Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 908
Offentligt
1668061_0001.png
Kemikalier
Den 22. september 2016
MFVM 130-16
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG SAMT MILJØ OG FØDEVAREUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
Trichloroethylene (TCE) til vedligehold og reparation af transportbånd i kulminer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af TCE
til vedligehold og reparation af transportbånd i kulminer i henhold til i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver tyske RAG Akti-
engesellschaft and RAG Anthrarzit Ibbenbüren GmbH (RAG) tilladelse til efter optag på godkendel-
seslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 4 år fra solnedgangsdatoen,
som er fastsat i REACH-forordningens bilag XIV, dvs. indtil den 21. april 2020.
Der skal stemmes skriftligt i sagen senest den 3. oktober 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren
har desuden demonstreret, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere, og at
forbrugerne ikke vil blive udsat for stofferne hverken direkte eller gennem miljøet. Regeringen agter
derfor at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen fremsendte 9. september 2016 ovennævnte forslag til skriftlig afstemning blandt med-
lemsstaterne efter forskriftproceduren med kontrol med frist den 3. oktober 2016. Kommissionen vil
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 908: Notat om komitésag om anvendelsen af TCE (trichloroethylene) til vedligehold og reparation af transportbånd i kulminer
1668061_0002.png
herefter i henhold til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra RAG om
godkendelse til fortsat at anvende TCE i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvali-
ficeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I
appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra RAG om forsat anvendelse af TCE til følgende:
1. Anvendelse af TCE til vedligehold og reparation af transportbånd i kulminer
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelsesordning for særligt
problematiske stoffer. Godkendelsesordningens formål er på sigt at udfase anvendelsen af særligt pro-
blematiske stoffer, når der findes alternativer, som er teknisk og økonomisk egnede og udgør en min-
dre risiko, og indtil da at sikre kontrol med anvendelsen samt sikre et højt beskyttelsesniveau for men-
nesker og miljø.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter mange virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder udfaser stofferne. I sidste ende skal de virk-
somheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici. I denne konkrete sag er der
tale om to virksomheder i Tyskland, som har søgt om godkendelse til at kunne anvende stoffet i en
samlet mængde på 1,4 tons i tre kulminer.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
forsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
RAG fremsendte den 30. september 2014 ansøgning om godkendelse af TCE til ovennævnte anvendel-
se. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Euro-
pæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering,
SEAC, som den 8. juni 2015 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 908: Notat om komitésag om anvendelsen af TCE (trichloroethylene) til vedligehold og reparation af transportbånd i kulminer
1668061_0003.png
o
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. De konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagerne, i den udstrækning disse anvendes, som beskrevet i
ansøgningen. Ligeledes konkluderede RAC, at der er en meget lille risiko for, at befolkningen
udsættes for stofferne via spredning i miljøet.
SEAC har i deres analyse konkluderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer mv., som RAG har udarbejdet, anbefaler Kom-
missionen, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 4 år fra solnedgangsdato-
en frem til den 21. april 2020 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af en
række risikohåndteringsforanstaltninger. I fastsættelsen af godkendelsesperiodens længde er der også
taget højde for, at der i tysk lovgivning er indeholdt en udfasningsperiode for de miner, hvor TCE an-
vendes, efterfulgt af en toårig nedlukningsperiode. Derudover er det en forudsætning for godkendel-
sen, at ansøgerne implementerer et overvågningsprogram ift. arbejdstagernes udsættelse for stoffet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet kun
anvendes ifm. minedrift.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 908: Notat om komitésag om anvendelsen af TCE (trichloroethylene) til vedligehold og reparation af transportbånd i kulminer
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 20. – 22. september 2016. Der fremkom
ikke substantielle bemærkninger i den forbindelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om RAGs meget specifikke anvendelse af stoffet til vedligehold og
reparation af transportbånd i tre kulminer i en samlet mængde på 1,4 tons om året, hvor der ikke fin-
des alternativer for ansøgeren. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de socio-økonomiske fordele
opvejer risici for arbejdstagere, og at forbrugerne ikke vil blive udsat for stofferne hverken direkte eller
gennem miljøet. Kemikalieagenturets komite, SEAC, har på baggrund af, at tysk lovgivning kræver
anvendelsen af stoffet udfaset i miner i løbet af 4 år sammenholdt med, at de socioøkonomiske fordele
opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet, foreslået, at
godkendelsen gives for en periode på 4 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i
Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om overvågning af arbejdstageres udsæt-
telse for stoffet.
Regeringen er på den baggrund positivt indstillet over for forslaget til gennemførelsesretsakt og kan
støtte, at godkendelsen gives.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4