Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 527
Offentligt
1621182_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed, Æl-
drepolitik og Jura
Sagsbeh.: SUMEER
Koordineret med:
Sagsnr.: 1604634
Dok. nr.: 66740
Dato: 11. april 2016
NOTAT
Notat til Folketingets Europaudvalg om gennemførelsesforordning
om regler for etablering og drift af et uafhængigt rådgivende panel,
der skal bistå medlemsstaterne og Kommissionen at afgøre, om
tobaksprodukter har en kendetegnende aroma.
KOM dokument foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen har den 8. april 2016, i henhold til artikel 7.4 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater-
nes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og
relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet), ud-
sendt udkast til gennemførelsesforordning om regler for etablering og drift af et uaf-
hængigt rådgivende panel, der skal bistå medlemsstaterne og Kommissionen at afgøre, om
tobaksprodukter har en kendetegnende aroma. Der er således tale om en komitésag, hvor
der vil blive truffet afgørelse ved skriftlig stemmeafgivelse den 21. april 2016. Beskyttel-
sesniveauet for sundhed forventes ikke mærkbart ændret som følge af netop denne retsakt
i forhold til i dag. Vedtagelse af retsakten vil påvirke den danske tobaksvareindustri, idet
retsakten vil betyde, at den danske tobaksvareindustri vil skulle stoppe med at producere
produkter med kendetegnende aromaer, hvis sådanne produceres. Regeringen vurderer
imidlertid, at omfanget af konsekvenserne for industrien er begrænsede, da forbuddet mod
kendetegnende aroma fremgår klart af det allerede vedtagende tobaksvaredirektiv. Rets-
akten indeholder således udelukkende de nærmere regler for processen for at fastslå, om
en tobaksvare har en kendetegnende aroma. Regeringens generelle holdning er, at der
med forslaget er tale om en rimelig procedure, som Danmark kan tiltræde.
Baggrund
Danmark skal inden den 20. maj 2016 implementere Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede
produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet). Direktivet er
relativt detaljeret, og medlemsstaterne har derfor ikke det store råderum i forhold til
fortolkning af direktivet. Direktivet indeholder regulering af tobaksvarer, urtebaserede
rygeprodukter samt elektroniske cigaretter, der kan anvendes med nikotin.
Formål og indhold
Det primære formål med retsakten, som vedrører direktivets artikel 7.4, er at fastsætte
ensartede regler for etablering og drift af et uafhængigt rådgivende panel, der skal bistå
medlemsstaterne og Kommissionen at afgøre, om tobaksprodukter har en kendetegnende
aroma:
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 527: Notat om komitésag om etablering og drift af et uafhængigt rådgivende panel, der skal bistå medlemsstaterne og Kommissionen med at afgøre, om tobaks-produkter har en kendetegnende aroma
Det fremgår af artikel 7.3 i tobaksvaredirektivet, at når det bestemmes om en tobaksvare
har en kendetegnende aroma, kan medlemsstaterne og Kommissionen konsultere et uaf-
hængigt rådgivende panel. Reglerne for etablering og drift det uafhængigt rådgivende
panel fastsættes i denne retsakt.
Af retsakten fremgår det, at panelet skal være sammensat af højt kvalificerede, specialise-
rede og uafhængige eksperter med relevant ekspertise inden for sensorisk, statistisk og
kemisk analyse samt at de skal udføre deres hverv upartisk og i offentlighedens interesse.
De skal udvælges på grundlag af objektive kriterier og udnævnes personligt.
Panelet bliver bistået af en teknisk gruppe rekrutteret ved hjælp af en udbudsprocedure.
Den tekniske gruppe udfører sensoriske og kemiske vurderinger baseret på en sammen-
ligning i lugte-egenskaber mellem det produkt som bliver testet, og en række reference-
produkter. Sensoriske egenskaber - herunder lugte-egenskaber, er en etableret videnska-
belig disciplin, der har vist sig at være en egnet metode til at skabe robuste, pålidelige og
reproducerbare resultater, i vurderingen af, om en tobaksvare har en kendetegnende
aroma. Hvis det anses for hensigtsmæssigt, bliver den sensoriske analyse suppleret med
kemisk analyse af produkterne.
Da videnskabelige metoder og teknikker til bestemmelse af eksistensen af en karakterise-
ring aromaer kan udvikle sig med tiden, overvåger Kommissionen udviklingen på området
med henblik på at vurdere, om de metoder der anvendes, bør revideres.
Arbejdet i panelet skal være baseret på principper om en høj grad af ekspertise, uaf-
hængighed og åbenhed. Panellet skal arbejde i overensstemmelse med bedste praksis og
høje videnskabelige standarder.
Panelet skal bidrage effektivt til at forbedre funktionen af det indre marked og samtidig
sikre et højt niveau for folkesundheden, navnlig ved at hjælpe medlemsstaterne og Kom-
missionen til at vurdere tobaksvarer med en potentielt kendetegnende aroma. Kommissi-
onen vil give panelet finansiel støtte i form af en særlig godtgørelse for medlemmerne
samt godtgørelse af panelets udgifter.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I gældende ret findes ikke et forbud mod kendetegnende aromaer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forbuddet mod kendetegnede aromaer, og bestemmelser om det rådgivende panel frem-
går af L166, som er fremsat i Folketinget. Retsakten bliver ikke skrevet direkte ind i loven,
da der er tale om etablering af et uafhængigt rådgivende panel på i EU-regi.
Statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelse af forslaget til retsakt vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
Side 2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 527: Notat om komitésag om etablering og drift af et uafhængigt rådgivende panel, der skal bistå medlemsstaterne og Kommissionen med at afgøre, om tobaks-produkter har en kendetegnende aroma
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Retsakten vurderes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da
forbuddet mod kendetegnende aroma fremgår klart af tobaksvaredirektivet. Retsakten
indeholder således udelukkende de nærmere regler for processen for at fastslå, om en
tobaksvare har en kendetegnende aroma.
Høring
Implementeringsretsakten har ikke været i offentlig høring i Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er endnu ikke konkret kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at procedurerne i forbindelse med at fastslå, om en tobaks-
vare har en kendetegnende aroma sker på en ensartet måde i hele EU, og på baggrund af
de bedste videnskabelige metoder og teknikker. Procedurerne i retsakten vurderes, at
leve op til disse kriterier.
Regeringen vurderer i det lys, at udkastet til retsakten i sin nuværende udformning afspej-
ler det bedst mulige kompromis mellem Kommissionens, Danmarks og de øvrige med-
lemslandes ønsker. Regeringen støtter derfor retsaktens vedtagelse.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 3