Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 705
Offentligt
1645200_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. juni 2016
J.nr. 2016-1095
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 12. maj 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 206 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål 206:
Vil ministeren fremsende et notat om status for forhandlingerne om reduktion
af emissionen af klimagasser fra skibsfarten og luftfarten i klimakonventio-
nen, EU, FN’s luftfartsorganisation ICAO og FN’s søfartsorganisation IMO og
herunder oplyse den danske forhandlingslinje til de kommende møder? Mini-
steren bedes i den forbindelse fremsende en oversigt over planlagte møder
om reduktion af klimagasser fra luft- og skibsfarten i de fire fora.
Svar:
Forhandlingerne i UNFCCC
Udledningerne fra international luft- og skibsfart er gennem en årrække blevet drøf-
tet i UNFCCC. Danmark og EU's holdning har været, at man i klimaforhandlingerne
skulle blive enige om et reduktionsmål for sektorerne, og at selve reguleringen skul-
le udvikles og implementeres i ICAO og IMO, hvor der ikke er en tilsvarende opde-
ling mellem i- og ulande. Danmark og EU arbejdede således også aktivt for, at Pa-
risaftalen skulle adressere udledninger fra international skibs- og luftfart, men det
lykkedes ikke at få international transport eksplicit nævnt i aftalen, da der ikke var
opbakning til dette i forhandlingerne.
Samtidigt står det klart, at alle sektorer vil være nødt til at bidrage for at nå Parisaf-
talens målsætning om at holde den globale temperaturstigning ”et godt stykke”
under to grader og arbejde for at begrænse den til halvanden grad. Det er således
EU’s og Danmarks holdning, at international transport også skal bidrage til at opfyl-
de Parisaftalen og dens langsigtede målsætninger. Dette aktualiserer drøftelserne
om vedtagelse af international regulering af CO2 udledninger fra international luft-
og skibsfart, som pågår i ICAO og IMO.
Forhandlingerne i IMO
Fsva. forhandlingerne i IMO har jeg forelagt spørgsmålet for erhvervs- og vækstmi-
nisteren, der oplyser følgende:
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 705: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 206 om status for forhandlingerne om reduktion af emissionen af klimagasser fra skibsfarten og luftfarten i klimakonventionen, EU, FN’s luftfartsorganisation ICAO og FN’s søfartsorganisation IMO, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1645200_0002.png
”Den danske forhandlingslinje er, at skibsfarten som andre sektorer skal bidrage til
at reducere den samlede CO2-udledning. Det er i den forbindelse afgørende, at der
er tale om global, flagneutral regulering, så man reelt reducerer CO2-udledningen
og fastholder lige konkurrencevilkår. Der er enighed i EU om denne linje.
I IMO har man opnået enighed om globale regler for nye skibes energieffektivitet.
Nye skibe skal fra 2025 være 30 pct. mere energieffektive.
Den største udfordring er fortsat bindende krav om reduktion af CO2 i forhold til
den eksisterende skibsfart, og især hvorvidt denne regulering skal være global og
gælde for alle skibe uafhængigt af flag. Manglende enighed herom førte til, at
skibsfarten ikke blev omfattet af aftalen ved COP21 trods en aktiv indsats fra bl.a.
EU herunder Danmark.
Som en vej frem er man i IMO blevet enige om en tretrinstilgang for reduktion af
CO2-udledningen, som også omfatter den eksisterende skibsfart. Der er tale om
følgende trin:
1) skibsfartens brændstofforbrug kortlægges
2) på baggrund heraf foretages en analyse
3) beslutning om fremtidige tiltag.
Første trin forventes afklaret i efteråret, hvor det ventes, at IMO vedtager bindende
regler om skibes registrering og indberetning af brændstofforbrug.”
Forhandlingerne i EU om skibsfart
1
I 2009 blev det vedtaget, at alle økonomiske sektorer, herunder international sø-
fart, bør bidrage til at nå Fællesskabets samlede mål for emissionsreduktioner. Her
blev det også vedtaget, at hvis medlemsstaterne ikke den 31. december 2011 hav-
de godkendt en international aftale om medtagelse af emissionerne fra international
søfart i reduktionsmålene inden for rammerne af IMO eller UNFCCC, bør Kommis-
sionen forelægge forslag om medtagelse af emissionerne fra international søfart i
Fællesskabets samlede reduktionsforpligtelse.
På den baggrund blev der i 2015 vedtaget en forordning om overvågning, rapporte-
ring og verifikation (MRV) af CO2-emissioner fra søtransport som led i, at alle øko-
nomiske sektorer skal bidrage til EU’s reduktionsindsats. Det er hensigten, at EU’s
MRV-system skal fungere som en model for et internationalt MRV-system. Med
henblik på dette vil Kommissionen løbende informere IMO og andre relevante in-
ternationale fora om relevante erfaringer. Selve overvågningen af skibenes emissi-
oner skal påbegynde i 2018, og skibsejerne skal indsende de første, årlige rappor-
1
Dette blev vedtaget i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF om
ændring af EU’s ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner (ETS)
samt i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning fra 2009 om byrdefordeling af
medlemsstaternes reduktionsindsats frem til 2020 uden for de kvotebelagte sekto-
rer (non-ETS).
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 705: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 206 om status for forhandlingerne om reduktion af emissionen af klimagasser fra skibsfarten og luftfarten i klimakonventionen, EU, FN’s luftfartsorganisation ICAO og FN’s søfartsorganisation IMO, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1645200_0003.png
ter fra 2019. Medlemslande er i øjeblikket i gang med at fastlægge detaljerne for
blandt andet verifikationsprocessen samt sikre implementering af sanktionssyste-
mer under forordningen.
Den danske forhandlingslinje til MRV-forordningen var at støtte initiativer på EU-
niveau, der kan understøtte en global indsats i lyset af, at international skibsfart bør
bidrage til den globale reduktionsindsats.
Forhandlingerne i ICAO
ICAO’s præsident har i december 2015 udarbejdet et konkret forslag til en resoluti-
on om indførelse af en klimaregulering af international luftfart i form af en global
markedsbaseret mekanisme (GMBM). Forslaget indebærer, at CO2-emissioner fra
den internationale luftfart fastholdes på 2020-niveau (”Carbon Neutral Growth
2020”). Der foretages en faseopdelt igangsættelse af GMBM, hvor højindkomstlan-
dene omfattes først. Forslaget forelægges til vedtagelse på ICAO’s generalforsam-
ling i september 2016.
ICAO afholdt den 11.-13. maj 2016 et højniveau-møde, hvor Danmark deltog. For-
målet med mødet var at opnå enighed om forslaget til en GMBM. Drøftelserne vi-
ste, at det kan blive vanskeligt at opnå enighed om et fælles forslag, men at det
ikke er umuligt. Fra europæisk side vil det foreliggende forslag formentlig kunne
accepteres, men det forventes at være nødvendigt med betydelige kompromiser for
at opnå enighed.
Den europæiske, og dermed også den danske, forhandlingslinje er at søge at opnå
enighed om en så miljømæssigt effektiv aftale som muligt. Det er samtidig også
hensigten at undgå en isolering af EU, som det skete ved den forrige generalfor-
samling i ICAO i 2013. Et væsentligt element i drøftelserne for EU er den fremtidige
status for EU’s kvotehandelssystem. En videreførelse af EU’s kvotehandelssystem
for international luftfart parallelt med et globalt system under ICAO vil formentlig
ikke være acceptabelt for nogen lande uden for EU.
Forhandlingerne i EU om luftfart
Som følge af manglende international fremdrift for en international regulering af
luftfartens CO2-udledning vedtog EU i 2008, at luftfart til og fra EU skulle omfattes
af EU’s kvotehandelssystem fra 2012. Beslutningen afstedkom diplomatiske spæn-
dinger ift. tredjelande. EU besluttede derfor i 2012 midlertidigt at fritage luftfart mel-
lem EU og tredjelande for herigennem at forbedre forhandlingsklimaet i ICAO. I
2014 (efter ICAO-generalforsamlingen i 2013) besluttedes det at forlænge fritagel-
sen til og med 2016 med henblik på at sikre yderligere dynamik i den videre for-
handlingsproces i ICAO.
Efter ICAO’s generalforsamling i 2016 aflægger Kommissionen rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om, hvilke foranstaltninger der er truffet for at gennemføre
den globale markedsbaserede mekanisme, som skal gælde for emissionerne fra
2021. Kommissionen vil også forelægge forslag til ændring af EU’s kvotehandelsdi-
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 705: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 206 om status for forhandlingerne om reduktion af emissionen af klimagasser fra skibsfarten og luftfarten i klimakonventionen, EU, FN’s luftfartsorganisation ICAO og FN’s søfartsorganisation IMO, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1645200_0004.png
rektiv, såfremt det er hensigtsmæssigt. Et ændringsforslag kan eksempelvis blive
aktuelt, såfremt det ikke ønskes igen at lade ruter mellem EU og tredjelande omfat-
te af EU’s kvotehandelssystem fra 2017, som direktivet ellers foreskriver. Regerin-
gen har ikke taget stilling til dette spørgsmål, idet udkommet af ICAO’s generalfor-
samling samt EU-Kommissionens evaluering heraf afventes.
Oversigt over planlagte møder om reduktion af udledninger fra luft- og skibsfarten.
En oversigt over planlagte møder er vedlagt i bilag 1.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 4/4