Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 528
Offentligt
1621207_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed, Æl-
drepolitik og Jura
Sagsbeh.: SUMEER
Koordineret med:
Sagsnr.: 1604634
Dok. nr.: 67391
Dato: 11. april 2016
NOTAT
Notat til Folketingets Europaudvalg om gennemførelsesafgørelse
om ensartede regler for så vidt angår procedurerne for at fastslå,
om en tobaksvare har en kendetegnende aroma
KOM dokument foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen har den 8. april 2016, i henhold til artikel 7.3 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater-
nes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og
relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet), ud-
sendt udkast til gennemførelsesafgørelse om ensartede regler for så vidt angår procedu-
rerne for at fastslå, om en tobaksvare har en kendetegnende aroma. Der er således tale
om en komitésag, hvor der vil blive truffet afgørelse ved skriftlig stemmeafgivelse den 21.
april 2016. Beskyttelsesniveauet for sundhed forventes ikke mærkbart ændret som følge af
netop denne retsakt i forhold til i dag. Vedtagelse af retsakten vil påvirke den danske to-
baksvareindustri, idet retsakten vil betyde, at den danske tobaksvareindustri vil skulle
stoppe med at producere produkter med kendetegnende aromaer, hvis sådanne produce-
res. Regeringen vurderer imidlertid, at omfanget af konsekvenserne for industrien er be-
grænsede, da forbuddet mod kendetegnende aroma fremgår klart af det allerede vedta-
gende tobaksvaredirektiv. Retsakten indeholder således udelukkende de nærmere regler
for processen for at fastslå, om en tobaksvare har en kendetegnende aroma. Regeringens
generelle holdning er, at der med forslaget er tale om en rimelig procedure, som Danmark
kan tiltræde.
Baggrund
Danmark skal inden den 20. maj 2016 implementere Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede
produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet). Direktivet er
relativt detaljeret, og medlemsstaterne har derfor ikke det store råderum i forhold til
fortolkning af direktivet. Direktivet indeholder regulering af tobaksvarer, urtebaserede
rygeprodukter samt elektroniske cigaretter, der kan anvendes med nikotin.
Formål og indhold
Det primære formål med retsakten, som vedrører direktivets artikel 7.3, er at fastsætte
ensartede regler for så vidt angår procedurerne for at fastslå, om en tobaksvare har en
kendetegnende aroma:
Det fremgår af artikel 7.1 tobaksvaredirektivet, at medlemsstaterne skal forbyde markeds-
føring af tobaksvarer med en kendetegnende aroma. For at sikre, at et sådan forbud an-
vendes på en ensartet måde i hele Unionen, fastsættes, i overensstemmelse med artikel
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 528: Notat om komitésag om procedurer for at fastslå, om en tobaksvare har en kendetegnende aroma
7.3 fælles procedurer til bestemmelse om, hvorvidt en tobaksvare har en kendetegnende
aroma.
Af proceduren i retsakten fremgår det, at når en medlemsstat eller Kommissionen finder,
at en tobaksvare kan have en karakteriserende aroma, skal den anmode producenten eller
importøren om at give sin vurdering af produktet. Proceduren iværksættes af medlems-
staterne i forbindelse med produkter, der markedsføres i én eller et lille antal medlems-
stater. Finder en medlemsstat, at et produkt markedsføres bredt på tværs af en række
forskellige medlemsstater, anmodes Kommissionen om at indlede proceduren. For at
undgå parallelle procedurer, underretter medlemsstaterne og Kommissionen hinanden
om igangsættelse af en procedure.
Hvis producenten eller importøren bestrider, at produktet har en karakteriserende aroma,
indleder medlemsstaten eller Kommissionen en grundig vurdering. Til dette formål kan et
uafhængigt rådgivende panel høres.
Efter grundig vurdering, og før der træffes en afgørelse om, hvorvidt et produkt har en
karakteriserende aroma, får producenten eller importøren af produktet mulighed for at
fremsætte skriftlige bemærkninger vedrørende udkastet til afgørelsen.
Kommissionen og de øvrige medlemsstater kan også kommentere udkastet til afgørelse. I
mangel af enighed, og hvor det er nødvendigt for at sikre forbuddet i artikel 7.1, kan
Kommissionen fortsætte med at foretage en afgørelse med hensyn til eksistensen af en
karakteriserende aroma i den pågældende vare.
Medlemsstaterne og Kommissionen offentliggør tilgængelige ikke-fortrolige dele af be-
slutninger som er vedtaget i henhold til denne proces. Der tages behørigt hensyn til for-
retningsmæssigt følsomme oplysninger.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I gældende ret findes ikke et forbud mod kendetegnende aromaer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forbuddet mod kendetegnede aromaer, og bestemmelser om det rådgivende panel frem-
går af L166, som er fremsat i Folketinget. Retsakten bliver ikke skrevet direkte ind i loven,
da der er tale om bagvedliggende procedurer.
Statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelse af forslaget til retsakt vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Retsakten vurderes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da
forbuddet mod kendetegnende aroma fremgår klart af tobaksvaredirektivet. Retsakten
Side 2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 528: Notat om komitésag om procedurer for at fastslå, om en tobaksvare har en kendetegnende aroma
indeholder således udelukkende de nærmere regler for processen for at fastslå, om en
tobaksvare har en kendetegnende aroma.
Høring
Implementeringsretsakten har ikke været i offentlig høring i Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er endnu ikke konkret kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at procedurerne i forbindelse med at fastslå, om en tobaks-
vare har en kendetegnende aroma sker på en ensartet måde i hele EU, og at industrien
har mulighed for at komme med udtalelse i processen. Procedurerne i retsakten vurderes,
at leve op til disse kriterier.
Regeringen vurderer i det lys, at udkastet til retsakten i sin nuværende udformning afspej-
ler det bedst mulige kompromis mellem Kommissionens, Danmarks og de øvrige med-
lemslandes ønsker. Regeringen støtter derfor retsaktens vedtagelse.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 3