Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 507
Offentligt
1618042_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
7. april 2016
Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
Til brug for Europaudvalgets møde fredag den 8. april 2016 omdeles forelø-
bigt referat fra Europaudvalgets møde den 1. april 2016, hvor udlændige-,
integrations- og boligministeren forelagde forordningsforslaget om den euro-
pæiske grænse- og kystvagt til forhandlingsoplæg.
Med venlig hilsen
Niels Yde,
Udvalgsassistent
1/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 1. april 2016
kl. 10.30
vær. 2-133
Mette Gjerskov (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Peter Hummelgaard Thomsen
(S), Finn Sørensen (EL) og Zenia Stampe (RV).
udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den europæiske
grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004,
forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267 samt udkast til
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1406/2002 om
oprettelse af et europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) og udkast til
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 768/2005 om oprettelse
af et EF-Fiskerikontrolagentur (EFCA)
Foreløbig politisk enighed/ generel indstilling
KOM (2015) 0671, KOM (2015) 0667, KOM (2015) 0669
KOM (2015) 0671
bilag 2 (samlenotat)
KOM (2015) 0667
bilag 1 (grund- og nærhedsnotat om ændring af EMSA-
forordningen)
KOM (2015) 0669
bilag 1 (grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et EF-
fiskerikontrolagentur)
Det Europæiske Råd 17-18/12-15
bilag 8 (konklusioner fra mødet i Det
Europæiske Råd den 17.-18. december 2015)
EUU alm. del (15)
bilag 363 (Europa-Kommissionens faktaark om
schengenreglerne)
EU-note (15)
E 21 (EU-note om Fælles grænse- og kystvagtagentur)
EUU alm. del (15)
bilag 475 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 453 (udvalgsmødereferat side 558, senest
behandlet i EUU 23/2-16)
Formanden
bød ministeren velkommen og nævnte, at det havde været vanskeligt at
vide, hvad man som formand skulle stille op med den mail, ministeren havde sendt rundt
aftenen før uden om sekretariatet til en ordførermailliste, der vist også var mangelfuld.
Udlændinge- og integrationsministeren:
Den mail, der blev sendt rundt i aftes, var
bare ment som en service. Meningen var at give et overblik, fordi det var et ret stort sam-
lenotat, der var blevet oversendt, og derfor tænkte jeg, at det kunne være rart at have det
i mere komprimeret form. En anden gang kan jeg gøre det mere klart, hvad formålet var.
Jeg vil gerne takke udvalget for med kort varsel at give mig mulighed for at forelægge en
vigtig sag til forhandlingsoplæg. Det drejer sig primært om forslaget om en europæisk
2/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
1618042_0003.png
grænse- og kystvagt, som Kommissionen fremsatte som en del af sin grænsepakke i
december. Allerede på Det Europæiske Råds møde lige før jul tilkendegav stats- og rege-
ringscheferne, at forslaget skulle behandles hurtigt, så det kunne vedtages under det
nederlandske EU-formandskab. Og denne opfordring er blevet gentaget flere gange si-
denhen. Og det hollandske formandskab har været effektivt, så effektivt, at der nu læg-
ges op til generel indstilling (foreløbig politisk enighed i Rådet) allerede på Coreper-
mødet i næste uge med henblik på formel politisk enighed på RIA-mødet den 21. april.
Den fremrykkede beslutningsproces i Rådet er årsagen til, at jeg allerede i dag ønsker at
tage forhandlingsoplæg vedrørende forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt
såvel som vedrørende de to underordnede forslag om ændring af forordningen om opret-
telse af et europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) og forslaget om ændring af
forordningen om oprettelse af et EF-Fiskerikontrolagentur (EFCA). Udvalget har fået til-
sendt et revideret samlenotat omhandlende både forslaget om en europæisk grænse- og
kystvagt og de to underordnede forslag. Jeg vil først orientere om hovedforslaget, som er
forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt.
Jeg skal nævne, at jeg gav en længere redegørelse for forslagenes centrale elementer
forud for RIA-mødet den 25. februar og igen forud for RIA-mødet den 10.-11. marts. Jeg
vil derfor i dag fokusere på de centrale punkter, hvor forslaget om en europæisk grænse-
og kystvagt har flyttet sig.
Grænse- og kystvagtforslaget
For det første indebærer forslaget, at de situationer, hvor agenturet kan iværksætte en
hurtig indsats, er præciseret og udvidet. Det drejer sig om situationer, hvor en medlems-
stat ikke træffer de foranstaltninger, den er blevet pålagt på baggrund af en såkaldt sår-
barhedsvurdering. Der kan endvidere være tale om situationer, hvor en medlemsstat
oplever et meget stort migrationspres på sine ydre grænser, men ikke har anmodet agen-
turet om tilstrækkelig hjælp, eller hvor medlemsstaten har anmodet om hjælp, men ikke
samarbejder tilstrækkeligt om implementeringen af de nødvendige foranstaltninger.
For det andet har Rådet fået mere at skulle have sagt. Det gælder f.eks. i forhold til be-
slutninger om iværksættelse af hurtige grænse-indsatser på de ydre grænser. Det bety-
der, at det nu er Rådet
og ikke Kommissionen
der skal træffe afgørelse om, hvilke
foranstaltninger, agenturet skal træffe i forhold til en medlemsstat.
For det tredje er konsekvensen af, at en medlemsstat ikke efterkommer Rådets afgørel-
se, nu udtrykkeligt reguleret. Det betyder, at Rådet som en sidste udvej vil kunne henstil-
le, at en eller flere medlemsstater genindfører grænsekontrol ved de indre grænser.
For det fjerde er det nu klart, at Danmark i forbindelse med deltagelse i agenturet vil være
forpligtet til at bidrage med 29 grænsevagter til en stående pulje på 1500 personer. [Det
svarer til Danmarks andel af EU’s generelle budget,
nemlig 1,92 %.]
3/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
1618042_0004.png
Herudover kan Danmark blive bedt om at oplyse, hvor meget personale man i øvrigt kan
bidrage med. En sådan anmodning vil blive fremsat af agenturet, sådan som det sker
allerede i dag.
For det femte styrker forslaget muligheden for samarbejde med tredjelande gennem
agenturets koordination af det operationelle samarbejde mellem medlemsstaterne og
tredjelande om grænseforvaltning og tilbagesendelse. Formålet med samarbejdet med
tredjelande skal være at fremme europæiske standarder.
For det sjette oprettes der tre puljer af personale, som stilles til rådighed af medlemssta-
terne med henblik på tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig ulovligt
i EU. De enkelte medlemsstaters bidrag forhandles i forbindelse med årlige bilaterale
aftaler.
Den første pulje består af observatører til tvangsmæssige tilbagesendelser. Observatø-
rerne skal overvåge og sikre, at tilbagesendelsesoperationer sker korrekt, og at funda-
mentale rettigheder respekteres.
Derudover oprettes en pulje af ledsagere til tvangsmæssige tilbagesendelser, som skal
ledsage tredjelandsstatsborger uden lovligt ophold i forbindelse med tilbagesendelses-
operationer. Den tredje pulje skal bestå af tilbagesendelsesspecialister, som bl.a. har til
opgave at identificere bestemte grupper af tredjelandsstatsborgere, skaffe rejsedokumen-
ter fra tredjelande og fremme konsulært samarbejde.
Da der er tale om en Schengenrelateret retsakt, vil Danmark på grund af retsforbeholdet
ikke deltage i vedtagelsen af retsakten. Danmark skal inden 6 måneder efter den endeli-
ge vedtagelse af retsakten meddele, at man vil gennemføre retsakten i dansk ret. Gør
Danmark ikke det, vil de øvrige medlemsstater og Danmark skulle overveje, hvilke pas-
sende foranstaltninger, der skal træffes.
Regeringen støtter forslaget, idet det er vurderingen, at det vil bidrage til en styrkelse af
forvaltningen af de ydre grænser
både i forhold til sikkerheden i EU og i forhold til hånd-
tering af migrationsstrømmene.
Regeringen har på linje med de fleste andre medlemsstater understreget vigtigheden af,
at den kommende styrkelse af kontrollen ved den ydre grænse respekterer medlemslan-
denes nationale grænseforvaltningskompetence. I den forbindelse kan jeg oplyse, at
Justitsministeriet har bekræftet, at formandskabets kompromisforslag, som det foreligger,
ikke indebærer afgivelse af suverænitet, og at forslaget derfor ikke rejser spørgsmål i
forhold til grundloven, når Danmark tiltræder forslaget på mellemstatsligt grundlag.
3. EFCA- og EMSA-forslagene
Som jeg tidligere har orienteret udvalget om, omfatter Kommissionens oprindelige græn-
sepakke også forslag om at udvikle et samarbejde mellem det nye grænse- og kyst-
4/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
vagtsagentur og EU-Fiskerikontrolagentur (EFCA) og Det Europæiske Agentur for Sø-
fartssikkerhed (EMSA). Formålet er at forbedre synergien mellem de tre agenturer.
Dette nye samarbejde fremgår af alle tre forslag.
Jeg skal gøre opmærksom på, at de to underordnede forslag ikke er Schengen-
relaterede. Derfor deltager Danmark i vedtagelsen af disse forslag. Da de to forslag som
nævnt er underordnede, giver deres vedtagelse kun mening, når hovedforslaget vedta-
ges. Jeg kan i øvrigt henvise udvalget til de tidligere oversendte grund- og nærhedsnota-
ter.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går på, at man fra dansk side på Coreper den 6. april til-
kendegiver:
- at Danmark støtter initiativer, der bidrager til at sikre en integreret grænseforvaltning af
EU’s ydre grænser,
- at Danmark er positivt indstillet over for det seneste foreliggende hovedforslag samt de
to underordnede forslag, som de foreligger på nuværende tidspunkt, og
- at Danmark efter endelig vedtagelse af forslaget til en europæisk grænse- og kystvagt
meddeler, at vi vil gennemføre forslaget i dansk ret.
Til sidst skal jeg blot orientere om, at den formelle politiske enighed forventes markeret
på det næste RIA-rådsmøde, der som nævnt finder sted den 21. april.
Kenneth Kristensen Berth
kunne ikke se, at der var tilgået ham en mail, selv om han
havde gransket sin indbakke ganske nøje.
Han havde haft en opfattelse af, at forslaget skulle gøre det muligt at fjerne de nationale
indre grænsekontroller. Både statsministeren og EU-toppen havde tilkendegivet, at nu fik
man styr på de ydre grænser, så man kunne afskaffe den indre grænsekontrol. Han var
skuffet. Han kunne ikke se, hvordan forslaget skulle føre til færre asylansøgere i Europa.
Han havde noteret sig, at der var kommet svar på nogle spørgsmål stillet af Enhedslisten,
bl.a. spørgsmål nr. 40. I besvarelsen kunne man læse, at den måde man praktiserer
Frontex-samarbejde på i operation Poseidon er, at man samler folk op og sejler dem
sikkert i land i Europa. Når man øger Frontex’ operationer, øger man sandsynligheden for
at blive opdaget og højner dermed muligheden for at komme i land i Europa. Derfor men-
te han, forslaget ville få den modsatte konsekvens og tiltrække folk. Det var så vidt han
havde forstået ikke det, der var hensigten. Forslaget adresserer ikke Europas nuværende
udfordring.
Han bad ministeren bekræfte, at reglerne for at genindføre grænsekontrol i enkeltlande
ikke er berørte. Fra Dansk Folkepartis synspunkt var man godt nok langt fra at være i
5/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
mål. Han var klar over, at der var nogle konventioner, man ville sige var i vejen, men han
hørte statsministeren være villig til at se på grundloven, og syntes at han så også burde
være villig til at se på de internationale konventioner, der trods alt ikke havde samme
retsværdi som den.
Finn Sørensen
undrede sig over, at ministeren sagde, at Danmark er forpligtet til at stille
med et vist antal personer og til at bidrage økonomisk, når det er omfattet af retsforbe-
holdet. Så er Danmark jo kun forpligtet, hvis et flertal i Folketinget inden for seks måneder
beslutter, at man vil gå med i forslaget. Det skulle nødig blive en vane at tage glæderne
på forskud og betragte flertallet som en selvfølge. Han håbede, det var en fortalelse.
Enhedslisten kunne ikke støtte forslaget, som man
stik modsat Dansk Folkeparti
som et skridt i retning af Fort Europa med endnu højere mure omkring EU. Det var et
dårligt signal at sende i en situation, hvor millioner af mennesker flygter fra krig og under-
trykkelse. De seneste års udvikling har til fulde demonstreret, at EU ikke er is tand til at
finde humanitære, værdige og retfærdige løsninger på den største flygtningekrise siden
anden verdenskrig. I stedet for at fokusere på at holde folk ude, burde de europæiske
lande arbejde tæt sammen om at fordele de flygtninge, der er i Europa, og om at hjælpe
massivt i nærområderne, sådan at det store flertal af syriske krigsflygtninge, der befinder
sig i nabolandene, kan få en tålelig tilværelse der. Grunden til, at de flygter fra nabolan-
dene, er, at de lever under meget kummerlige vilkår. Så længe, flygtningene føler sig
presset til at begive sig ud på livsfarlige sejladser, er der brug for omfattende rednings-
indsatser frem for kystbevogtning.
Det fremgik efter Finn Sørensens mening klart af forslaget, at der var tale om suveræni-
tetsafgivelse. En del af det bygger på samarbejde, men det stod klart, at en del af formå-
let med oprettelsen af agenturet
som man ikke vil kalde grænsepoliti eller-vagt, selv om
det vel er det, det er på vej til at blive
– er, at det skal ”sikre den praktiske gennemførelse
af foranstaltninger i tilfælde af situationer, der kræver hurtig handling ved de ydre græn-
ser, at det skal tilrettelægge, koordinere og gennemføre tilbagesendelsesoperationer og
interventioner i forbindelse med tilbagesendelse.” Når man tillader Rådet, at det skal kun-
ne pålægge medlemslandene ganske bestemte handlinger i forbindelse med bevogtnin-
gen af deres egne grænser, har man passeret en rød linje med hensyn til medlemssta-
ternes suverænitet. Finn Sørensen kunne godt se, at forslaget var mildnet i forhold til
Kommissionens oprindelige ideer, men som han så det, benyttede man sig bare af en
omfattende krise til at komme igennem med yderligere skridt i retning af europæisk for-
bundsstat. Det var Enhedslisten imod.
Formanden
bød Jan E. Jørgensen velkommen i udvalget som ny EU-ordfører.
Jan E. Jørgensen
takkede og nævnte, at den omtalte mail var blevet sendt ud dagen får
kl. 17.08, og at Kenneth Kristensen Berth stod på modtagerlisten.
6/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
Peter Hummelgaard Thomsen
syntes, det var interessant at høre Dansk Folkeparti og
Enhedslisten ytre modstand mod forslaget af så forskellige grunde. I forlængelse af Finn
Sørensens spørgsmål spurgte han, hvordan forslaget stod i forhold til det danske retsfor-
behold.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at der ikke var et problem i forhold til
retsforbeholdet. Danmark kan tiltræde aftalen inden for seks måneder.
Ministeren bekræftede, at Kenneth Kristensen Berth stod på modtagerlisten, men noget
tydede på, at der skulle sendes mails ud på en anden måde fremover.
Ministeren gav Finn Sørensen ret i, at Danmark er ikke forpligtet til noget, med mindre
man tiltræder aftalen. Men i og med at hun håbede at kunne skaffe et flertal, havde hun
sagt som hun gjorde. Til gengæld havde han ikke ret i, at der var tale om en suveræni-
tetsafgivelse. Det fremgik af artikel 39 stk. 1, 2 og 3, at det er national ret, der gælder.
Derfor havde Justitsministeriet vurderet, at der ikke var tale om suverænitetsafgørelse.
Hun noterede sig, at Enhedslisten var imod forhandlingsoplægget.
Ministeren svarede Kenneth Kristensen Berth, at aftalen skulle ses bredere og i forbin-
delse med aftalen med Tyrkiet, og i forbindelse med, at man generelt skal have styr på de
ydre grænser, men i høj grad også med, at der skal gang i tilbagesendelserne, som er
afgørende for, om migranter kommer til Europa. Hvis man på forhånd ved, at man ikke
opnår asyl, eller i hvert fald at der er meget ringe chance for det, og at man bliver tilbage-
sendt, når man får afslag på sin asylansøgning, vil man være mindre tilbøjelig til at søge
til Europa.
Ministeren bekræftede Kenneth Kristensen Berth i, at man på sigt arbejder hen imod
afskaffelse af national grænsekontrol. De åbne grænser var en fælles værdi, man kunne
dele eller ej. Man kan fortsat have national grænsekontrol rundt omkring, men for ministe-
ren og andre var den frie bevægelighed mellem de europæiske lande en værdi i sig selv.
Det var nok derfor, statsministeren havde udtalt sig, som han havde.
Kenneth Kristensen Berth
opfordrede ministeren til at skrive, hvordan hun har det med
den frie bevægelighed på Facebook. Hun ville nok finde ud af, at en del af hendes følgere
er uenige i det synspunkt.
Til Jan E. Jørgensen sagde han, at det var bekymrende, at han havde indsigt i, hvad der
lå i hans indbakke. At det ovenikøbet var forkert, gjorde det ikke bedre.
Kenneth Kristensen Berth ville faktisk ønske, at det var, som Finn Sørensen skitserede
det
bortset fra den sidste sætning om det forenede Europa. Men desværre mindede
det, Finn Sørensen kaldte Fort Europa, mere om Siegfriedlinjen end om Fort Knox. Man
kan sagtens overskride grænserne. Han syntes ikke, man gik vidt nok for at forhindre det.
Muligvis fordi de færreste lande var parat til at udfordre de internationale konventioner.
7/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
Kenneth Kristensen Berth bed mærke i, at det ifølge ministeren isoleret set ikke ville få
nogen effekt på antallet af asylansøgere til Europa. Det ville vise sig, om aftalen med
Tyrkiet ville komme til at virke. Ifølge hans oplysninger var der endnu ikke sendt nogen
tilbage, men en del var kommet derfra, alene til Lesbos var der to dage før kommet 800
personer. Var det rigtigt forstået, at ministeren mente, det ville have en afskrækkende
effekt? Hvis det var det, hun mente, var han meget uenig. Kenneth Kristensen Berth
mente, at effekten ville være, at folk blev mere motiverede til at tage til Europa, fordi mu-
ligheden for at blive fisket op i Middelhavet bliver større. Dansk Folkeparti havde gransket
det, for de var jo enige i, at der var behov for mere kontrol med de ydre grænser. Det her
adresserede bare ikke behovet. Grænsekontrol skal indebære, at man kan sende nogle
væk. Det risikerede at blive en papirtiger, og derfor støttede Dansk Folkeparti ikke for-
handlingsoplægget.
Finn Sørensen
takkede ministeren for at indrømme, at det var en fortalelse, når hun på
forhånd havde forudsat, at hun kunne samle et flertal. Det kunne være en påmindelse
om, at det faktum, at der nærmest er et snoretræksflertal i Folketinget ikke skulle blive
vanetænkning. Selv om man nogenlunde kan regne med en tilslutning, bør det være en
diskussion i hver enkelt tilfælde, selv om nogen sikkert synes, det er irriterende.
Han forstod ikke, at ministeren ikke mente, der var tale om suverænitetsafgivelse. Han
stolede på, at regeringen havde fremlagt det, som det stod i de juridiske tekster. Men når
man så på beskrivelsen af, hvad der kunne iværksættes, hvis en medlemsstat ikke efter
Rådets og Kommissionens opfattelse træffer de nødvendige foranstaltninger, og hvis
man så på de beføjelser og opgaver, som agenturet får, så kunne han ikke se andet end
en afgivelse af suverænitet på et meget følsomt område. Måske har man en opfattelse af,
at den allerede er afgivet på området. Kunne man få oversendt et notat om, hvordan man
ser på de beføjelser, der overgives til agenturet, og den magt, Kommissionen får til at
pålægge medlemsstater bestemte handlinger. Det er da at gribe ind i en medlemsstats
ret til at afgøre, hvordan den vil vogte sine grænser, hvem den vil lukke ind, og hvem den
vil sende ud.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, hvad den britiske position havde været. Det
betyder en del for dem, også i forhold til revisionen af Dublinforordningen. Den type ind-
gribende foranstaltninger, der er lagt op til, kan spille en rolle i valgkampen.
Kenneth Kristensen Berth
tilføjede, at Dansk Folkeparti ligesom Enhedslisten havde
svært ved at se det som andet end suverænitetsafgivelse, hvis et medlemsland kan på-
tvinges foranstaltninger for grænsekontrol. Det ville han også gerne have et notat om.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Peter Hummelgaard Thomsen, at
briterne ikke er med, fordi de ikke er med i Schengen, men de har støttet styrkelsen af de
ydre grænser.
8/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
Ministeren forsikrede Finn Sørensen om, at det ingenlunde var irriterende at diskutere
med Enhedslisten. Hun ville sørge for at få udarbejdet et godt notat om suverænitetsafgi-
velse. Det er tung jura, som dårligt kunne forklares på stående fod. Hvis Finn Sørensen
og Kenneth Kristensen Berth listede op, hvad de præcis gerne ville have svar på, skulle
hun nok sørge for at give dem svar på det.
Ministeren svarede Kenneth Kristensen Berth, at hun var uenig i, at det ingen effekt ville
have. Hun så det som en styrkelse af kontrollen med de ydre grænser og rammerne for
tilbagesendelse. Hun mente vitterligt, at det ville have en afskrækkelseseffekt, når man
ser migranter blive sendt tilbage. Det kan være med til at forhindre nogle i at tage den
farefulde rejse, og det er med til at ødelægge menneskesmuglernes forretning. Derfor
mente hun, det kan begrænse antallet. Det var bare vigtigt at se det samlet.
Formanden
syntes, spørgsmålet om Storbritannien og det at være uden for Schengen
og dermed uden for denne aftale. For at være helt sikker spurgte hun om, hvorvidt det
mandat, ministeren bad om, handlede om positionen i Bruxelles. Der lå vel ikke nødven-
digvis en tilkendegivelse af, hvad Danmark så skal gøre, i det. Formanden ville gerne
være helt sikker på, om de skulle tage stilling til den danske holdning til forslaget, eller til,
om man efterfølgende skal tilslutte sig det resultat, der kommer. Det var væsentligt, hvad
Storbritannien mente
netop fordi de stod uden for Schengen. I forslaget lå der også i
formandens øjne den mulighed at stå udenfor og dermed komme i samme situation som
Storbritannien. Det var vigtigt at være klar på, hvad der blev truffet beslutning om.
Jan E. Jørgensen
undrede sig over Kenneth Kristensen Berth ikke brød sig om, at han
kunne se, hvilke mails han havde fået. Han troede ellers, at Dansk Folkeparti var åben-
hedsfanatikere. Hvis de også kunne se, der var behov for en offentlighedslov, ville det
være godt. Han vidste ikke, hvilke mails, der lå i Kenneth Kristensen Berths indbakke,
han kunne bare i sin egen indbakke se, hvem der ellers havde modtaget mailen.
Venstre støttede regeringens forhandlingsoplæg
efter moden overvejelse, naturligvis,
der var ikke tale om snoretræk her. Apropos syntes han engang imellem, der var tendens
til snoretræksreaktioner hos dansk Folkeparti og Enhedslisten, som længe havde kritise-
ret EU for ikke at komme med en løsning på flygtninge- og migrantkrisen. Så kom der et
bud på en aftale med Tyrkiet og nu også et om fælles grænsekontrol og kystbevogtning.
Og så er man også imod det. Det virker som om, man er imod for at være imod, fordi
mange vælgere er EU-kritiske. Men nu kommer der et løsningsforslag. Det får ikke flygt-
ningekrisen til at forsvinde, men det vil uden tvivl mindske dens omfang.
Udlændinge- og integrationsministeren
sagde, at formandens udlægning var helt kor-
rekt. For at få det helt på plads opsummerede hun de tre punkter, hun ønskede opbak-
ning til: for det første, at Danmark støtter initiativer, der bidrager til at sikre en integreret
grænseforvaltning af EU’s ydre grænser, for det andet at Danmark er positivt indstillet
over for det seneste foreliggende hovedforslag og de to underforslag, som de foreligger
på nuværende tidspunkt, og for det tredje at Danmark efter endelig vedtagelse af forsla-
9/10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 507: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 1/4-16
get til en europæisk grænse- og kystvagt meddeler, at man vil gennemføre det i dansk
ret. Det var fuldstændig korrekt, at når det bliver vedtaget, tilkendegiver Danmark, at man
påregner at tiltræde, mens så har man den seksmåneders periode til endelig at beslutte
sig for at tiltræde den.
Formanden
takkede for præciseringen og opsummerede: Udvalget skulle tage stilling til,
hvad de mente om forslaget, ikke men ikke til, om det skulle gennemføres i Danmark. Det
ville komme bagefter i en selvstændig proces.
Finn Sørensen
takkede for præciseringen.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at Socialdemokratiet støttede regeringens for-
handlingsoplæg.
Zenia Stampe
sagde, at Radikale Venstre støttede regeringens forhandlingsoplæg.
Formanden
sagde, at nu de vidste, hvad præcis de tog stilling til, var det vigtigt at få svar
på spørgsmålet om Storbritanniens holdning til sagen, nu de stod uden for aftalen.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at Storbritannien havde støttet styr-
kelsen af de ydre grænser varmt. Hun tilbød at vende tilbage på enten den eller den an-
den måde, når man nåede længere frem i processen, og redegøre for, hvad Storbritanni-
en havde tilkendegivet, for det havde ganske rigtigt stor relevans.
Formanden
opsummerede, at udvalget også ville få et notat om suverænitetsafgivelse,
og at ministeren i den forbindelse havde bedt Enhedslisten og Dansk Folkeparti præcise-
re, hvad de gerne ville have svar på. Hun bad derfor de to partier sende stikord til sekre-
tariatet.
Formanden konkluderede, at der var opbakning til regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde ytret sig imod det. Alternativet og Liberal
Alliance havde forud for mødet meddelt skriftligt, at de støttede forhandlingsoplægget.
10/10