Samlenotat om tobaksprotokollen
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af protokollen om
eliminering af ulovlig handel med tobaksvarer til WHO-rammekonventionen om bekæmpelse
af tobaksrygning, for så vidt angår de af protokollens bestemmelser, som ikke henhører
under tredje del, afsnit V i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af protokollen om
eliminering af ulovlig handel med tobaksvarer til WHO-rammekonventionen om bekæmpelse
af tobaksrygning, for så vidt angår de af protokollens bestemmelser, som henhører under
tredje del, afsnit V i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
KOM(2015)193 og KOM(2015) 194
NYT
1. Resumé
Kommissionen har den 4. maj 2015 fremsendt to nye forslag til Rådet om EU’s indgåelse af en protokol
under WHO-rammekonventionen om bekæmpelse af tobaksrygning. Forslagene er rundsendt i dansk
sprogversion den 5. maj 2015. Protokollen har til hensigt at eliminere ulovlig handel med tobaksvarer.
Allerede i efteråret 2013 blev to forslag til rådsafgørelser om EU’s undertegnelse af protokollen drøftet
og efterfølgende vedtaget i Rådet. Da protokollen indeholder både bestemmelser, der henhører under
EU’s enekompetence, og bestemmelser, der henhører under den dele kompetence mellem EU og
medlemsstaterne, underskrev både EU og visse medlemsstater, herunder Danmark, protokollen inden
fristen for underskrivelse udløb den 9. januar 2014.
At forslagene til rådsafgørelser er opdelt på to særskilte forslag – både dem i 2013 om undertegnelse
og de nye om indgåelse af protokollen – er bl.a. nødvendiggjort af Danmarks retsforbehold. Det ene
forslag til rådsafgørelse, som omfatter områderne retligt samarbejde i straffesager og definition af
strafbare handlinger, henhører under området for frihed, sikkerhed og retfærdighed, og skal vedtages
efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. med kvalificeret flertal i Rådet (dog uden Danmarks
deltagelse), mens det andet forslag til rådsførelse skal vedtages efter den særlige
lovgivningsprocedure i medfør af bl.a. artikel 113 i Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsområde (TEUF), som omhandler harmonisering af lovgivningerne vedrørende bl.a.
punktaftgifter, hvilket kræver enstemmighed i Rådet.
Under forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen er der foretages flere præciseringer af forslagene til
rådsafgørelser, hvorefter det bl.a. eksplicit fremgår, at EU ikke med tiltrædelsen af protokollen vil
udøve delt kompetence, foruden at forslagenes rækkevidde begrænses udelukkende at omfatte de af
protokollens bestemmelser, som henhører under den fælles handelspolitik ( EU’s enekompetence) , og
de af protokollens bestemmelser, som er underlagt eksisterende EU-lovgivning, der kan påvirkes eller
ændres som følge af protokollen.
EU’s tiltrædelse af protokollen vurderes ikke i sig selv af medføre lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser for Danmark. Evt. yderligere EU-retlige tiltag på baggrund af protokollen
vil blive iværksat i forbindelse med den sædvanlige lovgivningsmæssige procedure i EU. De konkrete
administrative og økonomiske konsekvenser af disse tiltag vil blive belyst i den sammenhæng.