Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 801
Offentligt
1655307_0001.png
NOTAT
Organisation og Jura
J.nr. 001-14842
Ref. SOSAN
Den 28. juli 2016
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedr.
svar på Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2016/2051 om gennemførelse i dansk
lovgivning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004
om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader
Kommissionen har ved brev af 27. maj 2016 fremsendt en åbningsskrivelse vedrørende gennemfør-
elsen i dansk lovgivning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om
miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader (herefter
miljøansvarsdirektivet).
Efter Kommissionens opfattelse er den danske gennemførelse ufuldstændig eller ukorrekt på følgende
to punkter:
1) Kommissionen finder, at udtrykket ” internationale naturbeskyttelsesområder” i miljøskade-
lovens § 7, stk. 1, og § 15 er for snævert til at dække ”beskyttede naturtyper” efter miljøansvars-
direktivets artikel 2, stk. 3, litra b.
2) Efter Kommissionens opfattelse er det ikke korrekt, når det ved den danske gennemførelse er
lagt til grund, at der efter direktivet ikke er en handlepligt for en operatør (virksomhed) til at
foretage forebyggende eller afhjælpende foranstaltninger, hvis operatøren kan påberåbe sig en
indsigelsesgrund over for det ellers ubetingede ansvar, som følger af direktivet, det vil sige hvis
skaden er forvoldt af tredjemand, eller hvis den er indtrådt som led i overholdelse af påbud og
instrukser eller i overensstemmelse med udtrykkelig tilladelse.
Kommissionen har tidligere ved brev af 9. januar 2014 udbedt sig Danmarks kommentarer til de to
punkter i forbindelse med en EU-pilotsag. I Miljø- og Fødevareministeriets besvarelse, som blev
uploadet af Udenrigsministeriet den 25. april 2014, tilkendegav Miljø- og Fødevareministeriet, at
miljøansvarsdirektivet efter regeringens opfattelse er korrekt gennemført i dansk ret på de to punkter.
Regeringen er fortsat af den opfattelse, at miljøansvarsdirektivet er korrekt gennemført på de to
omhandlede punkter.
Efter regeringens opfattelse er det en naturlig læsning af artikel 2, stk. 3, litra b), og i tråd med
tænkningen bag miljøansvarsdirektivet at knytte miljøansvaret til udpegningsgrundlaget for Natura
2000-områderne (de internationale naturbeskyttelsesområder) og det målrettede arbejde henimod at
sikre eller opnå gunstig bevaringsstatus for dette udpegningsgrundlag samt beskyttelse af bilag IV-
arters yngle- eller rasteområder.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 801: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader i Danmark (sag nr. 2016/2051)
Afgrænsningen af beskyttede naturtyper i miljøansvarsloven afspejler, at man fra dansk side har
besluttet, at den danske gennemførelse af miljøansvarsdirektivets regler ikke skal være mere
vidtgående, end EU-forpligtelserne tilsiger.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der efter miljøansvarsdirektivet er en handlepligt for en
operatør til at foretage forebyggende eller afhjælpende foranstaltninger, selv om operatøren kan
påberåbe sig en indsigelsesgrund, er der mellem regeringen og Kommissionen enighed om, at
operatøren i sådanne situationer ikke kan pålægges omkostningerne i forbindelse med forebyggende
og afhjælpende foranstaltninger, jf. miljøansvarsdirektivets artikel 8, stk. 3 og 4. I modsætning til
Kommissionens opfattelse følger det efter regeringens opfattelse endvidere af ordlyden af
miljøansvarsdirektivets artikel 5, stk. 4, og artikel 6, stk. 3, at operatøren heller ikke har nogen
handlepligt i disse situationer.
At miljøansvarsdirektivets opbygning kan medvirke til forvirring på dette punkt, må efter regeringens
opfattelse tilskrives miljøansvarsdirektivets tilblivelseshistorie. Kommissionens oprindelige
miljøansvarsdirektivforslag indeholdt således en særskilt bestemmelse om en subsidiær handlepligt
for medlemsstaterne i tilfælde, hvor der ikke ville være adgang til at pålægge en operatør at træffe de
påkrævede foranstaltninger, herunder i tilfælde af, at operatøren ikke kunne pålægges at bære
omkostningerne. Det var imidlertid ikke muligt at finde tilstrækkelig opbakning i Rådet til dette
element af miljøansvarsdirektivforslaget, som derfor udgik. Miljøansvarsdirektivets struktur bærer dog
fortsat præg af, at det subsidiære ansvar for medlemsstaterne oprindelig udgjorde en vigtig del af
direktivforslaget.
I besvarelsen af Kommissionens åbningsskrivelse gennemgås og besvares Kommissionens to punkter
hver for sig, og det konkluderes på baggrund heraf, at miljøansvarsdirektivet efter regeringens
opfattelse er gennemført korrekt i dansk ret.
2