Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 906
Offentligt
1668032_0001.png
NOTAT
Koncern Jura
Ref. KIRST
Den 26. september 2016
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om besvarelse af Kommissionens åbnings-
skrivelse nr. 2016/2080 om mangelfuld overholdelse af
grænseværdien for NO2
Kommissionen har ved brev af 25. juli 2016 fremsendt åbningsskrivelse nr. 2016/2080 om Danmarks
manglende overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/50/EF af 21. maj 2008 om
luftkvaliteten og renere luft i Europa (Luftkvalitetsdirektivet). Af Kommissionens åbningsskrivelse
fremgår det, at Kommissionen på baggrund af de årlige fremsendte rapporter for 2010–2014 for
luftkvaliteten i Danmark har konstateret, at NO2-grænseværdien i zonen DK0001 København i de
pågældende år er overskredet.
Kommissionen finder, at:
1.
De årlige luftkvalitetsrapporter, som Danmark har indsendt i perioden fra 2010 til mindst
2014, viser, at Danmark har undladt at sikre, at artikel 13 i direktiv 2008/50/EF opfyldes, idet
Danmark ikke har overholdt de årlige grænseværdi for NO2 i zone DK0001København i
perioden fra 2010 til og med 2014,
2. de nyeste luftkvalitetsrapporter, herunder den for 2014, viser fortsatte overskridelser af den
årlige grænseværdi for NO2 i zone DK0001 København, og eftersom Danmark ikke har truffet
supplerende foranstaltninger i luftkvalitetsplanerne for at sikre, at overskridelsesperioden
bliver så kort som mulig, således som det kræves efter direktivets artikel 23, stk. 1, sam-
menholdt med bilag XV til samme direktiv, må Kommissionen nødvendigvis konkludere, at
Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 23, stk. 1, i direktiv
2008/50/EF, og navnlig sin forpligtelse i henhold til andet afsnit til at påse, at
overskridelsesperioden bliver så kort som mulig, og det må konstateres, at tilsidesættelsen
stadig ikke er bragt til ophør.
I svaret på åbningsskrivelsen til Kommissionen korrigeres en række faktuelle fejl i beskrivelsen af
sagsforløbet, herunder bl.a. at Kommissionen anfører, at Danmark ønsker at justere de indrap-
porterede NO2-målinger til brug for vurdering af, om grænseværdien er overskredet. Dette er ikke
korrekt. Danmark er enig med Kommissionen i, at direktivet ikke giver mulighed for, at der kan
korrigeres i målinger fra en lovligt placeret målestation.
Danmark er således enig med Kommissionen i, at NO2-grænseværdien på H.C. Andersens Boulevard
har været overskredet i 2010-2014. Danmark påpeger, at overskridelsen væsentligst skyldes en omlæg-
ning af vejbaner, så trafikken er kommet tættere på målestationen, og
ikke
en forøget forurening i
hverken København eller på H.C. Andersens Boulevard.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 906: Notat om svar på åbningsskrivelse om mangelfuld overholdelse af grænseværdien for NO2
1668032_0002.png
Danmark ønsker på den baggrund at flytte målestationen, og dermed genetablere den oprindelige
afstand fra vejbanen, så den er i bedre overensstemmelse med det i direktivets artikel 1, stk. 3, anførte
formål om at skaffe oplysninger om
langsigtede tendenser.
Det uafhængige Nationale Center for Miljø og Energi (DCE) under Aarhus Universitet har ud fra en
faglig synsvinkel vurderet, at der ved at flytte målestationen tættere på husfacaden vil blive opnået den
bedste mulige placering af målestationen ud fra følgende synspunkter i forhold til bilag III i Direktiv
2008/50/EF:
De målte koncentrationer skal benyttes til at vurdere befolkningens eksponering for en given
luftforurening i en tidsperiode, som er signifikant i forhold til grænseværdiernes midlingstid (den
tid, en måling omfatter). Derfor vil det være naturligt i højere grad at måle i nærheden af
husfacaderne end lige op og ned ad vejbanerne. For hovedparten af luftforureningskomponent-
erne er der tale om vurderinger igennem et helt år.
Der skal ikke måles på meget små mikromiljøer. Dette undgås bedst ved ikke at måle alt for tæt
på en kilde, da der så ikke er sket en vis udjævning af koncentrationerne som følge af luftens
turbulens.
Det første punkt dækker over, at en placering i nærheden af husfacaderne vil give et bedre billede af
befolkningens samlede udsættelse for luftforurening set over et helt år
1
, idet folk hovedsageligt
opholder sig i eller ved husene, og ikke ude ved kørebanen.
Flytning af målestationen forventes gennemført i 4. kvartal af 2016. Danmark forventer således at få
måleresultater fra den nye placering fra efteråret til udgangen af 2016.
Dieselbilernes for høje NOx-emissioner ift. Euronormen har ligeledes bidraget til, at NO2-koncentra-
tionen ikke er faldet så meget som forventet.
I fuld overensstemmelse med direktivets forpligtelser, herunder særligt artikel 23, stk. 1, og bilag XV,
del A, har Danmark opstillet en luftkvalitetsplan for zone 0001 København. Planen omfatter egnede
foranstaltninger, så overskridelsesperioden bliver kortest mulig.
De årlige målinger af luftkvaliteten viser en nedadgående tendens. Den række af tiltag, som indgår i
luftkvalitetsplanen, er blevet gennemført, herunder indsats til reduktion af partikelforureningen,
dieseludligningsafgiften, eftermonteringen af effektive rensesystemer (SCR) på 300 busser i
København samt indførelse af grønne taxier. Hermed er alle initiativerne i luftkvalitetsplanen
implementeret, og der forventes fuld effekt af indsatsen i de kommende år.
Danmark har gennemført grundige analyser af tilgængelige virkemidler. Der er reference til disse
analyser i luftkvalitetsplanen fra 2015. Danmark er på baggrund heraf ikke enig med Kommissionen i,
at andre virkemidler var og er egnede foranstaltninger til at sikre kortest mulig overskridelsesperiode i
zonen DK0001 København.
Den nuværende situation med overskridelse af NO2-grænseværdien på målestationen for zonen
DK0001 København forventes bragt til ende i 2017.
1
NO2 grænseværdien Danmark overtræder, er en årsmiddelværdi
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 906: Notat om svar på åbningsskrivelse om mangelfuld overholdelse af grænseværdien for NO2
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenfor
anførte.
3