Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1664974_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 17. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 84 (Alm. del)
efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 84:
Ministeren bedes forklare, hvordan det kan være, at det i følge EU er Danmark
forbudt at nægte had-prædikanter residerende i EU-lande indrejse i Danmark, når
Storbritannien den 12. februar 2009 nægtede den hollandske politiker Geert
Wilders indrejse i landet med henvisning til den britiske terrorlov af 2000, der
giver myndighederne ret til at nægte personer indrejse, hvis deres tilstedeværelse
kan føre til optøjer og offentlig uorden.
Svar:
1.
Det fremgår af engelsk presse, at den daværende Home Secretary
(indenrigsminister) Jacqui Smith i februar 2009 nægtede den hollandske politiker
Geert Wilders indrejse i Storbritannien, hvor han var inviteret af bl.a. House of
Lords for at vise sin film Fitna. Det fremgår endvidere, at the Asylum and
Immigration Tribunal i oktober 2009 ændrede afgørelsen, så Geert Wilders kunne
indrejse i Storbritannien.
2.
Afvisning ved indrejsen efter den danske udlændingelovs bestemmelser
betyder, at en udlænding hindres i at komme ind i landet. Afvisning kan finde
sted, hvis udlændingen standses eller pågribes i umiddelbar forbindelse med
indrejsen fra et andet land. Standses eller pågribes udlændingen først på et
senere tidspunkt, vil udlændingen i stedet skulle udvises efter reglerne herom.
Udlændingelovens § 28 fastlægger de nærmere regler for, hvornår en udlænding
kan afvises.
Efter udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, kan en udlænding uden
opholdstilladelse, registreringsbevis eller opholdskort i Danmark og en nordisk
statsborger uden fast bopæl i Danmark afvises ved indrejsen fra et land, der ikke
er tilsluttet Schengenkonventionen (ydre grænse), hvis f.eks. hensyn til bl.a.
Schengenlandenes offentlige orden tilsiger, at den pågældende udlænding ikke
14. september 2016
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 4630
75177
Side
1/3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvordan det kan være, at det i følge EU er Danmark forbudt at nægte had-prædikanter residerende i EU-lande indrejse i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
bør have ophold her i landet. Efter udlændingelovens § 28, stk. 3, gælder det
samme ved indrejse fra et Schengenland (indre grænse), jf. dog stk. 5.
3.
Udgangspunktet er, at udlændingelovens bestemmelser om afvisning også
gælder for EU-statsborgere. EU-reglerne om fri bevægelighed mv., der gælder for
både Storbritannien og Danmark, sætter imidlertid visse grænser for muligheden
for at afvise EU-statsborgere og deres familiemedlemmer ved indrejse i Danmark i
henhold til udlændingelovens § 28.
Opholdsdirektivet, kapitel VI, artikel 27-33, indeholder således nærmere regler
om medlemsstaternes muligheder for at begrænse EU-statsborgeres og disses
familiemedlemmers ret til indrejse og ophold af hensyn til den offentlige orden,
sikkerhed og sundhed.
Opholdsdirektivets kapitel VI, artikel 27-33, er gennemført i dansk ret ved EU-
opholdsbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011.
Det følger af EU-opholdsbekendtgørelsens § 38, at afgørelser truffet i forhold til
EU-statsborgere eller deres familiemedlemmer, jf. § 2, af hensyn til den offentlige
orden
eller
sikkerhed
skal
være
i
overensstemmelse
med
proportionalitetsprincippet og udelukkende kan begrundes i vedkommendes
personlige adfærd. Der må ikke lægges økonomiske betragtninger til grund. En
tidligere straffedom kan ikke i sig selv begrunde en sådan afgørelse. Den
personlige adfærd skal udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel,
der berører en grundlæggende samfundsinteresse. Begrundelser, der ikke
vedrører den individuelle sag, eller som har generel præventiv karakter, må ikke
anvendes.
EU-statsborgere og deres familiemedlemmer nyder således en særlig beskyttelse
mod afvisning ved indrejse i både Danmark og Storbritannien.
4.
Den 31. maj 2016 blev regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti enige om bl.a. at indføre en national liste med navngivne
omrejsende udenlandske religiøse forkyndere, som kan udelukkes fra at indrejse
under henvisning til, at de må anses for en trussel mod den offentlige orden i
Danmark.
Listen har karakter af en sanktionsliste, dvs. en forhåndsafgørelse om at nægte
visum eller om afvisning på grænsen. Det betyder, at en udlænding, der er
optaget på listen,
skal
nægtes visum eller afvises på grænsen under henvisning
hertil.
Der fremsættes lovforslag herom i efteråret 2016.
En sanktionsliste vil ikke kunne anvendes over for EU-statsborgere og deres
familiemedlemmer. En forhåndsafgørelse om, at en EU-statsborger på et senere
tidspunkt ikke kan indrejse i Danmark, vil således ikke være i overensstemmelse
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om hvordan det kan være, at det i følge EU er Danmark forbudt at nægte had-prædikanter residerende i EU-lande indrejse i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
med opholdsdirektivet. Det skyldes bl.a., at det ikke på forhånd er muligt at
vurdere, om en bestemt EU-statsborger fremover på grund af sin adfærd vil
udgøre en trussel mod den offentlige orden i Danmark, eller på forhånd foretage
den proportionalitetsafvejning, som direktivet udtrykkeligt foreskriver.
Som supplement til en sanktionsliste indføres en opmærksomhedsliste, som bl.a.
indeholder navne på EU-statsborgere og deres familiemedlemmer, der er grund til
at være særligt opmærksomme på i forbindelse med myndighedernes
sagsbehandling. Listen anvendes således til at skærpe myndighedernes
opmærksomhed på og forhåndsviden om disse personer.
En EU-statsborger eller dennes familiemedlem, der måtte blive optaget på en
opmærksomhedsliste, kan afvises efter udlændingelovens bestemmelser om
afvisning sammenholdt med ovennævnte EU-regler, forudsat at EU-statsborgeren
eller familiemedlemmet antræffes ved indrejsen i Danmark.
5.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har på denne baggrund forstået
spørgsmålet således, at der spørges til, hvorfor det er muligt at optage EU-
statsborgere og deres familiemedlemmer på en opmærksomhedsliste, men ikke
på en sanktionsliste, når Storbritannien i 2009 kunne nægte den hollandske
politiker Geert Wilders indrejse.
Hertil bemærkes, at optagelse på sanktionslisten som nævnt er udtryk for en
forhåndsafgørelse om at nægte visum og om at afvise på grænsen, og at det ikke
vil være i overensstemmelse med EU-reglerne om fri bevægelighed mv. at træffe
en sådan forhåndsafgørelse over for EU-borgere og deres familiemedlemmer.
Endvidere bemærkes, at det fremgår af engelsk presse, at den daværende Home
Secretary Jacqui Smith i februar 2009 nægtede den hollandske politiker Geert
Wilders indrejse i Storbritannien i forbindelse med en
konkret
rejse med
henvisning til de britiske regler på området.
Som nævnt vil der også efter udlændingeloven sammenholdt med EU-reglerne
kunne ske afvisning af en EU-statsborger eller dennes familiemedlem i forbindelse
med
konkrete
rejser, forudsat at EU-statsborgeren eller dennes familiemedlem
antræffes ved indrejsen i Danmark.
Dette indgår som del af baggrunden for regeringens forslag om, at der i tillæg til
en sanktionsliste indføres en opmærksomhedsliste, som bl.a. indeholder navne på
EU-statsborgere og deres familiemedlemmer, der er grund til at være særligt
opmærksomme på i forbindelse med myndighedernes sagsbehandling.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3