Til beslutningsforslag nr.
B 48
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Europaudvalget den [8. april 2016]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om gennemførelse af initiativerne i planen
»Dansk velfærd i Europa«
[af Kenneth Kristensen Berth (DF), Christina Egelund (LA) og Rasmus Jarlov (KF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4. december 2015
og var til 1. behandling den 2. februar 2016. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Euro-
paudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
]
[Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
]
Enhedslistens medlemmer af udvalget er enige i, at med-
lemslandene selv skal kunne bestemme deres velfærdspoli-
tik. Derfor støtter EL øget kompetence til medlemslandene,
hvad dette angår og derfor er EL også modstandere af, at EU
kan pålægge medlemslandene at eksportere velfærdsydelser,
som f.eks. børnecheck. Men EL kan ikke tilslutte sig et prin-
cip om optjeningsprincipper på universelle velfærdsydelser.
Det bygger på en myte om, at såkaldt »velfærdsturisme«
skulle være et stort problem. Optjeningsprincipper på uni-
verselle velfærdsydelser vil være diskrimination, fordi de
udenlandske arbejdere bidrager med skatteindbetaling uden
at have de samme rettigheder. Det vil også forøge problemet
med social dumping. Hvis udenlandske arbejdere har ringere
social tryghed end danske, vil de i endnu højere grad blive
presset til at tage job på dårligere løn- og arbejdsvilkår. EL
kan heller ikke støtte et krav om, at EU ikke må udvikle sig
til en social union. EL har ingen naive forestillinger om, at
det kan lade sig gøre, for det forhindrer EU’s traktater. Men
EL støtter mindstekrav til beskyttelse af lønmodtagerne, så
længe det ikke griber ind i danske overenskomster eller
medlemslandenes ret til at beskytte sig imod social dum-
ping. EL vil støtte ethvert krav om ændring af EU-reglerne,
der kan stille lønmodtagerne stærkere, og derfor støtter EL
også den europæiske fagbevægelses krav om ændring af ud-
stationeringsdirektivet og indførelsen af en social protokol,
der kan sikre, at faglige og sociale rettigheder bliver over-
ordnet de økonomiske friheder.
Alternativets medlemmer af udvalget mener, at den fri
bevægelighed er hjørnestenen i det europæiske samarbejde.
ALT mener også, at den fri bevægelighed betyder, at vand-
rende arbejdstagere fra de europæiske lande skal have et so-
cialt sikkerhedsnet i det land, som de bosætter sig og arbej-
der i. Beslutningsforslaget rykker ved denne grundpræmis i
det europæiske arbejde, og vi risikerer at mistænkeliggøre
andre EU-borgeres motiver for at komme til Danmark.
Beslutningsforslaget lægger op til, at det europæiske
samarbejde skal være et menukort, hvor medlemslandene
kan tage de tiltag til sig, som de finder rentable. ALT mener
ikke, at dette skal være fremtiden for det europæiske samar-
bejde, men mener derimod, at det europæiske samarbejde
skal et være et forpligtigende samarbejde. På denne bag-
grund kan ALT ikke støtte op om beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer