Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 925
Offentligt
1669835_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
28. september 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Henrik Skovgaard-Petersen
Sagsnr.: 2016-0030-4785
Dok.:
2059849
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 866 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 925: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 866 om EU-Domstolen kan diktere Højesteret at se bort fra en allerede givet ikke omtolkelig lovregel, som lovgiver ikke senere har ændret ud fra hensynet til EU-retten, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 866 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, idet det af svar på REU alm. del - spørgsmål
788 oplyses, at lovgivningsmagten ved bemærkning i et lov-
forslag bindende kan fravige EU-retten, redegøre for, om EU-
Domstolen imidlertid kan diktere Højesteret at se bort fra en
allerede givet, objektivt helt klar og dermed ikke omtolkelig
lovregel, som lovgiver ikke senere har ændret ud fra hensynet
til EU-retten, med alle de konsekvenser, dette har for borger-
nes retssikkerhed?”
Svar:
Som det fremgår af justitsministerens besvarelse af 10. august 2016 af
spørgsmål nr. 788 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, gælder der i for-
holdet mellem EU-retten og dansk ret – der reguleres af tiltrædelsesloven
af 1972 med senere ændringer – som udgangspunkt et princip om EU-
rettens forrang. Det fremgår endvidere af besvarelsen, at det dog er fast an-
taget i den statsretlige litteratur, at lovgivningsmagten kan fravige tiltræ-
delsesloven, og at en sådan fravigelse kan ske ved almindelig lov uden an-
vendelse af proceduren i grundlovens § 20, jf. bl.a. Max Sørensen, Stats-
forfatningsret, 2. udgave ved Peter Germer (1973), side 316 f., og Jens Pe-
ter Christensen m.fl., Dansk Statsret, 2012, side 217 f. Det må antages, at
hvis lovgivningsmagten træffer den principielle beslutning at fravige
Danmarks EU-retlige forpligtelser, skal dette klart fremgå af lovforslaget.
Det bemærkes hertil, at det ikke er tilstrækkeligt til en fravigelse af Dan-
marks EU-retlige forpligtelser, at der foreligger en klar dansk lovregel. Det
må klart fremgå, at lovgivningsmagten har tilsigtet at fravige Danmarks
EU-retlige forpligtelser.
Det tilføjes, at spørgsmål nr. 788 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
vedrører EU-Domstolens dom i sag C-441/14, Ajos A/S, hvor EU-
domstolen tog stilling til den praksis, som de danske domstole havde lagt i
forhold til ret til fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a, stk.
3. Den danske retspraksis indebar, at funktionærer med ret til alderspensi-
on fra arbejdsgiveren i visse tilfælde ikke havde krav på fratrædelsesgodt-
gørelse efter bestemmelsen. Hverken ordlyden eller forarbejderne til funk-
tionærlovens § 2 a, stk. 3 tog imidlertid stilling til, om der var ret til fra-
trædelsesgodtgørelse i de nævnte tilfælde.
2