Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1614956_0001.png
MINISTEREN
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Dato
J. nr.
18. marts 2016
2016-1188
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transport- og
Bygningsudvalg om intervention i Rettens sag T-630/15, Scandlines
Danmark og Scandlines Deutschland mod Kommissionen, og i Ret-
tens sag T-631/15, Stena Line Scandinavia mod Kommissionen
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH (herefter ‘Scand-
lines’) henholdsvis Stena Line Scandinavia (herefter ’Stena Line’) har den 10.
november 2015 hhv. den 11. november 2015 anlagt sag mod Kommissionen ved
Retten med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgørelse af 23. juli 2015
vedrørende finansieringen af Femern Bælt-projektet annulleres.
1
Den anfægtede kommissionsafgørelse
Den anfægtede kommissionsafgørelse
2
vedrører godkendelsen af finansierin-
gen af Femern Bælt-projektet, som består af vej- og jernbaneanlæg på den dan-
ske side af Femern Bælt og kyst til kyst-forbindelsen i form af en sænketunnel
mellem Rødby og Puttgarden.
Kyst til kyst-forbindelsen skal anlægges, drives og finansieres af Femern A/S,
der er et datterselskab til A/S Femern Landanlæg. A/S Femern Landanlæg har
udover ejerskabet af Femern A/S til opgave at finansiere og drive landanlægge-
ne i Danmark. A/S Femern Landanlæg er et datterselskab i Sund & Bælt Hol-
ding A/S.
Femern Bælt-projektet finansieres grundlæggende efter samme model som
Storebælt- og Øresundsforbindelserne, det vil sige brugerbetaling og statsga-
ranterede lån, som Femern A/S og A/S Femern Landanlæg optager på marke-
det, eller via statslige genudlån til selskaberne. Desuden er der gennem Sund &
Bælt Holding A/S indskudt 500 mio. kr. i kapital i Femern A/S.
De danske myndigheder notificerede finansieringsforanstaltningerne til Kom-
missionen efter EU-statsstøttereglerne den 22. december 2014.
Kommissionen konkluderer i afgørelsen af 23. juli 2015, at de foranstaltninger,
som ydes til A/S Femern Landanlæg til finansiering af projektering, anlæg og
Et resumé af de to stævninger er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C 59/21 hhv. C
59/22, 15.2.2016.
2
SA.39078 (2014/N) – Danmark – Finansieringen af den faste forbindelse over Femern Bælt.
1
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: Notat vedr. intervention i Retten sager: T-630-15, Scandlines K og Scandlines DE mod Kommissionen og T-631-15, Stena Line Scandinavia mod Kommissionen
1614956_0002.png
drift af
vejlandanlæggene
i Danmark ikke er omfattet af EU’s statsstøtteregler,
idet der ikke udøves en økonomisk aktivitet herved. Kommissionen konklude-
rer samtidig, at
jernbanelandanlæggende
ikke er omfattet af EU’s statsstøtte-
regler, da der ikke er konkurrence på og om markedet for drift og forvaltning af
det danske jernbanenet, og at finansiel støtte hertil desuden ikke kan antages at
kunne påvirke samhandelen mellem medlemsstaterne.
For så vidt angår finansieringen af projektering, anlæg og drift af
kyst til kyst-
forbindelsen,
tager Kommissionen ikke stilling til, om der er tale om statsstøt-
te, idet det ifølge Kommissionen er usikkert, om Femern A/S udøver økono-
misk aktivitet. Af afgørelsen fremgår, at det ikke er nødvendigt at foretage en
endelig vurdering af, om Femern A/S udøver økonomisk aktivitet, da de an-
meldte finansieringsforanstaltninger under alle omstændigheder er forenelige
med det indre marked og derfor kan godkendes, jf. TEUF artikel 107, stk. 3,
litra b.
I forbindelse med Kommissionens behandling af sagen har regeringen argu-
menteret for, at hverken A/S Femern Landanlæg eller Femern A/S udøver øko-
nomisk aktivitet efter TEUF artikel 107, stk.1, og at finansieringsforanstaltnin-
gerne derfor ikke er omfattet af statsstøttereglerne.
Scandlines og Stena Lines’ stævninger
Til støtte for påstanden om, at kommissionsafgørelsen skal annulleres, gør
Scandlines hhv. Stena Line fire overordnede anbringender gældende:
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at finansieringen af
de
danske jernbanelandanlæg
3
ikke udgør statsstøtte som omhandlet af
TEUF artikel 107, stk.1.
Kommissionen begik en fejl, da den fandt, at de støtteforanstaltninger,
der ydes til Femern A/S for
kyst-til-kyst forbindelsen,
er forenelige
med det indre marked og dermed kunne godkendes i henhold til TEUF
artikel 107, stk. 3, litra b.
Kommissionen tilsidesatte sin forpligtelse til at indlede den formelle
undersøgelsesprocedure, og dermed nægtede sagsøgerne de processuel-
le rettigheder, som de har krav på efter TEUF artikel 108, stk. 2.
Den anfægtede afgørelse er utilstrækkeligt begrundet.
Side 2/3
3
Det skal i den forbindelse bemærkes, at Scandlines hhv. Stena Line, ifølge resumeet af de to
stævninger i EU-tidende, gør gældende, at Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at den
finansiering, der blev ydet Femern A/S til de danske jernbanelandanlæg, ikke udgør statsstøtte.
Det er uklart, hvad der nærmere ligger til grund for dette anbringende, idet Kommissionens af-
gørelse vedrører A/S Femern Landanlægs finansiering af jernbanelandanlæggene. Det er muligt,
at der blot er tale om en fejlagtig gengivelse af Scandlines’ hhv. Stena Lines’ anbringende på det-
te punkt.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 477: Notat vedr. intervention i Retten sager: T-630-15, Scandlines K og Scandlines DE mod Kommissionen og T-631-15, Stena Line Scandinavia mod Kommissionen
1614956_0003.png
Side 3/3
Regeringens interesse i sagen
Regeringen har som ovenfor nævnt fremført over for Kommissionen, at etable-
ring og drift af kyst til kyst-forbindelsen efter regeringens opfattelse ikke er en
økonomisk aktivitet, som er omfattet af EU’s statsstøtteregler. Regeringen har
imidlertid valgt ikke at anfægte Kommissionens afgørelse, selvom afgørelsen
holder dette spørgsmål åbent, navnlig fordi Kommissionen godkender den
statsstøtte, der eventuelt måtte blive ydet til Femern A/S, og fordi regeringen
ikke har praktiske problemer med at overholde betingelserne i afgørelsen. Det
kan imidlertid ikke udelukkes, at spørgsmålet om, hvorvidt etablering og drift
af kyst til kyst-forbindelsen er en økonomisk aktivitet, vil kunne blive et tema
under retssagen, eftersom afgørelsen holder dette spørgsmål åbent. Hvis Ret-
ten finder anledning til at udtale sig om dette spørgsmål, har regeringen en
interesse i at kunne fremføre sine principielle synspunkter om rækkevidden af
EU’s statsstøtteregler på dette område.
Endvidere er regeringen principielt enig med Kommissionen i, at hvis de foran-
staltninger, som ydes til Femern A/S til finansieringen af kyst til kyst-
forbindelsen, indebærer statsstøtte efter TEUF artikel 107, stk.1, så er denne
støtte under alle omstændigheder forenelig med det indre marked, jf. TEUF
artikel 107, stk. 3, litra b.
Herudover er regeringen enig med Kommissionen i, at finansieringen af land-
anlæggene ikke udgør statsstøtte i henhold til TEUF artikel 107, stk.1.
Hvis Retten annullerer Kommissionens afgørelse af en eller flere af de grunde,
som Scandlines hhv. Stena Line har anført, vil der kunne opstå risiko for, at
projektet forsinkes eller fordyres.
Regeringen har derfor besluttet at intervenere i de to sager til støtte for Kom-
missionen.