Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 875
Offentligt
1664812_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2016-29-35-00300/ 2016-9335
Den 14. september 2016
MFVM 122
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for aminopyralid, azoxystrobin,
cyantraniliprol, cyflufenamid, cyproconazol, diethofencarb, dithiocarbamater,
fluazifop-P, fluopyram, haloxyfop, isofetamid, metalaxyl, prohexadion, propaquizafop,
pyrimethanil,
Trichoderma atroviride
stammen SC1 og zoxamid i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 17 aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stofferne aminopyralid, azoxystrobin,
cyantraniliprol, cyflufenamid, cyproconazol, dithiocarbamater, fluazifop-P, fluopyram, isofetamid,
metalaxyl, prohexadion, propaquizafop, pyrimethanil, zoxamid og mikroorganismen Trichoderma
atroviride stammen SC1 på visse afgrøder og ansøgninger om importtolerancer for stofferne
diethofencarb og haloxyfop på visse afgrøder. De nye anvendelser og ansøgninger om
importtolerancer betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op og nye
maksimalgrænseværdier der etableres. Mikroorganismen Trichoderma atroviride stammen SC1
tilføjes bilag IV, som er en liste over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes grænseværdi, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
for de anførte stoffer og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable. DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der
ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. For så vidt angår mikroorganismen, så vurderer DTU Fødevareinstituttet,
i samarbejde med Miljøstyrelsen på baggrund af blandt andet videnskabelige vurderinger fra EFSA,
at den foreslåede ændring vedrørende mikroorganismen Trichoderma atroviride stammen SC1 er
sundhedsmæssigt acceptabel. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget
vurderes generelt at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 23.
september 2016. Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 875: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1664812_0002.png
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 23. september 2016.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
• en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 875: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1664812_0003.png
• en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
• ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
• implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food And Agriculture Organization /WHO – World
Health Organization) grænseværdier i EU,
• nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
• en planlagt revurdering af pesticidet,
• andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
• en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og IV
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne aminopyralid, azoxystrobin,
cyantraniliprol, cyflufenamid, cyproconazol, diethofencarb, dithiocarbamater, fluazifop-P, fluopyram,
haloxyfop, isofetamid, metalaxyl, prohexadion, propaquizafop, pyrimethanil,
Trichoderma atroviride
stammen
SC1 og zoxamid.
For stofferne aminopyralid, azoxystrobin, cyantraniliprol, cyflufenamid, cyproconazol, diethofencarb,
dithiocarbamater, fluazifop-P, fluopyram, haloxyfop, isofetamid, metalaxyl, prohexadion,
propaquizafop, pyrimethanil og zoxamid foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens
af nye anvendelser og importtolerancer.
Mikroorganismen
Trichoderma atroviride stammen
SC1 foreslås tilføjet til bilag IV, som er en liste
over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes grænseværdi, fordi et (eventuelt) restindhold efter
anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Neden for er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi),
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(maksimalgrænseværdien sættes op) samt maksimalgrænseværdier, der sættes ned og
maksimalgrænseværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres som følge af de nye anvendelser og ansøgninger om importtolerancer af
stoffeerne:
• For aminopyralid sættes ny maksimalgrænseværdi for majs.
• For azoxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for hørfrø, græskarfrø og hjulkronefrø.
• For cyantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for citrusfrugter, druer, jordbær, spiseoliven, de
fleste frugtgrøntsager, bønner uden bælg, ærter uden bælg, oliven til oliefremstilling, baldrian- og
ginsengrødder og de fleste krydderier af rødder/jordstængler.
• For cyantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien op for blommer.
• For cyflufenamid sættes ny maksimalgrænseværdi for stenfrugter og artiskokker.
• For cyproconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for bælgfrugter,
• For cyproconazol sættes maksimalgrænseværdien op for byg og havre.
• For diethofencarb sættes ny maksimalgrænseværdi for bananer.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 875: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1664812_0004.png
• For dithiocarbamater ny maksimalgrænseværdi for almindelig kaki/dadelblommer/sharonfrugter.
• For fluazifop-P ny maksimalgrænseværdi for græskarfrø.
• For fluopyram sættes grænseværdien op for abrikoser, sød peberfrugt, de fleste spinat og lignende
blade, julesalat, urter og spiselige blomster, ærter med bælg, linser, visse olieholdige frø og visse
kornarter.
• For haloxyfop ny maksimalgrænseværdi for sojabønner.
• For isofetamid ny maksimalgrænseværdi for bær og små frugter, jordbær, havesalat, spinat og
lignende blade samt urter og spiselige blomster.
• For metalaxyl sættes ny grænseværdi for rosenkål, spinat og lignende blade s
• For metalaxyl sættes grænseværdien op for jordbær.
• For prohexadion sættes ny grænseværdi for jordbær.
• For propaquizafop sættes ny grænseværdi for visse andre rod- og knoldgrøntsager undtagen
sukkerroer, blomkål, hovedkål og visse olieholdige frø.
• For pyrimethanil sættes maksimalgrænseværdien op for porrer,
• For zoxamid sættes ny maksimalgrænseværdi for de fleste bladgrøntsager, urter og spiselige
blomster.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 875: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
1664812_0005.png
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
Miljøstyrelsen har været inddraget i forbindelse med vurderingen af de foreslåede ændringer
vedrørende mikroorganismen
Trichoderma atroviride
stammen SC1, da Miljøstyrelsen tidligere har
vurderet dette pesticid i forbindelse med optagelse af pesticidet på EU’s positivliste for pesticider, der
må bruges i EU efter national godkendelse af specifikke midler og anvendelser.
For mikroorganismen
Trichoderma atroviride
stammen SC1, som er omfattet af forslaget, vurderer
DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med Miljøstyrelsen – på baggrund af videnskabelige
vurderinger fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), den kendte litteratur på
området og supplerende materiale fra Kommissionen - at det er forsvarligt at undlade at sætte
maksimalgrænseværdier for den specifikke stamme ved reguleret brug og at de foreslåede ændringer
vedrørende denne mikroorganisme derfor er sundhedsmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle
fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan på denne baggrund støtte forslaget.
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 875: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for 17 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6