Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1597728_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Den 10. februar 2016
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 22 (Alm. del) af 18. januar
2016 stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende det notat fra Skatteministeriet, som han læste op fra
på Europaudvalgets møde den 14. januar 2016 i forbindelse med forelæggelsen af
rådsmødet (økonomi og finans) den 18. januar 2016, punkt 4 ”Bekæmpelse af
momssvig i EU – brugen af omvendt betalingspligt”. Af notatet, som ministeren
læste op fra, fremgik det, hvorfor Skatteministeriet har bekymringer i forhold til
generelt at indføre omvendt betalingspligt for moms på varer og tjenesteydelser
over en vis værdi.
Svar
På Europaudvalgsmødet den 14. januar 2016 i forbindelse med forelæggelsen af
rådsmødet (økonomi og finans) den 15. januar 2016, punkt 4 ”Bekæmpelse af
momssvig i EU – brugen af omvendt betalingspligt” fremførte jeg blandt andet
følgende baseret på oplæsning fra mit materiale:
”Skatteministeriet siger: De har tre bekymringer i forhold til mere generelt at ind-
føre omvendt betalingspligt.
Det første er, at risikoen for momssvig koncentreres i den virksomhed, som er
sidste led i værdikæden. Det betyder, at SKAT kun har mulighed for at kontrollere
eventuel momssvig i dette ene sidste led, hvor hele værdikædens momsbetaling
sker og derfor bliver risikoen for tab større.
For det andet kan det være uhensigtsmæssigt, at enkelte EU-lande indfører om-
vendt betalingspligt, mens andre ikke gør det. De internationale erfaringer i EU
tyder på, at når der indføres omvendt betalingspligt på bestemte varer eller tjene-
ster, så flytter svigen enten til nye områder eller til et andet EU-land.
Og for det tredje at forskelle i momssystemer kan indebære byrder og økonomi-
ske konsekvenser for erhvervslivet, fordi virksomheder, der handler på tværs af
grænserne, vil skulle håndtere potentielt forskellige systemer normal og omvendt
betalingspligt. Så vil der ligesom være to systemer for den samme varetype.”
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af notat fra Skatteministeriet vedr. bekæmpelse af momssvig i EU, som finansministeren læste op fra på Europaudvalgets møde 14. januar 2016, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Der henvises til vedlagte notat fra Skatteministeriet samt forside (”cover”) fra
Finansministeriet, som jeg tog udgangspunkt i.
Skatteministeren har endvidere bidraget med følgende supplerende svar, som jeg
henviser til:
”Indledningsvis skal der sondres mellem omvendt betalingspligt på bestemte varer
og tjenesteydelser og en generel indførsel af omvendt betalingspligt.
De erfaringer, som foreligger, vedrører brugen af omvendt betalingspligt på be-
stemte varer og tjenesteydelser. På trods af at omvendt betalingspligt har vist sig at
være et effektivt middel til bekæmpelse af momskarruselsvig med bestemte vare-
grupper, kan momskarruselsvigen flytte til andre vare- og ydelsesgrupper eller til
et andet EU-land, som ikke har indført omvendt betalingspligt på samme vare
eller ydelse.
For så vidt angår indførsel af generel omvendt betalingspligt, hvor der indføres
omvendt betalingspligt eller mulighed herfor på alle slags handler i alle EU-lande,
har regeringen endnu ikke holdning hertil. Skatteministeriet er i gang med at klar-
lægge, hvilke fordele og ulemper der vil være forbundet med at indføre generel
omvendt betalingspligt.
Regeringen ønsker, at en beslutning om at ændre momssystemet så gennemgri-
bende, som der vil være tale om, træffes på et så oplyst grundlag som muligt. Der-
for støtter regeringen også, at EU-Kommissionen undersøger, hvordan momssy-
stemet i højere grad kan sikres mod svig, både for så vidt angår alternativer til
omvendt betalingspligt på bestemte varer og ydelser, og i forhold til hvilke konse-
kvenser der vil være forbundet med indførsel af generel omvendt betalingspligt
eller generel mulighed herfor i hele momssystemet i EU.
Det bemærkes desuden for fuldstændighedens skyld, at de angivne provenutab
(”moms-gab”) ikke udelukkende skyldes momssvindel, men bl.a. også lovlydige
virksomheders konkurs osv. Det er i sagens natur vanskeligt at foretage skøn over
den isolerede effekt af momssvig”.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister