Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0594 Bilag 1
Offentligt
1590037_0001.png
Miljøstyrelsen/J&A
Dato: 18. januar 2016
MFVM 009
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv 1999/31/EF om deponering af affald,
KOM(2015) 594 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt en cirkulær økonomi pakke. Den samlede pakke består af tre
elementer:
1) En meddelelse ”Kredsløbet lukkes - en EU-handlingsplan for cirkulære økonomi”.
2) En liste over efterfølgende initiativer, der vil blive taget af Kommissionen i perioden 2015-2018.
3) Forslag til ændring af seks direktiver om affald.
Nærværende forslag vedrører alene EU’s deponeringsdirektiv, og udmønter sig i en række
direktivændringer. De vigtigste ændringer i forslaget er:
Nyt bindende mål for mængden af deponeret husholdningsaffald og lignende affald fra
andre kilder. Det foreslås, at det deponerede husholdningsaffald i 2030 maksimalt må
udgøre 10 % af den samlede mængde husholdningsaffald.
Affald indsamlet separat mhp. genanvendelse i henhold til affaldsdirektivets artikel 11 og 22
må ikke længere deponeres.
Der er tale om ændringer, som kun i mindre grad vil berøre de gældende danske
deponeringsregler. Regeringens stillingtagen til de konkrete ændringsforslag afventer en nærmere
vurdering af forslagets miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 2. december 2015 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget forelå i dansk
udgave den 7. december 2015. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, (miljø) og skal
derfor vedtages af Rådet med et kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Forslaget er fremlagt i tilknytning til Kommissionens cirkulær økonomi-pakke.
Pakken består af tre elementer:
1) En meddelelse ”Kredsløbet lukkes - en EU-handlingsplan for cirkulær økonomi”.
2) En liste med godt 50 konkrete initiativer til fremme af cirkulær økonomi, som Kommissionen vil
tage i perioden 2015-2018.
3) Forslag til ændring af seks direktiver om affald.
Det hollandske formandskab har tilkendegivet, at handlingsplanen for cirkulær økonomi og
affaldsforslagene forventes drøftet på rådsmøde (konkurrence) den 29. februar 2016 og rådsmøde
kom (2015) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om deponering af affald
1590037_0002.png
(miljø) den 4. marts 2016. Det er endvidere formandskabets hensigt at søge vedtaget politiske
konklusioner om handlingsplanen for cirkulær økonomi på rådsmødet (miljø) den 20 juni 2016.
For en nærmere beskrivelse og vurdering af meddelelsen om handlingsplanen for cirkulær økonomi
henvises til særskilt grund- og nærhedsnotat herom.
3. Formål og indhold
Det overordnede mål med forslaget til ændring af deponeringsdirektivet er at fremme en mere
cirkulær økonomi ved at reducere deponeringsmængden af det ikke-farlige affald, specifikt
mængden af husholdningsaffald.
De væsentligste nye elementer i forslaget er:
1. Ensretning af række definitioner i deponeringsdirektivet og affaldsdirektivet. (I forslaget
fjernes definitionen af affaldsklassen ”Ikke-farligt affald” uden at dette er medtaget i
affaldsdirektivets definitioner, hvilket vurderes at være en fejl. Til orientering udgør ”Ikke-
farligt” affald ca. 70-75 % af den samlede deponeringsmængde i Danmark.)
2. Affald indsamlet og sorteret separat mhp. genanvendelse i henhold til affaldsdirektivets
artikel 11 må ikke længere deponeres.
3. I ændringsforslaget skal medlemsstaterne træffe de nødvendige foranstaltninger for at
sikre, at mængden af deponeret husholdningsaffald og lignende affald fra andre kilder
reduceres til maksimalt 10 % af den samlede mængde husholdningsaffald i 2030. Estland,
Grækenland, Kroatien, Letland, Malta, Rumænien og Slovakiet kan efter anmodning fra
Kommissionen deponere op til 20 % i 2030 og få forlænget fristen for at opnå målet på at
nå 10 % med 5 år.
Derudover er der indført en række ændringer til opfølgning og evaluering af mål.
4. Senest den 31. december 2024 afrapporterer Kommissionen om mulighederne for dels at
skærpe deponeringsmålet samt at indføre restriktioner for deponering af andet ”ikke-farligt
affald” udover husholdningsaffald og lignende affald fra andre kilder. Rapporten ledsages i
givet fald af forslag herom til Europa-Parlamentet og Rådet.
5. Kommissionen udarbejder i 2027 i samarbejde med det Europæiske Miljøagentur en rapport
om medlemslandenes fremskridt med at opfylde deponeringsmålsætningerne for
husholdningsaffald (Early warning report). Kommissionen fremlægger i forbindelse hermed
passende anbefalinger overfor medlemslande, der vurderes at være risiko for ikke at nå
målsætningen indenfor tidsfristen.
6. Forslaget indebærer en forenkling af direktivets indberetningskrav, således at disse
fremover alene vedrører årlige statistiske oplysninger om opfyldelsen af den konkrete
bindende deponeringsmålsætning for husholdningsaffald (og frem til 2025 for deponering af
bioaffald), fremfor som hidtil generelle afrapporteringer om implementeringen af direktivet
baseret på et detaljeret spørgeskema.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering
Side 2/5
kom (2015) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om deponering af affald
1590037_0003.png
Forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, jf. artikel 5 i
traktaten om Den Europæiske Union. Det begrænser sig til at ændre deponeringsdirektivet ved at
skabe en ramme for fastlæggelse af fælles mål og overlader til medlemsstaterne at afgøre, hvilke
gennemførelsesmetoder, de vil anvende.
Regeringens nærhedsvurdering:
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Det berørte deponeringsdirektiv er implementeret i dansk ret som følger:
Direktiv 1999/31/EF om deponering af affald: Implementeret i bekendtgørelse om
deponeringsanlæg (bekendtgørelse nr. 1822 af 14/12/2015).
7. Konsekvenser
Generelt om konsekvensvurderingerne kan anføres, at der pt. er tale om foreløbige vurderinger.
Folketinget vil i et revideret grund- og nærhedsnotatnotat blive oplyst om Regeringens mere
konsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af deponeringsbekendtgørelsen.
Forslaget om forbud mod at deponere affald, der er indsamlet separat mhp. genanvendelse i
henhold affaldsdirektivets artikel 11, kan begrænse mulighederne for at deponere indsamlede
fraktioner med problematiske stoffer fra den separate indsamling f.eks. indhold af PCB i
betonfraktionen af bygge- og anlægsaffald. Der er behov for at belyse konsekvenser af forslaget,
herunder hvilken betydning det har for nærværende direktivforslag og nationale regler, der rækker
udover deponeringsdirektivet.
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget forventes at have væsentlige statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Miljø- og Fødevareministeriet har iværksat arbejdet mhp. at kunne fremlægge en vurdering af
forslagets statsfinansielle, erhvervsøkonomiske, erhvervsadministrative og samfundsøkonomiske
konsekvenser. Når dette arbejde er tilendebragt, vil Folketinget blive orienteret herom i et
revideret grund- og nærhedsnotat.
Beskyttelsesniveau:
Der forventes en positiv påvirkning af det danske beskyttelsesniveau som følge af, at
målsætningerne i direktivet skærpes.
8. Høring
Side 3/5
kom (2015) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om deponering af affald
1590037_0004.png
Forslaget til den samlede cirkulær økonomi-pakke er udsendt i almindelig høring til berørte
interessenter den 2. december 2015. Der er modtaget høringssvar fra 29 høringspartner. 8 har
bemærkninger til deponeringsdirektivet.
Der er modtaget specifikke bemærkninger til forslag om ændringer af deponeringsdirektivet fra
følgende: Dansk Erhverv (DE), Plastindustrien (PI), Kommunernes Landsforening (KL), Dansk
Industri (DI), Danske Havne (DH), Dansk Affaldsforening (DAF), Danmarks Naturfredningsforening
og Det Økologiske Råd (DN og DØR), og Region Midtjylland.
Hovedtræk af bemærkningerne er gengivet nedenfor:
Generelt
er der blandt de indkomne høringssvar en positiv holdning til, at reducere mængden af
deponeret husholdningsaffald og lignende affald fra andre kilder til maksimalt 10 % af den samlede
mængde i 2030.
Derudover er der følgende bemærkninger til forslaget:
Dansk Erhverv (DE)
finder det vanskeligt at gennemskue prioriteringen af forslagene i blandt andet
deponeringsdirektivet. DE stiller spørgsmål til, hvordan det sikres, at de vigtigste initiativer i
handlingsplanen gennemføres først, og dermed sikrer en markedsøkonomisk effektiv vej til
cirkulær økonomi.
Plastindustrien (PI)
og
Dansk Industri (DI)
ser gerne et generelt forbud mod deponering af
genanvendeligt affald.
PI
vurderer, at det vil øge udbuddet af materialer til genanvendelse, og
dermed gøre det mere attraktivt at etablere en genanvendelsesvirksomhed.
Danske Havne (DH)
foreslår en generel ændring af definitionen af affald/ikke-affald. De ser et
potentiale i, at sedimenter til de såkaldte spulefelter, der er et kystnært areal, som omgives af
dæmninger, der holder på sedimentet, klassificeres som ikke-affald.
Dansk Affaldsforening (DAF)
ønsker fra 2025 et deponeringsforbud for biologisk nedbrydeligt samt
for genanvendelsesegnet affald fra alle kilder (husholdning, erhverv og industri). Dette vurderes at
reducere metan-udledningen og få materialer i kredsløb til gavn for den cirkulære økonomi.
Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd (DN og DØR)
ønsker, at det gøres helt
klart, at deponeringsmålet for husholdningsaffald og lignende affald ikke må medføre en øget
forbrænding af affald.
DN og DØR
skriver om nødvendigheden af fortsat at deponere affald, som
indeholder farlige stoffer, og som derfor ikke kan genanvendes.
DN og DØR
ønsker desuden, at det
gøres klart overfor kommissionen, at når deponering kun er muligt i begrænset omfang, skal der
ikke produceres produkter, der vil medføre, at farligt affald recirkuleres.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været præsenteret på et rådsarbejdsgruppemøde den 7. december 2015.
Kommissionens pakke er generelt blevet budt velkommen som et mere operationelt og
markedsbaseret bud på en udvikling hen imod en cirkulær økonomi i EU med fokus på øget vækst,
beskæftigelse og ressourceeffektivitet. Vurderingen er umiddelbart, at pakken ligger i god
forlængelse af Kommissionens bedre reguleringsdagsorden, og at den bærer præg af at være
blevet udarbejdet i tæt samarbejde mellem relevante DG’er i Kommissionen under ledelse af 1.
Side 4/5
kom (2015) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om deponering af affald
1590037_0005.png
næstformand Timmermans og næstformand Katainen. Stort set alle medlemsstaterne bød forslaget
velkomment. Der var umiddelbart enighed om, at definitioner er blevet klarere, der er tale om
mere realistiske men stadig ambitiøse genanvendelsesmålsætninger, og at det er positivt med en
mere fleksibel tilgang til målene og en national tilgang til affaldsforebyggelse. Et enkelt
medlemsland stillede sig kritisk overfor opstilling af bindende målsætninger på
genanvendelsesområdet. Flere lande var afvisende i forhold til den udbredte brug i forslaget af at
delegeret retsakter som bemyndigelse til Kommissionen.
Særligt om nærværende forslag vedr. ændring af deponeringsdirektivet må det forventes, at
udfasningen af husholdningsaffaldet til deponering vil blive et væsentligt politisk tema, hvor de
lande, der ikke har fået umiddelbar adgang til fem års fristforlængelse ift. at opnå reduktion til 10
pct. deponering af husholdningsaffald i 2030, men som også er ”low-performing” vil kæmpe for
deres adgang hertil – CY, PL, HU og CZ har allerede meldt sig – og flere må forventes at følge
efter.
10.Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til cirkulær økonomi-pakke herunder forslaget til ændring
af EU’s deponeringsdirektiv velkomment som grundlag for drøftelse af reguleringen på EU niveau.
Forslaget kan bidrage til øget vækst, jobskabelse, forsyningssikkerhed og miljøgevinster i Europa,
gennem øget genanvendelse, mindsket deponering og forøget ressourceeffektivitet, samt mere
ensrettede rammevilkår for niveauet for genanvendelse og deponering af affald i EU.
Der udestår dog fortsat en omhyggelig analyse og vurdering af målsætningernes økonomiske og
miljømæssige konsekvenser. Der kan derfor ikke på nuværende tidspunkt fastlægges en
regeringsholdning til forslagets konkrete målsætninger vedr. deponering af husholdningsaffald og
lignende affald fra andre kilder.
Regeringen støtter dog i udgangspunktet forslagets ambitioner om:
At der ud fra såvel konkurrence som miljøhensyn fastlægges ensartede rammevilkår for
niveauet for deponering af affald i EU.
At der indføres et system for tidlig varsling fra kommissionen og det Europæiske
Miljøagentur, hvis en medlemsstat ser ud til ikke at nå de fastsatte deponeringsmål. Det vil
bidrage til at sikre virksomhederne mere ensartede konkurrencevilkår og samtidig være til
gavn for ressourceeffektivitet og miljøbeskyttelse.
11.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5