L 248/80
DA
Den Europæiske Unions Tidende
RÅDETS AFGØRELSE (EU) 2015/1601
af 22. september 2015
24.9.2015
om midlertidige foranstaltninger til fordel for Italien og Grækenland på området international
beskyttelse
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 78, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet (
1
), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Hvis en eller flere medlemsstater står over for en nødsituation i form af en pludselig tilstrømning af tredjelands
statsborgere, kan Rådet på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet vedtage midlertidige
foranstaltninger til fordel for den eller de berørte medlemsstater i overensstemmelse med artikel 78, stk. 3, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
I overensstemmelse med artikel 80 i TEUF skal Unionens politikker på området for grænsekontrol, asyl og
indvandring samt gennemførelsen heraf være underlagt princippet om solidaritet og rimelig ansvarsfordeling
mellem medlemsstaterne, og EU-retsakter vedtaget på dette område skal indeholde passende bestemmelser
vedrørende anvendelsen af dette princip.
Den nylige krise i Middelhavsområdet har fået EU-institutionerne til øjeblikkeligt at anerkende, at der er tale om
usædvanlige migrationsstrømme i denne region, og opfordre til, at der træffes konkrete solidaritetsforanstaltninger
til fordel for medlemsstaterne i frontlinjen. Navnlig forelagde Kommissionen på udenrigs- og indenrigsministrenes
fælles samling den 20. april 2015 en tipunktsplan over tiltag, der skal træffes øjeblikkeligt som reaktion på
krisen, herunder et tilsagn om at overveje mulighederne for at iværksætte en nødflytningsordning.
På sit møde den 23. april 2015 besluttede Det Europæiske Råd blandt andet at styrke den interne solidaritet og
ansvarlighed og forpligtede sig navnlig til at øge katastrofehjælpen til de medlemsstater, der er i frontlinjen, og til
at overveje mulighederne for at organisere nødflytninger mellem medlemsstaterne på et frivilligt grundlag samt til
at indsætte hold fra Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) i de medlemsstater, der er i frontlinjen, med henblik
på fælles behandling af ansøgninger om international beskyttelse, herunder registrering og optagelse af
fingeraftryk.
I sin beslutning af 28. april 2015 gentog Europa-Parlamentet nødvendigheden af, at Unionen baserer sin reaktion
på de seneste tragedier i Middelhavet på solidaritet og ligelig ansvarsfordeling, og at der skal gøres en øget indsats
på dette område til fordel for de medlemsstater, der modtager det største antal flygtninge og ansøgere om
international beskyttelse, enten i absolutte tal eller relativt set.
Foruden foranstaltninger på asylområdet bør medlemsstaterne i frontlinjen øge deres indsats for at træffe
foranstaltninger til tackling af de blandede migrationsstrømme ved Den Europæiske Unions ydre grænser.
Sådanne foranstaltninger bør garantere rettighederne for personer med behov for international beskyttelse og
forhindre irregulær migration.
På mødet den 25.-26. juni 2015 vedtog Det Europæiske Råd blandt andet, at tre centrale dimensioner bør
fremmes parallelt: flytning/genbosætning, tilbagesendelse/tilbagetagelse/reintegration og samarbejde med
oprindelses- og transitlande. Det Europæiske Råd nåede navnlig på baggrund af den aktuelle nødsituation og
tilsagnet om at styrke solidaritet og ansvarlighed til enighed om den midlertidige og ekstraordinære flytning over
en periode på to år af 40 000 personer, der har et klart behov for international beskyttelse, fra Italien og
Grækenland til andre medlemsstater, med deltagelse af alle medlemsstater.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(
1
) Udtalelse af 17.9.2015 (endnu ikke offentliggjort i EUT).