Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 729
Offentligt
1646989_0001.png
Miljøteknologi
MFVM 097
________________________________________________________________
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Om Kommissionens forslag til reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen
trægulve
i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten (Komitesag).
Resume
Kommissionen har fremsat forslag til reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen
trægulve, der har hjemmel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning Nr. 66/2010 af
25. november 2009 om EU-miljømærket. Overordnet stiller forslaget krav til de væsentligste
miljøpåvirkninger i hele produktets livscyklus, i forhold til råvareudvinding, produktion, brugsfase
og efter brug. Nærværende forslag indeholder reviderede EU miljømærkekriterier for trægulve (til
indendørs brug).
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller
erhvervslivet.
Der er afstemning i komiteen den 24. juni 2016.
Regeringen finder miljøbeskyttelsesniveauet- og forbedringerne tilfredsstillende. Regeringen agter
derfor at stemme for Kommissionens forslag.
Baggrund
Den 27. maj 2016 sendte Kommissionen nærværende forslag om reviderede EU-miljømærkekriterier
for trægulve (til indendørs brug). Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Beslutningsforslaget
skal til afstemning den 24. juni 2016 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med
kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli
2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et
forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget
med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
Formål og indhold
Forslaget til miljømærkning af trægulve omfatter: Produkter til anvendelse som indendørs
gulvbelægning bestående af mere end 80 % træ og/eller plantebaseret materiale (f.eks. træ, kork,
bambus). Gulve baseret på laminater, træplader og lignende er inkluderet. Gulve baseret på syntetiske
polymerer (plast) er ikke omfattet.
Belægninger, alene anvendt til vægge eller belægninger til udendørs brug, og markedsført til sådanne
formål, er ikke inkluderet. Produktgruppen omfatter ikke overfladebehandlinger med indhold af
biocider og henblik på at opnå en antimikrobiel eller antiseptisk overflade.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 729: Notat om komitésag om Kommissionens forslag til reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen trægulve i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1646989_0002.png
Kommissionen foreslår, at kriterierne er gyldige i seks år efter vedtagelsen.
Der er pt. én virksomhed (italiensk) med EU miljømærkelicens til trægulve.
Overordnet stiller forslaget krav til de væsentligste miljøpåvirkninger i hele produktets livscyklus, dvs.
råvarer, produktionsprocesser, brugsfasen og efterbrugsfasen. Udover miljøkrav stilles der også
kvalitetskrav. Kriterierne er beskrevet i det følgende.
Miljøfarlige stoffer
Kriterierne begrænser eller udelukker miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
Basiskrav. Alle kemiske stoffer (herunder biocid aktivstoffer, flammehæmmere, VOC’er mm.), der
lever op til definitionen som
særligt problematiske stoffer
(SVHC’er) og samtidigt er
optaget
på EU's
REACH kandidatliste må ikke anvendes i komponenter eller materialer, der indgår i miljømærkede
trægulve i koncentration over 0,10 %.
Anvendelsen af kemiske stoffer og blandinger, der er miljøfareklassificeret eller lever op til
definitionen som
særligt problematiske stoffer
(SVHC’er), er som udgangspunkt udelukket i et EU
miljømærket trægulv, men kan undtages fra miljømærkekravet, såfremt det ikke teknisk er muligt at
substituere stoffet.
Udvalgte stoffer i øvrigt:
Ftalater i lime, overfladebehandlinger (maling/lak) reguleres via udelukkelse af de ftalater, som er at
finde på REACH kandidatlisten (SVHC’er:
Substances of Very High Concern).
Biocidmidler må ikke anvendes til at give gulvoverfladen en desinficerende overflade. Øvrig
anvendelse af biocid aktivstoffer er tilladt i maling/lak (kun til konservering af malingen/lakken), dog
er blandingen af chlormethyl-isothiazolinon og methyl-isothiazolinon (CMI/MI, 3:1) ikke tilladt at
anvende. Øvrige isothiazolinoner er tilladt op til 500 ppm, dog er methyl-isothiazolinon (MI) kun
tilladt op til 200 ppm.
Tungmetaller (kadmium, krom VI, bly, kviksølv, arsen og selen i koncentration over 0,01 vægt- %) må
ikke anvendes i maling, primere og lakker.
Flammehæmmere må ikke anvendes.
Azidin og polyazidin må ikke anvendes.
Se i øvrigt VOC, nedenfor.
Udvalgte materialer og krav dertil (herunder proceskrav)
Plast og laminat (typisk melamin): Halogeneret plast er ikke tilladt, inkl. PVC.
Skovdrift: Alt træ, træbaserede materialer, kork og bambus skal være omfattet af et
sporbarhedscertificeringssystem såsom PEFC, FSC eller lignende eller dokumentation for opfyldelse
af lignende krav (bl.a. at alt træ er lovligt fældet og/eller genbrugstræ).
Alt nyt (virgint) træ, træbaserede materialer, kork og bambus skal være omfattet af et gyldigt
certificeringssystem for bæredygtig skovdrift såsom PEFC, FSC eller lignende eller dokumentation for
opfyldelse af lignende krav. Dog gælder, at hvis et certificeringssystem tillader sammenblandinger af
træ fra forskellige kilder, så skal blot 70 % være certificeret for bæredygtig skovdrift og/eller
genbrugstræ.
GMO. Genetisk modificerede træ-/plantemateriale må ikke indgå i det miljømærkede trægulv.
Genbrugstræ skal leve op til den europæiske træplade industris EPF standard for indhold af
tungmetaller (bl.a. As, Cd, Cr, Cu, Pb og Hg, samt pentachlorophenol og kreosot (benzo(a)pyrene).
Emission af flygtige stoffer (VOC) / indeklima
VOC indholdet i maling/lak til overfladebehandling af trægulvet må ikke overstige 5 % eller, hvad der
svarer til maksimalt 10 g pr. m².
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 729: Notat om komitésag om Kommissionens forslag til reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen trægulve i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1646989_0003.png
I lime må VOC indholdet ikke overstige 3 %.
Formaldehyd emission fra træplader må maksimalt være op til 65 % for MDF plader og 50 % for øvrige
plader (fx krydsfiner, spånplader m.fl.) i forhold til den europæiske formaldehyd emissionsklasse E1.
Emission af VOC fra det færdige gulvprodukt skal testes efter 28 dage efter CEN/TS16516 standarden.
Energi i produktionsleddet
Energiforbruget ved produktion af det færdige gulv begrænses. Niveauerne er afhængig af gulvtypen.
Bruges der el fra fornybare kilder vægtes dette med en faktor 0,8.
Kvalitet og holdbarhed. Krav til det færdige produkt
Der er krav om test af holdbarhed og stabilitet, jf. specificerede EN standarder for den enkelte
gulvtype.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i EU medlemslandene.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser. Jf. afsnit om gældende dansk ret, er Kommissionens
beslutninger om miljømærkekriterier direkte gældende i EU medlemslandene, og indebærer ingen
ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser. Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i
ændringsforslaget til Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Beskyttelsesniveauet. Nærværende forslag vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt, især i
forhold til bæredygtig skovdrift, lavt energiforbrug i produktionsfasen og lave emissioner af flygtige
kemikalier i brugsfasen, idet der er tale om reviderede EU miljømærkekriterier for trægulve baseret på
nyeste viden.
Høring
Forslaget er sendt til orientering til medlemmerne af Danmarks Miljømærkenævn, d. 3. juni 2016.
Endvidere har forslaget været i høring EU-miljøspecialudvalget 9. – 13. juni 2016. Der er ikke
indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget. Forslaget har været til forhandling i EU miljømærkets tekniske
arbejdsgruppe med bistand fra EU Kommissionens Joint Research Centre, og involvering af
europæiske miljø-, industri- og brancheorganisationer. Forslaget forventes vedtaget af
medlemslandene.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget velkomment.
I forhandlingerne har det også været vigtigt for Danmark at få indført krav om lovlig og bæredygtig
skovdrift samt sporbarhed, der matcher standarderne i de toneangivende certificeringsordninger FSC
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 729: Notat om komitésag om Kommissionens forslag til reviderede EU-miljømærkekriterier for produktgruppen trægulve i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1646989_0004.png
og PEFC. Disse er også anerkendt som garanter for lovligt og bæredygtigt træ (og/eller genbrugstræ) i
den danske vejledning for sikring af bæredygtigt træ i offentlige indkøb. Danmark vil arbejde for som
minimum at fastholde dette niveau.
Kommissionen har fastholdt krav om, at genetisk modificeret træ/plantemateriale ikke indgår i et
miljømærket trægulv.
I og med at FSC eller PEFC for tiden ikke tillader GMO i certificeret træ, vurderes denne del af
forslaget at være neutralt.
I forhandlingerne har Danmark arbejdet for stramme krav til indholdet af kemikalier i et EU
miljømærket trægulv. Med krav der udelukker PVC, flammehæmmere, samt særligt problematiske
stoffer (SVHC’er) herunder ftalater på REACH kandidatlisten, finder regeringen, at
miljøbeskyttelsesniveauet er højt.
Danmark er tilfreds med, at chlor-methyl-isothiazolinon (CIT) ikke må indgå som
konserveringsmiddel i maling/lak, der anvendes til eventuel overfladebehandling af trægulvet.
Danmark har i forhandlingerne foreslået at udelukke anvendelsen af det allergifremkaldende
konserveringsmiddel methyl-isothiazolinon (MI). Det er ikke lykkedes. I stedet foreslår Kommissionen
en begrænsning af MI på 200 ppm i maling/lak. Danmark vil arbejde for en grænse på maksimalt 100
ppm.
Endelig vil Danmark arbejde for at få præciseret, at de persistente, potentielt bioakkumulerbare og
humantoksiske perfluorerede stoffer til overfaldebehandling af gulvet er udelukket af kriterierne. Dette
fremgår ikke klart af Kommissionens forslag.
På ovenstående baggrund kan Regeringen tilslutte sig forslaget.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til revidering af miljømærkekriterier for
produktgruppen trægulve.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4