UDENRIGSMINISTERIET
Den 20. oktober 2015.
Spørgsmål fra Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalget til udenrigsministeren af 17.
september 2015. Spørgsmål 11 ad ERU
alm. del.
Spørgsmål 11
Ministeren bedes kommentere materialet fra 92-gruppen/TTIP-netværkets foretræde for ud-
valget den 17/9-15 om TTIP-aftalen, jf. ERU alm. del – bilag 24.
Svar:
Kommentarer til talepapiret om investeringsbeskyttelse og ISDS
Kritikken falder hovedsageligt i to punkter.
Det første kritikpunkt er, at investeringsbeskyttelse bliver en del af TTIP. TTIP er en aftale
mellem industrialiserede lande, og investeringsbeskyttelsesaftaler giver efter 92-gruppen/TTIP-
netværkets opfattelse kun mening i forholdet mellem investorer fra i-lande som investerer i u-
lande med mindre pålidelige retssystemer.
Det er korrekt, at bilaterale investeringsaftaler oprindeligt blev indgået for at sikre investorer,
der investerede i lande med usikre retssystemer, en bedre retsstilling end den, som værtslandet
kunne tilbyde investorer i henhold til national ret. Det er imidlertid ikke nyt, at der indgås afta-
ler mellem i-lande, og det er efterhånden blevet en almindelig del af frihandelsaftaler, at der in-
kluderes kapitler om investeringsbeskyttelse, og at dette kapitel også omfatter et afsnit om in-
ternational voldgift som tvistløsningsmodel. Fx indeholder EU’s frihandelsaftaler med Canada
og Singapore et sådant kapitel. Mange andre aftaler mellem to eller flere industrialiserede lande
uden for EU indeholder sådanne bestemmelser.
Det er også korrekt, at Danmark har et stort antal sådanne aftaler som også indeholder interna-
tional voldgift som standard tvistløsningsmodel. Danmark har ikke en bilateral aftale med
USA. Det har derimod de nye EU-medlemslande i Østeuropa. Det er derfor naturligt, at USA
ønsker at fortsætte med at have beskyttelse i disse lande, når man indgår en frihandelsaftale
med EU. En sådan aftale vil med TTIP selvsagt dække alle EU-medlemslande. Danmark skøn-
nes ikke at få vanskeligheder med amerikanske investorer, mens danske investorer kan have en
interesse i at opnå beskyttelse mod diskrimination på det amerikanske marked, fx på området
for offentlige indkøb. Danmark ser derfor en fordel i, at investeringsbeskyttelse bliver en del af
TTIP.