Notat
Dagsordenspunkt 1. Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rå-
dets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og
Rådets beslutning 2005/267
samt udkast til ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et
europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) og udkast til ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 768/2005 om oprettelse
af et EF-Fiskerikontrolagentur (EFCA).
KOM(2015) 671 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv
Sagen er
delvist
omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbyg-
ning af Schengen-reglerne
for så vidt angår forslaget til en europæisk græn-
se- og kystvagt.
1
1. Resumé
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt blev fremsat som en del af
Kommissionens ”grænsepakke” i december 2015. Forslaget har til formål
at sikre en integreret grænseforvaltning af EU’s ydre grænser med henblik
på effektivt at styre migrationen og sikre et højt sikkerhedsniveau internt i
EU samtidig med, at den frie bevægelighed for personer opretholdes. Det
nye agentur skal erstatte det nuværende Frontex. Forslaget giver agenturet
nye kompetencer, herunder navnlig med henblik på udsendelse af europæi-
ske grænse- og kystvagthold til en medlemsstats ydre grænser, indsættelse af
forbindelsesofficerer, udarbejdelse af sårbarhedsvurderinger og udsendelse
af tredjelandsstatsborgere uden ret til ophold. I særlige situationer,
der kræver en hurtig indsats på den ydre grænse, kan Rådet på forslag fra
Kommissionen ved en gennemførelsesretsakt fastsætte, hvilke foranstaltnin-
ger agenturet skal træffe i relation til en medlemsstat og pålægge medlems-
staten at efterkomme denne retsakt. Såfremt en medlemsstat ikke handler i
overensstemmelse hermed, kan dette danne grundlag for at indføre midler-
tidig grænsekontrol ved de indre grænser. Indførelse af midlertidig grænse-
kontrol vil ske efter henstilling fra Rådet. Forslaget om en europæisk græn-
se- og kystvagt er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en
udbygning af Schengen-reglerne. Nærhedsprincippet vurderes overholdt.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil få min-
dre statsfinansielle konsekvenser. Regeringen forholder sig positivt til for-
slaget, idet det umiddelbart vurderes, at forslaget respekterer medlemslan-
denes nationale grænseforvaltningskompetencer.
1
21. marts 2016
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
Forslaget til forordning
om en europæisk grænse- og kystvagt
er fremsat efter TEUF, tredje del,
afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i
Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Dan-
mark, inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil
gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
1/12