Udenrigsministeriet
Grundlovens § 19 og afgørelse om ’New Settlement’ for UK
15. marts 2016
Formanden for Det Europæiske Råd cirkulerede den 2. februar 2016 et udkast til
afgørelse fra stats- og regeringscheferne vedrørende en ’New Settlement’ for Det
Forenede Kongerige (UK). Afgørelsens karakter af en mellemstatslig aftale gav
anledning til følgende overvejelser i relation til grundlovens § 19:
Grundlovens § 19
Grundlovens § 19, stk. 1, har følgende ordlyd:
”Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden folketingets
samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller indskrænker
rigets område, eller indgå nogen forpligtigelse, til hvis opfyldelse folketingets
medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større betydning. Ej heller kan
kongen uden folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst,
som er indgået med folketingets samtykke.”
Efter grundlovens § 19 er regeringens adgang til på egen hånd at indgå folkeretlige
forpligtelser således undergivet begrænsninger i form af, at der skal indhentes
forudgående samtykke fra Folketinget til indgåelse af visse folkeretlige
forpligtelser. Disse begrænsninger vedrører kun indgåelse af (bindende)
forpligtelser, og udenrigspolitiske handlinger, der ikke indebærer nogen
forpligtelser for Danmark, kræver derfor ikke Folketingets samtykke efter
bestemmelsen.
Det følger nærmere af § 19, stk. 1, 2. pkt., at Folketingets samtykke bl.a. kræves
for, at regeringen kan indgå forpligtelser, til hvis opfyldelse Folketingets
medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større betydning.
Folketingets medvirken til opfyldelse af forpligtelsen kan f.eks. være nødvendig,
fordi der til gennemførelse af forpligtelsen kræves vedtagelse af lovgivning.
Om en forpligtelse er af større betydning afgøres ved en konkret vurdering af de
forpligtelser, som påtænkes indgået. I denne vurdering indgår dels
traktatforpligtelsens indhold, dels forpligtelsens politiske betydning.
§ 19-samtykke kan ikke gives af Europaudvalget, men må gives af det samlede
Folketing – i praksis i form af vedtagelse af et beslutningsforslag eller i lovsform.
UK Afgørelsen
Som oplyst i Folketingets Europaudvalg den 11. februar 2016 er det regeringens
vurdering, at afgørelsesudkastet af 2. februar 2016 – som i det væsentlige svarer til
den afgørelse, som stats- og regeringscheferne efterfølgende tiltrådte den 19.
februar 2016 – ikke indebærer forpligtelser for Danmark af en sådan karakter, at