Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0667 Bilag 1
Offentligt
1599841_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. februar 2016
Click here to enter text.
Click here to enter text.
Ændring af EMSA-forordningen, KOM(2015) 667
1.
Resume
Som led i oprettelsen af et europæisk grænse- og kystvagtagentur, har
Kommissionen fremsat forslag om at ændre forordningen for EU’s sø-
fartsagentur, EMSA. Forslaget ændrer EMSA’s mandat til at omfatte et
samarbejde med grænse- og kystvagtagenturet (EBCGA) og det eksiste-
rende europæiske fiskerikontrolagentur (EFCA) af hensyn til opnåelse af
synergi og mere omkostningseffektive ydelser til medlemsstaterne.
Samarbejdet mellem de tre agenturer har til formål at støtte de nationale
myndigheder, der udfører kystvagtsfunktioner, gennem levering af tjene-
ster, oplysninger, udstyr og træning og gennem koordination af flerfor-
målsoperationer. Konkret foreslås det, at EMSA skal yde støtte i form af
informationsdeling, levering af overvågnings- og kommunikationsydelser,
kapacitetsopbygning samt kapacitetsdeling.
Med ændringen af forordningen tilføres EMSA ca. 165 mio. kr. om året i
perioden 2017-2020 fra EU-budgettet. Det er på nuværende tidspunkt
uvist, om dette vil medføre danske merudgifter.
2. Baggrund
Kommissionen har den 15. december 2015 fremsendt forslag om ændring
af forordning 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur til søfarts-
sikkerhed (KOM(2015) 667 endelig).
Forslaget er oversendt til Rådet den 18. januar 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 100, stk. 2,
og det skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget om ændring af EMSA-forordningen indgår som en del af
Kommissionens samlede grænsepakke fremsat den 15. december 2015.
Grænsepakken har til formål at sikre en integreret grænseforvaltning af
EU’s ydre grænser med henblik på effektivt at styre migrationen og sikre
et højt sikkerhedsniveau i EU samtidig med, at den fri bevægelighed for
personer opretholdes.
kom (2015) 0667 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ændring af EMSA-forordningen
1599841_0002.png
2/5
Grænsepakken omfatter, udover nærværende forslag, følgende lovgiv-
ningsinitiativer:
Forslag til forordning om den europæiske grænse- og kystvagt
(EBCGA) (KOM(2015) 671 endelig);
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 [Schengen-
grænsekodeksen] for så vidt angår en styrkelse af kontrollen i rele-
vante databaser ved de ydre grænser (KOM(2015) 670 endelig);
Forslag til en forordning om et europæisk rejsedokument til brug
ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
(KOM(2015) 668 endelig);
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse
af et EF-Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669 endelig).
De indholdsmæssige ændringer i forslaget om ændring af EMSA-
forordningen, er identiske med de foreslåede ændringer i EFCA-
forordningen og de foreslåede bestemmelser i forordningen om det euro-
pæiske agentur for grænse- og kystbevogtning. Forslaget om ændring af
EMSA-forordningen hører under Erhvervs- og Vækstministeriets ressort.
Det bemærkes, at der udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for de
enkelte forslag.
Med forslaget afsættes frem mod 2020 ca. 652,5 mio. kr. i såkaldte for-
pligtigelsesbevillinger (tilsagn) på EU-budgettet til EMSA til udførelse af
de nye opgaver, herunder oprettes der 17 nye stillinger. Af den samlede
bevilling skal ca. 607,5 mio. kr. bruges til operationelle udgifter til over-
vågning.
Der afsættes således ca. 502,5 mio. kr. til udvikling af droneovervågning
og ca. 105 mio. kr. til satellitbaserede ydelser (AIS-data og kommunikati-
on). Der er ikke anvist konkret finansiering af forslaget.
3.
Formål og indhold
Ændringen af EMSA-forordningen har til formål at forbedre det europæi-
ske samarbejde om kystvagtfunktioner ved at udvikle samarbejdsformer
mellem EBCGA, EMSA og EFCA, så der kan leveres bedre og mere om-
kostningseffektive ydelser til nationale myndigheder, der udfører kyst-
vagtfunktioner.
Forslaget indebærer et skift i EMSA’s mandat fra levering af ydelser,
information, udstyr og træning til også at omfatte koordinering af operati-
oner, der tjener flere formål.
kom (2015) 0667 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ændring af EMSA-forordningen
1599841_0003.png
3/5
EMSA samarbejder allerede nu med det eksisterende grænsekontrolagen-
tur Frontex om at levere forskellige maritime overvågningsydelser. Æn-
dringen af forordningen skal sikre en forbedring af EMSA’s maritime
overvågningsydelser gennem følgende:
a) Deling af information, som EMSA opnår via skibsmeldesystemer
og andre informationssystemer, vil resultere i forbedring af real-
tid og næsten real-tid maritime overvågningsdata mellem de tre
agenturer og relevante myndigheder. Forbedring af de nuværende
overvågningskapaciteter giver mulighed for at integrere data fra
nye kilder, fx droner. Dette vil kræve nye funktionaliteter og soft-
wareudvikling.
b) Overvågnings- og kommunikationsydelser baseret på den nyeste
teknologi, herunder rumbaseret og landinfrastruktur og sensorer
monteret på en hvilken som helst platform, fx droner.
i.
Udvikling af droneovervågning: De nuværende overvåg-
ningsteknologier har svært ved at opdage små både lavet af
gummi og træ, som ofte bruges til at fragte bådflygtninge.
Til at støtte den maritime overvågning vil EMSA organise-
re og udbyde droneoperationer, som også kan bruges til
andre kystvagtformål såsom fiskerikontrol og afsløring af
forurening. Da EMSA allerede indsamler, håndterer, inte-
grerer og korrelerer data om menneskelig aktivitet til søs,
vil dronedata kunne komplementere de øvrige datakilder til
at skabe et bedre overvågningsbillede.
ii. Satellitbaseret AIS-data
1
: EMSA samarbejder i øjeblikket
med det europæiske rumagentur (ESA) om at udbyde sa-
tellitbaseret AIS-data uden omkostninger til andre EU-
agenturer og medlemsstaterne. Dette finansieres af ESA
frem til 31. august 2016. Satellitbaseret AIS-data er en væ-
sentlig datakilde til maritim overvågning, da mange skibe
ikke kan spores uden, fordi der i nogle områder, bl.a. det
sydlige Middelhav, ikke eksisterer andre datakilder. Det er
derfor nødvendigt at erhverve satellitbaseret AIS-data.
iii. Satellitbaserede kommunikationsydelser: Satellitkommu-
nikation bruges til navigation af droner og transmittering
af data, og det er således nødvendigt for koordination og
levering af maritim overvågningsdata fra droner og andre
sensorer.
c) Kapacitetsopbygning på nationalt og EU-niveau gennem udvik-
ling af vejledninger, anbefalinger og best practices samt ved at til-
byde træning og udveksling af personale med henblik på at for-
1
AIS står for Automatic Identification System og er et navigations- og antikollisionsværktøj til
automatisk identifikation af skibe og andre enheder. AIS-data bruges bl.a. til overvågning af skibs-
trafikken.
kom (2015) 0667 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ændring af EMSA-forordningen
1599841_0004.png
4/5
bedre informationsudveksling og samarbejde om kystvagtfunktio-
ner.
d) Kapacitetsdeling, herunder planlægning og implementering af
operationer, der tjener flere formål, og deling af aktiver og andre
kapaciteter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, høres efter den
almindelige beslutningsprocedure. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget omhandler støtte til nationale myndig-
heder, der udfører kystvagtfunktioner på nationalt og EU-niveau samt, hvor
det er passende, på internationalt niveau.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da
EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidt angår fælles mari-
tim overvågning og deling af information. En rolle, som ikke kan erstattes af
én enkelt medlemsstat eller en gruppe af medlemsstater.
6.
Gældende dansk ret
Forordningen (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for
søfartssikkerhed har været gældende i dansk ret siden den 25. august 2002.
7.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser udover indvirk-
ningen på EU’s budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på
ca. 652,5 mio. kr. frem mod 2020. Danmark betaler ca. to procent af EU’s
budget, svarende til en dansk finansieringsandel på 13 mio. kr. Det frem-
går ikke af forslaget, hvordan udgifterne skal finansieres. Det er derfor på
nuværende tidspunkt uvist, om forslaget medfører merudgifter for Dan-
mark.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring med frist den 7. januar 2016 i
specialudvalget for skibsfartspolitik.
Der er modtaget to høringssvar fra henholdsvis Rederiforeningen og
Dansk Erhverv.
Rederiforeningen ser – i forhold til den del af grænsepakken, der omhand-
ler forslaget til forordning om oprettelse af et europæisk grænse- og kyst-
vagtagentur – umiddelbart positivt på, at myndighedsberedskabet til søs
styrkes gennem støtte til de ydre Schengengrænser, da det bl.a. kan med-
kom (2015) 0667 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ændring af EMSA-forordningen
1599841_0005.png
5/5
virke til at sikre fri bevægelighed inden for Schengen, og at der ikke bli-
ver behov for at sætte undtagelserne i kraft – bl.a. i forhold til indførelse
af grænsekontrol og transportøransvar.
Rederiforeningen fremhæver, at det er vigtigt at fastholde, at der her er
tale om myndighedsopgaver – hvor fx en transportør ikke kan tilkaldes til
at assistere i en nødsituation – især i forhold til artikel 14 og 15 der næv-
ner
joint operations
mellem medlemslandene og agenturet.
Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til forslaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig generelt positivt til grænsepakken, idet det
umiddelbart vurderes, at den kommende styrkelse af kontrollen ved den
ydre grænse vil respektere medlemslandenes nationale grænseforvalt-
ningskompetencer.
Regeringen forholder sig desuden generelt positivt til forslaget om æn-
dring af EMSA-forordningen som en del af Kommissionens samlede
grænsepakke, idet man lægger vægt på, at EMSA’s kerneopgave forsat er
søsikkerhed, maritim sikring og forebyggelse og bekæmpelse af forure-
ning.
Regeringen vil arbejde for, at EMSA i samarbejde med EFCA får en støt-
tende funktion for EBCGA og nationale myndigheder, der udfører kyst-
vagtsopgaver på nationalt, EU og internationalt niveau. Fra regeringens
side lægges der særligt vægt på at fremme information og dataudveksling.
Desuden vil regeringen arbejde for, at udgifterne til forslaget finansieres via
omprioriteringer inden for EU-budgettets udgiftslofter, samt at behov for
tilførsel af nye årsværk kan dokumenteres. Regeringen lægger vægt på, at
finansieringsspørgsmålet afklares af budgetmyndigheden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.