Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0668 Bilag 1
Offentligt
1600259_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk
rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt
ophold
KOM(2015) 668 endelig
Nyt notat.
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne.
1
1. Resumé
Kommissionens forslag til forordning om et europæisk rejsedokument skal sikre en effektiv
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der ikke opfylder eller ikke længere opfylder
betingelserne for indrejse, ophold eller bopæl i en EU-medlemsstat, og som ikke er i
besiddelse af et gyldigt rejsedokument. Det standardrejsedokument, der blev indført ved
rådets henstilling af 30. november 1994, til brug ved udsendelse af statsborgere fra
tredjelande, anerkendes kun af få tredjelande, bl.a. på grund af dokumentets
utilfredsstillende sikkerhedselementer og standarder. Formålet med forslaget er at
udforme et særskilt europæisk rejsedokument, som har et ensartet format og indeholder
flere tekniske og sikkerhedsmæssige elementer, som tredjelande i højere grad accepterer.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne. Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Forslaget vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 668 af 16. december 2015 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk rejsedokument til brug ved
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold. Forslaget er oversendt til
Rådet den 18. januar 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 79, stk. 2, litra c, der vedrører den fælles indvandringspolitik. Forslaget skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget om et europæisk rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold er fremsat som en del af en ”grænsepakke”,
der samlet skal styrke Schengen-områdets ydre grænser.
Grænsepakken omfatter, udover nærværende forslag, følgende lovgivningsinitiativer:
Forslag til forordning om den europæiske grænse- og kystvagt (KOM(2015) 673
endelig).
9. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbehandler
Morten Nykjær Krøjgaard
Mail
[email protected]
1
Forslaget til forordning er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da forordningen
imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder
efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i
dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
1/4
kom (2015) 0668 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 [Schengen-grænsekodeksen]
for så vidt angår en styrkelse af kontrollen i relevante databaser ved de ydre
grænser (KOM(2015) 670 endelig)
Forslag om ændring af forordning 1406/2002 om oprettelse af et europæisk
agentur til søfartssikkerhed (EMSA) (KOM(2015) 667 endelig)
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse af et EF-
Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669 endelig).
Det bemærkes, at der udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for hvert af
ovennævnte forslag.
Et af de mål, der er fastsat i Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for
migration af 13. maj 2015, er at sikre en effektiv tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere, der ikke opfylder eller ikke længere opfylder betingelserne for
indrejse, ophold eller bopæl i en EU-medlemsstat, og som ikke er i besiddelse af et gyldigt
rejsedokument. I Kommissionens EU-handlingsplan for tilbagesendelse af ulovlige
migranter af 9. september 2015 fremgår det, at en af de vigtigste hindringer for at sende
personer fra tredjelande tilbage er manglen på gyldige rejsedokumenter udstedt af
destinationslandet for den person, der skal sendes tilbage.
I dag kan medlemsstaterne udstede et erstatningsdokument for de
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, som ikke har et gyldigt rejsedokument. Det
standardrejsedokument, der blev indført ved rådets henstilling af 30. november 1994, til
brug ved udsendelse af statsborgere fra tredjelande, anerkendes imidlertid kun af få
tredjelande, bl.a. på grund af dokumentets utilfredsstillende sikkerhedselementer og
standarder.
Forslaget er en opfølgning på Rådets (retlige og indre anliggender) konklusioner af 8.
oktober 2015, hvori medlemsstaterne forpligtede sig til mere regelmæssigt at anvende
standardrejsedokumentet i forbindelse med tilbagesendelser. I konklusionerne af Det
Europæiske Råds møde den 15. oktober 2015 blev dette behov yderligere understreget.
Det europæiske rejsedokument med henblik på tilbagesendelse skal bidrage til at gøre
EU’s system for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere uden ret til ophold mere
effektivt, navnlig hvad angår de tredjelandsstatsborgere, der ikke er i besiddelse af gyldige
rejsedokumenter, og til at øge antallet af tilbagesendelser ved at sikre, at tredjelande
opfylder deres internationale forpligtelse til at tage deres egne statsborgere med ulovligt
ophold i Europa tilbage.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at udforme et særskilt europæisk rejsedokument for
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der er omfattet af en afgørelse om
tilbagesendelse, idet dette dokument skal have et ensartet format og indeholde flere
tekniske og sikkerhedsmæssige elementer, som tredjelande i højere grad accepterer, og i
større omfang at gøre brug af dette dokument for at sikre tilbagetagelse af
tredjelandsstatsborgere. Anvendelsen heraf bør fremmes i de tilbagetagelsesaftaler, EU
indgår, og i bilaterale tilbagetagelsesaftaler og andre aftaler.
Side
2/4
kom (2015) 0668 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
Med forslaget fastsættes alene formatet på og de tekniske specifikationer for det
europæiske rejsedokument.
Det er vurderingen at det europæiske rejsedokument til brug for tilbagesendelse vil
mindske den administrative og bureaukratiske byrde på medlemsstaternes og
tredjelandes administrationer. Det skal være med til at afkorte de administrative
procedurer, der er nødvendige for at sikre tilbagesendelse og tilbagetagelse. Der er i den
forbindelse allerede fastsat relevante og pålidelige sikkerhedselementer for ensartet
udformning af ark til påføring af visum i artikel 2 i Rådets forordning (EF) 333/2002. Det er
vurderingen af elementerne herfra kan bruges til det fælles rejsedokument, hvorfor der
ikke skal bruges ressourcer til udarbejdelse heraf.
Det er endvidere vurderingen at det europæiske rejsedokument vil bidrage til fuldbyrdelse
af en afgørelse om tilbagesendelse.
Det er hensigten, at det europæiske rejsedokument navnlig kan anvendes i
tilbagesendelsessituationer af en tredjelandsstatsborger med ulovligt ophold, når:
-
tredjelandsstatsborgerens rejsedokument ikke er gyldigt eller ikke længere er
gyldigt til rejsebrug, og der foreligger dokumentation for den pågældendes
nationalitet,
-
tredjelandsstatsborgerens nationalitet er blevet bekræftet af de kompetente
myndigheder i hjemlandet, uden at tredjelandsstatsborgeren har modtaget et
gyldigt rejsedokument fra hjemlandet inden for en rimelig frist.
Forslaget indeholder bestemmelser om tildeling af beføjelse til Kommissionen til at
vedtage delegerede retsakter. Beføjelsen er nærmere reguleret i forordningen.
Kommissionen gives beføjelse til at ændre formatet på det europæiske rejsedokument,
hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
Det bemærkes, at beføjelsen til enhver tid kan tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller
Rådet. Såfremt Kommissionen benytter beføjelsen, skal der gives meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet, og den delegerede retsakt træder kun i kraft, hvis hverken Europa-
Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for 2 måneder fra meddelelsen, eller de
i perioden begge har tilkendegivet, at de ikke ønsker at gøre indsigelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at forslagets formål ikke nås i
tilstrækkelig grad af medlemsstaterne alene. Det skyldes at hvis der samtidigt anvendes
forskellige nationale rejsedokumenter til brug ved tilbagesendelse, hvor formatet,
standarderne og sikkerhedselementerne ikke er ens, vil det gøre det sværere at få
anerkendt sådanne rejsedokumenter i forbindelse med EU’s tilbagetagelsesaftaler med
tredjelande. Kontrollen af rejsedokumenterne vil også kræve flere ressourcer, da flere
parametre skal tjekkes, når dokumenterne udformes forskelligt. Målet med dette forslag
kan derfor bedre nås af EU.
Nærhedsprincippet vurderes derfor opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Side
3/4
kom (2015) 0668 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
1600259_0004.png
Udlændingelovens § 39, stk. 5 indeholder hjemmel for Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeren til at fastsætte regler om udstedelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge, der ikke kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant
dokument. Af bekendtgørelse om udlændinges adgang hertil landet (bekendtgørelse nr.
375 af 20. marts 2015 med senere ændringer) fremgår det, at udlændingestyrelsen kan
udstede sådanne dokumenter.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det er den umiddelbare vurdering, at en vedtagelse af forslaget ikke har
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Ifølge Kommissionen har forslaget ingen indvirkning på EU-budgettet.
Ved udformning af det foreslåede europæiske rejsedokument, der er et
engangsdokument, anvendes de tekniske og sikkerhedsmæssige elementer, der allerede
er opnået enighed om i forbindelse med det ensartet udformede ark til påføring af visum,
som allerede udstedes af medlemsstaterne til personer, der besidder rejsedokumenter,
som ikke anerkendes.
Det bemærkes, at Danmark ikke anvender de ensartet udformede ark, der omhandles i
Rådets forordning (EF) Nr. 333/2002 af 18. februar 2002. Det forventes ikke, at forslaget
vil have statsfinansielle konsekvenser af betydning.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 12.
februar 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
4/4