GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den europæiske
grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004,
forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267
KOM(2015) 671 endelig
Nyt notat.
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne.
1
1. Resumé
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt blev fremsat som en del af Kommissionens
”grænsepakke” i december 2015. Forslaget har til formål at sikre en integreret
grænseforvaltning af EU’s ydre grænser med henblik på effektivt at styre migrationen og
sikre et højt sikkerhedsniveau internt i EU, samtidig med at den frie bevægelighed for
personer opretholdes. Forslaget giver Frontex og Kommissionen udvidede kompetencer.
Frontex får navnlig udvidede kompetencer med henblik på udsendelse af europæiske
grænse- og kystvagthold til en medlemsstats ydre grænser, indsættelse af
forbindelsesofficerer, udarbejdelse af sårbarhedsvurderinger og udsendelse. I særlige
situationer, der kræver en hurtig indsats på den ydre grænse, kan Kommissionen ved en
gennemførelsesretsakt fastsætte, hvilke foranstaltninger agenturet skal træffe i relation til
en medlemsstat og pålægge medlemsstaten at efterkomme denne retsakt. For at afspejle
ændringerne i Frontex’ kompetencer omdøbes agenturet til Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale
om en udbygning af Schengen-reglerne.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 671 endelig af 15. december 2015 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den europæiske grænse- og kystvagt og
om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og
Rådets beslutning 2005/267 (EF). Forslaget er oversendt til Rådet den 18. januar 2016 i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b) og
d), og artikel 79, stk. 2, litra c). Artikel 77 vedrører mål og kompetence for den fælles
politik for grænsekontrol, og artikel 79 vedrører den fælles indvandringspolitik.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt er fremsat som en del af en
”grænsepakke”, der samlet skal styrke Schengen-områdets ydre grænser.
1
9. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbehandler
Judith Glem
Tel.
Mail
6198 3464
Forslaget til forordning er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da forordningen
imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder
efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i
dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
1/8