Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 681
Offentligt
1643166_0001.png
Notat om dansk positionspapir vedrørende Kommissionens
høring om evalueringen af henstilling om regulering af fastnet-
og mobiltermineringstakster i EU
Dato
2. juni 2016
Kommissionen igangsatte den 15. marts 2016 en offentlig høring om evalueringen
af Kommissionens henstilling om regulering af fastnet- og mobiltermineringstakster
i EU. Der er høringsfrist til Kommissionen den 7. juni 2016, og regeringen har
udarbejdet et samlet dansk høringssvar i form af et positionspapir.
Henstillingen foreskriver, at medlemsstaterne siden 1. januar 2013 har skullet
fastsætte takster for terminering af faste henholdsvis mobile opkald i EU i
overensstemmelse med henstillingen. Dette indebærer, at medlemsstaterne skal
fastsætte lofter for termineringstaksterne i henhold til en omkostningsmodel, der
sikrer operatørerne en effektiv dækning af omkostninger, fremmer en effektiv
produktion og forbrug og minimerer potentielle konkurrenceforvridninger.
I visse tilfælde varierer termineringstaksterne i et betydeligt omfang mellem
medlemsstaterne. Dette skyldes, at det ikke er alle medlemsstater, der har fastsat
termineringstakster i overensstemmelse med henstillingen. Således har
termineringstakster i medlemsstater, der har handlet i overensstemmelse med
henstillingen, herunder Danmark, i det seneste par år været betydeligt lavere end i
andre medlemsstater.
Som en konsekvens har der været en asymmetri i termineringstaksterne på tværs
af EU. Denne asymmetri fordrejer konkurrencen, idet teleselskaber i
medlemsstater, der har valgt ikke at fastsætte termineringstakster i
overensstemmelse med henstillingen, har kunnet opkræve betydeligt højere
termineringstakster end teleselskaber i fx Danmark. Det danske høringssvar
understreger derfor vigtigheden af, at der fastsættes ensartede termineringstakster
i EU. Dette er et nødvendigt skridt i retning af at fjerne asymmetrien, der eksisterer
mellem medlemsstaterne i dag. Dette er af stor betydning for teleselskaber i hele
EU, herunder danske teleselskaber, idet Danmark er et af de lande, der er påvirket
mest negativt af asymmetrien i termineringstaksterne.
Regeringen finder, at ensartede termineringstakster endvidere vil fremme fair
konkurrence og bidrage til at bringe EU et skridt nærmere et indre marked for
elektronisk kommunikation til gavn for de europæiske forbrugere og virksomheder.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 681: Notat om dansk positionspapir vedr. Kommissionens høring om regulering af fastnet- og mobiltermineringstakster i EU
1643166_0002.png
Set i lyset af, at en række medlemsstater har valgt ikke at følge henstillingen,
lægger regeringen i høringsvaret op til, at en forordning, der ideelt set sætter en
bindende og ensartet takst for terminering af faste henholdsvis mobile opkald inden
for EU, vil sikre en mere effektiv gennemførelse og øget harmonisering.
Idet EU bevæger sig tættere mod at have et indre marked for telekommunikation,
bliver det stadigt vigtigere at sikre fair konkurrence mellem teleselskaberne i
medlemsstaterne. I denne henseende spiller ensartede termineringstakster en
central rolle, hvilket yderligere illustrerer behovet for at fastsætte
termineringstaksterne i en forordning.
Endelig anføres det i regeringens høringssvar, at ensartede termineringstakster
fastsat i en forordning vil reducere de administrative byrder og omkostninger for
både teleselskaber og de nationale tilsynsmyndigheder.
Side 2/2