Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 38
Offentligt
1609346_0001.png
Europaudvalget, Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
6. september 2016
Forslaget om ændring af EU’s forordning om gasforsyningssikkerhed
Kommissionen fremlagde den 16. februar 2016 sin pakke om energiforsy-
ningssikkerhed. Pakken indeholder bl.a. forslaget om en ændring af forordnin-
gen om gasforsyningssikkerhed,
1
der er udvalgt af Europaudvalget for at un-
dersøge, om den overholder nærhedsprincippet.
Under præsentationen af pakken, der er en del af EU’s Energiunion, gav
næstformand i Kommissionen Maroš Šefčovič udtryk for, at EU stadig befin-
der sig i en usikker situation, når det drejer sig om afhængigheden af gasim-
port. EU måtte i 2014 ifølge Kommissionen for tiende år i træk importere mere
end halvdelen af sit samlede energiforbrug.
Hvad består Kommissionens pakke af?
Pakken om energiforsyningssikkerhed består af en række initiativer. Ud over
forslaget til ændring af forordningen om gasforsyningssikkerhed, som er fokus
i denne note, indeholder pakken en afgørelse om mellemstatslige aftaler om
energi og en strategi for flydende naturgas (LNG) og gaslagre. Kommissionen
præsenterede desuden en strategi for opvarmning og køling af bygninger og
industrianlæg, som repræsenterer en stor del af EU's energiforbrug.
1
Jf. KOM(2016)0052.
1/5
EU-note - 2015-16 - E 38: Forslaget om ændring af EU’s forordning om gasforsyningssikkerhed
1609346_0002.png
Forordningen om gasforsyningssikkerhed
Kommissionen vil med forordningsforslaget om gasforsyningssikkerhed sikre,
at alle medlemsstaterne tager bedre hånd om det potentielle problem og kon-
sekvenserne ved manglen på gas som energikilde.
Forordningsforslaget skal gennemføre de forslag, der er allerede er fremlagt i
strategien for Energiunionen
2
og i energisikkerhedsstrategien.
3
Samtidig hæn-
ger forslaget sammen med EU’s transeuropæiske energinet (TEN-E), der er
et støtteprogram til fremme af energiforsyningsinfrastruktur.
Kommissionen understreger, at der 5 år efter vedtagelsen af den oprindelige
forordning om gasforsyningssikkerhed
4
stadig er risiko for gasmangel i dele af
EU. Det skyldes bl.a. spændingerne mellem EU’s medlemslande og Ukraine
på den ene side og Rusland på den anden.
Gas er en væsentlig del af EU’s samlede energimiks, og energiformen vil
ifølge Kommissionen fortsat spille en rolle, selvom EU gradvis forsøger at om-
stille sig til en lavemissionsøkonomi, som en del af de overordnede klima- og
energipolitiske målsætninger. EU’s afhængighed af gasleverancer fra Rusland
er især problematisk i tilfælde, hvor gasforsyningen af politiske årsager afbry-
des.
Dette problem vil Kommissionen imødegå med forslaget til den ændrede for-
ordning, hvor hovedelementer bliver gennemgået nedenfor. Der henvises
desuden til regeringens grund- og nærhedsnotat af 7. marts 2016 om revisio-
nen af gasforsyningssikkerhedsforordningen.
5
Solidaritetsprincippet og styrket regionalt samarbejde
Kommissionen vil fremme en mere koordineret regional tilgang, der skal sikre
den generelle forsyningssikkerhed blandt EU’s medlemslande. Derfor foreslår
Kommissionen at indføre et såkaldt
solidaritetsprincip.
Formålet er at sikre
den basale energiforsyning mellem nabolande, hvis der opstår en alvorlig
energiforsyningskrise.
Med forslaget vil EU’s medlemslande som en sidste udvej forpligte sig til at
stille energi til rådighed til husstande og væsentlige samfundsområder, f.eks.
sundhedssektoren eller fjernvarmeanlæg, hvis der opstår nødstilfælde. Dette
2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg, Regionsudvalget og Den Europæiske Investeringsbank, KOM(2015)0080
3
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet, KOM(2014)0330.
4
Jf. forordning (EU) nr. 994/2010.
5
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet (2016):
Grund- og nærhedsnotat om revision af gasfor-
syningssikkerhedsforordningen,
KOM (2016) 0052, bilag 1.
2/5
EU-note - 2015-16 - E 38: Forslaget om ændring af EU’s forordning om gasforsyningssikkerhed
1609346_0003.png
kan i yderste konsekvens ramme såkaldte
ikke-beskyttede kunder,
hvilket ty-
pisk vil være private kunder og virksomheder.
6
Hvis et medlemsland ikke kan
opretholde forsyningen og erklærer, at der er tale om en nødsituation, kan det
betyde, at der skal frigøres gasmængder fra et andet medlemsland, som lan-
det i nød deler grænse med.
I forlængelse af dette vil Kommissionen oprette
9 regioner,
hvor målet er en
klarere definition af risici og dertilhørende nødplaner. Kommissionen foreslår,
at Danmark sammen med Sverige skal udgøre en samlet region.
Større gennemsigtighed for kontrakter
Samtidig vil Kommissionen fremme
gennemsigtigheden
på gasmarkedet. Det
skal konkret ske ved at give øget indblik, når der indgås mellemstatslige kon-
trakter ved køb og salg af gas. Dette gælder kontrakter, der har relevans for
forsyningssikkerheden.
Kommissionen ønsker automatisk at blive
notificeret
om indholdet af disse
kontrakter, hvis de har en varighed på mere end 1 år, og hvis kontrakten mel-
lem en leverandør og en køber dækker 40 pct. af markedet eller mere i en en-
kelt medlemsstat.
Kommissionen vil sikre, at mellemstatslige aftaler, som indgås af medlemssta-
terne med lande uden for EU, og som kan påvirke gasforsyningssikkerheden i
EU, bliver mere gennemsigtige og overholder EU-lovgivningen fuldt ud, inden
aftalerne forhandles og underskrives. Samtidig lægger Kommissionen op til,
at de nationale energimyndigheder orienteres parallelt med Kommissionen.
Medlemsstaterne skal tage hensyn til udtalelsen fra Kommissionens, inden en
aftale underskrives.
7
Ingen fælles indkøbsmekanisme
Da forslaget om EU’s Energiunion blev præsenteret i februar 2015, barslede
Kommissionen med idéen om en fælles, central indkøbsmekanisme af gas.
Den oprindelige idé var at styrke EU’s samlede mandat i forhandlingssituatio-
ner med monopollignende tilstande. Dette forslag er neddroslet i det aktuelle
forordningsforslag, hvor der nu alene er tale om en
frivillig mulighed.
6
Definitionen af beskyttede kunder i den oprindelige forordning fastholdes. Det betyder, at små
og mellemstore virksomheder kan betragtes som beskyttede kunder, hvis en medlemsstat øn-
sker dette.
7
Hvis energivirksomheden ikke overholder meddelelsespligten, kan Kommissionen anlægge trak-
tatbrudssøgsmål mod den medlemsstat, hvis energimyndigheder har beføjelsen til at modtage
eller anmode om kontrakten.
3/5
EU-note - 2015-16 - E 38: Forslaget om ændring af EU’s forordning om gasforsyningssikkerhed
1609346_0004.png
Yderligere oplysninger om gasforsyningssikkerhed
Kommissionen har i 2014 udarbejdet en evalueringsrapport,
8
der vurderer den
generelle tilstand for forsyningssikkerheden i EU. Rapporten giver en detalje-
ret vurdering af instrumenterne i forordningen om gasforsyningssikkerhed og
mulige forbedringer af den fremtidige situation, herunder hvordan beredskabet
kan forbedres.
Kommissionen konkluderer, at EU stadig er sårbar på det forsyningspolitiske
område. Kommissionens såkaldte stresstest fra sommeren 2014 viste også,
at EU fortsat vil være sårbar over for store afbrydelser i gasforsyningen. Der
henvises til rapporten for en mere detaljeret gennemgang af situationen på
gasmarkedet.
Afhængigheden af gasimport blandt EU’s medlemslande
Naturgas repræsenterede i 2013 omkring 25 pct. af EU’s samlede energifor-
brug. Dette forbrug forventes at være relativt stabilt de kommende år, selv om
tendensen er faldende for den samlede gasproduktion i EU.
9
I 2013 importerede EU 65 pct. af det samlede gasforbrug. Omkring 39 pct. af
den importerede gas blev importeret fra Rusland, 30 pct. fra Norge, mens 13
pct. kom fra Algeriet. De største gasproducenter i EU var Holland, som stod
for 47 pct. af den samlede gasproduktion i EU, mens Storbritannien stod for
25 pct. efterfulgt af Tyskland og Rumænien med henholdsvis 6,7 og 6,5 pct.
Ifølge Eurostat-data fra 2014 var alene Danmark og Holland
neteksportører
af
gas. Mens Malta og Cypern i 2014 ingen gasimport havde, var Rumænien og
Kroatien blandt importørerne de
mindst
afhængige lande med en importandel
af deres nationale forbrug af gas på henholdsvis 5 og 28,6 pct. Samtlige an-
dre EU-medlemsstater havde alle en importandel på over 70 pct. af deres na-
tionale gasforbrug.
10
Overholder pakken nærhedsprincippet?
Europaudvalget har som nævnt udvalgt forslaget til forordning om gasforsy-
ningssikkerhed fra Kommissionens arbejdsprogram for 2016 med henblik på
at undersøge, om den overholder nærhedsprincippet.
8
Kommissionen (2014):
Report on the implementation of Regulation (EU) 994/2010 and its con-
tribution to solidarity and preparedness for gas disruptions in the EU.
9
Kommissionen (2016):
European Commission - Fact Sheet - Security of gas supply regulation,
10
Ibid.
4/5
EU-note - 2015-16 - E 38: Forslaget om ændring af EU’s forordning om gasforsyningssikkerhed
Folketinget har i alt 8 uger til at behandle pakken, fra det foreligger i alle
sprogversioner. Det betyder, at Folketinget skal have afsluttet sit nærhedstjek
senest den 27. april 2016.
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget skal gerne
komme med sin indstilling til Europaudvalget senest
den 6. april 2016.
Regeringen har 3 uger, fra forordningsforslaget foreligger i en dansk sprog-
version, til at udarbejde et grund- og nærhedsnotat. Regeringen bemærker i
grund- og nærhedsnotat af 7. marts 2016 om gasforsyningssikkerhedsforord-
ningen, at man deler Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt. Det skyldes ifølge regeringen, at man samlet set kan øge forsy-
ningssikkerheden gennem styrket EU-koordinering.
Folketinget har også mulighed for over for Kommissionen – både inden for
som efter 8-ugers fristen for nærhedskontrollen – at komme med bemærknin-
ger til pakkens indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketingets udtalelse, at
bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke til nærhedsprincip-
pet.
Med venlig hilsen
Christian Willer
(5526)
5/5