Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 521
Offentligt
1620426_0001.png
Notat
Juridisk vurdering af betydningen af Danmarks forpligtelser efter associeringsaf-
talen mellem EU og Tyrkiet i forhold til adgangen til at opnå opholds- og ar-
bejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn
1. Indledning
Formålet med dette notat er at foretage en juridisk vurdering af betydningen af Danmarks
forpligtelser efter associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet i forhold til adgangen til at
opnå opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller er-
hvervsmæssige hensyn.
”Beskæftigelsesmæssige
eller erhvervsmæssige hensyn” dækker over adgang til at søge
opholds- og arbejdstilladelse som selvstændig erhvervsdrivende og til at søge opholds- og
arbejdstilladelse på baggrund af tilbudt almindeligt lønarbejde eller ikke almindeligt lønar-
bejde.
Adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige
eller erhvervsmæssige hensyn blev ophævet med virkning fra den 1. januar 2015. Før den
1. januar 2015 har opholdsadgangen ændret sig over tid bl.a. afhængig af, hvilke typer af
arbejdskraft Danmark har haft brug for.
Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet indebærer, at
stramninger i adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af beskæftigel-
se, herunder med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn,
ikke kan opretholdes over for tyrkiske statsborgere, som er eller agter at være økonomisk
aktive her i landet.
Notatet tager således udgangspunkt i, om der er foretaget stramninger i adgangen til at få
opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervs-
mæssige hensyn, og hvilke stramninger der i givet fald er foretaget siden
1. januar 1973 for så vidt angår selvstændige erhvervsdrivende
1. december 1980 for så vidt angår almindeligt lønarbejde
1. december 1980 for så vidt angår ikke almindeligt lønarbejde
8. april 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Enheden for International Rekrut-
tering
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Sagsnr.
2015-8
Adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige
eller erhvervsmæssige hensyn er, som det fremgår ovenfor, strammet. Afsnit 2 opsumme-
rer kort betydningen af, at disse stramninger ikke kan opretholdes over for tyrkiske stats-
borgere.
Afsnit 3 indeholder en beskrivelse af baggrunden for Danmarks forpligtelser efter associe-
ringsaftalen mellem EU og Tyrkiet, herunder for hvorfor det er datoerne den 1. januar
1973 og den 1. december 1980, der er afgørende for vurderingen af, om der er foretaget
stramninger. Herudover indeholder afsnit 3 en historisk gennemgang af adgangen til at
opnå opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller er-
hvervsmæssige hensyn.
På baggrund af den historiske gennemgang er der i afsnit 4 foretaget en vurdering af,
hvilke stramninger der er foretaget i opholdsadgangen, og hvad disse stramninger bety-
der.
Notatet er således koncentreret om de materielle betingelser for at opnå opholds- og
arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn.
Der er kun gjort op med selvstændig erhvervsvirksomhed og lønarbejde. Andre grupper af
Side
1/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
udlændinge, som er meddelt opholdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige
eller erhvervsmæssige hensyn er ikke berørt i notatet. Det drejer sig f.eks. om praktikan-
ter, volontører og ansatte på ambassader m.v.
Notatets fokus på de materielle betingelser indebærer også, at andre relaterede regelsæt
ikke er omtalt, herunder regler for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse, regler om
opholdslængde, forlængelsesregler, adgangen til at opnå tidsubegrænset opholdstilladel-
se, herboende tjenesteyderes retsstilling mv.
2. Konklusion
Tyrkiske statsborgere, der er eller agter at være økonomisk aktive her i landet, kan med
henvisning til Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet fort-
sat i visse tilfælde få adgang til opholdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssi-
ge eller erhvervsmæssige hensyn, også selvom adgangen med virkning fra 1. januar 2015
er ophævet. Disse tilfælde er gennemgået i afsnit 2.1.-2.3.
2.1 Selvstændige erhvervsdrivende
En tyrkisk statsborger vil henset til Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen fortsat
have adgang til at få opholdstilladelse med det formål at drive selvstændig erhvervsvirk-
somhed med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn, hvis der
foreligger en væsentlig dansk erhvervsinteresse i virksomhedens etablering her i landet.
2.2 Almindeligt lønarbejde
En tyrkisk statsborger vil henset til Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen fortsat
have adgang til at få opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udføre almindeligt
lønarbejde, hvis der er mangel på arbejdskraft, og/eller hvis der er tale om erhvervsmæs-
sige/produktionsmæssige hensyn, samt hvis det pågældende arbejde er af særlig karakter.
Herudover vil en tyrkisk statsborger have adgang til at få opholds- og arbejdstilladelse,
uanset om der foreligger mangel på arbejdskraft, og uanset om det pågældende arbejde
vurderes at være af særlig karakter, hvis den tyrkiske statsborger er tilbudt beskæftigelse
inden for følgende stillingskategorier:
Landbrugsmedhjælpere, minkpassere og minkpelssorterer
Cirkus- og tivolispecialister
Stillinger inden for den etniske fødevarebranche (kokke, bagere, konditorer,
halalslagtere, tarmrensere, pastramispecialister, madkonsulenter, pølseme-
stre og produktudviklere hos fødevarevirksomheder)
Stillinger inden for sundhedsområdet (social- og sundhedsassistenter efter
en konkret vurdering, for eksempel hvis der er tale om en ansøger, der er
uddannet læge eller sygeplejerske, men som ikke er i besiddelse af dansk au-
torisation, og som derfor ikke kan få beskæftigelse inden for positivlisten
samt særlige massageformer)
Administrative stillinger (account managers, regnskabsassistenter, marke-
tingsassistenter, eksportassistenter, indkøbere, bunker traders og produkt-
specialister, hvis det dokumenteres, at der er sammenhæng mellem ansøge-
rens uddannelse, kvalifikationer i øvrigt og stillingsbeskrivelsen)
Stillinger inden for it-området (hvis beskæftigelsen er it-relateret, men hvor
der samtidig er et administrativt indhold, og hvor ansøgeren har dokumente-
ret at have en relevant faglig baggrund samt tidligere erfaring fra tilsvarende
stilling).
Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Side
2/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
1620426_0003.png
Øvrige grundlæggende betingelser for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse vil fortsat blive stillet, f.eks. at den tyrkiske statsborger er tilbudt beskæfti-
gelse på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, og at der ikke må være tale om proforma.
2.3 Ikke almindeligt lønarbejde
En tyrkisk statsborger vil henset til Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen have
adgang til at få opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udføre ikke almindeligt
lønarbejde, hvis den tyrkiske statsborger er tilbudt beskæftigelse inden for følgende stil-
lingskategorier:
Husassistenter i private husholdninger (under visse betingelser)
Montører
Konsulenter
Instruktører
Specialister
Visse undervisere
Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Øvrige grundlæggende betingelser for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse vil fortsat blive stillet, f.eks. at den tyrkiske statsborger er tilbudt beskæfti-
gelse på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, og at der ikke må være tale om proforma.
3. Baggrund
3.1. Retsgrundlaget - Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet
Den 12. september 1963 undertegnede Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrki-
et en associeringsaftale. Formålet med aftalen var at styrke de økonomiske og handels-
mæssige forbindelser mellem EU og Tyrkiet, herunder gradvist at gennemføre arbejdskraf-
tens frie bevægelighed. Associeringsaftalen er senere blevet suppleret med en tillægspro-
tokol af den 23. november 1970 samt af associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 af den 19.
september 1980, som blev vedtaget inden for rammerne af associeringsaftalen.
Tillægsprotokollen til associeringsaftalen med Tyrkiet indeholder i artikel 41, stk. 1
1
, en
såkaldt stand still-klausul vedrørende etableringsfriheden og den frie udveksling af tjene-
steydelser, som medfører, at Tyrkiet og medlemsstaterne ikke efter tillægsprotokollens
ikrafttræden må indføre nye restriktioner, der hindrer etableringsfriheden og den frie
udveksling af tjenesteydelser. Tillægsprotokollen trådte i kraft i forhold til Danmark den 1.
januar 1973, hvor Danmark blev medlem af EF.
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 indeholder i artikel 13
2
en stand still-klausul vedrø-
rende arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som medfører, at Tyrkiet og medlems-
staterne ikke efter ikrafttrædelsen af afgørelsen den 1. december 1980 må indføre nye
begrænsninger for så vidt angår vilkårene for adgang til beskæftigelse for arbejdstagere og
deres familiemedlemmer, som har opnået opholds- og arbejdstilladelse efter de nationale
regler herom.
1
Artikel 41, stk. 1, i tillægsprotokollen har følgende ordlyd:
”De
kontraherende parter afholder sig fra indbyrdes at indføre nye restriktioner, der hindrer etableringsfriheden og
den frie udveksling af tjenesteydelser”
2
Artikel 13, i afgørelse 1/80, har følgende ordlyd:
”Fællesskabets medlemsstater og Tyrkiet må ikke indføre
nye begrænsninger for så vidt angår vilkårene for adgang
til beskæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, der på nævnte landes områder har opnået opholds- og
arbejdstilladelse i henhold til gældende lovgivning”
Side
3/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
1620426_0004.png
Stand still-klausulerne indebærer således, at de nationale regler, som skal finde anvendel-
se ved første indrejse for en tyrkisk statsborger, der agter at gøre brug af en økonomisk
frihed, er de regler, som er mest lempelige siden ikrafttrædelsen af henholdsvis tillægs-
protokollen og associeringsrådets afgørelse og frem til i dag.
Stand still-klausulerne har endvidere betydning for en tyrkisk statsborger, der i Danmark
er økonomisk aktiv som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder,
idet der ikke ved vurderingen af retten til fortsat ophold må anvendes regler, som er
strengere end de regler, som fandt anvendelse på tidspunktet for stand still-klausulernes
ikrafttræden for Danmark, eller som på et senere tidspunkt har fundet anvendelse.
3.2. En historisk gennemgang
Det fremgår af § 9 i udlændingeloven, jf. lov nr. 224 af 7. juni 1952, at en udlænding ikke
uden særlig tilladelse må tage arbejde, stilling eller beskæftigelse her i landet, hvadenten
det sker mod eller uden vederlag. Ejheller må han uden særlig tilladelse drive selvstændig
erhvervsvirksomhed her i landet eller herfra virke som repræsentant (handelsrejsende) i
udlandet. Afgørelse træffes af justitsministeren eller af den politimyndighed, han dertil
bemyndiger.
Af de almindelige bemærkninger, jf. lovforslag nr. L 107 af 7. marts 1952, fremgår bl.a.
følgende:
”Når der i idlertid
bliver tale om, at udlændinge mere varigt vil bosætte sig her og søge
arbejde, må det undersøges, om vedkommende udlændings ønske herom strider mod
berettigede danske interesser, hvorved navnlig erhvervs- og andre faglige interesser må
tages i betragtning.
Justitsministeriet lægger i sådanne sager efter den gældende ordning i langt de fleste til-
fælde den udtalelse, der indhentes fra vedkommende fagministerium eller et dette under-
lagt organ (navnlig arbejdsdirektoratet), til grund for afgørelsen. Udtalelsen vil i reglen
indeholde oplysninger om, hvorvidt der vil kunne anvises ledig dansk arbejdskraft til det
pågælde de ar ejde.”
Af de specielle bemærkninger til § 9, jf. lovforslag nr. L 107 af 7. marts 1952, fremgår bl.a.
følgende:
”For
så vidt angår ansøgninger om tilladelse til at tage lønnet beskæftigelse af mere un-
derordnet karakter i andres tjeneste, høres således i reglen arbejdsdirektoratet, der atter
plejer at indhente en udtalelse fra vedkommende arbejdsløshedskasse, medens der over
ansøgninger om tilladelse til at drive selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet eller til
at tage beskæftigelse i en ledende stilling i en herværende handels- eller industrivirksom-
hed indhentes en udtalelse fra handelsministeriet, der atter plejer at indhente en erklæring
fra grosserer-so
ietetet, i dustrirådet eller hå dværkets fællesrepræse tatio .”
Der er ikke foretaget materielle ændringer af adgangen til at få opholdstilladelse med
henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed eller tage lønarbejde i Danmark fra
lov nr. 224 af 7. juni 1952, jf. ovenfor, til lovbekendtgørelse nr. 344 af 22. juni 1973.
Det fremgår således af § 9 i udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 344 af 22. juni
1973, at en udlænding ikke uden særlig tilladelse må tage arbejde, stilling eller beskæfti-
gelse her i landet, hvadenten det sker mod eller uden vederlag. Til tilladelsen kan knyttes
betingelser, herunder om, at den pågældende skal indmelde sig i arbejdsløshedskasse.
Ejheller må han uden særlig tilladelse drive selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet
eller herfra virke som repræsentant (handelsrejsende) i udlandet. Afgørelse træffes af den
politimyndighed, der af justitsministeren er bemyndiget hertil.
Side
4/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
1620426_0005.png
For så vidt angår retstilstanden for selvstændige erhvervsdrivende pr. den 1. januar 1973
henvises således til bemærkningerne til lovforslag nr. L 107 citeret ovenfor.
Ved Justitsministeriets skrivelse af 14. december 1977 blev der nedsat et udvalg til revisi-
on af udlændingeloven. Det fremgår af kommissoriet, at udvalget blev anmodet om at
udforme mere detaljerede administrative retningsliner for meddelelse af opholds og ar-
bejdstilladelse og for afgørelse af udvisningssager, indtil en ny udlændingelov kunne gen-
nemføres. Udvalget afgav i november 1979 delbetænkning nr. 882/1979 med undertitlen
”Administrative
retningslinier”.
Det fremgår bl.a. af delbetænkningen, at arbejdstilladelse kun gives til
”udlæ di ge, der
kan godtgøre, at de har uddannelse eller færdigheder, som ikke kan skaffes her i landet,
såfremt de pågældende skal udføre arbejde af ganske særegen karakter, og kun hvis afgø-
rende produktionshensyns taler herfor. Der er i henhold til disse regler givet mindre end 10
ar ejdstilladelser årligt i de se ere år. [……] E dvidere lev der givet et indre
antal tilla-
delser til praktikanter og volontører og til akademikere, overordnede funktionærer, musi-
kere, artister ed flere, der ikke o fattes af i dva dri gsstoppet.”
Delbetænkning nr. 882/1979 indeholder forslag til administrative retningslinjer for udlæn-
dinges adgang til og ophold i Danmark. Bl.a. foreslås en bestemmelse, der senere udmøn-
tes som § 42 i bekendtgørelse nr. 196 af 23. maj 1980 (fastsat i medfør af lovbekendtgø-
relse nr. 344 af 22. juni 1973). Bekendtgørelse nr. 196 træder i kraft den 1. juni 1980. Det
fremgår af bekendtgørelsens § 42, at til andre udlændinge end de i § 40 og § 41 nævnte
meddeles arbejdstilladelse kun, når beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn
taler herfor.
Af delbetænkning nr. 882/1979 fremgår følgende om bestemmelsen, der udmøntes som §
42 i bekendtgørelse nr. 196:
”På gru d af fre
edar ejderstoppet eddeles ar ejdstilladelser for tide ku yderst
sjældent af beskæftigelsesmæssige hensyn. Med hensyn til erhvervsmæssige begrundelser
for arbejdstilladelser henvises til bilag F, punkt 3.1.2. og bemærkningerne til § 32, nr. 2.
Også sådanne tilladelser er forholdsvis sjældne. Udvalget har ikke fundet det muligt at
opstille mere detaljererede retningslinier for det konkrete skøn, der må foretages i disse
tilfælde”.
Af bilag F konstateres det, at
”Dette de 9. . 97 i dførte i dva dri gsstop er fortsat
gælde de”.
Herudover gennemgås gældende praksis. Det fremgår i den forbindelse, at alle
tilfældegrupper af blot nogen betydning er medtaget, men at det ikke er muligt at give en
udtømmende redegørelse.
Om praksis er anført, at opholds- og arbejdstilladelse indenfor det almindelige arbejds-
marked kun gives
”til udlæ di ge ed udda else eller færdigheder, som
ikke kan skaffes
her i landet, såfremt de pågældende skal udføre arbejde af ganske særegen karakter og
kun,
hvor helt afgøre de produktio she sy taler derfor.”
I forhold til at opnå opholds- og arbejdstilladelse udenfor det almindelige arbejdsmarked
er som nævnt ovenfor oplistet
”alle tilfældegrupper af lot oge etyd i g”.
Det drejer
sig om følgende grupper:
-
Husassistenter i privat husholdning. Opholdstilladelse meddeles kun,
”såfremt
det efter danske forhold må anses for sædvanligt, at vedkommende familie efter
sine boligforhold og sociale status har husassistent og kun til enlige ansøgere, der
or hos ar ejdsgivere .”
-
Montører, konsulenter og instruktører
Side
5/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
1620426_0006.png
-
-
-
-
-
Musikere og artister
Overordnede funktionærer i udenlandske selskaber, dvs.
”direktører
og ledende
teknisk og administrativt personale i udenlandske firmaers herværende filialer.”
Specialister, dvs.
”civilingeniører,
arkitekter, landbrugs- og havearkitekter, indret-
ningsarkitekter, læger, tandlæger, sygeplejersker, fysioterapeuter, hospitalslabo-
ranter eller lignende.”
Undervisere, dvs.
”professorer, lærere og vide ska elige edar ejdere ved u i-
versiteter og lærea stalter, skoler .v.”
Selvstændige erhvervsdrivende.
”Tilladelse til at udøve selvstæ dig erhvervsvirk-
somhed meddeles kun, når der er en særlig dansk interesse i virksomhedens etab-
lering hér og normalt kun udenfor detailhandel og restaurationsvirksomhed.”
Ved betænkning nr. 968/1982 fremkom udvalget bl.a. med et udkast til en ny udlændinge-
lov samt bemærkninger til de enkelte bestemmelser i udkastet.
Udvalgets udkast til ny udlændingelov blev udmøntet ved lov nr. 226 af 8. juni 1983.
Det fremgår af § 9, stk. 2, nr. 2, i lov nr. 226 af 8. juni 1983, at der efter ansøgning gives
opholdstilladelse til andre udlændinge, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller er-
hvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen.
Med i dsættelse af ordet ”væse tlige” i beste
else er det ærligge de at a tage, at
adgangen til at få opholdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller er-
hvervsmæssige hensyn blev skærpet. Der er imidlertid ikke holdepunkter for en sådan
fortolkning. I lovbemærkningerne til § 9 henvises der til betænkning nr. 968/1982, hvoraf
det på side 142 fremgår, at bestemmelsen hjemler adgang til at give opholdstilladelse, når
væsentlige beskæftigelses- eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme an-
søgningen. Endvidere henvises der til, at den gældende bestemmelse i udlændingebe-
kendtgørelsen i § 31, nr. 2, jf. § 42, svarer til udkastet til ny bestemmelse. I § 42 henvises
netop kun til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn, jf. herved ovenfor.
Adgangen til at få opholdstilladelse med henvisning til væsentlige beskæftigelsesmæssige
eller erhvervsmæssige hensyn er herefter videreført med enkelte lovtekniske ændringer
uden materiel betydning.
Den første nyere beskrivelse af praksis på området findes i lovforslag nr. L 152 af 28. fe-
bruar 2002 (lov nr. 365 af 6. juni 2002), hvor bestemmelsen om opholdstilladelse med
henvisning til væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn lovteknisk
blev rykket fra § 9 til § 9 a.
Af de almindelige bemærkninger til L 152 af 28. februar 2002 fremgår følgende:
”For så vidt a går ar ejdstagere eddeles der opholds-
og arbejdstilladelse til udlændinge
med uddannelser eller færdigheder, som ikke på anden måde kan skaffes her i landet.
Bestemmelsen er således tilpasset det danske arbejdsmarkeds behov for arbejdskraft,
hvilket indebærer, at opholdstilladelse normalt alene meddeles, hvis der ikke er en herbo-
ende person, der kan udføre arbejdet.
I forbindelse med en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse som arbejdstager skelner
udlændingemyndighederne mellem almindeligt lønarbejde og ikke-almindeligt lønarbejde.
Det almindelige lønarbejde inddeles yderligere i arbejde inden for det almindelige ar-
bejdsmarked (f.eks. som arbejdsmand, håndværker eller skolelærer) og arbejde uden for
det almindelige arbejdsmarked (f.eks. som læge eller IT-specialist).
Almindeligt lønarbejde er kendetegnet ved, at det i princippet lige så vel kan udføres af en
herboende person som af den pågældende udlænding. Ved behandling af ansøgninger om
Side
6/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
1620426_0007.png
opholds- og arbejdstilladelse med henblik på udførelse af almindeligt lønarbejde lægges
der derfor vægt på, om der generelt er mangel på arbejdskraft, som på kvalificeret vis vil
kunne varetage det pågældende arbejde, om det pågældende arbejde er af en sådan ka-
rakter, at opholds- og arbejdstilladelse kan anbefales, og om de væsentligste løn- og an-
sættelsesvilkår efter danske forhold er sædvanlige.
[….]
Ikke-almindeligt lønarbejde er i modsætning til almindeligt lønarbejde kendetegnet ved, at
udførelsen af arbejdet knytter sig til særlige kvalifikationer hos den person, der skal udføre
arbejdet. Det kan f.eks. dreje sig om erhvervsledere, gæsteforskere eller kunstnere. Ved
behandling af ansøgninger fra udlændinge med sådant arbejde lægges der derfor vægt på,
om der er ganske særlige grunde til, at arbejdet skal udføres af den pågældende, og om de
væsentligste løn- og ansættelsesvilkår efter danske forhold er sædvanlige. Spørgsmålet om
beskæftigelsessituationen her i landet er ikke relevant for meddelelse af opholdstilladelse i
såda e tilfælde.”
Det er i de specielle bemærkninger til L 152 af 28. februar 2002 præciseret, at
”der
fortsat
skal meddeles opholdstilladelse i medfør af bestemmelsen i samme udstrækning som hidtil
efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3
3
[….]. Det er således
ikke hensigten med den foreslåede bestemmelse at udvide dennes anvendelsesområde til
også at omfatte personer med sådanne former for almindeligt lønarbejde, som efter gæl-
dende praksis ikke meddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 2, nr.
3, jf. herved lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 9.”
I forbindelse med udmøntningen af en jobplan fra 2008 blev bestemmelsen om opholdstil-
ladelse med henvisning til væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige grun-
de med lov nr. 486 af 17. juni 2008 af lovtekniske årsager rykket fra § 9 a, stk. 1, til § 9 a,
stk. 2, nr. 6.
Beskrivelsen af praksis i lovforslag nr. L 132 af 27. marts 2008 er i overensstemmelse med
gengivelsen i lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002 ovenfor. Herudover er det i de speci-
elle bemærkninger præciseret, at der ikke med forslaget er lagt op til ændringer i admini-
strationen af udlændinges adgang til at få opholdstilladelse, hvis væsentlige beskæftigel-
sesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen.
I forbindelse med det daværende Integrationsministeriums udarbejdelse af et notat i 2009
om Udlændingeservices [nu Styrelsen for International Rekruttering og Integration] høring
af de regionale beskæftigelsesråd blev der foretaget en gennemgang af den daværende
administration. Det fremgår af notatudkastet, at der er blevet meddelt opholds- og ar-
bejdstilladelse til følgende stillingstyper:
Stillinger inden for den etniske fødevarebranche (kokke, bagere, konditorer,
halalslagtere, tarmrensere, pastramispecialister, madkonsulenter, pølseme-
stre og produktudviklere hos fødevarevirksomheder)
Stillinger inden for sundhedsområdet (social- og sundhedsassistenter efter
en konkret vurdering, for eksempel hvis der er tale om en ansøger, der er
uddannet læge eller sygeplejerske, men som ikke er i besiddelse af dansk au-
torisation, og som derfor ikke kan få beskæftigelse inden for positivlisten
samt særlige massageformer)
Stillinger inden for landbrugsområdet (eksempelvis landbrugsmedhjælper,
driftsleder, fodermester, minkpasser og minkpelssorterer)
3
Det bemærkes, at adgangen til at få opholdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæs-
sige hensyn ved lov nr. 232 af 6. juni 1985 af lovtekniske grunde blev rykket fra § 9, stk. 2, nr. 2 til nr. 3.
Side
7/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
1620426_0008.png
Administrative stillinger (account managers, regnskabsassistenter, marke-
tingsassistenter, eksportassistenter, indkøbere, bunker traders og produkt-
specialister, hvis det dokumenteres, at der er sammenhæng mellem ansøge-
rens uddannelse, kvalifikationer i øvrigt og stillingsbeskrivelsen)
Stillinger inden for it-området (hvis beskæftigelsen er it-relateret, men hvor
der samtidig er et administrativt indhold, og hvor ansøgeren har dokumente-
ret at have en relevant faglig baggrund samt tidligere erfaring fra tilsvarende
stilling).
Tivolispecialister
Cirkusmontører
Adgangen til at få opholdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæssige eller er-
hvervsmæssige hensyn blev ved lov nr. 1488 af 23. december 2014 ophævet med virkning
fra 1. januar 2015, som led i udmøntningen af aftalen om en reform af international re-
kruttering. I stedet blev adgangen til at søge opholdstilladelse med henvisning til beskæf-
tigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn udskilt og reguleret i en række nye numre i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, samtidig med at adgangen til at opnå opholds- og arbejds-
tilladelse inden for områder, som ikke er præget af et højt kvalifikationsniveau blev be-
grænset.
Følgende fremgår af lovbemærkningerne til lovforslag nr. L 61 af 12. november 2014 om
gældende ret (dvs. om retstilstanden før den 1. januar 2015):
”Ar ejde i de for det al i delige lø ar ejde er karakteriseret ved, at ar ejdet lige så vel
kan udføres af herværende dansk eller udenlandsk arbejdskraft eller arbejdskraft fra
EU/EØS som af en tredjelandsstatsborger, der ikke er bosat i Danmark. Arbejdet skal lige-
ledes være af særlig karakter. Der meddeles i dag opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 6, med henblik på almindeligt lønarbejde til bl.a. driftsledere, fodermestre,
minkpassere, cirkus- og tivolispecialister samt lokalt ansat tjenestepersonale på diplomati-
ske repræsentationer, internationale organisationer og hos diplomatisk ansatte embeds-
mænd i Danmark, hvis de øvrige betingelser, herunder at løn- og ansættelsesvilkår skal
være sædvanlige efter danske forhold, er opfyldt.
Ikke almindeligt lønarbejde er kendetegnet ved, at arbejdet er så tæt knyttet til udlændin-
gen som person, at kun den pågældende må antages at kunne varetage arbejdet. Ikke-
almindeligt lønarbejde omfatter bl.a. montører, artister (herunder sangere, musikere og
dirigenter), idrætsudøvere og -trænere, specialister, trainees, selvstændige erhvervsdri-
vende, forskere, gæsteforskere, visse ansatte på ambassader m.v. og ansatte på boreplat-
forme/boreskibe m.v., som i dag meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 6, hvis de øvrige betingelser er opfyldt, herunder hvis løn- og ansættelsesvilkår er
sædva lige.”
Herudover blev der med vedtagelsen af lov nr. 1488 af 23. december 2014 med virkning
fra den 1. januar 2015 indført en ny 3-årig forsøgsordning, Start-Up Denmark, som giver
mulighed for at søge opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirk-
somhed, hvis udlændingen har fået godkendt sin forretningsplan af et springboard nedsat
af Erhvervs- og Vækstministeriet.
4. Vurdering
4.1. Selvstændig erhvervsvirksomhed
Som det fremgår af ovenstående gennemgang, har adgangen til at få opholdstilladelse
med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed siden før den 1. januar 1973
været forholdsvis snæver.
Side
8/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
Adgangen til at opnå opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirk-
somhed har således ikke ændret sig i perioden fra før den 1. januar 1973 til den 1. januar
2015. Der er i denne periode kun meddelt tilladelse med henblik på at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed, når der har været en særlig dansk interesse i virksomhedens etable-
ring i Danmark og normalt kun uden for detailhandel og restaurationsvirksomhed.
På ovenstående baggrund vil en tyrkisk statsborger med henvisning til Danmarks forplig-
telser efter associeringsaftalen fortsat kunne opnå opholdstilladelse med henvisning til
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn med det formål at udøve selvstæn-
dig erhvervsvirksomhed, hvis der vurderes at foreligge en særlig dansk interesse i virk-
somhedens etablering. Ansøger vil i sådanne sager få opholds- og arbejdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 p, stk. 1, 1. pkt.
Herudover vil en tyrkisk statsborger på lige fod med alle andre tredjelandsstatsborgere
kunne indgive ansøgning om opholdstilladelse efter den nye Start-Up Denmark ordning.
4.2. Lønarbejde
I forhold til lønarbejde sondres der i delbetænkning nr. 882/1979 mellem opholds- og
arbejdstilladelse inden for det almindelige arbejdsmarked og uden for det almindelige
arbejdsmarked, mens der senere i forbindelse med fremsættelsen af lovforslag nr. L 152 af
28. februar 2002 sondres mellem almindeligt lønarbejde og ikke almindeligt lønarbejde.
Almindeligt lønarbejde inddeles yderligere i arbejde inden for det almindelige arbejdsmar-
ked og arbejde uden for det almindelige arbejdsmarked.
Det er uvist, hvornår i perioden fra 1979 til 2002 begrebsforskellene er opstået, men der
ses ikke at være egentlige materielle forskelle på sondringerne i 1979 henholdsvis 2002.
4.2.1. Almindeligt lønarbejde
Adgangen til at søge opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæs-
sige eller erhvervsmæssige hensyn blev ophævet med virkning fra den 1. januar 2015, jf.
lov nr. 1488 af 23. december 2014.
I stedet blev adgangen til at søge opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæf-
tigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn udskilt og reguleres nu i en række nye
numre i udlændingelovens § 9 a, stk. 2. Det gælder bl.a. adgangen til at søge opholds- og
arbejdstilladelse med henblik på almindeligt lønarbejde som driftsleder, fodermester og
specialiseret kok. Herudover blev bemyndigelsen til at træffe afgørelse i sager om lokalt
ansatte tjenestepersonale på udenlandske repræsentationer m.v. overført til Udenrigsmi-
nisteriet. Der er ikke sket skærpelser i adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse in-
den for disse grupper.
Adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udføre almindeligt løn-
arbejde som minkpasser samt som cirkus- og tivolispecialist blev derimod ophævet med
lov nr. 1488 af 23. december 2014. Denne skærpelse kan jf. Danmarks forpligtelser efter
associeringsaftalen ikke opretholdes over for tyrkiske statsborgere. Ansøger vil i sådanne
sager få opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 9 p, stk. 1, 1. pkt., hvis de
øvrige betingelser er opfyldt, herunder hvis ansøgeren er tilbudt beskæftigelse på sædvan-
lige løn- og ansættelsesvilkår.
Der er ikke i perioden fra før den 1. december 1980 til den 1. januar 2015 sket yderligere
skærpelser i adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udføre
almindeligt lønarbejde.
Side
9/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
I delbetænkning nr. 882/1979 fremgår det således, at opholds- og arbejdstilladelse inden
for det almindelige arbejdsmarked kun gives
”til udlæ di ge ed udda else eller færdig-
heder, som ikke kan skaffes her i landet, såfremt de pågældende skal udføre arbejde af
ganske særegen karakter og kun, hvor helt afgørende produktionshensyn taler derfor.”
Af lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002 fremgår det, at
”al i deligt lø ar ejde er ke -
detegnet ved, at det i princippet lige så vel kan udføres af en herboende person som af den
pågældende udlænding. Ved behandling af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse
med henblik på udførelse af almindeligt lønarbejde lægges der derfor vægt på, om der
generelt er mangel på arbejdskraft, som på kvalificeret vis vil kunne varetage det pågæl-
dende arbejde, om det pågældende arbejde er af en sådan karakter, at opholds- og ar-
bejdstilladelse kan anbefales, og om de væsentligste løn- og ansættelsesvilkår efter danske
vilkår er sædvanlige.”
Udgangspunktet har således fra før den 1. december 1980 til den 1. januar 2015 været, at
der kun blev meddelt opholds- og arbejdstilladelse med henblik på almindeligt lønarbejde
i overensstemmelse med, hvilken type af arbejdskraft arbejdsmarkedet konkret havde
behov for, dvs. hvis det konkret blev vurderet, at der var mangel på arbejdskraft, og/eller
der forelå erhvervsmæssige/produktionsmæssige hensyn, og hvis arbejdet var af særlig
karakter.
Dette vil således også fremadrettet, jf. Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen,
være udgangspunktet for behandlingen af en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse
med henblik på at udføre almindeligt lønarbejde fra en tyrkisk statsborger. Hvis betingel-
serne er opfyldt, vil ansøger i sådanne sager få opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 p, stk. 1, 1. pkt.
Ud over det beskrevne udgangspunkt har der som nævnt ovenfor i den historiske gen-
nemgang været stillingskategorier, hvor der ikke har været foretaget en konkret vurdering
af dels, om der forelå mangel, og dels, om arbejdet var af særlig karakter. I disse tilfælde
er der meddelt opholds- og arbejdstilladelse, hvis de øvrige betingelser var opfyldt, her-
under hvis ansættelsen skete på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. En skærpelse heraf
vurderes med henvisning til Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen ikke at kunne
opretholdes over for tyrkiske statsborgere.
Det indebærer, at tyrkiske statsborgere uden en konkret stillingtagen til spørgsmålet om
mangel og uden en konkret stillingtagen til spørgsmålet om arbejdets karakter vil kunne
opnå opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udøve almindeligt lønarbejde inden
for disse kategorier, forudsat at de øvrige betingelser for opholds- og arbejdstilladelse er
opfyldt, herunder at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige.
Som beskrevet under den historiske gennemgang drejer det sig om følgende kategorier:
Stillinger inden for den etniske fødevarebranche (kokke, bagere, konditorer,
halalslagtere, tarmrensere, pastramispecialister, madkonsulenter, pølseme-
stre og produktudviklere hos fødevarevirksomheder)
Stillinger inden for sundhedsområdet (social- og sundhedsassistenter efter
en konkret vurdering, for eksempel hvis der er tale om en ansøger, der er
uddannet læge eller sygeplejerske, men som ikke er i besiddelse af dansk au-
torisation, og som derfor ikke kan få beskæftigelse inden for positivlisten
samt særlige massageformer)
Stillinger inden for landbrugsområdet (eksempelvis landbrugsmedhjælper,
driftsleder, fodermester, minkpasser og minkpelssorterer)
Administrative stillinger (account managers, regnskabsassistenter, marke-
tingsassistenter, eksportassistenter, indkøbere, bunker traders og produkt-
Side
10/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
specialister, hvis det dokumenteres, at der er sammenhæng mellem ansøge-
rens uddannelse, kvalifikationer i øvrigt og stillingsbeskrivelsen)
Stillinger inden for it-området (hvis beskæftigelsen er it-relateret, men hvor
der samtidig er et administrativt indhold, og hvor ansøgeren har dokumente-
ret at have en relevant faglig baggrund samt tidligere erfaring fra tilsvarende
stilling).
Tivolispecialister
Cirkusmontører
Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
Ansøger vil i sådanne sager få opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 9 p.
4.2.2. Ikke almindeligt lønarbejde
Adgangen til at søge opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæftigelsesmæs-
sige eller erhvervsmæssige hensyn blev ophævet med virkning fra 1. januar 2015, jf. lov nr.
1488 af 23. december 2014.
I stedet blev adgangen til at søge opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæf-
tigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn udskilt og reguleres nu i en række nye
numre i udlændingelovens § 9 a, stk. 2. Det gælder bl.a. adgangen til at søge opholds- og
arbejdstilladelse med henblik på ikke almindeligt lønarbejde som forsker, gæsteforsker,
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer og som ansat på en boreplat-
form m.v. Der er ikke sket skærpelser i adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse
inden for disse grupper.
Adgangen til at få opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udføre ikke almindeligt
lønarbejde som montør, instruktør, konsulent og specialist blev derimod ophævet med lov
nr. 1488 af 23. december 2014. Denne skærpelse kan, jf. Danmarks forpligtelser efter
associeringsaftalen, ikke opretholdes over for tyrkiske statsborgere.
Ansøger vil i disse sager få opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 9 p, hvis
de øvrige betingelser er opfyldt, herunder hvis løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige.
Herudover fremgår det af delbetænkning 882/1979, at adgangen til at opnå opholds- og
arbejdstilladelse udenfor det almindelige arbejdsmarked kan sammenfattes af følgende
liste, som ikke er udtømmende, men som oplister
”alle tilfældegrupper af lot oge e-
tyd i g”:
-
Husassistenter i privat husholdning. Opholdstilladelse meddeles kun,
”såfremt
det efter danske forhold må anses for sædvanligt, at vedkommende familie efter
sine boligforhold og sociale status har husassistent og kun til enlige ansøgere, der
bor hos arbejdsgivere
.”
-
Montører, konsulenter og instruktører
-
Musikere og artister
-
Overordnede funktionærer i udenlandske selskaber, dvs.
”direktører og lede de
teknisk og administrativt personale i udenlandske firmaers herværende filialer.”
-
Specialister, dvs.
” ivili
geniører, arkitekter, landbrugs- og havearkitekter, indret-
ningsarkitekter, læger, tandlæger, sygeplejersker, fysioterapeuter, hospitalslabo-
ra ter eller lig e de.”
-
Undervisere, dvs.
”professorer, lærere og vide ska elige edar ejdere ved u i-
versiteter og lærea
stalter, skoler .v.”
Side
11/12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 521: Kopi af UUI alm. del - bilag 132 vedr. juridisk notat om associeringsaftale med Tyrkiet
Da disse grupper har haft en længerevarende adgang til at få opholds- og arbejdstilladelse
vurderes efterfølgende stramninger henset til Danmarks forpligtelser efter associeringsaf-
talen ikke at kunne opretholdes over for tyrkiske statsborgere.
Som nævnt ovenfor er der efter gældende regler adgang til at få opholds- og arbejdstilla-
delse med henvisning til udlændingens særlige kvalifikationer (herunder som musiker og
artist). Herudover vil overordnede funktionærer i udenlandske selskaber samt visse un-
dervisere efter gældende regler kunne få opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsordnin-
gen i udlændingelovens § 9 a, stk. 2,nr. 3.
For så vidt angår husassistenter i privat husholdning og eventuelle andre, som ikke opfyl-
der betingelserne for at få opholdstilladelse efter beløbsordningen f.eks. en underviser,
indebærer Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen, at tyrkiske statsborgere forsat
vil kunne opnå opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at udøve disse typer af ikke
almindeligt lønarbejde. Dette forudsætter dog, at de øvrige betingelser for opholds- og
arbejdstilladelse er opfyldt, herunder at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige.
Ansøger vil i sådanne sager få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 p, stk. 1, 1.
pkt.
Side
12/12