områder i Kattegat og 3 områder i Bælthavet og vest-
lige Østersø, hvor Sverige og Tyskland har fiskerirettigheder. Polen og Estland har også fiskeriinteres-
ser ved et af områderne i Østersøen. Dette tiltag supplerer den beskyttelse, som i form af national be-
kendtgørelse trådte i kraft pr. 1. september 2013, hvor rev i en række kystnære Natura 2000 områder
blev beskyttet mod fiskeri med bundslæbende redskaber samt de fælles henstillinger, som blev sendt
til Kommissionen tidligere. Der er fremsendt notat til Folketingets Europaudvalg om de fælles henstil-
linger den 26. januar 2015.
Grundlaget for de udarbejdede forslag er Naturstyrelsens kortlægning af marine naturtyper og de i na-
turplanerne angivne trusler og hertil hørende indsatsprogrammer. Miljø- og Fødevareministeriet øn-
sker med de to forslag til fiskeriregulering at leve op til habitatdirektivets forpligtelser ved at sikre fuld
beskyttelse af kortlagte rev i 7 Natura 2000 områder i forhold til forstyrrelse/ødelæggelse som følge af
fiskeri. Kortlagte revstrukturer beskyttes med en bufferzone (sikkerhedszone), så forstyrrelser som føl-
ge af fiskeriaktivitet ikke kan forekomme. Bufferzonen er fastsat til 240 meter efter videnskabelig råd-
givning fra Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Akvatiske ressourcer, DTU Aqua.
De foreslåede fiskeriforanstaltninger, som skal drøftes med svenske, tyske og polske fiskeri- og miljø-
myndigheder, omfatter
1/2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 466: Orienterende notat om tiltag vedr. forslag til fiskeriforanstaltninger i en række Natura 2000 områder
forbud mod anvendelse af bundslæbende redskaber i områder kortlagt som stenrev og biogene rev
inklusiv den omkring liggende bufferzone og
totalt forbud for udøvelse af erhvervsfiskeri i områder kortlagt som boblerev.
DTU Aqua har for Miljø- og Fødevareministeriet analyseret fiskerimønstret i de syv Natura 2000 om-
råder, som de to forslag omfatter. Analyserne tager udgangspunkt i det fiskeri, som udøves af fartøjer
over 12 meter. Analyserne viser, at der ikke udøves fiskeri i områder kortlagt som rev. Der er i den
sammenhæng set på fiskerimønstret tilbage til 2011. Der udøves endvidere ikke fiskeri i de foreslåede
bufferzoner. Analyserne omfatter ikke mindre fartøjer under 12 meter. Det kan således ikke udelukkes,
at mindre fartøjer udøver et begrænset fiskeri i dele af bufferzonerne. Denne problemstilling har været
drøftet med Danmarks Fiskeriforening Producent organisation (DFPO) på en række møder i foråret/
sommeren 2015. I et område oplyser DFPO, at der foregår et mindre fiskeri i dele af den udlagte buf-
ferzone – et fiskeri, som DFPO imidlertid ikke har kvantificeret. Den regionale proces med Sverige,
Tyskland, Polen, Finland og Estland vil belyse, om de foretagne analyser af deres fiskeri i områderne,
skal suppleres med yderligere oplysninger for mindre fartøjer.
Miljø- og Fødevareministeriet har i udarbejdelsen af de to forslag til fiskeriregulering været i tæt dialog
med fiskerierhvervet og de grønne organisationer. Samtlige interessenter har været direkte involveret
via Miljø- og Fødevareministeriets
’Natura 2000 Dialogforum’,
ligesom der har været afholdt bilatera-
le møder med DFPO henover forår/ sommeren 2015. Miljø- og Fødevareministeriets forslag til fiskeri-
foranstaltninger vil ifølge DTU Aqua’s analyser ikke medføre væsentlige omkostninger for fiskerier-
hvervet, idet der ifølge de af DTU Aqua udarbejdede analyser ikke udøves fiskeri i de områder, som
lukkes for fiskeri med visse trawlredskaber, og i enkelte områder for alt erhvervsfiskeri.
Miljø- og Fødevareministeriet planlægger at invitere samtlige medlemsstater omkring Østersøen og
Nordsøen til opstartsmøde i København, forventeligt medio marts 2016 i overensstemmelse med de i
den reformerede fælles fiskeripolitik fastsatte retningslinjer for regional proces for forslag til fiskerire-
gulering, hvor flere medlemsstater har direkte forvaltningsmæssige interesser. På det regionale møde
vil Miljø- og Fødevareministeriet præsentere de danske forslag til fiskeriforanstaltninger for beskyttel-
se af revstrukturer i henholdsvis Kattegat og Østersøen. Der vil blive nedsat en teknisk arbejdsgruppe
med deltagelse af Danmark (initiativtagende medlemsstat), Sverige, Tyskland, Estland, Finland og Po-
len (medlemsstater med direkte forvaltningsmæssig interesse), som har til opdrag at udforme de ende-
lige reguleringsforslag, som i form af fælles henstilling skal sendes til Kommissionen. Idet områderne
er beliggende i hhv. Nordsøen eller Østersøen udformes der to fælles henstillinger mellem Danmark og
de berørte medlemsstater (Nordsøen: Danmark, Sverige og Tyskland; Østersøen: Danmark, Sverige,
Tyskland, Estland, Finland og Polen). De fælles henstillinger danner grundlag for Kommissionens ef-
terfølgende vedtagelse af de omfattede fiskeriforanstaltninger gennem en delegeret retsakt.
Når der tegner sig et klart billede af udkast til fælles henstilling, foretages på det foreliggende grundlag
en forelæggelse af udkastet til fælles henstilling (Kommissionens forventede forslag til delegeret rets-
akt) for Folketinget efter høring af § 5-udvalget (fiskeri) i henhold til de almindelige nationale EU-
procedurer. De Rådgivende Råd, som består af repræsentanter fra industrien samt andre interesse-
grupper, høres i overensstemmelse med rammerne for udarbejdelse af fælles henstillinger.
2/2