Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1638943_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
26. maj 2016
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 78 alm. del stillet af udvalget den 28. april
2016 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Med henblik på at undgå et eventuelt samråd bedes ministeren redegøre
for, om han synes det er tilfredsstillende, at der tilsyneladende ikke er
klarhed over, hvorvidt et kommercielt eller privat skib under dansk flag,
der opdager et skib i nød med flygtninge/migranter i EU-territorialt far-
vand eller internationalt farvand mellem Grækenland og Tyrkiet er for-
pligtet til at sende skibe/mennesker retur til Tyrkiet eller sikre, at de op-
samlede nødstedte og evt. deres skib afleveres sikkert til en EU-havn
(Grækenland). Desuden bedes ministeren redegøre for, hvilke retningslin-
jer/instrukser/internationale forpligtelser et sådant dansk skib i dag for-
holder sig til, når Søsikkerhedskonventionen ifølge ministeren ikke inde-
holder forpligtelser om, at skibene skal transportere nødstedte personer til
en EU-havn eller til Tyrkiet. Spørgsmålet stilles i forlængelse af ministe-
rens svar på EUU alm. del – svar på spørgsmål 38. Spørgsmålet ønskes
besvaret inden besvarelsen af samrådsspørgsmål K, L og M.
Svar:
Som jeg oplyste i mit svar på EUU spørgsmål 38, er alle danske skibe
forpligtede til at komme nødstedte til undsætning og efterleve eventuelle
påbud og instruktioner i den forbindelse fra kompetente myndigheder.
Søsikkerhedskonventionen (SOLAS) og Konventionen om Maritim Efter-
søgning og Redning (SAR) indeholder ikke forpligtelser om, at skibene
skal transportere nødstedte personer til en bestemt havn.
Konventionerne foreskriver derimod, at det påhviler kyststater, der har
tiltrådt konventionerne, at bistå de undsættende skibe med at få bragt de
nødstedte i land hurtigst muligt. Hvis en redning foregår i en kyststats
nationale farvand, vil denne kyststat have ansvaret for at koordinere
ilandsætning – evt. i samarbejde med andre kyststater. Denne forpligtigel-
se for kyststaterne er præciseret i retningslinjer fra FN’s Internationale
Maritime Organisation (IMO). Hvis redningen foregår i internationalt
farvand, vil det undsættende skib typisk kontakte den nærmeste kyststat,
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om hvorvidt et kommercielt eller privat skib under dansk flag, der opdager et skib i nød med flygtninge/migranter i EU-territorialt farvand eller internationalt farvand mellem Grækenland og Tyrkiet er forpligtet til at sende skibe/mennesker retur til Tyrkiet, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til udenrigsministeriet
2/2
som evt. sammen med andre omkringliggende kyststater indgår i et sam-
arbejde om ilandsætningen. I hvilken havn, ilandsætning skal ske, afgøres
derfor fra sag til sag.
Den maritime lovgivning regulerer håndteringen af nødstedte efter de
ovennævnte principper, uanset om de er flygtninge, immigranter eller
professionelle søfarende.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen