Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 918
Offentligt
1668600_0001.png
Landbrug og miljø
Ref. LAND
Den 7. september 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål BW
og BX stillet den 30. august 2016 af Simon Kollerup (S).
Samrådsspørgsmål BW (åbent)
”Ministeren bedes redegøre for ministerens planlagte proces for
godkendelse af ny nitratplan og forlængelse af den danske
”kvægundtagelse”.”
Samrådsspørgsmål BX (åbent)
”Ministeren bedes redegøre for på, hvilket grundlag Danmarks
undtagelse fra EU’s nitratdirektiv (kvægundtagelsen) kan opretholdes
efter undtagelsens udløb den 31/7-16.”
Svar
(Det talte ord gælder)
1. Indledning
Tak for spørgsmålene om den planlagte proces for nyt
nitrathandlingsprogram og fornyelse af den danske kvægundtagelse
samt grundlaget for opretholdelsen af kvægundtagelsen efter udløbet
den 31. juli 2016. Jeg vil besvare de to spørgsmål samlet, da der er en
meget tæt sammenhæng.
Helt indledningsvist vil jeg gerne starte med at sige, at Kommissionen
ikke formelt skal godkende et nyt, dansk nitrathandlingsprogram.
Kommissionens accept eller tilfredshed med en medlemsstats
nitrathandlingsprogram er en forudsætning for en fornyelse af en
undtagelse fra nitratdirektivet.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 918: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 1157 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om den planlagte proces for godkendelse af ny nitratplan og forlængelse af den danske kvægundtagelse, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BW og BX, fra miljø- og fødevareministeren
På baggrund af en indstilling fra Kommissionen er det nitratkomitéen
bestående af EU’s medlemsstater, som beslutter, hvorvidt
medlemsstaterne kan opnå undtagelser fra nitratdirektivet.
2. Redegørelse for den planlagte proces
Jeg ønsker ikke at redegøre i detaljer om den igangværende dialog
med Kommissionen.
Regeringen har behov for et fortroligt rum i de fortsatte
forhandlinger. Et nyt nitrathandlingsprogram og kvægundtagelsen er
en del af vores implementering af nitratdirektivet og dermed omfattet
af den pilotskrivelse, som Kommissionen fremsendte til regeringen
den 4. maj 2016. Jeg vil redegøre yderligere for den proces i
forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål BT.
Jeg kan dog oplyse, at Miljø- og Fødevareministeriet siden september
2015 løbende har været i dialog med Kommissionen om Fødevare- og
landbrugspakken.
Det er klart, at når vi påbegynder en større ændring af den danske
miljøregulering, som det er tilfældet med Fødevare- og
landbrugspakken, så interesserer Kommissionen sig for sagen.
Derfor har Miljø- og Fødevareministeriet det sidste års tid afholdt
møder med Kommissionen. På møderne har vi medbragt tekniske
eksperter, der har gennemgået det faglige grundlag bag Fødevare- og
landbrugspakken.
Det er en omfattende opgave, men det har været vigtigt for
regeringen, at Kommissionen får en god forståelse for den nuværende
og kommende regulering. Derfor lægger vi fra regeringens side også
stor vægt på, at vi får svaret på alle Kommissionens spørgsmål.
3. Grundlag for opretholdelse af kvægundtagelsen
Der er fortsat dialog med Kommissionen om Fødevare- og
landbrugspakken. Det gælder også fornyelse af kvægundtagelsen.
Som jeg har oplyst Folketinget om i forbindelse med besvarelse af
MOF spørgsmål 1033 alm. del, er de danske implementerende
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 918: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 1157 om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om den planlagte proces for godkendelse af ny nitratplan og forlængelse af den danske kvægundtagelse, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BW og BX, fra miljø- og fødevareministeren
bestemmelser uændrede. Det betyder, at danske landmænd fortsat
kan gøre brug af undtagelsen.
Som det også fremgår af svaret, har den igangværende dialog med
Kommissionen til formål at opretholde kvægundtagelsen. Hvis denne
dialog ikke lykkes, vil det ikke være muligt at opretholde den danske
kvægundtagelse.
Det skal bemærkes, at når vi vælger at opretholde undtagelsen og skal
se strengt juridisk på det, så er det først når nitratkomiteen har stemt,
at vi er i overensstemmelse med EU-juraen. Det gælder også for de
tidligere tilfælde under skiftende regeringer, hvor vi godt nok til
forskel fra nu, havde en forhåndstilkendegivelse fra Kommission, idet
det i sidste ende er Nitratkomiteen og ikke Kommissionen der kan
give Danmark en undtagelse.
Vi kan helt sikkert godt have en politisk diskussion af hvor stor
ligheden mellem de nuværende og tidligere situationer er, men jeg er
primært fokuseret på at vi rent faktisk gennem dialog med
Kommissionen kan opnå en undtagelse og er naturligvis klar til at
afskaffe undtagelsen helt, såfremt det ikke lykkedes.
3