GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk
rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt
ophold
KOM(2015) 668 endelig
Nyt notat.
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne.
1
1. Resumé
Kommissionens forslag til forordning om et europæisk rejsedokument skal sikre en effektiv
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der ikke opfylder eller ikke længere opfylder
betingelserne for indrejse, ophold eller bopæl i en EU-medlemsstat, og som ikke er i
besiddelse af et gyldigt rejsedokument. Det standardrejsedokument, der blev indført ved
rådets henstilling af 30. november 1994, til brug ved udsendelse af statsborgere fra
tredjelande, anerkendes kun af få tredjelande, bl.a. på grund af dokumentets
utilfredsstillende sikkerhedselementer og standarder. Formålet med forslaget er at
udforme et særskilt europæisk rejsedokument, som har et ensartet format og indeholder
flere tekniske og sikkerhedsmæssige elementer, som tredjelande i højere grad accepterer.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne. Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Forslaget vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 668 af 16. december 2015 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk rejsedokument til brug ved
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold. Forslaget er oversendt til
Rådet den 18. januar 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 79, stk. 2, litra c, der vedrører den fælles indvandringspolitik. Forslaget skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget om et europæisk rejsedokument til brug ved tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold er fremsat som en del af en ”grænsepakke”,
der samlet skal styrke Schengen-områdets ydre grænser.
Grænsepakken omfatter, udover nærværende forslag, følgende lovgivningsinitiativer:
Forslag til forordning om den europæiske grænse- og kystvagt (KOM(2015) 673
endelig).
9. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbehandler
Morten Nykjær Krøjgaard
Mail
1
Forslaget til forordning er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da forordningen
imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder
efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i
dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
1/4