Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del
Offentligt
1646809_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
16. juni 2016
Spørgsmål fra Folketingets Europaudvalg
til udenrigsministeren af 25. maj 2016.
EUU alm. del – spørgsmål 98.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mette Gjerskov (S).
EUU alm. del spørgsmål 98:
Ministeren bedes redegøre for, hvad EU’s årlige bidrag er (euro og personel) til at støtte Italien i
håndteringen af strømmen af flygtninge og migranter, der krydser EU’s ydre grænser og
ankommer til Italien ad søvejen. Besvarelsen bedes opgjort, således at forskellige
hovedudgiftskategorier fremgår, f.eks. bidrag til kystovervågning ud for Italiens kyst
(FRONTEX), drift af hotspots/modtagecentre inklusive sagsbehandling, logistisk støtte,
indkvartering af flygtninge/migranter etc. Til sammenligning bedes ministeren redegøre for,
hvor store Italiens egne, årlige, anslåede udgifter er til håndteringen af flygtninge- og
migrantstrømmen til landet, gerne fordelt på samme hovedudgiftskategorier. Spørgsmålet stilles
på baggrund af forsvarsministerens forelæggelse af rådsmøde (udenrigsanliggender) den 23. maj
2016, som blev forelagt for Europaudvalget den 20. maj 2016.
Svar:
I den italienske regerings stabilitetsprogram har Italien indgivet oplysninger til Europa-
kommissionen vedrørende egne udgifter til håndtering af flygtninge- og migrationsstrømmen.
Af nedenstående tabel fremgår Italiens egne anslåede udgifter til håndtering af flygtninge- og
migrationsstrømmen til landet i 2015 samt de forventede udgifter for 2016 baseret på en
uændret ankomsttrend. De oplyste udgifter er fratrukket EU-støtte på henholdsvis 120 mio.
euro for 2015 og 112 mio. euro for 2016.
Tabel 1 – opgørelse over Italiens anslåede samlede udgifter til håndtering af flygtninge og migranter i 2015 og 2016 fratrukket
EU-støtte. Opgjort i mio. euro.
2015
Samlede udgifter ved uændret ankomsttrend
Redningsaktioner på havet
Modtagelse
Sundhedsydelser og uddannelse
2.736
28,6 %
51,2 %
20,2 %
2016
3.431
25,4 %
58,3 %
16,3 %
De opgjorte tal indbefatter den procentvise andel af de samlede udgifter, som er anvendt til:
redningsaktioner på havet, modtagelse, sundhed og uddannelse. Det skal bemærkes, at indirekte
sociale ydelser til integration ikke er inkluderet i opgørelsen. Derimod er medtaget udgifter til
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om en redegørelse for, hvad EU’s årlige samlede bidrag er (euro og personel) til at støtte Italien i håndteringen af strømmen af flygtninge og migranter, der krydser EU’s ydre grænser og ankommer til Italien ad søvejen, til udenrigsministeren
såkaldte SPRAR-centre. Disse centre huser både asylansøgere og personer, der har opnået
flygtningestatus.
Redningsaktioner på havet involverer både forsvaret, kystvagten og finanspolitiet. I relation til
modtagelse udgøres de største udgiftsposter af drift og vedligeholdelse af modtagecentre,
midlertidige centre og asylcentre, en særlig fond til uledsagede mindreårige, territoriale
kommissioner samt administrative udgifter inklusive udgifter til IT og personale i lokale og
statslige myndigheder. Sundhedsudgifterne omfatter afholdte udgifter til udlændinge med
ulovligt ophold samt anslåede udgifter til asylansøgere og flygtninge.
EU-støtten som opgjort i den italienske regerings stabilitetsprogram er ikke opdelt i
hovedudgiftskategorier. Der er imidlertid tilgængelige oplysninger fra Kommissionen og den
Fælles Udenrigstjeneste om støtte fra EU til Italiens håndtering af flygtninge og migranter via
en række fonde og operative tiltag, hvoraf kan nævnes følgende.
For så vidt angår beskyttelsen af de ydre grænser, herunder kystovervågning, iværksatte EU den
1. november 2014 operation Triton, som er under italiensk ledelse og koordineres af EU’s
grænseagentur FRONTEX. Formålet med operationen er at sikre kystbevogtning og
overvågning af EU’s ydre grænser til søs. Operationen havde ved lanceringen et månedligt
budget på 2,9 millioner euro. Det Europæiske Råd besluttede i april 2015 at øge budgettet for
operationen til 120 millioner euro for perioden 2015-2016. Budgettet indeholder udgifter til
personel, skibe og fly mv., der stilles til rådighed af medlemslandene.
Den 22. juni 2015 iværksatte EU den militære operation EUNAVFOR Med (Operation Sophia)
med det formål at ødelægge forretningsmodellen for menneskesmugling via den centrale
middelhavsrute. Operationen er under italiensk kommando og finansieres via EU-budgettet
med 11,8 millioner euro for en periode på 12-måneder gældende fra den 27. juli 2015, hvor
operationen var fuldt funktionsdygtig. Militært materiel og personel leveres af de bidragende
medlemslande, som selv afholder de løbende udgifter hertil. Danmark deltager på grund af
forsvarsforbeholdet ikke i Operation Sophia.
Foruden støtten i form af de maritime operationer, er der samlet set allokeret 592,6 millioner
euro til Italien for perioden 2014-2020 fra EU’s asyl-, migrations- og integrationsfond (AMIF)
og EU’s fond for intern sikkerhed (ISF) til støtte for håndtering af flygtningekrisen.
Allokeringen vedrører følgende:
Fra AMIF er der afsat 347,7 millioner euro til Italien i 2014-2020. Disse midler kan anvendes til
en bred række af initiativer, herunder modtagelseskapacitet for asylansøgere, informationstiltag i
ikke-EU lande om legale migrationskanaler, uddannelse og sprogundervisning for ikke-EU
statsborgere, støtte til udsatte personer som hører under målgruppen for AMIF,
informationsudveksling og samarbejde mellem medlemslandene samt træning af personel i
relevante emner knyttet til AMIF.
Fra ISF er der afsat i alt 244,8 mio. euro til Italien i 2014-2020, heraf henholdsvis 188,2
millioner euro fra ISF-politiinstrumentet og 56,6 millioner euro fra ISF-grænseinstrumentet.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om en redegørelse for, hvad EU’s årlige samlede bidrag er (euro og personel) til at støtte Italien i håndteringen af strømmen af flygtninge og migranter, der krydser EU’s ydre grænser og ankommer til Italien ad søvejen, til udenrigsministeren
Disse midler kan anvendes til en bred række af initiativer, herunder drift af IT-systemer,
anskaffelse af operationelt udstyr, promovering og udvikling af træningsprogrammer samt
sikring af administrativ og operationel koordination og samarbejde.
Slutteligt kan det oplyses, at, ifølge det italienske
Agency for Territorial Cohesion,
havde det
italienske strukturfondsprogram PON
Sicurezza 2007-13,
(”Operativt, nationalt program for
sikkerhed og udvikling 2007-13”), henhørende under det italienske indenrigsministerium,
migrationsprojekter for € 124 mio. i årene 2007-2015. Det drejer sig om lidt over 100 projekter,
f.eks. om opførelse af større modtagecentre i f.eks. Lampedusa, Foggia og Bari samt støtte til
modtagelsesindsatsen i små kommuner. Migrationsprojekterne kan inddeles i tre overordnede
kategorier: Redningsaktioner, modtagelse (f.eks. modtagecenter på Lampedusa) og integration
(f.eks. strukturer til sprogundervisning og jobsøgning). Af de 124 mio. euro var 75 %
finansieret via EU’s strukturfonde. Det vil sige, at EU finansierede de 93 mio. euro og den
italienske finansiering var så de resterende 31 mio. euro.