Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 727
Offentligt
1646973_0001.png
Miljøteknologi
MFVM 096
________________________________________________________________
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Om Kommissionens forslag til reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen
overnatning
(hotel og camping) i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
(Komitesag).
Resume
Kommissionen har fremsat forslag til reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen
overnatning, der har hjemmel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning Nr. 66/2010
af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Overordnet stiller forslaget krav til de væsentligste
miljøpåvirkninger i driften af overnatningsvirksomheden. Der er fokus på forbrug af fornybare
energikilder (evt. egenproduktion af fornybar energi), energi- og vandbesparelser,
affaldshåndtering og sortering og det lokale miljø. Af vigtige ændringer i forhold til de gældende
kriterier kan især peges på CSR krav til overnatningsvirksomheden i forhold til krav om ordnede
arbejdstid- og lønforhold.
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller
erhvervslivet.
Der er afstemning i komiteen den 24. juni 2016.
Regeringen finder miljøbeskyttelsesniveauet- og forbedringerne tilfredsstillende. Regeringen agter
derfor at stemme for Kommissionens forslag.
Baggrund
Den 27. maj 2016 fremsendte Kommissionen nærværende forslag om reviderede EU
miljømærkekriterier for overnatning (hotel og camping). Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-
miljømærket. Beslutningsforslaget skal til afstemning den 24. juni 2016 i Kommissionens
forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med
kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli
2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et
forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget
med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 727: Notat om komitésag om reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen overnatning (hotel og camping) i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1646973_0002.png
Formål og indhold
Hotelovernatning omfatter:
Overdækket overnatningssted i passende indrettede lokaler, der mod
betaling tilbyder turister og rejsende logi. Servicen skal som minimum omfatte fælles områder med
toilet/badforhold, og inkludere en seng, som den primære service.
Campingovernatning omfatter:
Teltpladser udstyret til transportabelt overnatningsudstyr (såsom
telte, campingvogn, beboelsesvogn) indenfor et afgrænset område, ligeledes andre
overnatningsfaciliteter (såsom hytter/bungalows/lejligheder eller udlejningsvogne til overnatning),
som er egnede til rejsende, gæster og turister, og som minimum har fælles områder med adgang til
toilet/bad, vaske og madlavningsfaciliteter.
Kommissionen foreslår, at kriterierne er gyldige i fem år efter vedtagelsen.
For tiden er der 126 EU miljømærkede campingpladser i EU, heraf tre i Danmark, og 654 hoteller,
heraf tre i Danmark.
Kriterierne for både hoteller og campingpladser tager især sigte på:
en reduktion af energiforbruget
en reduktion af vandforbruget
en reduktion af kemikalieforbruget
en minimering af affaldsmængden
at fremme brugen af fornybare ressourcer, herunder også til energiproduktion
at fremme og støtte kommunikation og oplysning for et bedre miljø
Kriterierne for både hoteller og campingpladser er opdelt i
obligatoriske
og
valgfrie
krav.
Miljømærkekravene skal kunne rumme eksisterende hoteller og campingpladser, såvel som nybyggede
faciliteter; og ikke mindst de miljømæssige og kulturelle forskelle, der er på tværs af EU
medlemslandene. Der er derfor en balance mellem obligatoriske krav og et udvalg af frivillige krav,
hvor overnatningsvirksomheden skal opfylde 20-25 % af disse, afhængig af type og tilhørende ydelser
(restaurant, adgang til grønne områder, fitness/motionsfaciliteter).
Kravene er overordnet meget ens og kan beskrives således:
Obligatoriske krav
Energiforbrug.
Indeholder krav til brugen af elektricitet, opvarmning, air-konditionering og
belysning. Nyt krav er, at udendørs opvarmning (fx terrassevarmere) eller udendørs afkøling ikke er
tilladt.
Vandforbrug.
Indeholder krav til vandforbrug fra sanitært udstyr, og reduceret vask af håndklæder.
Kemikalier.
Sætter krav til personalets uddannelse i brugen af vaske- og rengøringsmidler.
Affald.
Indeholder krav om, at gæsten tilbydes affaldssortering, krav til hotellets/campingpladsens
affaldsbehandling (herunder fokus på og monitorering af madspild, og sortering og behandling af
farligt affald), begrænsning af brugen af engangsprodukter.
Andre områder.
Rygning er ikke tilladt på fællesarealer. 80 % af værelserne skal være røgfri. .
Ledelse og styring.
Indeholder krav til virksomheden om drift og vedligeholdelse af indretning og
udstyr.
Virksomheden skal indsamle data om forbrug af energi, elektricitet, varme, vand og kemikalier, samt
mængden af affald, der produceres.
Virksomheden skal udarbejde en ”miljøhandlingsplan”, som sætter mål for virksomhedens indsats på
områderne energi, vand og vandforbrug, kemikalier, samt affald. Virksomheden skal udpege en
ansvarlig leder for miljøområdet, inddrage kommentarer og klager fra gæster, udarbejde planer for
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 727: Notat om komitésag om reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen overnatning (hotel og camping) i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1646973_0003.png
oplæring af personalet, udarbejde information til gæsterne om virksomhedens miljøpolitik, og hvilke
mål virksomheden har samt information om EU’s miljømærke Blomsten.
CSR.
Overnatningsvirksomheden skal være registreret i henhold til nationale/regionale krav, og
ansatte skal være lovligt ansat og forsikret, og have en arbejdstid i henhold til national lov. Mht.
lønforhold, foreslår Kommissionen, at området er omfattet af en sektoroverenskomst/kollektiv aftale. I
lande uden sektoroverenskomster/kollektive aftaler skal ansatte betales den minimumsløn, der er
fastsat ved lovgivning på nationalt eller regionalt niveau.
Valgfrie kriterier
De valgfrie kriterier er bygget op omkring de obligatoriske kriterier (energiforbrug, vand, kemikalier
og affald), men er strammere end disse. For hvert valgfrit kriterium, der opfyldes, opnås point (1-5
point), og virksomheden opnå en samlet pointsum for at opnå licens.
På den måde er det muligt for ansøgerne at vælge områder, hvorunder der kan ydes en særlig indsats,
der passer ind i ansøgerens forhold.
Hoteller skal minimum opnå 20 point. Såfremt hotellet også omfatter 1) restaurant, 2) fitnesscenter,
eller 3) grønne områder, skal virksomheden minimum opnå yderligere 3 point for hvert af disse 3
områder.
Campingpladser skal ligeledes opnå 20 point. Såfremt campingpladsen, ligesom hotellet også omfatter
1) restaurant, 2) fitnesscenter eller 3) grønne områder, skal virksomheden minimum opnå yderligere 3
point for hvert af disse 3 områder.
Af ny tiltag kan nævnes mere fokus på madspild samt arbejdstid- og løn.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i EU medlemslandene.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser. Jf. afsnit om gældende dansk ret, er Kommissionens
beslutninger om miljømærkekriterier direkte gældende i EU medlemslandene, og indebærer ingen
ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i ændringsforslaget til
Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Nærværende forslag vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i forhold til at en miljømærket
overnatning har fokus på forbrug af fornybare energikilder (evt. egenproduktion af fornybar energi),
energi- og vandbesparelse, affaldshåndtering og sortering og fokus på det lokale miljø.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 727: Notat om komitésag om reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen overnatning (hotel og camping) i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1646973_0004.png
Høring
Forslaget er sendt til orientering til medlemmerne af Danmarks Miljømærkenævn, d. 3. juni 2016.
Forslaget har endvidere været i høring i EU-miljøspecialudvalget fra den 9. – 13. juni 2016. Der er
indkommet to høringssvar.
HORESTA fremfører, at krav om forbud mod udendørsopvarmning, kan gøre Blomsten mindre
attraktiv. HORESTA finder i højere grad, at der bør arbejdes med, hvordan man begrænser
miljøbelastningen ved brug af udendørs opvarmning. HORESTA er positiv overfor CSR-elementerne i
kriterierne.
Økologisk Landsforening foreslår, at i det omfang overnatningssteder forhandler og eller tilbereder
fødevarer, så skal de mindst leve op til de krav, der skal opfyldes for at kunne få det danske bronze
spisemærke, hvis de skal kunne bruge EU’s miljømærke Blomsten.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været til forhandling i EU miljømærkets tekniske arbejdsgruppe med bistand fra EU
Kommissionens
Joint Research Centre,
og involvering af europæiske miljø-, industri- og
brancheorganisationer. Forslaget forventes vedtaget af medlemslandene.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget velkomment, idet regeringen finder miljøbeskyttelsesniveauet- og
forbedringerne tilfredsstillende. Som noget nyt er der fokus på overnatningsvirksomhedens sociale og
etiske ansvar i forhold om arbejdstid og løn. EU miljømærket har lignende krav i visse andre
miljømærkekriterier, men i disse er der primært henvisning til ILO konventioner. For så vidt angår
lønforhold, henviser Kommissionen i nærværende forslag til sektoroverenskomster eller kollektive
aftaler. I EU lande uden sådanne overenskomster/kollektive aftaler, henviser Kommissionen til, at
ansatte skal betales en minimumsløn, fastsat ved lovgivning på nationalt eller regionalt niveau.
I Danmark er der ikke vedtaget nogen minimumsløn, og ikke alle danske overnatningsvirksomheder
opererer med indgåede overenskomster, fx hvis hotellet eller campingpladsen ikke er medlem af en
arbejdsgiverforening. Sådanne virksomheder vil - med forslagets ordlyd – muligvis have svært ved at
opfylde forslagets krav ved ansøgning om at blive EU miljømærket. Fra dansk side vil det blive søgt
præciseret, at danske overnatningsvirksomheder, der søger om at blive EU miljømærket, også er
omfattet af forslaget, såfremt der er indgået aftaler med de ansatte på enten overenskomstlignende
vilkår eller har en tiltrædelsesoverenskomst.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til revidering af miljømærkekriterier for
produktgruppen overnatning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4