Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 811
Offentligt
1655857_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3. august 2016
I brev af 6. juli 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 221 (Alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvad omfanget af de årlige udgifter til SU er for en udeboen-
de studerende i Danmark, samlet set og fordelt på SU-stipendium, SU-lån, bolig-
sikring og andre sociale ydelser - og samtidig oplyse, hvad omfanget af de tilsva-
rende udgifter til studerende i Sverige, Norge og Tyskland er?
Svar
Omfanget af SU for udeboende studerende i Danmark er opgjort efter, hvor meget
den studerende har mulighed for at få i stipendium og SU-lån. Supplerende SU-
ydelser til studerende, der er forsørgere, og studerende med handicap er ikke med-
taget i opgørelsen. De studerende skal opfylde særlige betingelser for at modtage
supplerende SU-ydelser, der desuden udgør en mindre del af de samlede udgifter
til SU.
Boligsikring og andre sociale ydelser er ikke en del af SU og tildeles ikke specifikt til
studerende, men er ydelser, som alle kan modtage, hvis de opfylder betingelserne.
Tabel 1 indeholder en oversigt over, hvor meget udeboende studerende på en vide-
regående uddannelse har mulighed for at få i studiestøtte og lån. Det danske sti-
pendium efter skat er angivet i parentes, da der ikke skal svares skat af de andre
nordiske støtteordninger. Stipendiet efter skat er beregnet med udgangspunkt i en
gennemsnitlig skattebetaling og et årligt fradrag på 44.000 kr.
I Norge gives støtten i første omgang som lån, hvorefter 40 pct. omlægges til et
stipendium, såfremt alle eksaminer bestås. Opgørelsen af stipendiet er derfor base-
ret på 40 pct. af det samlede mulige lån. I Norge er det besluttet, at støtterammen
udvides fra 10 til 11 måneder pr. år gældende fra 2018.
I Sverige betragtes stipendiedelen som pensionsgivende indkomst. Centrala Stu-
diestödsnämnden (CSN) indbetaler derfor et pensionsbidrag til studerende på vi-
deregående uddannelse, hvilket giver en årlig ekstraudgift på 5.726 kr., som ikke er
medtaget i tabel 1.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/026438-04
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 811: Kopi af UFU alm. del - svar på spm. 221 om ministeren vil oplyse, hvad omfanget af de årlige udgifter til SU er for en udeboende studerende i Danmark, samlet set og fordelt på SU-stipendium, SU-lån, boligsikring og andre sociale ydelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1655857_0002.png
I Tyskland er den samlede uddannelsesstøtte bl.a. afhængig af uddannelsesvalg,
hvilken delstat uddannelsen foregår i, den studerendes formue og indkomst samt
skattefradrag til den studerendes forældre. Det er derfor ikke muligt at foretage en
sammenligning med de nordiske lande, hvorfor Tyskland ikke er medtaget i tabel-
len nedenfor.
Tabel 1
Stipendiesatser og lånemuligheder i Danmark, Norge og Sverige (2016)
Antal måneder
pr. år med
stipendie
Danmark
Norge
Sverige
12
10
9
Årligt
stipendium
(kr.)
71.292
(efter skat: 61.000)
32.865
22.429
Årligt
muligt
lån (kr.)
36.480
49.297
56.456
Årlig mulig støtte Årlig mulig støtte
før skat (kr.)
1
efter skat (kr.)
1
107.772
82.162
78.885
97.480
82.162
78.885
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Beregninger er lavet pba. af udeboende unge, som er over 20 år. Det bemærkes, at uddan-
nelsesstøttesystemerne ikke er fuldt sammenlignelige samt at stipendier og mulige låne-
størrelser ikke er købekraftskorrigerede.
1
Bemærk, at støtten indeholder både stipendium, der ikke skal tilbagebetales, og lån. Der
kan være forskel mellem landene på, i hvor høj grad lånene tilbagebetales. Der betales ikke
skat af stipendium i Norge og Sverige.
Kilde: su.dk, Lånekassen.no, csn.se, Nationalbanken
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
2/2