Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 594
Offentligt
1628934_0001.png
NOTAT
8. april 2016
16/02751-1
Notat til Folketinget om dansk høringssvar vedr. Kommissions forslag
om en revision af notifikationsproceduren under servicedirektivet
Kommissionen igangsatte den 26. januar 2016 en offentlig høring om notifi-
kationsproceduren under servicedirektivet, herunder forslag om at optimere
indrapportering af nationale særregler for serviceydelser. Fristen for høringen
er den 19. april 2016, og regeringen har udarbejdet et samlet dansk hørings-
svar.
Som det er i dag, høster hverken Danmark eller resten af EU det fulde potenti-
ale, der ligger i et velfungerende indre marked. Det gælder særligt på området
for serviceydelser, hvor der fortsat ikke er fri og uhindret samhandel i EU. Re-
geringen mener derfor, der er et behov for, at alle medlemslande kaster et kri-
tisk blik på deres nationale særregler, der gør livet svært for virksomheder, der
gerne vil handle på tværs af grænser. Det er derfor en dansk prioritet at gøre
det lettere at gribe ind overfor nye uhensigtsmæssige nationale særregler, før
de træder i kraft, og regeringen bakker i høringssvaret derfor op om Kom-
missionens intention om en forbedret notifikationsprocedure for service-
ydelser. Forslaget er et vigtigt skridt i kampen mod uretmæssige nationale
særregler - i tråd med den danske indsats mod overimplementering.
Et effektivt, gennemsigtigt og forpligtende system for indrapportering af nye
nationale særregler på serviceområdet er en forudsætning for, at man kan
gribe ind over for ulovlige eller uhensigtsmæssige særregler. Regeringen op-
fordrer derfor Kommissionen til at præsentere et ambitiøst forslag, der styrker
notifikationsproceduren gennem øget åbenhed for interessenter, bedre propor-
tionalitetsvurderinger og krav om at indrapportere nye regler i udkastform. På
den måde vil interessenter få bedre mulighed for at tilpasse sig eller reagere på
nationale krav, f.eks. nye autorisationsordninger, før de træder i kraft.
Samtidig skal der skabes en mere entydig fortolkning af proportionalitets-
princippet, så der kun bliver indført særregler, når de kan retfærdiggøres.
Her spiller Kommissionen en vigtig rolle, og regeringen opfordrer Kommis-
sionen til at introducere en ’proportionalitetstest’, så medlemslandene i høje-
re grad foretager ensartede vurderinger. Eksempelvis bør det være et krav, at
de nationale myndigheder skal dokumentere over for Kommissionen og de
øvrige parter, hvorfor der er et behov for andre regler i lige netop deres land.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 594: Høringssvar vedr. revision af notifikationsproceduren under servicedirektivet
2/2
Det hersker endvidere stor uklarhed om, hvilke krav der skal notificeres. Rege-
ringen opfordrer derfor Kommissionen til at præcisere, hvilke nationale krav
der skal notificeres og proceduren herfor. Der skal blandt andet være klarhed
om myndighedernes forpligtelser i forhold til kommentarer fra Kommissionen
m.v. Imidlertid støtter regeringen ikke Kommissionens forslag om, at myn-
dighederne skal have en forhåndsgodkendelse fra Kommissionen førend
deres regler kan træde i kraft.
Regeringen bakker op om Kommissionens fokus på åbenhed. Det er rege-
ringens holdning, at interessenter skal kunne få indsigt i, hvad der notificeres
og begrundelserne herfor. Regeringen opfordrer i forlængelse heraf Kom-
missionen til at indføre en konsultationsperiode (stand-still), så interessen-
terne får en reel mulighed for at reagere på uhensigtsmæssige nationale sær-
regler. Kommissionen opfordres også til at opdatere det nuværende system
(Informationssystemet for det indre marked), blandt andet i forhold til søg-
barhed og oversættelse.
Endelig finder regeringen det vigtigt, at Kommissionen følger op på de krav,
der indrapporteres, baseret på klare kriterier. F.eks. bør fokus være på nye
regler i sektorer med størst økonomisk eksportpotentiale. Derudover lægger
man fra dansk side op til, at forslaget skal præcisere de juridiske konsekven-
ser af manglende indrapportering til Kommissionen. For eksempel bør med-
lemslande ikke kunne håndhæve reglerne, hvis de ikke er notificeret, som vi
kender det fra vareområdet.