Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1559048_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 21. oktober 2015
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til afgørelse om sikkerhedskrav, der skal
opfyldes af europæiske standarder for levende lys, lysestager og
-holdere, lysbeholdere og tilbehør i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF om
produktsikkerhed i almindelighed (produktsikkerhedsdirektivet)
Komitesag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at fastsætte sikkerhedskrav, der skal
opfyldes af europæiske standarder for levende lys, lysestager, og –
holdere, lysbeholdere og tilbehør. I den forbindelse fastsættes kemisk
krav om indhold af bly og nikkel og krav om begrænsning af
emissioner.
Forslaget er blevet forelagt GPSD-Komitéen til skriftlig afstemning
senest den 28. oktober 2015 efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Der er heller ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. Der findes ingen
europæiske standarder for levende lys, lysestager og -holdere,
lysbeholdere og tilbehør. Bly og nikkel er stoffer som kan være
kræftfremkaldende ved inhalation og er derfor potentielt skadelige for
menneskers sundhed. Både nikkel og bly er ved analyser fundet i de
forskellige dele af levende lys, herunder voks og væge. Det er derfor
fundet nødvendigt at fastsætte en standard for indholdet af disse stoffer
i levende lys således at producenterne kan opfylde de eksisterende krav
om, at der kun må bringes sikre produkter i omsætning.
Forslager skal indgå som grundlag for de europæiske
standardiseringsorganer i udarbejdelsen af en standard, som derefter
kan anvendes af virksomhederne, hvis de vil have formodningen med
sig, om at deres produkt er sikkert.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 9. oktober 2015 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Der skal stemmes om forslaget ved skriftlig
procedure senest den 28. oktober 2015. Forslaget fastsætter
sikkerhedskrav, der skal opfyldes af europæiske standarder for levende
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 48: Notat om komitésag om sikkerhedskrav, der skal opfyldes af europæiske standarder for levende lys m.v.
1559048_0002.png
lys, lysestager, og –holdere, lysbeholdere og tilbehør. I den forbindelse
fastsættes kemiske krav om indhold af bly og nikkel og krav om
begrænsning af emissioner af sod.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/95/EF om produktsikkerhed i almindelighed, særligt artikel 4, stk.
1, litra a).
GPSD-Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol
i henhold til afgørelse 1999/468/EF artikel 5a, jf. forordning nr.
182/2011 artikel 12.
Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder
Kommissionen direktivet efter at Europa-Parlamentet har gennemført
en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter
samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal
imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager
Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke
inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
direktivet efter at Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Europæiske standarder skal udarbejdes på grundlag af krav, der skal
sikre at produkter, som er i overensstemmelse med disse standarder,
opfylder det almindelige sikkerhedskrav i artikel 3 i
produktsikkerhedsdirektiv (2001/95/EF).
Der findes ingen europæiske standarder for levende lys, lysestager og -
holdere, lysbeholdere og tilbehør. Bly og nikkel er stoffer som kan være
kræftfremkaldende ved inhalation og er derfor potentielt skadelige for
menneskers sundhed. Både nikkel og bly er ved analyser fundet i de
forskellige dele af levende lys, herunder voks og væge. Industrien
oplyser, at nikkel og bly ikke tilsættes direkte til lyset, men kan findes
som et restprodukt fra tidligere processer. Det er derfor fundet
nødvendigt at fastsætte et sikkerhedskrav som angiver en maksimal
grænseværdi for indholdet i levende lys af disse stoffer samt krav som
begrænser emissioner af sod.
Forslaget er en afgørelse om sikkerhedskrav, der skal opfyldes af de
europæiske standarder for levende lys, lysestager og –holdere,
lysbeholdere og tilbehør, og det foreslås at den finder anvendelse ved
afgørelsens ikrafttræden.
De foreslåede grænseværdier er fastsat på baggrund af
risikovurderinger foretaget af medlemsstaterne, samt input fra
industrien, herunder den europæiske lysindustri repræsenteret af ECA
(European Candle Association), AECM (Association European Candle
Makers) og A.I.S.E (International Association for Soaps, Detergents
and Maintenance Products), med henblik på at finde frem til de laveste
grænseværdier, som er teknisk mulige for industrien at overholde. De
foreslåede værdier har ikke yderligere været i høring.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 48: Notat om komitésag om sikkerhedskrav, der skal opfyldes af europæiske standarder for levende lys m.v.
1559048_0003.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-
Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen
har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet
ikke er foreneligt med basis-retsaktens formål eller indhold, eller om
det ikke overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU-reguleringsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger allerede i dag af produktsikkerhedsdirektivets artikel 3, stk.
1, som er implementeret i produktsikkerhedsloven § 5, at en producent
kun må bringe sikre produkter i omsætning. Efter reglerne formodes et
produkt at være sikkert, når det er i overensstemmelse med nationale
standarder, som gennemfører europæiske standarder, hvis referencer
er offentliggjort af Europa-Kommissionen i EU-Tidende.
Dette forslag til afgørelse om fastsættelse af sikkerhedskrav, herunder
kemisk krav om indhold af bly og nikkel og krav om begrænsning af
emissioner, skal indgå som grundlag for de europæiske
standardiseringsorganer i udarbejdelsen af en standard for levende lys,
lysestager, og –holdere, lysbeholdere og tilbehør.
Standarder kan anvendes af virksomhederne, hvis de vil have
formodningen med sig, om at deres produkt er sikkert, men det er ikke
et krav at standarden skal benyttes, hvis produktets sikkerhed kan
dokumenteres på anden vis.
Afgørelsen finder anvendelse fra dens ikrafttræden, dvs. 20 dage efter
dens offentliggørelse i EU-Tidende.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om
fastsættelse af sikkerhedskrav, som skal benyttes i udarbejdelsen af
standarder, som det er frivilligt for erhvervslivet at anvende i
forbindelse med deres opfyldelse af allerede eksisterende regler om
produktsikkerhed.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet, idet der i dag allerede
er krav om, at forbrugerprodukter skal være sikre. Fastsættelsen af
sikkerhedskrav til udarbejdelsen af EU-standarder, er derfor alene et
hjælpemiddel, til at kunne dokumentere at produktet er sikkert.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 48: Notat om komitésag om sikkerhedskrav, der skal opfyldes af europæiske standarder for levende lys m.v.
1559048_0004.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalg den 20. oktober 2015 –
22. oktober 2015.
Dansk Industri (DI) bemærkede i den forbindelse, at de stiller sig
undrende overfor, at man her i rammenotatet kan fastslå, at forslaget
ikke har økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Det anføres i den
forbindelse, at det vil have økonomiske konsekvenser, hvis man ønsker
at benytte standarden. Der fremhæves derudover, at et krav om som
minimum at have vejledning om brug i nærheden af børn og
selskabsdyr, vil medføre, at lys ikke kan sælges uden emballage, hvilket
både vil udgøre en omkostning og en være en ekstra miljømæssig
belastning. De opfordrer derfor til, at det overvejes, om det virkelig
skønnes at være nødvendigt og anfører i den forbindelse, at mange lys
sælges uden emballage.
Sikkerhedsstyrelsen har som reaktion til dette høringssvar oplyst, at
vejledninger og advarsler kan uddeles på et løst stykke papir af den
handlende eller opslås som et skilt over den kurv hvorfra man sælger,
hvilket ligeledes er tilfældet ved eksempelvis salg af legetøj.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Det er kun få lande, der har været aktive under udarbejdelsen af
forslaget, hvorfor de øvrige medlemslandes holdning ikke er kendt.
10. Regeringens generelle holdning
Der findes ingen europæiske standarder for levende lys, lysestager og -
holdere, lysbeholdere og tilbehør. Bly og nikkel er stoffer som kan være
kræftfremkaldende ved inhalation og er derfor potentielt skadelige for
menneskers sundhed. Det er derfor positivt, at der fastsættes en
maksimal grænseværdi for indholdet af disse stoffer i levende lys.
Regeringen er positiv overfor forslaget om fastsættelse af
sikkerhedskrav for levende lys mv., idet kravene er med til at
præcisere, hvad der skal til for, at der er en formodning for at levende
lys, lysestager, og –holdere, lysbeholdere og tilbehør er sikre for
forbrugeren.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
4