Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 814
Offentligt
1656055_0001.png
Rigsrevisionens notat om
orientering om Europa-
Parlamentets godkendelse
af EU’s regnskab for 2014
August 2016
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 814: Rigsrevisionens notat af 25/7-16 om Europa-Parlamentets godkendelse af EU's regnskab for 2014
1656055_0002.png
FAKTUELT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Orientering om Europa-Parlamentets godkendelse af EU’s regnskab for 2014
25. juli 2016
RN 1901/16
OPSAMLING
Europa-Parlamentet har godkendt EU’s regnskab for 2014. I forbindelse med godken-
delsen af regnskabet afgiver Europa-Parlamentet en række bemærkninger til regn-
skabet samt til Europa-Kommissionens og medlemslandenes forvaltning af EU-mid-
ler. I notatet fremhæves de bemærkninger, som Rigsrevisionen har vurderet er mest
væsentlige og interessante for Statsrevisorerne.
I.
Indledning og baggrund for dechargeafgørelsen afgivet i april 2016
1. Rigsrevisionen har valgt at orientere Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets
(herefter Revisionsretten) årsberetning og Europa-Parlamentets (herefter Parlamentet) de-
chargeafgørelse. Dette sker i 2 årlige notater, der afgives ultimo året (om årsberetningen)
og medio året (om den efterfølgende dechargeafgørelse). Rigsrevisionen udarbejder nota-
terne, fordi Statsrevisorerne har udtrykt interesse for EU-området, og fordi notaterne per-
spektiverer Rigsrevisionens EU-erklæring og revision på EU-området.
2. Notatet har på sædvanlig vis været i høring hos Finansministeriet og hos det danske med-
lem af Revisionsretten.
3. Parlamentet besluttede den 28. april 2016 at give decharge til Europa-Kommissionen
(herefter Kommissionen), øvrige EU-institutioner, agenturer mv., hvilket betyder, at Parla-
mentet godkender, at regnskaberne for EU’s almindelige budget for 2014 kan afsluttes.
4. Parlamentet har dog i lighed med tidligere år valgt at udskyde dechargen til Ministerrådet
(herefter Rådet) og Det Europæiske Råd. Parlamentet har også udskudt at give decharge
til 3 EU-/private teknologisamarbejder (ARTEMIS, ENIAC og Fusion for Energy). Parlamen-
tet genvurderer beslutningen om decharge for disse institutioner i efteråret 2016.
5. Parlamentets dechargeafgørelse er truffet på baggrund af en positiv indstilling fra med-
lemslandenes regeringsrepræsentanter i Rådet. Storbritannien og Sverige har dog afgivet
en særskilt erklæring, hvor de stærkt beklager og kritiserer den høje fejlprocent i forvaltnin-
gen af EU-midlerne og bl.a. opfordrer til øget forenkling af EU’s komplekse støttesystemer.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 814: Rigsrevisionens notat af 25/7-16 om Europa-Parlamentets godkendelse af EU's regnskab for 2014
1656055_0003.png
2
6. Hovedparten af EU’s udgifter (ca. 80 %) forvaltes ved delt forvaltning i et samarbejde mel-
lem Kommissionen og de enkelte medlemslande. Kommissionen har dog det overordnede
ansvar for, at EU-budgettet udmøntes korrekt. Foruden de kontrolsystemer, der er etable-
ret i de enkelte medlemslande, er EU’s regnskab underlagt kontrol via 3 kanaler:
Kommissionen udfører en intern kontrol i forbindelse med administrationen af budgettet.
Revisionsretten udfører efterfølgende en ekstern revision af budgetforvaltningen.
Parlamentet foretager – på baggrund af en indstilling fra Rådet – en politisk kontrol og
godkendelse af Kommissionens og de øvrige EU-institutioners forvaltning af EU-budget-
tet – den såkaldte dechargeprocedure.
Parlamentets decharge er sidste del af den ansvarskæde, der fører til endelig godkendelse
af EU’s budget og regnskab, jf. figur 1.
Figur 1. Ansvarskæden for godkendelse af EU’s regnskab
Kommissionen
Aflægger regnskab for EU’s
indtægter og udgifter og for
de resultater, der er nået
Revisionsretten
Reviderer EU’s regnskab
Rådet
Rådgiver Parlamentet
i deres beslutning om
decharge
Parlamentet
Meddeler decharge til
Kommissionen og godkender
herigennem Kommissionens
regnskab
7. I forbindelse med dechargen gennemgår Parlamentet og Rådet bl.a. Revisionsrettens
årsberetning, revisionserklæring og særberetninger samt de årlige aktivitetsrapporter fra
Kommissionen.
8. Parlamentets afgivelse af decharge har 2 formål. For det første er den en politisk vurde-
ring og godkendelse af Kommissionens forvaltning. For det andet fungerer dechargen som
den endelige afslutning af regnskabet, der derved formelt ”frigør” Kommissionen for forvalt-
ningsansvaret. Parlamentet giver desuden decharge til de øvrige EU-institutioner, fx Rådet,
Revisionsretten og EU-Domstolen.
9. Rigsrevisionen reviderer de danske myndigheders forvaltning af EU-midler. Det samme
gør en række øvrige medlemslandes rigsrevisioner. Denne revision indgår ikke i decharge-
proceduren, men i nationale politiske processer. Rigsrevisionen afgiver således en årlig er-
klæring om revisionen af EU-midler i Danmark, som indgår i beretningen til Statsrevisorerne
om revisionen af statsregnskabet.
II.
Hovedkonklusionerne i Parlamentets dechargeafgørelse
10. Parlamentet glæder sig over, at Revisionsretten har afgivet en blank erklæring om EU’s
regnskab for 2014, og udtrykker tilfredshed med, at de indtægter og forpligtelser, der ligger
til grund for regnskabet, i alt væsentligt er lovlige og formelt rigtige.
11. Parlamentet konstaterer, at Revisionsretten har givet en afkræftende erklæring om be-
talingernes lovlighed og formelle rigtighed på baggrund af, at betalingerne er væsentligt fejl-
behæftede med en fejlprocent på 4,4 for regnskabsåret 2014. Parlamentet beklager, at be-
talingerne fortsat er væsentligt fejlbehæftede, og at Revisionsretten nu for 21. år i træk ikke
har afgivet en positiv revisionserklæring om betalingernes lovlighed og formelle rigtighed.
12. Parlamentet er bekymret over, at fejlprocenten er steget for betalinger, der gennemfø-
res af Kommissionen ved direkte forvaltning, så den nu er på niveau med betalinger på om-
råder med delt forvaltning mellem Kommissionen og medlemslandene (4,6 %). Hidtil har
fejlprocenten for delt forvaltning været væsentligt højere end for Kommissionens direkte
forvaltning (henholdsvis 5,2 og 3,7 for regnskabsåret 2013).
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 814: Rigsrevisionens notat af 25/7-16 om Europa-Parlamentets godkendelse af EU's regnskab for 2014
1656055_0004.png
3
13. Parlamentet støtter i dette års dechargeafgørelse en række forbehold fremsat i de år-
lige aktivitetsrapporter af generaldirektørerne med ansvar for en række udgiftsområder i
EU’s regnskab. Forbeholdene er fremsat af generaldirektørerne for generaldirektoraterne
for Landbrug og Udvikling af Landdistrikter (DG AGRI), Regionalpolitik og Bypolitik (DG
REGIO) samt Beskæftigelse, Sociale Anliggender, Arbejdsmarkedsforhold og Inklusion
(DG EMPL). Parlamentets støtte til disse forbehold kan ses som en skærpelse af Parlamen-
tets kritik af forvaltningen på disse områder. Forbeholdene sætter dog ikke spørgsmålstegn
ved den overordnede afgørelse om at give decharge til Kommissionen.
14. Parlamentet fremhæver, at en af Kommissionens vigtigste prioriteter bør være at ind-
føre en præstationsbaseret og resultatorienteret tilgang til EU-finansiering. Grundelemen-
terne i en sådan tilgang er:
at EU-budgettet i højere grad målrettes, så det understøtter EU’s overordnede strategi
og prioriteter (fx Europa 2020-strategien)
at budgetlægningen og opfølgningen på budgettet styrkes med hensyn til resultatorien-
teret information og forvaltning
at fortsætte processen med at forenkle reglerne, begrænse bureaukrati og effektivisere
kontrollerne.
Udvalgte bemærkninger i Parlamentets dechargeafgørelse
Fejl i administrationen er ikke
det samme som svig. I største-
delen af tilfældene vil en fejl
være en administrativ fejl, der
skyldes EU-reglernes og de na-
tionale reglers kompleksitet.
III.
15. Parlamentets dechargeafgørelse er ledsaget af en række bemærkninger og anbefalin-
ger til Kommissionens og medlemslandenes forvaltning af EU-midler. Dette notat giver ikke
en udtømmende gennemgang af alle bemærkninger, men fokuserer på de bemærkninger,
som Rigsrevisionen vurderer vil have særlig interesse for Statsrevisorerne.
Sammenhæng mellem strategi og budget
16. Revisionsretten har i sin årsberetning for 2014 en række kritiske bemærkninger vedrø-
rende operationaliseringen af Europa 2020-strategiens overordnede mål og den svage sam-
menhæng mellem strategien og den måde, hvorpå EU-budgettet er indrettet.
17. Parlamentet understreger, at strukturen i Europa 2020-strategien er kompleks med 5
overordnede mål, 7 flagskibsinitiativer og 11 tematiske mål for de europæiske struktur- og
investeringsfonde, og Parlamentet beklager, at strategiens mål for hele EU ikke systema-
tisk er blevet omsat til operationelle mål i partnerskabsaftaler og programmer i medlems-
landene.
18. Parlamentet påpeger videre, at EU’s 7-årige budgetperiode (den flerårige finansielle
ramme – FFR) ikke er tilpasset EU’s 10-årige Europa 2020-strategi, hvilket vanskeliggør
Kommissionens mulighed for at følge op på EU-budgettets bidrag til at nå målene i strate-
gien. Parlamentet beklager ikke desto mindre, at Kommissionen kun i begrænset omfang
har rapporteret om bidraget fra EU-budgettet til at nå målene i Europa 2020-strategien, og
forventer, at Kommissionen vil aflægge rapport om dette. Parlamentet opfordrer ligeledes
til at styrke sammenhængen mellem EU-budgettet og EU’s overordnede strategier udmøn-
tet på de forskellige EU-udgiftsområder og at sikre, at målene på EU-plan omsættes til ope-
rationelle mål i medlemslandene.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Rigsrevisionen i øjeblikket deltager i en parallelrevi-
sion om medlemslandenes bidrag til EU’s 2020-mål inden for beskæftigelse og uddannel-
se. Øvrige deltagere er Tjekkiet, Finland, Tyskland, Italien, Letland, Malta, Holland, Polen,
Portugal og Slovakiet.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 814: Rigsrevisionens notat af 25/7-16 om Europa-Parlamentets godkendelse af EU's regnskab for 2014
1656055_0005.png
4
Fokus på resultater
19. Parlamentet er som nævnt ovenfor optaget af, at der indføres en præstationsbaseret
og resultatorienteret tilgang til EU-finansiering med fokus på at opnå konkrete resultater af
de EU-finansierede aktiviteter. Parlamentet roser i den forbindelse Kommissionen for at
have styrket sit resultatfokus, fx med initiativet ”Et resultatorienteret EU-budget”. Parlamen-
tet opfordrer Kommissionen til at fortsætte i samme retning og bl.a. arbejde for:
at der i medlemslandenes partnerskabsaftaler og programmer indføres kvantificerbare
resultatmål for EU-finansieringen
at partnerskabsaftalerne og programmerne omfatter fælles resultatindikatorer, så frem-
skridt kan overvåges både på medlemslandsniveau og på EU-niveau.
20. Parlamentet bemærker desuden, at incitamentet for medlemslandene til at opnå gode
resultater bør styrkes ved en øget og mere konsekvent forvaltning af den såkaldte resultat-
reserve, hvor en del af EU-finansieringen kun udløses, hvis der er opnået gode resultater.
Revisionsretten har rapporteret, at resultatreserven kun har begrænset effekt som incita-
ment, idet de finansielle sanktioner, som Kommissionen har til rådighed, er begrænsede.
21. Parlamentet glæder sig over, at Revisionsrettens årsberetning for 2014 lægger større
vægt på præstationer og resultater end tidligere, og at Revisionsretten som et pilotprojekt
har vurderet resultater af programmer under delt forvaltning.
Medlemslandenes ansvar
22. Parlamentet fremhæver medlemslandenes ansvar for at sikre en god forvaltning af stør-
steparten af EU’s midler, der forvaltes ved delt forvaltning mellem Kommissionen og med-
lemslandene. Parlamentet beklager, at der år efter år konstateres de samme typer fejl og
ofte i de samme medlemslande. Parlamentet opfordrer Kommissionen til at intensivere kon-
trollerne i de nationale og regionale forvaltninger, hvor der er konstateret mangler, og be-
grænse kontrollerne i de medlemslande, hvor forvaltningen er pålidelig.
23. Parlamentet kritiserer i den forbindelse også i år, at myndighederne i medlemslandene
ifølge Revisionsretten i mange tilfælde havde tilstrækkelige oplysninger til, at de kunne have
opdaget og korrigeret fejlene. Den manglende korrektion bidrager til den fortsat høje fejlpro-
cent på de fleste af EU’s udgiftsområder. Parlamentet opfordrer indtrængende Kommissio-
nen til at sikre, at der sker forbedringer i medlemslandenes forvaltning, og fremhæver, at
Parlamentets meddelelse af decharge bør afhænge af nødvendige fremskridt på dette om-
råde.
24. Rigsrevisionen vil fortsat holde Statsrevisorerne orienteret om udviklingen i EU’s revi-
sion og forvaltning og om Rigsrevisionens samarbejde med Revisionsretten og rigsrevisio-
nerne i de øvrige medlemslande.
Lone Strøm