Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 904
Offentligt
1668008_0001.png
NOTAT
Notat om dansk høringssvar vedr. Kommissions høring om en mulig
revision af forordningen om gensidig anerkendelse (nr. 764/2008)
Kommissionen igangsatte den 1. juni 2016 en offentlig høring vedr. forord-
ningen om gensidig anerkendelse af varer. Fristen for høringen er den 30.
september 2016, og regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar.
I høringssvaret er regeringen positivt indstillet over for Kommissionens for-
slag til en mulig revision af forordningen om gensidig anerkendelse. Initiati-
verne kan være med til at gøre det nemmere at handle med varer på tværs af
EU’s indre marked.
Ifølge regeringen vil et velfungerende princip om gensidig anerkendelse af
varer kunne mindske omfanget af uretmæssige tekniske handelshindringer
på det indre marked. Princippet gælder inden for
EU’s ikke-harmoniserede
område, dvs. hvor der ikke findes fælles EU-regler. Ifølge princippet må en
medlemsstat ikke forbyde markedsføringen af et produkt, der allerede er
lovligt markedsført i en anden medlemsstat.
I høringssvaret lægger regeringen bl.a. vægt på, at en mulig revision skal af-
klare forordningens anvendelsesområde, så det bliver nemmere for myndig-
hederne at efterleve reglerne og procedurerne i forordningen. Samtidig skal
rammerne for myndighedernes proportionalitetsvurderinger skærpes, så na-
tionale afgørelser imod princippet om gensidig anerkendelse kun bliver truf-
fet, når de retmæssigt kan retfærdiggøres. Dvs. når afgørelserne kan begrun-
des i lovlige hensyn, som de fremgår af traktatgrundlaget, eller i tvingende
almene hensyn, som de bliver udviklet af EU-Domstolen. Kommissionen
skal dertil sikre en effektiv opfølgning på myndighedsafgørelserne, bl.a.
myndighedernes begrundelser for at afvise visse produkter eller stille yderli-
gere krav til fx produktets sammensætning eller emballering.
I høringssvaret støtter regeringen endvidere, at virksomheder skal have ef-
fektiv adgang til at påklage afgørelser imod gensidig anerkendelse af deres
varer, når varen allerede er lovligt markedsført i en anden medlemsstat.
Dermed vil virksomheder nemmere kunne handle deres varer på tværs af
EU uden at blive mødt med byrdefulde dobbeltkrav. Samtidig gør regerin-
gen opmærksom på, at der skal være nemmere adgang til information om
gældende nationale regler og afgørelser.