Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 694
Offentligt
1644221_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
Jr. nr.: 2016-6363
Den 8. juni 2016
MFVM 087
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne cymoxanil,
phosphan og phosphider og summen af natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o-
nitrophenolat og natrium-p-nitrophenolat i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II og
III til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fem aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af en revurdering af stofferne cymoxanil, phosphan og
phosphider og summen af natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o-nitrophenolat og natrium-p-
nitrophenolat. Revurderingerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier der sættes op,
maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier sættes og detektionsgrænser,
der justeres. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer af den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og
vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer
vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af
eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. En
vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder den 16 – 17. juni 2016. Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens
holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde
Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, og artikel 49, stk.2 i
pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 694: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne cymoxanil, phosphan og phosphider m.v.
1644221_0002.png
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 16. – 17. juni 2016.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er
fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle
anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle
maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtaget for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (Food and Agriculture Organization/World Health
Organization) grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
planlagt revurdering af pesticidet,
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening), eller
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 694: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne cymoxanil, phosphan og phosphider m.v.
1644221_0003.png
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår, på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne cymoxanil, phosphan og
phosphider, natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o-nitrophenolat og natrium-p-nitrophenolat. For
disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af en revurdering af
stofferne.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hverken er en
relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-grænseværdi. Stoffer, hvor
alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V.
Nedenfor er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi),
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(maksimalgrænseværdien sættes op) samt maksimalgrænseværdier, der sættes ned og
maksimalgrænseværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stofferne:
For cymoxanil sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og druer til vinfremstilling, tomater,
cucurbitae (uden spiselig skræl) og spinat.
For cymoxanil sættes ny maksimalgrænseværdi for auberginer og porrer.
For cymoxanil sættes maksimalgrænseværdien ned for kepaløg (perleløg), cucurbitae (med spiselig
skræl) sukkermajs og andre frugtgrøntsager, havesalat, endivie (bredbladet), ærter (med bælg),
artiskokker, ærter (kikært, markært, fladbælg), olieholdige frø og humle (tørret).
For phosphan og phosphider sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen for frugter, bær,
grøntsager, tørrede bælgfrugter (dog undtagen kikærter, markærter, fladbælg) og olieholdige frugter.
For phosphan og phosphider sættes maksimalgrænseværdien op for trænødder, boghvede, majs,
hirse og kaffebønner.
For phosphan og phosphider sættes maksimalgrænseværdien ned for urter, solsikkefrø, rapsfrø, byg,
havre, ris, rug, hvede, te, urteudtræk af blomster, blade og rødder, gærede kakaobønner og
krydderier.
For summen af natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o-nitrophenolat og natrium-p-nitrophenolat sker
der kun justering af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til hvad man teknisk kan måle.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringerne vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 694: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne cymoxanil, phosphan og phosphider m.v.
1644221_0004.png
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdierne er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på Høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) til efterretning, og har ikke indvendinger imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemninger fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret
flertal for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 694: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne cymoxanil, phosphan og phosphider m.v.
For alle aktivstofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5